Budeme mít přístup k dobrým cenám
Co se změnilo v Zentivě po převzetí Sanofi Aventis (SA)?
Z hlediska marketingu volně prodejných léků nic převratného. Stali jsme se součástí daleko větší skupiny, obrat SA je v oblasti OTC (Over-the-counter - volně prodejné léky) zhruba 20x větší než Zentivy. V některých zemích střední a východní Evropy však v OTC převládá portfolio Zentivy, a tak jsou převážným základem týmů původní brandmanažeři Zentivy. V Rusku, na Ukrajině a v Polsku je to obráceně, protože tam byl i opačný poměr portfolia. Je možné, že dojde k nějaké změně v tom, kdo nám bude poskytovat agenturní servis. Jako velká firma budeme mít přístup k lepším cenám. Zatím se ale tendrovat nechystáme. Dá se předpokládat, že dojde k větší konsolidaci mediálních agentur v teritoriu střední a východní Evropy, kde nemáme jednu agenturu, která by pokryla všechny země. Změny se určitě nebudou týkat toho, jak bude marketing vypadat.
Česko má být pro SA díky Zentivě střediskem výroby generických léků pro celou Evropu. Bude marketing pro celou Evropu řízen odsud?
Pokud vím, tak ano. Týká se to ale pouze léků na předpis, jejich marketing bude řízen odsud. Generický business ale není příliš zajímavý pro mediální nebo komunikační agentury. Médiem jsou převážně odborné časopisy, jsou to velmi malé položky.
Budou nějaké změny v portfoliu?
Portfolio je pro náš business obrovská příležitost. Platí, že je lepší být základem větší společnosti, můžeme čerpat z toho, co SA nakoupí nebo vyvine pro jiná teritoria. Než SA své OTC portfolio zkonsoliduje, bude to trvat tak tři čtyři roky. Ale už teď jsou tam produkty, které můžeme převzít a zalaunchovat na teritoriích Zentivy, ale je to zatím spíš výjimečné.
Uvidíme něco už příští rok?
Za portfolio Zentivy určitě. Co se týká SA, vzhledem k registračním lhůtám to může být jedině z oblasti doplňků stravy, kde možná nějaké překvapení přijde.
Jaký bude mediální rozpočet pro příští rok?
Zůstane stejný jako letos.
I když máte novinky?
Ano, některé produkty naopak z médií stáhneme, už budou mít lepší povědomí. Celkem přesně dodržujeme vztah mezi marketingovými náklady a prodeji, což si myslíme, že je správné pro OTC.
Chystáte novinky v mediatypech?
Ne.
Jak se stavíte k digitálu?
Řeknu svůj osobní názor: Reklama na internetu a její vliv na prodeje volně prodejných léků nenaplňuje představy, které jsme o ní kdysi měli. Klíčovým médiem pro OTC zůstává televize a zdá se, že ještě nějakou dobu zůstane. A nemyslím si, že to platí jen pro východní Evropu.
Lubomír Doležel, director consumer healthcare, Zentiva
V Zentivě je od roku 2003. Předtím měl na starosti OTC v Léčivech, ještě před tím pracoval v pivovarnictví.
Marketing a média, Hana Nováková
Zdroj: Marketing a média