Přeskočit na obsah

Historicky nejvyšší spokojenost pacientů ve FN Plzeň

Fakultní nemocnice Plzeň disponuje již devítiletou časovou řadou měření spokojenosti pacientů v rámci projektu KVALITA OČIMA PACIENTŮ (KOP) na lůžkových odděleních. Poslední šetření, které se uskutečnilo koncem roku 2014, potvrdilo dlouhodobý trend růstu kvality zdravotních služeb a skončilo historicky nejvyšší spokojeností pacientů (viz graf 1). Souhrnná spokojenost dosáhla hodnoty 83,8 procenta.

FN Plzeň tím jen potvrdila skutečnost, že dlouhodobě patří k nejlépe hodnoceným zdravotnickým zařízením v zemi, která jsou zařazena do nejvyššího ratingového pásma „A+“. Zdravotnická zařízení jsou zařazována metodikou do celkem šesti ratingových pásem od nejvyšší „A+“ po nejnižší „B-“ (A+, A, A-, B+, B, B-).

Souhrnná spokojenost ve FN Plzeň se již stabilně pohybuje statisticky významně nad hranicí standardu dobré péče (80 %). Kromě souhrnné spokojenosti rostla spokojenost se sestrami na 84,0 % a s lékaři na 82,9 %,“ komentuje výsledky RNDr. Tomáš Raiter, řešitel a autor projektu Kvalita Očima Pacientů. Fakultní nemocnice Plzeň tak ve všech třech hodnocených kategoriích (celková spokojenost, spokojenost se sestrami a spokojenost s lékaři) splnila metodická i výkonnostní kritéria pro udělení certifikátu „SPOKOJENÝ PACIENT“.

Vyplněné dotazníky odevzdalo během čtyř týdnů celkem 2 614 pacientů, kteří strávili v nemocnici alespoň jednu noc (tj. dva dny). V době, kdy šetření probíhalo, bylo v nemocnici hospitalizováno celkem 3 587 pacientů.

Po očištění o tzv. nezařazené pacienty dosáhla návratnost dotazníků 78 procent. Dotazník vychází z mezinárodně používaných standardů a přináší tudíž výsledky, které umožňují porovnávat jednotlivá lůžková zdravotnická zařízení mezi sebou.

V šetření spokojenosti se pacienti vyjadřují k osmi samostatným dimenzím. Nehodnotí přitom samotnou zdravotní péči, ale vše, co s jejím poskytováním souvisí. V závěru dotazníku mohou pacienti uvést také své postřehy, připomínky a poznámky. Pacienti hodnotí tyto hlavní indikátory kvality:

  1. Přijetí pacienta do nemocnice

  2. Respekt, ohled, úcta k pacientovi

  3. Koordinaci a integraci péče o pacienta

  4. Informace, komunikace a edukace pacienta

  5. Tělesné pohodlí pacienta

  6. Citová opora pacienta

  7. Zapojení rodiny a blízkých do péče o pacienta

  8. Propuštění a pokračování péče o pacienta

Vůbec nejvyšší spokojenost je s dimenzí „Zapojení rodiny“, kde výsledek dosáhl 94,2 procenta a s „Propuštěním a pokračováním péče“, s nímž je spokojeno 91,1 % pacientů. Ve srovnání s předchozím šetřením zaznamenala FN Plzeň zlepšené hodnocení ve všech osmi hlavních indikátorech kvality (viz graf 2).

Zlepšení jsou patrná u dimenzí „Informovanost pacientů“, „Koordinace a integrace péče“ a „Respekt-ohled-úcta k pacientům“. Z dílčích ukazatelů kvality pacienti zvýšili své hodnocení „důvěry k ošetřujícím sestrám“, ocenili „dostatek soukromí během vyšetření a léčby i při probírání zdravotního stavu“ nebo lépe hodnotili „rychlost pomoci ze strany zdravotnického personálu“. Významně se také zlepšily tradiční slabiny českého zdravotnictví: „srozumitelnost odpovědí lékaře“
a hodnocení „čistoty pokojů“.

Nemocnice si udržuje vysokou vyrovnanost jednotlivých oddělení v hodnocení souhrnné spokojenosti. Z jednotlivých pracovišť byla nejlépe hodnocena Klinika pracovního lékařství, Hematoonkologické oddělení, Stomatologická klinika, I. interní klinika-B a Oční klinika.

Ředitel FN Plzeň MUDr. Václav Šimánek, Ph.D. dodává: „Díky tomuto dotazování našich pacientů získáváme poměrně cenné informace. Je to určitá zpětná vazba, která nám napomáhá vidět naši práci zvenku a zároveň nás to motivuje pro další kroky  při poskytování služeb a péče.“

tisková zpráva FN Plzeň

graf 1

Graf 1: Časová řada indexu souhrnné spokojenosti pacientů FN Plzeň v letech 2006 až 2014

graf 2

Graf 2: Hodnocení hlavních indikátorů kvality FN Plzeň v letech 2013 a 2014.

 

 

 

Zdroj: FN Plzeň

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…