Jak neusnout za volantem
Rady proti únavě při řízení vozu na cestě na dovolenou a zpět najdou ode dneška řidiči na novém portále www.neusnizavolantem.cz. Do prázdnin k nim přibudou mapky míst, kde si mohou při cestě do Chorvatska, na Slovensko, do Rakouska či Španělska odpočinout a třeba se i osprchovat. Návody odborníků, jak často zastavovat, co jíst a pít na cestě a jaké cviky volit proti únavě doplňují statistiky a pro odstrašení i fotografie vážných dopravních nehod.
"Ročně je v průměru na českých silnicích kvůli spánku za volantem způsobeno 800 až 900 nehod. Ve většině případů jde o ty nejtragičtější případy," řekl dnes novinářům dopravní expert Stanislav Huml. Dodal, že mnoho řidičů nepřizná, že za volantem usnuli. Statistická čísla tak mohou být mnohem vyšší.
Mezi nehody, které souvisejí s únavou za volantem, lze počítat i ty, když se řidič nevěnuje plně řízení. Z celkového počtu 187.965 dopravních nehod jich bylo loni 10.135, letos v prvním čtvrtletí 7181. S únavou souvisejí i nehody, když řidič nedá přednost v jízdě, loni jich bylo 10.135, letos zatím 2291. Každoročně v průměru kolem stovky lidí zemře při náhlém vjetí do protisměru, vyčíslil Huml.
Psycholog Karel Humhal dodal, že když řidič nedbá známek únavy a neodpočine si, může ho postihnout mikrospánek. Několikavteřinový stav nevědomí přichází nečekaně jako blesk z čistého nebe a mívá tragické následky. Řidič, aniž brzdí, sjede v plné rychlosti ze silnice nebo do protisměru, kde se čelně střetne s jiným vozem, popsal. "Řidič by především měl být odpočatý a vyspalý, zejména pokud jede na delší cestu. Neměl by před jízdou pít povzbudivé nápoje, velké množství kávy paradoxně tlumí. Za jízdy by měl zařazovat přestávky, raději častěji a kratší a s aktivním odpočinkem, vyplatí se například zacvičit si," shrnul Humhal.
Huml připomněl, že profesionální řidiči smějí jet nepřetržitě nanejvýš 4,5 hodiny, pak musejí zařadit přestávku. "U řidičů amatérů předpis nic takového nenařizuje a oni jsou schopni teď v létě jet na jeden zátah až k moři," varoval. Řidič by proto nikdy neměl jezdit na dlouhé trasy sám, raději ve dvou, aby s ním byl někdo vzhůru. Ideální je, když se může při řízení s někým střídat.
Zdroj: ČTK