Daňová poradna MEDICAL TRIBUNE
Potřebujete i vy radu v oblasti daní? Posílejte dotazy na adresu: bezdekova@tribune.cz.
Odpovídá Pavel Vítek, daňová a účetní kancelář Dates
Jako lékař mám vedle hlavního pracovního poměru v nemocnici ještě dohodu o provedení práce s lékařskou fakultou (klinické studie). Jak zdanit tento příjem?
Odpověď:
V zásadě jde o to, jaký příjem jste na základě dohody o provedení práce dosáhla. Jednalo-li se o částku nepřesahující 5.000,- Kč hrubého za kalendářní měsíc, pak daň z tohoto příjmu je vyrovnána srážkou daně kterou provede lékařská fakulta a tím je Vaše daňová povinnost z tohoto příjmu vyrovnána. Pokud je však příjem vyšší, nelze již zjednodušený způsob vypořádání daňové povinnosti použít a lékařská fakulta z takového příjmu odvede zálohu na daň (ve stejné výši jako srážku – 15%). Jelikož se však jedná o zálohu na daň, tak je nutné tuto zálohu je nutné zúčtovat. Jelikož v tomto případě se jedná o souběh příjmů ze závislé činnosti, není možné aby v takovém případě za Vás provedl zúčtování Váš zaměstnavatel. Nemocnice i fakulta Vám v takovém případě dle §38 j odst. 3 vystaví potvrzení o výši příjmu odvedeném zdravotním a sociálním pojištění a zálohách sražených na daň. Na základě těchto potvrzení pak sestavíte daňové přiznání k dani z příjmu fyzických osob , které podáte na finanční úřad (nejlépe místně příslušný Vašemu bydlišti) do 31.3.2009. Potvrzení o výši příjmů od obou zaměstnavatelů v originále pak tvoří povinné příloha daňového přiznání.
Mám hlav. prac. poměr v nemocnici a vedle toho ještě příjmy z autorských honorářů (píšu pro časopisy, přednášková činnost). Jak zdanit tento příjem?
Odpověď:
I v tomto případě se jedná o to, v jaké výši uvedené příjmy byly. Pokud byly ve výši do 7.000,- Kč měsíčně od jednoho plátce, pak je plátce z těchto příjmů povinen srazit daň a touto srážkou je daňová povinnost vypořádána. V případě, že by příjmy byly vyšší, budete muset podat daňové přiznání. Pak obdržíte příjem bez sražené daně a tento příjem budete muset v rámci daňového přiznání uvést do příjmů ze samostatné činnosti (§7 odst. 2 zákona o dani z příjmu) a to na základě roční evidence těchto příjmů. Výhodou je v tomto případě možnost uplatnění výdajů souvisejících s příjmem (může jít o výdaje na cesty spojené se získáváním materiálů pro publikační autorskou činnost, výdaje na výpočetní techniku, internetové připojení …). Pokud nebudete chtít uplatňovat výdaje ve skutečné výši, můžete je uplatnit v paušální výši 40%.
Pracuji na živnostenský list pro soukromé zdravotnické zařízení, vedle toho ještě na půl úvazku u jiné soukromé firmy. Jak mám postupovat při zdanění této činnosti?
Odpověď:
Pokud podnikáte a příjmy z tohoto podnikání přesáhnou 15.000,- Kč ročně (pozor, jedná se o příjmy nikoliv o zisk tj. rozdíl příjmů a výdajů) , případně by jste chtěl vykázat ztrátu, jste povinen podat daňové přiznání. U zaměstnavatele tedy vyplníte v prohlášení, že od něho nežádáte, aby za vás provedl roční zúčtování daně a naopak žádáte, aby Vám vystavil přehled o výši příjmů a záloh na daň z příjmů, které za vás odvedl. Příjmy ze živnosti ovlivní pak váš základ daně tak, že od nich buď odečtete výdaje ve skutečné výši – pak jste povinen vést alespoň daňovou evidenci (dříve jednoduché účetnictví). Výdaje můžete uplatnit i v paušální výši 50% (předpokládám že ve Vašem případě nejde o řemeslnou živnost). Daňové přiznání pak podáte do 31.3.2008 (pokud ho nebude sestavovat daňový poradce na základě plné moci) a jelikož Vám v tomto případě pravděpodobně vznikne i povinnost doplatit daň, pak tuto doplatíte též nejpozději v termínu pro podání daňového přiznání.
