Přeskočit na obsah

EXPERTI RADÍ

REGISTRAČNÍ POPLATKY

Můj ošetřující lékař vybírá od pacientů každoročně hotovost - tzv. registrační poplatek - a někdy také příplatek údajně na lepší péči, kterou prý pojišťovna nehradí. Chtěla bych vědět, jestli to je správné.
Pavla

TEREZA KVĚTINOVÁ ŘÍKÁ: Postup vašeho pana doktora správný není. Jestliže lékař vybírá finanční částky za léčebnou péči zdravotní pojišťovnou hrazenou, porušuje ustanovení smlouvy o poskytování zdravotní péče a její následné úhradě, kterou s pojišťovnou uzavřel. V takovém případě je vhodné, aby se pacient obrátil se stížností, resp. se žádostí o přešetření jeho postupu na svou zdravotní pojišťovnu. Na pojišťovnu se pacient má obrátit vždy v případech, kdy mu byla odmítnuta zdravotní péče hrazená pojišťovnou. Ke stížnosti je vhodné přiložit doklad o zaplacení, lékaře blíže identifikovat a uvést rovněž své číslo pojištěnce. Na každou částku vybranou v hotovosti má lékař povinnost vystavit pacientovi pokladní doklad, ze kterého je patrna nejen její výše, ale také to, za jaký výkon byla hotovost zaplacena. Pokud by vám takový doklad nebyl automaticky vydán, požádejte si o něj. Co se týče úhrady za poskytnutý konkrétní zdravotní výkon - na naší informační lince 844 117 777 máte možnost ověřit si, zda jde o výkon hrazený z prostředků pojistného na všeobecné zdravotní pojištění, či nikoli. Registrační poplatky lékař nemá právo vybírat, stejně jako by neměl vymáhat na pacientovi tzv. sponzorský dar. Jestliže však pacient "sponzorský dar" uhradí, není v možnostech pojišťovny lékaře za to postihnout, protože situace se jeví jako souhlasný krok pacienta. Na věci nic nemění ani to, že máte v ruce potvrzení o zaplacení dané částky.

Dieta, Jana Potužníková, Petra Lamschová

Zdroj: Dieta

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…