Dostupnost logopedické péče se zhoršuje
Řečových vad podle ní nepřibývá, ale s nárůstem porodnosti je víc dětí, takže jich víc potřebuje logopeda. Klientů je víc, než logopedi stihnou přijmout. V Česku loni bylo 339 pracovišť logopedie, poskytla celkem 1,005.936 konzultací.
"Řekla bych, že letos je to úplně nejhorší. Jsou silné ročníky, nejsou školky, nejsou jesle, není kam dát děti do první třídy. Je to stejný obraz i v logopedii," řekla Höslová ČTK.
Klientelu logopedů tvoří z více než 90 procent děti. Logopedickou péči jim mohou poskytnout i některé školky - ministerstvo školství proškolí tisícovku učitelů a vybaví stovku školek logopedickými pomůckami. Děti prý mluví čím dál hůř, roste proto i počet odkladů školní docházky.
Höslová uvedla, že v péči má děti s řečovým problémem zhruba od 2,5 roku, běžná práce pak je hlavně s dětmi mezi třemi až čtyřmi lety. Důležitá je spolupráce s rodiči, musejí se naučit řečová cvičení, která pak doma s dětmi provádějí. Někdy mají vadu i rodiče, kteří dítě přivedou, ale není to typické. Problém s řečí u dětí souvisí s jejich vývojem.
"Většině dětí dokážeme pomoci a jejich řeč zlepšit, pokud to nejsou jiné diagnózy než dyslálie, tak určitě," dodala odbornice.
Péče o děti začíná běžně kolem třetího roku věku. Logopedové radí nečekat, jestli dítě z problémů s řečí vyroste. Zbytečně se tak promešká čas na léčbu. Mnohem snáz se odstraňují obtíže, které trvají krátkou dobu, než dlouholetá porucha. Rodiče by se tedy měli obrátit na logopeda už ve chvíli, kdy si nejsou jisti, zda vývoj řeči jejich dítěte je v pořádku.
Péči logopedů potřebují i dospělí, na logopedii se nejčastěji dostanou s doporučením svého praktického lékaře nebo neurologa. Obvykle mají postiženou řeč po mrtvici, zcela ojediněle někdo začne chodit k logopedovi proto, že v zaměstnání či osobním životě mu špatná řeč vadí.
Pokud pacient přijde s lékařským doporučením, hradí logopedickou péči zdravotní pojišťovna, a to dětem i dospělým. Výjimkou je vyšetření řeči pro přijetí ke studiu, pro výkon povolání a pro soudní a jiná jednání, která si klienti hradí sami.
Logopedická péče v ČR narostla od roku 2007 o 16 procent. Nejčastější poruchou u dětí a mládeže do 18 let je vada výslovnosti hlásek, dyslálie (49 procent). U dospělých nejčastější poruchou je ztráta schopnosti řeči, afázie (48 procent).
Podle statistiků loni na jednoho logopeda připadalo 2558 konzultací, nejvíc v krajích Jihomoravském, 3118, a Plzeňském, 3108, nejméně v krajích Královéhradeckém, 2053, a Libereckém, 2059. Na tisíc obyvatel bylo 13,1 léčených na logopedii, rok předtím 12,3.
Počty pacientů v logopedické péči v letech 2009 až 2011
diagnóza 2009-do 18 let 2009-celkem 2010-do 18 let 2010-celkem 2011-do 18 let 2011-celkem
dyslálie 54.778 56.357 58.422 59.500 61.138 62.264
dysfázie 16.045 16.796 15.854 15.933 17.454 17.541
balbuties 7499 7993 6080 6767 6045 6764
palatolálie 679 714 704 724 875 895
afázie 141 5059 120 5234 168 6000
dysartie 903 2349 1139 3137 1144 3373
vady a poruchy hlasu 492 621 573 680 676 849
vady a poruchy sluchu 1388 1581 1205 1330 1417 1599
ostatní 45.382 48.161 33.185 34.451 35.523 37.419
celkem 127.307 139.621 117.282 127.756 124.440 136.704
Zdroj: Ústav zdravotnických informací a statistiky
Stručný popis vývoje řeči dítěte v závislosti na věku
do 1 roku Dítě rozumí jednoduchým pokynům a začíná opakovat jednoduchá slova, která slyší.
do 2,5 let Tvoří jednoduché věty, od 2 let se ptá "co je to", rozlišuje svou slovní zásobu.
do 3,5 let Mluví ve větách, začíná si osvojovat gramatickou stavbu vět, ptá se "proč", rozšiřuje dále slovní zásobu. Začíná se tvořit verbální (slovní) paměť. Zvládá N D T L (i artikulačně) Bě Pě Mě Vě
do 4,5 let Dokončuje se gramatická stavba vět, dítě již chápe děj a umí ho vyprávět. Zvládá Ň Ď Ť Vyvíjí se Č Š Ž
do 6,5 let Dítě chápe složité děje, má již velkou slovní zásobu, gramaticky zvládá jednoduchá souvětí. Zvládá C S Z R Ř kombinace ČŠŽ a CSZ
Zdroj: Asociace klinických logopedů
Naďa Myslivcová
ČTK
Zdroj: ČTK