Přeskočit na obsah

Je libo jogurt s kečupem nebo párek se šlehačkou?

Praha, dne 9. května 2011

CzechMed, Česká asociace dodavatelů zdravotnických prostředků, upozorňuje na změny v preskripci inkontinenčních pomůcek ze strany Všeobecné zdravotní pojišťovny. Nikdo se nikoho na nic neptal, a přesto vznikla potřeba pro změnu. Zda se opravdu jedná o změnu, která přinese výhody pacientům a lékařům a nejen VZP, to ukáže blízká praxe. VZP opět něco jiného deklaruje a něco jiného dělá. Hlavním záměrem všech změn ze strany VZP je pouze úspora nákladů, která přinese zhoršenou kvalitu života pacientům, ale těch se na názor nikdo neptá. Stejně tak celé plánované změny jsou dělány za zády odborné veřejnosti. Proč?

VZP tvrdí, že chce předepisování pomůcek pro inkontinentní (1) zpřehlednit a zjednodušit, (2) přizpůsobit správný zdravotnický prostředek pro konkrétní stupeň inkontinence a postižení pacienta a hlavně chce těmito opatřeními (3) podporovat léčbu těch typů inkontinence, které lze léčit a vyléčit. VZP chce touto iniciativou především ušetřit než co jiného. A potřebuje to balit do zdánlivě chvályhodných důvodů, kterým nelze nic vytknout. Při podrobnějším pohledu však změny, které jsou před námi, neplní ani jeden ze tří deklarovaných důvodů.

V současnosti existuje poměrně homogenní nabídka pomůcek, ze které si jak předepisující lékař, tak pacient vyskládá přesně to, co potřebuje. Tzv. zjednodušení tkví v tom, že nyní bude přesně v číselníku napsáno, co jaká kombinace výrobků obsahuje a jak bude hrazena a žádná jiná. Horký brambor se přitom hází na výrobce a dovozce, aby sami tyto „balíčky“ vytvořili.

„Představte si, že přijdete do samoobsluhy a tam zíráte na kombinace, které vám vytvořil obchod. Chcete párek a dostanete k němu jen šlehačku nebo k jogurtu jen kečup. Jiná kombinace nebude dostupná. Trochu s nadsázkou můžeme říci, že jsme zpět u centrálního plánování. Rozkošná na tom je ještě ta okolnost, že VZP vyvolává dojem, že to jsou vlastně výrobci, kteří vymýšlí tyto „balíčky“. Tedy, pokud „balíčky“ nebudou pacientům vyhovovat, tak je to chyba výrobců. Jaká nehoráznost,“ vysvětluje MUDr. Miroslav Palát, prezident sdružení CzechMed.

VZP přichází se zvláštním klíčem. Míru inkontinence dělí na tři pásma, která nemají medicínské rácio. Jedná se jen o metodiku pojišťovny z devadesátých let. Jednotliví výrobci udávají savost svých výrobků, což je technický parametr, který udává, když pomůcku namočíme do kapaliny, kolik nasaje.

Pojišťovna teď usiluje o to, aby různě závažné stupně inkontinence mohly dostat vždy jen ten výrobek s adekvátní savostí. Což na první pohled zní logicky, ale potíž je v tom, že je to celé jeden velký nesmysl. Pojišťovna totiž limituje situaci na to, že když udává výrobek větší savost, tak se nesmí použít na nižší stupeň inkontinence. To má asi takovou logiku, jakože s autem, které umí jezdit 150 km/hod. nesmíte jet po okresce 50 kilometrovou rychlostí.


Stává se lež každodenním chlebem Čechů?

Infoservis VZP č.9/2011: „VZP tuto změnu už od ledna projednává s výrobci, aby se na ni dokázali připravit.“ To je lež, kterou může asociace CzechMed kdykoliv doložit černé na bílém, a sice pomocí vzájemně odsouhlasených zápisů z jednání s VZP. Změny podle tohoto klíče, o kterém zde hovoříme (propojení stupně inkontinence a savosti výrobku) se výrobci poprvé dozvěděli 24. března, s tím, že mají svoje portfolio přizpůsobit do 7 (!) kalendářních dnů a že změny začnou platit od 1. května, takže žádná postupná jednání od ledna!

„VZP zřejmě nepočítala, že kolem asociace CzechMed se organizují i dodavatelé, kteří v tuto chvíli nejsou členy asociace. Dokážou se však s postojem asociace ztotožnit. Díky společnému postupu členských i nečlenských společností se daří to, že se momentálně o zmíněném modelu ještě jedná. V tomto směru inforservis VZP vlastně předběhl dobu a prezentuje původní záměr VZP jako hotovou věc veřejnosti. Je to v zásadě propaganda VZP o jejich představách o světě,“ upozorňuje MUDr. Miroslav Palát, prezident sdružení CzechMed.

* * *

 

Zájmové sdružení CzechMed, Česká asociace dodavatelů zdravotnických prostředků, bylo založeno v roce 1998 s cílem dlouhodobě přispívat ke zvyšování úrovně zdravotní péče v České republice prostřednictvím produktů svých členů. CzechMed sdružuje na 27 členů, českých i mezinárodních společností, které reprezentují 30 % českého trhu zdravotnických prostředků. Cílem je postupné zvyšování povědomí o nejmodernějších zdravotnických prostředcích u odborné i laické veřejnosti. (Více informací získáte na stránkách www.czechmed.cz)

CzechMed je členem evropské skupiny EUCOMED, která zastupuje společnosti, které vyvíjí, navrhují, vyrábějí a dodávají zdravotnické technologie používané při diagnostice. EUCOMED zastupuje názory 450 firem, které působí na evropském trhu. Jejich technologie slouží k prevenci, léčbě a zlepšení stavu onemocnění a zdravotních postižení. Evropský průmysl zdravotnických technologií investuje ročně do výzkumu a vývoje 3,8 miliardy EUR (tj. více než 110 miliard CZK) a zaměstnává na 435 tisíc vysoce kvalifikovaných pracovníků. Malé a středně velké společnosti tvoří více než 80 % odvětví, proto EUCOMED usiluje o zlepšení přístupu pacientů i odborníků k moderním, inovativním a spolehlivým zdravotnickým technologiím. (Více informací získáte na stránkách www.eucomed.org)

 

Zdravotnické prostředky a zdravotnické technologie

Definice zdravotnických prostředků je součástí Zákona o zdravotnických prostředcích č. 123/2000 Sb.

Pojem zdravotnické prostředky označuje širokou paletu výrobků používaných ve zdravotnictví ke zlepšení práce lékařů a zlepšení komfortu a úspěšnosti péče pacientů. Jedná se o výrobky využívané v oblastech inkontinenční a stomické péče, chirurgické šití, nástroje a materiály nebo implantáty (kloubní nebo pacemakery). Nesmíme zapomínat ani na diagnostická zařízení a informační zdravotnické systémy.

 

Zdroj: CzechMed

Sdílejte článek

Doporučené