Přeskočit na obsah

AČMN: S návrhem zákona o univerzitních nemocnicích nesouhlasíme

Tiskové sdělení AČMN k návrhu zákona o univerzitních nemocnicích

    Pracovní tým pro zdravotnictví Rady hospodářské a sociální dohody dnes za účasti ministra zdravotnictví M. Ludvíka projednal návrh zákona o univerzitních nemocnicích. Na mimořádném jednání, vyvolaném sociálními partnery pouze k tomuto bodu, jednotně návrh odmítli jak strana zaměstnavatelů, tak strana zaměstnanců. Zástupci zaměstnavatelů i zaměstnanců doporučili otázku přijetí takového zákona projednat na plenárním zasedání RHSD.

 

Dr. Stanislav Fiala
výkonný ředitel

 

Stanovisko AČMN k návrhu zákona o univerzitních nemocnicích

 Asociace českých a moravských nemocnic zásadně nesouhlasí s návrhem zákona o univerzitních nemocnicích a to z následujících důvodů:

* Návrh zákona je v rozporu s programovým prohlášením vlády, v němž se zavázala předložit „zákon o veřejných neziskových nemocnicích, který umožní jejich transparentnější a efektivnější řízení“, nikoli zákon o změně postavení fakultních a některých dalších nemocnic.

* Předložený návrh je nekoncepční. Předpokládá, že na právní formu neziskové organizace by měly být převedeny jen státní příspěvkové organizace a to jen některé z nich: stávající fakultní nemocnice, bývalé fakultní nemocnice a některé další. Nebyly by řešeny další státní nemocnice přímo řízené Ministerstvem zdravotnictví, ani příspěvkové organizace zřízené kraji a městy. Návrh se nezabývá nemocnicemi v podobě akciových společností a společností s ručením omezeným, kterých je většina z celkového počtu nemocnic, a jejichž právní forma je pro veřejné nemocnice stejně vhodná, jako pro státní příspěvkové nemocnice.

* Návrh zakotvuje definici univerzitních nemocnic a jejich postavení a úlohu v některých oblastech, aniž právní řád ČR definuje samotný pojem nemocnice, jejich strukturu, funkce a dělbu činnosti mezi jednotlivými druhy nemocnic. Prohlubuje tak rozpor v právním řádu ČR, trvající od zrušení zákona č. 20/1966 Sb. Nemocnice, které nebudou univerzitní, budou nadále zahrnovány mezi „poskytovatele“, aniž je rozlišováno mezi ambulancí jednoho lékaře a krajskou nemocnicí, z nichž řada je větší než některé navrhované univerzitní nemocnice.

* Bude zákonem petrifikováno postavení a počet stávajících fakultních nemocnic, bývalých fakultních nemocnic, kterých má být podle návrhu zákona 15. Přitom např. Rakousko, srovnatelné úrovní zdravotní péče, její organizací, i počtem obyvatel, má univerzitní nemocnice jen 3.

* Navrhované řešení rozšíří druhy nemocnic v ČR, aniž by byly řešeny vztahy a dělba činnosti mezi jednotlivými skupinami nemocnic. Pro budoucí univerzitní, další státní nemocnice, příspěvkové nemocnice zřízené kraji a městy, pro nemocnice obchodní společnosti a pro nemocnice zřízené církvemi budou platit odlišná a vzájemně nekompatibilní pravidla.

* Je ignorována potřeba nejen právně vymezit pojem nemocnice, ale také alespoň rámcové vymezení sítě nemocnic, jejich strukturu a v tomto rámci úlohu a postavení univerzitních nemocnic jako významné, ale zvláštní části nemocnic. Neexistence samostatného zákona o nemocnicích kontrastuje např. s právní úpravou SRN, v níž jsou 2 zákony o nemocnicích (obecný a o financování nemocnic).

* Na rozdíl od spolupráce s univerzitami není upravena spolupráce univerzitních nemocnic v oblasti vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví s dalšími subjekty. Subjekty, které v praxi spolupracují s univerzitními nemocnicemi při zajišťování specializačního a celoživotního vzdělávání pracovníků, tak na zajišťování specializačního a celoživotního vzdělávání pracovníků, tak na rozdíl od univerzit nemají úpravu vztahu s univerzitní nemocnicí, ačkoliv se jedná o nezbytnou spolupráci za účelem zajištění vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví.

* Důsledkem nové právní úpravy významné, ale úzké skupiny nemocnic, bude znejistění a další oslabení postavení ostatních nemocnic, bez jejichž řádného fungování ani univerzitní nemocnice nemohou fungovat.

 

Z výše uvedených důvodů AČMN konkrétní ustanovení návrhu zákona nepřipomínkovala.

 

Zdroj: AČMN

Sdílejte článek

Doporučené