Přeskočit na obsah

Díky H1N1 se rozjel nový byznys

Díky prasečí chřipce se letos velmi daří prodejcům respirátorů. Dobře se ale prodávají i téměř neúčinné roušky a vitamíny.

"V porovnání s listopadem loňského roku nám letos vzrostl prodej až o tři sta procent," říká Petr Pícha, jednatel internetového obchodu s ochrannými prostředky oopp.cz. Respirátory na svých stránkách inzeruje právě jako ochranu před prasečí chřipkou.

"Odebírají je od nás nejen jednotlivci, ale také nemocnice a další zdravotnická zařízení. Také třeba vězeňská služba nebo cizinecká policie," říká Pícha. Jenom za listopad jeho obchod prodal přes pět tisíc respirátorů. Jelikož jeden respirátor s ventilkem stojí 80 korun, za měsíc to představuje tržbu zhruba 400 tisíc. A dobře se vede i dalším prodejcům ochranných potřeb.

"V porovnání se stejným obdobím se nám nyní zvedl prodej respirátorů jednou tolik. Prodáváme je v řádech desetitisíců měsíčně," říká Aleš Hrdlička z firmy Blyth, která rovněž inzeruje své respirátory jako "prevenci před prasečí chřipkou".

Zdravotníci však upozorňují, že ani respirátory s nejúčinnějšími filtry nechrání před virovou nákazou zcela. "To byste v té masce museli chodit neustále. Navíc její životnost je omezená. Doporučuje se jen jedno použití. Protože jakmile se filtr zanese, okamžitě se sníží jeho účinnost," upozorňuje Martina Havlíčková, vedoucí Národní referenční laboratoře pro chřipku.

Podotýká také, že respirátory, tedy polomasky s několika filtračními systémy, jsou něco jiného než chirurgické ústenky. "To je vlastně jen kus látky s gumičkou. Je jen velmi malá šance, že virus chřipky zachytí," říká Havlíčková.

A přesto i prodej těchto téměř neúčinných ústenek v ceně 4 korun za kus v posledním měsíci v Česku doslova bují. "Za listopad se jich prodaly tisíce. Oproti loňsku se prodej zvýšil čtyřnásobně. A to i přesto, že loni bylo také chřipkové období," říká Hana Němcová z pražské prodejny zdravotních potřeb Josef Selichar-Setrans.

Ústenku inzerují společně s velkým symbolem přeškrtnutého prasete. "Víme, že to není účinné, ale lidé to chtějí. Jsou vyplašení tím, co vidí v médiích," vysvětluje Němcová.

A díky strachu z viru H1N1 se daří i dalším podnikatelům. Firma ISOline prodává na internetu běžné vitamíny pod názvem "Balíček 1. pomoci proti prasečí chřipce". Stojí 500 korun a koupilo je už 15 tisíc lidí.

Rychle zareagovali i výrobci hraček: nově je na internetu k dostání růžový plyšový mikrob H1N1.

HN, Zuzana Keményová

Zdroj: HN

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…