Přeskočit na obsah

Hospodaření pojišťoven - kolik mají z úroků a kolik dávají na svou propagaci?

„Pacienti přijdou o příspěvky na očkování, zruší či omezí se příspěvky na rovnátka, na bezlepkovou dietu, na preventivní prohlídky a vyšetření proti rakovině, případně se zcela zruší léčebně-ozdravné pobyty pro nemocné děti,“ varuje mluvčí ZPMV Hana Kadečková před navrhovaným převodem účtů pojišťoven pod ČNB.

Pojišťovny tvrdí, že z úroků hradí preventivní péči, kterou by už svým pojištěncům nabízet nemohly. Redakce MT zjišťovala, o jakou částku se ve skutečnosti jedná – tedy, kolik získaly pojišťovny v roce 2015 na úrocích u svých bank.

Všeobecná zdravotní pojišťovna získává na výnosech z úroků každý rok zhruba 8 milionů korun. Celkem vydává pojišťovna na preventivní programy 366 milionů korun – podíl prostředků z úroků na celkových výdajích na preventivní programy činí podle informací MFČR pouze 2 procenta.

Podobnou částku získává na úrocích také Vojenská zdravotní pojišťovna – kolem 8 milionů korun, celkově vydá na prevenci 72 milionů korun, úroky tedy tvoří přibližně 14 procent z celkové částky.

Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra mělo loni na úrocích necelých 30 milionů korun, na prevenci jde celkem 130 milionů korun, celkový podíl výnosu z úroků činí pouze 18 procent.

Oborová zdravotní pojišťovna - měla letos na úrocích zhruba 6 milionů, cekové náklady na prevenci 67 milionů korun

MF: centralizace účtů preventivní programy neohrozí

Ministerstvo financí proto považuje argumenty zdravotních pojišťoven týkající se úroků za nepříliš relevantní. Upozorňuje na to, že komerční banky obecně dávají svým klientům, včetně zdravotních pojišťoven, čím dál nižší úroky. Například ZPMV má letos už namísto současných téměř 30 milionů korun získat na úrocích pouze 11 milionů korun – viz zdravotně pojistný plán.

„Zdravotní pojišťovny nebudou u ČNB platit poplatky za bankovní služby. Takto uspořené prostředky budou moci nově převést právě na preventivní programy. Zadruhé, budou moci do fondu prevence převést prostředky z provozního fondu, což bude představovat tlak na provozní úspory a posílí se tak i konkurence zdravotních pojišťoven. Pokud například management zdravotní pojišťovny omezí zbytné výdaje na provoz, bude moci uspořené prostředky použít na preventivní programy pro své pojištěnce,“ uvedlo ministerstvo financí pro Medical Tribune.

Výdaje pojišťoven na reklamu

Jedním ze zbytných výdajů pojišťoven jsou náklady na osobní propagaci – reklama, PR, tiskoviny apod. Odborná veřejnost často poukazuje na to, že je sporné, aby z veřejných peněz hradily pojišťovny vlastní propagaci, když si ve skutečnosti pojišťovny ze zákona ani konkurovat nemohou.

Redakce MT proto zjišťovala, kolik jednotlivé pojišťovny na vlastní propagaci každý rok vydávají.

Všeobecná zdravotní pojišťovna – 25 milionů korun
Vojenská zdravotní pojišťovna 20 milionů korun.
Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra vydává dle aktuální zprávy NKÚ na vlastní propagaci téměř 70 milionů Kč ročně. V Roce 2013 použila ZPMV na inzerci v tisku 9.2 milionů korun, na tiskoviny a letáky 7 milionů, na marketingové služby 47 milionů Kč, dárkové předměty vyšly pojišťovnu na téměř 5.5 milionů korun.  
Česká průmyslová zdravotní pojišťovna na žádost MT odpověděla, že tyto informace neposkytne.

Iva Bezděková, www.tribune.cz

 

Zdroj: www.tribune.cz

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…