Přeskočit na obsah

Stanovisko SAS k záměru navýšit regulační poplatky u ambulantních specialistů

Stanovisko Rady

Sdružení ambulantních specialistů ČR, o.s.

(dále také jen SAS)

k záměru navýšit regulační poplatky u ambulantních specialistů.

Přijato 29.3.2011.

 

Rada SAS registruje, že:

  • mediální zprávy o tom, že K9 t.č. bez dalšího upřesnění diskutuje o navýšení regulačních poplatků mimo jiné u ambulantních specialistů v případě, že k nim přijde pacient bez doporučení praktického lékaře.

  • vláda ČR ve svém programovém prohlášení akceptovala bod koaliční dohody, který říká, že – citujeme: „Bude zvýšena regulace za návštěvu ambulantního specialisty bez doporučení “.

  • neexistuje žádný ucelený a odborníky prodiskutovaný návrh, který by toto řešil, mnozí jen spekulují, jaká částka by byla pro populaci českých pacientů únosná.

 

Rada SAS se obává, že absence kvalitní na opravdu odborné úrovni vedené diskuse může mít za důsledek

  • nežádoucí snížení dostupnosti zdravotní péče v ČR,

  • významné zkomplikování situace opravdu nemocných lidí za cenu prodražení této péče (i pro samotné pacienty),

  • nežádoucí nárůst počtu pacientů v čekárnách praktických lékařů,

  • významný nárůst administrativní zátěže všech lékařů, zvláště ale lékařů praktických.

  • kritické omezení práva pacienta na svobodnou volbu lékaře.

 

Rada SAS vyhlašuje, že je připravena podpořit všechny návrhy změn českého systému zdravotnictví, které budou plnit následující kriteria:

 

  1. Potřebnost takového kroku,

  • Na tomto místě musí Rada SAS konstatovat, že argumenty t.č. dohledatelné v tisku neplatí. Péče ambulantního specialisty není v sumě o nic dražší, než péče praktického lékaře, všechny dosavadní souhrny vytvořené hlavně zdravotními pojišťovnami vycházejí tak, že počet lidí, kteří mají tendenci s jednou diagnosou navštěvovat více ambulantních specialistů, je tak malé, že náklady na jejich usměrňování by vysoce převýšily možný profit.

  • Rada SAS doporučuje, aby systém počítal i s opravdu nemocnými lidmi (zítra jím může být kdokoli z nás), aby jim situaci jen zbytečně nekomplikoval a neprodražoval.

  • Rada SAS požaduje, aby pravidla přístupu k ambulancím mimo nemocnice a v nemocnicích byla stejná, aby systém nemotivoval pacienty k vyhledávání hospitalizací, neboť je-li problém řešitelný ambulantně, je ambulantní léčba vždy levnější, než pobyt v nemocnici.

  • Rada SAS nebude souhlasit s žádnou změnou, jejímž výsledkem by bylo omezování rovnosti subjektů poskytujících zdravotní péči. Mezi takové změny řadí Rada SAS i zavedení různé výše regulačních poplatků, nebude-li provázena změnou motivací jednotlivých subjektů v systému pracovat a o nemocné pacienty opravdu pečovat.

 

  1. Únosnost takového kroku ve vztahu ke kapacitě ambulancí praktických lékařů a to hlavně s ohledem

  • na fakt, že praktický lékař má již dnes v systému předepsanou funkci preventivní, což se nejčastěji pro malou motivovanost pacientů nedaří plnit v rozsahu, který požaduje dnes platná legislativa.

  • na to, že případné navýšení práv praktického lékaře bude jistě provázeno navýšením jeho odpovědnosti včetně nárůstu jeho administrativní zátěže, neboť má-li mít doporučení medicínský smysl, nesmí jít o prostý „výměnný list“, ale o solidní zprávu obsahující výsledky všech do té doby provedených vyšetření.

 

  1. Sociální únosnost takového kroku

  • vypočtenou na různé výše regulačních poplatků s odhady dopadů takovéhoto opatření na všechny skupiny obyvatelstva.

  • Za klíčové Rada SAS považuje, že systém musí dát možnost pacientům se na jakékoli nově vniklé „vícenáklady“ připojistit a tedy jasně a nezpochybnitelně odlišit péči standardní a nadstandardní.

 

  1. Příslušným opatřením v žádném případě nesmí dojít k poškození zdraví pacientů nebo ke zbytečnému prodloužení jejich léčby.

  • Systém musí počítat s kvalitní dostupností i specializované péče pro pacienty, musí jasně stanovit odpovědnosti všem, kteří budou na péči spolupracovat nebo ji jakkoli usměrňovat a to včetně odpovědnosti trestně-právní.

  • Systém musí počítat s tím, že pokud doporučující lékař žádá o pomoc odborníka, nemusí vždy mít přesné informace o rozsahu činnosti příslušného žádaného lékaře, resp. musí být dána možnost rychlé dostupnosti jiného specializovaného event. superspecializovaného pracoviště.

  • Systém musí počítat s urgentními stavy vzniklými mimo klasickou ordinační dobu, nesmí potřebným pacientům blokovat přístup k LSPP nebo RZP.

  • Systém musí počítat s mírou motivací jednotlivých skupin lékařů o pacienty opravdu pečovat, výše regulačních poplatků a jejich vzájemný poměr musí této motivaci plně odpovídat.

 

Rada SAS tímto veřejně vyzývá

  • Vládu ČR a Ministerstvo zdravotnictví ČR,

  • Zdravotní pojišťovny,

  • Českou lékařskou komoru,

  • Sdružení zastupující pacienty,

  • Sdružení praktických lékařů a Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost a to včetně jejich reprezentantů z regionů mimo velká města

konečně k zahájení diskuse, výsledkem které bude opravdová racionalizace systému zdravotní péče v ČR s pro pacienty žádoucím vyhověním všem výše uvedeným kriteriím.

 

Rada SAS

 

Sdružení Ambulantních Specialistů České republiky, o. s.

pokračovatel Spolku pokladenských lékařů, založeného v prosinci 1906

člen E.A.N.A. – Europäische Arbeitsgemeinschaft der Niedergelassenen Ärzte

registrace u MV ČR VSC/1-7553/91-R

Kontaktní adresa: Informační centrum – 190 00 PRAHA 9, U Elektry 82

Tel./fax: 284815504, 266311382 IČO: 48135941 čís. účtu: 280454399/0800

E-mail: sasp@sasp.cz; kontakt@sasp.cz; http://www.sasp.cz

 

Zdroj: Sdružení ambulantních specialistů

Sdílejte článek

Doporučené