Ambulantní specialisté jsou proti zvýšení regulace
Stanovisko Rady
Sdružení ambulantních specialistů ČR, o.s.
(dále také jen SAS)
k záměru navýšit regulační poplatky u ambulantních specialistů.
Přijato 11.8.2010
Rada SAS registruje, že:
- nová vláda ČR ve svém programovém prohlášení akceptovala bod koaliční dohody, který říká, že – citujeme: „Bude zvýšena regulace za návštěvu ambulantního specialisty bez doporučení “.
- tato jediná věta bez toho, že by t.č. někde existoval ucelený a odborníky prodiskutovaný návrh se stala předmětem řady spekulací zejména v mediích.
- že se již hlavně na stránkách tisku začalo odhadovat, jak, na kolik a v jakých konkrétních případech by mělo dojít k navýšení regulačního poplatku při návštěvě pacienta u ambulantního specialisty bez doporučení praktického lékaře.
Rada SAS se obává, že absence kvalitní na opravdu odborné úrovni vedené diskuse může mít za důsledek
- nežádoucí snížení dostupnosti zdravotní péče v ČR,
- významné zkomplikování situace opravdu nemocných lidí za cenu prodražení této péče (i pro samotné pacienty),
- nežádoucí nárůst počtu pacientů v čekárnách praktických lékařů,
- významný nárůst administrativní zátěže všech lékařů, zvláště ale lékařů praktických.
- kritické omezení práva pacienta na svobodnou volbu lékaře.
Rada SAS vyhlašuje, že je připravena podpořit všechny návrhy změn českého systému zdravotnictví, které budou plnit následující kriteria:
- 1. Potřebnost takového kroku,
- Na tomto místě musí Rada SAS konstatovat, že argumenty t.č. dohledatelné v tisku neplatí. Péče ambulantního specialisty není v sumě o nic dražší, než péče praktického lékaře, všechny dosavadní souhrny vytvořené hlavně zdravotními pojišťovnami vycházejí tak, že počet lidí, kteří mají tendenci s jednou diagnosou navštěvovat více ambulantních specialistů, je tak malé, že náklady na jejich usměrňování by vysoce převýšily možný profit.
- Rada SAS doporučuje, aby systém počítal i s opravdu nemocnými lidmi (zítra jím může být kdokoli z nás), aby jim situaci zbytečně nekomplikoval.
- Rada SAS požaduje, aby pravidla přístupu k ambulancím mimo nemocnice a v nemocnicích byla stejná, aby systém nemotivoval pacienty k vyhledávání hospitalizací, neboť je-li problém řešitelný ambulantně, je ambulantní léčba vždy levnější, než pobyt v nemocnici.
- Rada SAS nebude souhlasit s žádnou změnou, jejímž výsledkem by bylo omezování rovnosti subjektů poskytujících zdravotní péči.
- Únosnost takového kroku ve vztahu ke kapacitě ambulancí praktických lékařů a to hlavně s ohledem
- na fakt, že praktický lékař má již dnes v systému předepsanou funkci preventivní, což se nejčastěji pro malou motivovanost pacientů nedaří plnit v rozsahu, který požaduje dnes platná legislativa.
- na to, že případné navýšení práv praktického lékaře bude jistě provázeno navýšením jeho odpovědnosti včetně nárůstu jeho administrativní zátěže, neboť má-li mít doporučení medicínský smysl, nesmí jít o prostý „výměnný list“, ale o solidní zprávu obsahující výsledky všech do té doby provedených vyšetření.
- 3. Sociální únosnost takového kroku
- vypočtenou na různé výše regulačních poplatků s odhady dopadů takovéhoto opatření na všechny skupiny obyvatelstva.
- Za klíčové Rada SAS považuje, že systém musí dát možnost pacientů se na jakékoli nově vniklé „vícenáklady“ připojistit.
- Příslušným opatřením v žádném případě nesmí dojít k poškození zdraví pacientů nebo ke zbytečnému prodloužení jejich léčby.
- Systém musí počítat s kvalitní dostupností i specializované péče pro pacienty, musí jasně stanovit odpovědnosti všem, kteří budou na péči spolupracovat nebo ji jakkoli usměrňovat a to včetně odpovědnosti trestně-právní.
- Systém musí počítat s tím, že pokud doporučující lékař žádá o pomoc odborníka, nemusí vždy mít přesné informace o rozsahu činnosti příslušného žádaného lékaře, resp. musí být dána možnost rychlé dostupnosti jiného specializovaného event. superspecializovaného pracoviště.
- Systém musí počítat s urgentními stavy vzniklými mimo klasickou ordinační dobu, nesmí potřebným pacientům blokovat přístup k LSPP nebo RZP.
Rada SAS tímto veřejně vyzývá
- Vládu ČR a Ministerstvo zdravotnictví ČR,
- Zdravotní pojišťovny, zvláště ale VZP a ZPMV, neboť tyto mají mezi svými pojištěnci největší podíl nemocných lidí,
- Českou lékařskou komoru,
- Sdružení zastupující pacienty,
- Sdružení praktických lékařů a Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost a to včetně jejich reprezentantů z regionů mimo velká města
k zahájení diskuse, výsledkem které bude opravdová racionalizace systému zdravotní péče v ČR s pro pacienty žádoucím vyhověním všem výše uvedeným kriteriím.
Za Radu SAS MUDr. Zorjan Jojko, předseda.
Zdroj: SAS