Chystaný zákon o záchytkách počítá s návazností na další léčbu
ČTK to řekl náměstek ministra zdravotnictví Ferdinand Polák. Zákon vymezí záchytné stanice jako zdravotnické zařízení s přesně daným vybavením a přístroji a personálem, uvedl.
Náměstek se shoduje s předsedou odborné společnosti pro návykové nemoci primářem Petrem Popovem na tom, že současný stav je neudržitelný. Po roce 2001 přešly záchytky na kraje, zákon ale neupřesnil jejich úkoly a vybavení.
Podle Popova jsou tak tyto stanice jakýsi "kočkopes". Ztratily původní funkci jako zdravotnické zařízení, kde se s lidmi ohroženými závislostí pracuje a jsou motivováni k léčbě, jak to zamýšlel v roce 1951 zakladatel první takové záchytky na světě Jaroslav Skála.
Nyní jsou záchytky podle Popova spíše drahé nocležny, kde stráví člověk noc, když v opilosti ohrožuje sebe nebo okolí. U soukromých provozovatelů se prý platí i 10.000 korun za noc. Běžné ceny jsou nižší, i tak zaplatí jen pětina lidí, 80 procent nákladů nesou kraje. Zdravotní pojišťovny noc na záchytce nehradí a podle náměstka Poláka to tak zůstane.
Přednosta kliniky adiktologie Michal Miovský uvedl, že chystaný zákon neřeší třeba to, kdo zaplatí převoz opilce ze záchytky na JIP, když se jeho stav zhorší. Člověk je podle současné normy považován za "zachyceného", ne za pacienta, jeho práva jsou porušována, když je mu odebrán mobil a nesmí telefonovat.
Problematická je i právní ochrana personálu, když je "zachycený" napadne, řekl Miovský.
Popov vidí jako velký problém to, že záchytky nejsou vybaveny pro monitoring a okamžitý zásah, kdyby to opilcův zdravotní stav vyžadoval. Až na výjimky jsou vzdáleny od nemocnic a JIP. Podle Poláka by proto měly být záchytné stanice v areálech nemocnic. O záchytkách však rozhodují kraje, takže jim to ministerstvo nemůže nařídit.
"Nyní je riziko z prodlení, než se stav začne adekvátně léčit. Na druhou stranu lidé, kteří mají opravdu vážné problémy s alkoholem, nyní nikam k léčbě předáváni nejsou. Síť protialkoholních ambulancí se rozpadla, zbylo torzo," shrnul Popov.
Podle Poláka zákon stanoví, že o přijetí na záchytnou stanici rozhodne lékař. Policie nemůže u opilého či agresivního člověka rozlišit, zda je jen opilý, nebo mu hrozí zhoršení zdravotního stavu, které vyžaduje pobyt na JIP. "Rozhodnout musí lékař, zda stačí záchytka se základním monitoringem životních funkcí, nebo musí třeba na koronární jednotku, protože má arytmii a je nutno ho hlídat," řekl Polák.
Popov doplnil, že záchytek je nyní v ČR násobně méně než dřív a netvoří síť, na které by mohla nějaká služba stát. Počty záchytných stanic jsou však podle Poláka na rozhodnutí kraje. Problém je i v tom, že kromě pražské záchytky nejsou stanice vybaveny personálně ani technicky na péči o opilého člověka s vážnou zdravotní komplikací, uvedl Popov.
Komplikace podle něj působí také to, že záchytka je "zvláštní" zdravotnické zařízení, kde člověk nemá status pacienta, ale zachyceného. Náměstek Polák řekl že to připravovaný zákon vyřeší - nemluví o klientech ani zachycených, ale o ošetřovaných osobách.
Nynějších 17 záchytek podle odborníků nestačí, a tak se většina opilců dostává na interní oddělení nemocnic. Kapacity těchto oddělení se podle Popova mohou zvětšit tím, že budou mít místnost pro neklidného pacienta a personál bude vyškolen, jak s ním jednat. Policie by měla mít svá zařízení pro agresivní lidi, kam je převeze poté, co je lékař vyšetří a zjistí, že není důvod k hospitalizaci.
Počty záchytek, pacientů, platby a dluhy 2011
kraj počet stanic počet míst počet pacientů z toho do 19 let příspěvek kraje v milionech korun za rok (podle údajů krajů) platba pacienta v korunách
(podle údajů krajů)
Praha 1 17 9338 1277 12,5 1788
Středočeský 3 14 833 22 3 1000 až 4000
Jihočeský 1 9 987 51 kraj neupřesnil 1200
Plzeňský 1 10 1610 113 2,4 4300
Karlovarský 1 5 667 23 3,6 3230, sanita 600
Královéhradecký 1 8 998 51 6,1 2000
Pardubický 1 11 1176 32 4,1
Vysočina 1 8 1095 19 4,77 4000
Jihomoravský 1 13 3731 101 7,057
Olomoucký 1 15 1494 213 6,099 1600 nebo
faktura 2500
Zlínský 1 5 784 13 6 8900
Moravskoslezský 4 37 5652 144 25 600 až 2000
Liberecký 1 (od 31.12.2012) 10 podle krajského úřadu plán až 1300 plán 3,5 až 4 3500
dalších 550 za toxikologii
Ústecký není - - - - -
Zdroj: Ústav zdravotnických informací a statistiky
ČTK
Naďa Myslivcová
Zdroj: ČTK