Úhradová vyhláška je pro lékaře nepřijatelná
Připomínky Rady Sdružení ambulantních specialistů ČR, o.s. k návrhu úhradové vyhlášky na rok 2011 distribuované MZ k připomínkám 4.11.2010.
1) Hodnota bodu – žádáme jeho hodnotu minimálně 1,05 Kč. Eventuální ekonomicky nezdůvodnitelný pokles hodnoty bodu ze současných 1,02 Kč na 1,00 Kč by znamenal riziko, že by ZZ musela opět snížit platy střednímu zdravotnickému personálu. Šlo by totiž reálně o 5% meziroční pokles příjmů ZZ a to v době, kdy příjmy zdravotních pojišťoven reálně neklesají, ale ve skutečnosti mírně stoupají.
2) Malý počet pojištěnců – žádáme o jeho navýšení na 100 jak ve výpočtu výkonů, tak v regulacích. Počet pojištěnců 25 – pro statistiku nepoužitelný - na pololetí je příliš malý a byl by sám o sobě příčinou významného snížení příjmů zdravotnických zařízeních. Ohrozit může i menší zdravotní pojišťovny, neboť je vysoce pravděpodobné, že lékaři v rámci strachu z finančního ohrožení v rámci „chyby malých čísel“ při výpočtu regulací budou buď pacienty malých pojišťoven odmítat, nebo tyto pacienty přemlouvat k odchodu k pojišťovnám velkým. Vysoce pravděpodobné je i to, že lékaři budou s těmito malými pojišťovnami vypovídat smlouvy. Vnímáme jako diskriminaci to, že v příloze č. 1 úhradové vyhlášky, která se týká ambulancí nemocnic, je „malý počet pojištěnců“ určen číslem 50, zatímco v návrhu pro mimonemocniční péči jen 25. Žádáme v této položce rovná pravidla.
3) Regulační limity – žádáme hranici minimálně 110% ve všech regulacích, tj. pro předpisy léků, zdravotnických prostředků, indukované péče i ZÚMu a ZÚLPu, nikoli 100%, jak je navrženo.

Pište nám.
online@tribune.cz
4) Možnost zdůvodnění překročení limitů v regulacích – žádáme, aby vyhláška mimo možnosti medicínského zdůvodnění překročení regulačních limitů ze strany zdravotnického zařízení umožnila zdravotní pojišťovně finančně regulovat zdravotnické zařízení jen tehdy, pokud mu prokáže, že se v příslušné části péče chová nehospodárně nebo plýtvá.
5) Regulace limitované procentem zdravotnických zařízení příslušné odbornosti - žádáme, aby úhradová vyhláška stanovila maximální procento zdravotnických zařízení, která smějí být za překročení limitů v předpisu léků, ZÚMu, ZÚLPu, či indukované péče regulována. K tomuto účelu navrhujeme 5%.
6) Referenční období – žádáme, aby jím nebylo pololetí resp. rok 2009, ale 2010. Z hlediska možných finančních dopadů by šlo o neutrální krok, který by ovšem znamenal významné zprůhlednění systému úhrad nejen v době jednání o regulacích mezi zdravotními pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními.
7) Regulace i za léky schválené revizním lékaře – vnímáme jako diskriminaci, že v příloze věnované ambulancím nemocnic jsou léky a prostředky zdravotnické techniky schválené revizním lékařem z regulací vyňaty, zatímco ambulantní specialisté extramurální jsou regulováni i za jejich předpis. Žádáme v této položce rovná pravidla, tedy vynětí z regulací po souhlasu revizního lékaře i pro ambulance mimonemocniční
8) Limit pro regulace za předpis prostředků zdravotnické techniky – naše zkušenost svědčí pro to, že limit 15.000,- Kč je nepřiměřeně vysoký. Žádáme jeho snížení na maximálně 5.000,- Kč.
9) Oznamovací povinnost – žádáme, aby zdravotní pojišťovna jako součást avíza o regulační srážce měla povinnost zaslat dotčenému zdravotnickému zařízení i podrobný přehled o čerpání příslušné péče (předpisu léků, zdravotnických prostředků, indukované péče, či ZÚMu a ZÚLPu). Jde o to, že některé zdravotní pojišťovny toto v současné době neposkytují, čímž se zvláště u indukované péče dostává zdravotnické zařízení mimo možnost se bránit.
Za Radu SAS
MUDr. Zorjan Jojko, předseda,
MUDr. Marie Duřpketová, výkonná místopředsedkyně.
Zdroj: www.tribune.cz