Jak koupit a neprohloupit?
CzechMed (Česká asociace dodavatelů zdravotnických prostředků) v Národní technické knihovně v Praze pořádal odborný seminář na téma veřejných zakázek ve zdravotnictví. Impulzem pro odborné setkání byla mimo jiné i skutečnost, že ministerstvo zdravotnictví začátkem roku zveřejnilo dokument s názvem Protikorupční strategie. Tato pravidla musí přímo řízené organizace aplikovat při realizaci veřejných zakázek. Jak se s tímto nařízením jednotlivé subjekty popraly a lze skutečně za rozumnou cenu nakoupit i kvalitní zdravotnické prostředky? Jaká jsou doporučení pro „kvalitní“ výběrová řízení? Na tyto otázky se účastníci semináře pokoušeli hledat odpovědi.
V tomto roce pozorujeme doslova hon na čarodějnice. Honba je motivována maximální úsporou při nákupu, která ne vždy vede k úspěchu, protože pokulhává kvalita a výsledný produkt nemusí odpovídat původním představám. Podle zkušeností jsou v současné době realizována především jednokriteriální výběrová řízení. Hodnotící kritéria jsou nastavena v poměru 90 % cena a 10 % ostatní parametry. „Přitom Španělsko je kritizováno ze strany EU pro zanedbávání kvality. Hodnotící kritéria mají nastavena v poměru 60 % cena versus 40 % ostatní kritéria, která definují kvalitu. Švédsko vsadilo na dlouhodobou spolupráci, která jim umožňuje další licitování o ceně. Současná situace v České republice je v tomto ohledu naprosto nevyhovující,“ upřesnil Petr Kutcherauer, zástupce společnosti Medtronic.
Výběr nového dodavatele je komplexní proces, ale největší obtíže se vyskytují hned v přípravné fázi při správném nastavení kritérií. Příliš detailní popis zužuje počet potencionálních dodavatelů a omezuje soutěž. Naopak příliš vágní zadání znesnadňuje kompetentní posouzení kvality. Často zadavatel při vypisování veřejné soutěže ještě přesně neví, co chce. Oslovením dodavatelů si teprve vydefinuje své požadavky a pak hraje prim cena. Tuto skutečnost potvrdila JUDr. Marcela Rohlíková z ministerstva zdravotnictví.
„Existují určitá specifika veřejných zakázek ve zdravotnictví, mezi která se řadí např. informační nerovnováha, neprůhlednost vztahů jednotlivých hráčů, neefektivní přerozdělování finančních zdrojů, neprůhlednost finančních toků nebo nedostatečná kontrola,“ uvedl ve svém příspěvku David Ondráčka, ředitel Transparency International.
„Chce to odvahu a nebát se experimentovat,“ doporučuje Radek Chvosta, obchodní ředitel společnosti LINET. Nařízení z dílny ministerstva zdravotnictví vydané začátkem roku nese poněkud nešťastný název Protikorupční strategie. Toto nařízení neříká nic o realizaci jednokriteriálních výběrových řízení zaměřených na cenu bez ohledu na výslednou kvalitu pro pacienta nebo ošetřující personál. A přesto se tak většina zadavatelů dnes chová. „Doporučuji realizaci vícekriteriálních výběrových řízení, která zohlední i nároky na minimální kvalitu zakázky,“ upřesnil Radek Chvosta.
Doporučení: kvalita za skutečně rozumnou cenu!
- zadavatel veřejné zakázky by měl oslovit dodavatele s žádostí o technický popis výrobků. Tento pak využít pro sestavení vlastního technického popisu požadovaného výrobku s odůvodněním zvláštních parametrů
- v prvním kole si vyžádat od potenciálních dodavatelů vzorky požadovaných produktů a ponechat si je až do finální realizace pro kontrolu požadované kvality
- pro hodnocení kvality poskytnutých vzorků využít odborných kapacit uvnitř zařízení. Při posuzování nikdo z účastníků nezná cenu posuzovaných vzorků. Do druhého kola postoupí jen ty výrobky, které prošly s ohledem na požadovanou kvalitu.
- ve druhém kole pak může být jediným kritériem výběru dodavatele cena. Zadavatel má jistotu, že vysoutěžená nabídka splňuje nároky na kvalitu. Při dodržení tohoto postupu pak nerozhoduje, zda je finální fáze výběru realizována tradiční obálkovou metodou nebo pomocí elektronických aukcí.
„Jsem hluboce přesvědčen, že správné rozeznání kvality veřejné zakázky není v kapacitě jedné osoby nebo jedné instituce. Domnívám se, že by v nejbližší době měla vzniknout iniciativa, která půjde napříč trhem a pomůže vydefinovat a nastavit správné postupy pro realizaci veřejných zakázek ve zdravotnictví,“ shrnul seminář MUDr. Miroslav Palát, prezident sdružení CzechMed.
MUDr. Miroslav Palát, MBA
Prezident CzechMed
* * *
Zájmové sdružení CzechMed, Česká asociace dodavatelů zdravotnických prostředků, bylo založeno v roce 1998 s cílem dlouhodobě přispívat ke zvyšování úrovně zdravotní péče v České republice prostřednictvím produktů svých členů. CzechMed sdružuje na 27 členů, českých i mezinárodních společností, které reprezentují 30 % českého trhu zdravotnických prostředků. Cílem je postupné zvyšování povědomí o nejmodernějších zdravotnických prostředcích u odborné i laické veřejnosti. (Více informací získáte na stránkách www.czechmed.cz)
Zdroj: Czechmed