ČLK vyhlásila akci proti zbytečné administrativě ve zdravotnictví
Na úterní tiskové konferenci to řekl prezident ČLK Milan Kubek. Vyzval zdravotníky, aby výboru pro bezpečnost pacientů hlásili, kdy jim administrativa bere čas určený k péči o nemocné.
Výzvu směřuje ČLK také k ministerstvu zdravotnictví a zákonodárcům, mají se zasadit o snížení objemu zdravotnické administrativy. "Cílem je získat více času pro pacienty. Narůstající byrokracie, obrovské množství administrativy a formalismu nám komplikuje práci a v některých případech dokonce brání v tom, abychom se o pacienty řádně starali," uvedl Kubek.
Výbor, který před nedávnem ustavila ČLK, bude s podporou právní kanceláře ČLK analyzovat jednotlivé platné i navrhované právní normy s ohledem na to, zda bezpečnost pacientů zvyšují či naopak snižují.
ČLK požaduje kritické zhodnocení přínosu akreditačních komisí, které prověřují kvalitu a bezpečnost zdravotnických zařízení. Podle Kubka se ve většině případů "limitně blíží nule".
"Místo, aby se sledovaly počty pádů v nemocnicích a hledala opatření, jak před nimi pacienty ochránit, sleduje se, zda nemocnice o pádech vedou evidenci. Podobně se musí vést evidence stížností, i když žádné stížnosti nejsou," doplnil koordinátor výboru pro bezpečnost pacientů Pavel Kubíček.
V nemocnicích by se podle něj ušetřil čas i tím, že se pro každého pacienta vypíše jedna dokumentace, nyní se vypisují dvě - lékařská a sesterská. Místo mnohastránkových informovaných souhlasů, jež pacienti nečtou, je přínosnější rozhovor pacienta s lékařem, který mu vše vysvětlí.
"Pacienti si právem stěžují, že lékaři stále více času hledí do papírů a počítače a že na lidský kontakt není čas," poznamenal Kubek.
Nemocnice podle něj nadměrně zatěžují povinnosti spojené s akreditací stvrzující kvalitu a bezpečnost péče. Akreditace přitom podle Kubka jsou jen "zlatým dolem" pro soukromé subjekty, které na nich "dojí" peníze.
Zdroj: ČTK