Jestliže mám ordinaci v osobním vlastnictví, je již možno dát platby do fondu oprav jako daňový výdaj?
Odpověď:
Pravděpodobně se jedná o fond oprav, který hradíte společenství vlastníků jednotek dle §15 odst. 2 zákona č. 72/1994. Tento zákon přímo stanoví, že jde o zálohu určenou k úhradě nákladů spojených se správou domu a pozemku.
V případě, že vedete účetnictví, pak účtujete tyto platby na účet záloh, které následně vypořádáte až na základě ročního vyúčtování, které Vám předá společenství vlastníků jednotek.
Z vyúčtování bude patrné, jaká část fondu byla použita na opravy a údržbu, případně jaká část na technické zhodnocení, nebo též jaká část záloh ve fondu zůstává.
Pokud neúčtujete, tedy vedete daňovou evidenci, mohlo by se zdát, že zaplacené zálohy jsou zálohami na opravy, které lze dát do daňově uznatelných výdajů.
Proti tomu však svědčí to, že zálohy nejsou vypláceny poskytovateli opravy, ale společenství, které toliko shromažďuje finanční prostředky na jejich budoucí užití. To samo o sobě by ještě také nebylo finálním problémem.
Problémem je to, že ani při platbě ale většinou ani před koncem roku nevíte, jak budou zálohy použity, tedy jestli nebudou použity například k technickému zhodnocení nemovitosti (například přestavba nebytových prostor k jinému účelu).
V tomto případě ani při platbě zálohy nemáte nárok na její daňovou uznatelnost. Proto uvedené výdaje lze dát do výdajů jen tehdy, pokud prokážete, že se jedná o zálohy využité na opravy. V praxi lze doporučit podobný postup jako u účtující osoby, tj. zálohy chápat jako pohledávku která sníží základ daně případně navýší hodnotu majetku v okamžiku jejího zúčtování.
Soukromá stomatologická klinika
Obdrželi jsme registraci na zubní lékařství včetně anesteziologie a resuscitace a současně se zaregistrovali jako plátci DPH. Nevíme, zda byl tento postup správný. Posléze jsme totiž získali informaci, že služby ve zdravotnictví dle registrace jsou od DPH na výstupu osvobozeny a nelze uplatit na ní nákup s DPH na vstupu. V současné době máme nakoupen nejen materiál, kancelářské potřeby, ale také křeslo. Všude je vyčísleno DPH, které si ale nebudeme mít ve své podstatě možnost uplatnit?
Odpověď:
Vámi poskytovaná zdravotní péče je skutečně osvobozena od DPH dle § 58 zákona 235/2004 Sb. o DPH v platném znění (dále jen zákona). Toto osvobození je uvedeno mezi činnostmi osvobozenými od DPH bez nároku na odpočet daně (§51 zákona) a dle § 75 odst. 1 zákona pak, i když jste plátci daně, nemáte nárok na odpočet. Z tohoto pohledu se vaše registrace jeví jako zbytečná a doporučuji vám požádat dle § 106 odst. 1 zákona o zrušení registrace (§ 106 Zrušení registrace odst. 1). O zrušení registrace může plátce požádat nejdříve po uplynutí jednoho roku od data účinnosti uvedeného na osvědčení o registraci, pokud jeho obrat nepřesáhl za nejbližších předcházejících 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců částku 1 000 000 Kč). Do obratu 1 mil. Kč se nezapočítává obrat za plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet, tj. právě obrat za vámi poskytované zdravotnické služby.
Potřebujete i vy radu v oblasti daní? Posílejte dotazy:
REAKCE ČTENÁŘŮ
MUDr. Tomáš Rozsíval
Ve věci zdanění položek shromažďovaných na budoucí, např. rekonstrukci topení na plynové v lékařské ordinaci , apod., je možno u lékařů vedoucích daňovou evidenci, vytvářet na základě kvalifikovaného rozpočtu provedeného příslušnou firmou, která bude ev.práce provádět, každoročně po dobu cca tří let dávat alikvotní část do nákladů a tím si snižovat daňový základ. Ale pozor : pokud se vám stane, že z jakéhokoliv důvodu rekonstrukci v termímu neprovedete, budete muset ve čtvrtém roce tvorby rezerv toto vše naráz zdanit ! A to může být pořádná pálka. Toto se mi přesně stalo, takže hovořím z vlastní zkušenosti.
Dotazy zasílejte na adresu bezdekova@tribune.cz.
Zdroj: