Brněnské FN mají výhrady k dotazníku
Brněnským fakultní nemocnicím se nelíbí nový dotazník, s jehož pomocí mají podle ministerstva zdravotnicí zjišťovat spokojenost pacientů. Dotazníky s 52 otázkami jsou podle nemocnic příliš dlouhé a pacienty zbytečně zatěžují. Kritizují i to, že dostatečně neodráží specifika jednotlivých státem řízených zdravotnických zařízení. Ministr zdravotnictví jejich výhrady odmítá.
Vedení Fakultní nemocnice Brno souhlasí s potřebou zjišťovat spokojenost pacientů a pomocí vlastních dotazníků tak činí již několik let. "Dotazník z dílny ministerstva je ale zbytečně dlouhý, některé otázky budou pacienti bez cizí pomoci těžko posuzovat," řekla ČTK náměstkyně nemocnice Erna Mičudová. S výhradou kvůli délce dotazníku souhlasí i Fakultní nemocnice u sv. Anny. "Zvláště starším lidem může dělat problémy," řekla mluvčí nemocnice Naďa Kuklínková.
Fakultní nemocnice Brno zjišťovala v minulých letech pomocí vlastních dotazníků například přístup a chování personálu, způsob podávání informací a komunikaci s pacienty, dodržování jejich práv i spokojenost se zachováním intimity. Podobně je zaměřen i nový dotazník.
Jeho podoba vychází z mezinárodních zkušeností a dřívějších pilotních projektů. "Není to náš výmysl a přijde mi naprosto adekvátní," řekl ministr zdravotnictví David Rath. Připustil, že on sám by jej možná o jednu nebo dvě otázky zkrátil, což už by však celkovou délku výrazně nezměnilo.
Vedení fakultní nemocnice Brno se navíc obává, zda bude schopno od svých pacientů získat tak vysoký počet vyplněných dotazníků, které ministerstvo požaduje. "V naší nemocnici je to 2500 dotazníků za půl roku, v minulých letech jsme jich vybrali kolem tisíce," uvedla Mičudová. Od začátku roku je odevzdalo jen několik desítek pacientů.
Ministr zdravotnictví však jakékoliv zmírnění požadavku odmítá. Ředitelé státem řízených nemocnic to od ministerstva dostali jako úkol. "Pokud ho nesplní, bude s nimi naloženo tak, jako bylo naloženo s jinými manažery, kteří neplní úkoly," zdůraznil Rath.
Zdroj: ČTK