Přeskočit na obsah

Barometr českého zdravotnictví: Nejlepší zdravotní pojišťovny z pohledu zaměstnavatelů v ČR

Zaměstnavatelé zároveň velmi dobře hodnotí jednání a komunikaci ze strany zdravotních pojišťoven a oceňují přehlednost a srozumitelnost podkladů jimi zasílaných a také úroveň elektronické komunikace. V rámci průzkumu bylo osloveno 40 největších zaměstnavatelů veřejného i soukromého sektoru v Česku, kteří zaměstnávají více než 600 000 zaměstnanců. Celkově se zapojila třetina zástupců těchto organizací, které reprezentují přes 200 000 pracovníků.

„Cílem celostátního průzkumu bylo zhodnocení aktuálního stavu vnímání oblasti českého zdravotnictví z pohledu největších zaměstnavatelů v České republice a také zhodnocení profesionálního přístupu a úrovně partnerského jednání zdravotních pojišťoven z pohledu největších zaměstnavatelů, kteří obecně patří mezi největší přispěvatele zdravotního pojištění v České republice a de facto ovlivňují výši financí na zdravotní služby v ČR. V neposlední řadě je cílem pomoci k postupnému zkvalitňování služeb zaměstnancům a pojištěncům ČR a k efektivnějšímu prosazování práv zaměstnavatelů v rámci českého zdravotnictví,“ říká Daniel Vavřina, zakladatel HealthCare Institute, o.p.s.

Hodnocení zdravotních pojišťoven z pohledu největších zaměstnavatelů je součástí celostátního hodnotícího projektu „Zdravotní pojišťovna roku“, který vytváří žebříček zdravotních pojišťoven z pohledu:

  • 150 000 pojištěnců,
  • ředitelů 155 nemocnic,
  • 20 000 ambulantních lékařů,
  • největších zaměstnavatelů,
  • nominovaných preventivních programů hodnocených odbornou komisí.

Na základě hodnocení zdravotních pojišťoven z pohledu největších zaměstnavatelů veřejného a soukromého sektoru v České republice dopadlo pořadí v roce 2016 následovně:

1. místo – Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví

2. místo – Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České republiky

3. místo – Revírní bratrská pokladna, zdravotní pojišťovna

Hledání priorit a rezerv

„Jako jeden z největších zaměstnavatelů v ČR plně podporujeme elektronizaci a digitalizaci českého zdravotnictví. Za jednu z priorit považujeme elektronickou komunikaci pracovních neschopností. Vůči zaměstnancům vnímáme také potřebu pružného a rychlého řešení chronických stavů formou e-receptu, e-konzultací zdravotního stavu nebo e-monitoringu. Pojišťovny i zdravotnická zařízení by měly ještě více spolupracovat se zaměstnavateli na kontinuálním rozvoji preventivní péče, která je mnohem efektivnější než následná léčba. K tomu by se pojišťovny měly zaměřit v budoucnu a z fondů prevence systematicky a především kontinuálně tyto programy podpořit, “ domnívá seJiří Prokop, Ph.D., vedoucí ochrany zdraví Škoda Auto a.s.

Nejvíce velké firmy v oblasti péče o fyzické zdraví svých pracovníků poskytují takzvané pracovně-lékařské služby, zahrnující např. vstupní a pravidelné lékařské prohlídky, školení zaměstnanců či poradenství týkající se požadavků na bezpečné a zdravé pracovní prostředí. Tyto služby nabízí 29 procent z nich. Celkem 22 procent podniků podporuje sportovní aktivity svých zaměstnanců, pětina má preventivní programy, v jejichž rámci mohou zaměstnanci absolvovat některá očkování či preventivní vyšetření. Podniky se rovněž snaží zajistit kvalitnější stravování.

Podle průzkumu k nejdůležitějším prioritám a doporučením zaměstnavatelů ČR směrem ke zdravotním pojišťovnám, je:

  • zaměřit se na zlepšení nabídky speciálních preventivních programů pro zaměstnance (očkování, preventivní kontroly),
  • přizpůsobit výši příspěvků na bonusové programy pro zaměstnance (sport, doplňky stravy, slevy pro pojištěnce),
  • podpořit elektronizaci zdravotnických účtů zaměstnavatelů (např. e – neschopenky, e – prevence),
  • podpořit prevenci a její účinné vymáhání (např. naplňování spolupráce mezi pracovním lékařem, zdravotní pojišťovnou a dotyčným nadřízeným pracovníkem),
  • podpořit marketingovou spolupráci v oblasti udržení či zlepšení zdravotního stavu zaměstnanců,
  • praktikovat nabídku benefitů pro nové zaměstnance (pomoc při zatraktivnění zaměstnavatele).

V rámci oblastí, které zaměstnavatelé nejčastěji doporučují u zdravotních pojišťoven zlepšit ve smyslu zkvalitnění podmínek pro své zaměstnance, byly nejčastěji specifikovány možnosti nabídky speciálních preventivních programů zdravotních pojišťoven pro zaměstnance. Dále výše příspěvků na bonusové zaměstnanecké programy a také elektronizace zdravotnických účtů.

A z pohledu pacientů? Celých 81 procent hospitalizovaných by uvítalo možnost dostávat od své zdravotní pojišťovny jedenkrát ročně informace o tom, jaká peněžní částka byla v uplynulém roce uhrazena za zdravotní péči, která jim byla poskytnuta v nemocnicích či ambulancích. V rámci oblastí, které hospitalizovaní pacienti nejčastěji doporučují u zdravotních pojišťoven zlepšit v souvislosti se zkvalitněním jejich služeb, šlo ve 31 procentech o navýšení příspěvků na bonusové programy, 28 procent pacientů by uvítalo zlepšení nabídky preventivních programů a čtvrtina dotázaných pacientů by podpořila orientovat se na šetrnější léčbu pro nemocné. Zlepšení komunikace se svoji zdravotní pojišťovnou (ať elektronické, telefonické či písemné) by so přálo 16 procent dotázaných.

Zdroj: MT

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…