Přeskočit na obsah

Díky výuce paliativní medicíny překonaly lékařské fakulty vzájemnou rivalitu

Každý absolvent lékařské fakulty by měl během studia získat základní znalosti a dovednosti v oblasti paliativní péče. Tuto výuku je potřeba rámcově sjednotit a vytvořit platformu učitelů, kteří se na ní budou podílet, sdílet poznatky a vzájemně se inspirovat, a to za respektování specifik jednotlivých LF. S tímto cílem vznikl projekt financovaný nadačním fondem Kladné nuly, k jehož zhodnocení se v prosinci 2024 v pražském Karolinu sešli zástupci všech sedmi zúčastněných fakult. Díky tématu vzdělávání paliativní medicíny tak LF zapomněly na vzájemnou rivalitu a jejich zástupci se stali funkčním týmem.

Každý absolvent lékařské fakulty by měl během studia získat základní znalosti a dovednosti v oblasti paliativní péče. Tuto výuku je potřeba rámcově sjednotit a vytvořit platformu učitelů, kteří se na ní budou podílet, sdílet poznatky a vzájemně se inspirovat, a to za respektování specifik jednotlivých LF. S tímto cílem vznikl projekt financovaný nadačním fondem Kladné nuly, k jehož zhodnocení se v prosinci 2024 v pražském Karolinu sešli zástupci všech sedmi zúčastněných fakult. Díky tématu vzdělávání paliativní medicíny tak LF zapomněly na vzájemnou rivalitu a jejich zástupci se stali funkčním týmem.

„Česká společnost paliativní medicíny ČLS JEP (ČSPM) považuje vzdělávání v oblasti paliativní medicíny (PM) za jednu ze svých priorit. Vycházíme z toho, že každý zdravotník, který pracuje s pacienty v pokročilých a konečných fázích chronických chorob, by měl během svého vzdělávání získat základní sadu znalostí a dovedností v oblasti paliativní péče (PP). Rozvoj specializované PP závisí na kapacitách dobře vzdělaných a erudovaných odborníků,“ říká vedoucí pracovní skupiny pro vzdělávání ČSPM MUDr. Ondřej Sláma, Ph.D., z Centra paliativní péče MOÚ Brno.

Vzdělávání začíná již na LF, proto právě zde ČSPM díky grantu soukromé nadace realizovala v letech 2023/2024 projekt „Podpora implementace paliativní péče do pregraduální výuky mediků na LF“, kterého se účastní sedm z osmi českých LF. V jeho první fázi bylo analyzováno, nakolik jsou témata PP ve výuce zastoupena, a následně týmy na jednotlivých fakultách promýšlely, jak docílit toho, aby absolvent získal balíček znalostí a dovedností a aby se předmět stal součástí povinné výuky. 

Projektu s rozpočtem 7 mil. Kč se zúčastnily 2. a 3. LF UK Praha, LF UK Plzeň, LF UK Hradec Králové, LF MU Brno, LF UP Olomouc a LF OU Ostrava. Jejich zástupci v průběhu 1,5 roku na společných workshopech pracovali na tématech výuky PP, na výukových metodách, sdělovali si zkušenosti, společně hledali řešení k realizaci projektu a vzájemně se inspirovali a učili z chyb.

Jak MUDr. Sláma zdůrazňuje, výstupem tohoto ambiciózního a zprvu nelehkého projektu je vedle vzniku konsensuálního profilu kompetencí absolventa LF v oblasti PP i vytvoření stabilních lektorských týmů na všech LF, vytvoření databáze výukových nástrojů a materiálů a v neposlední řadě to, že se PP stává na všech LF součástí povinné výuky.

„Máme radost, že se na různých fórech odehrávají aktivity, které vedou ke vzniku nových vzdělávacích programů, nových kursů a dalších aktivit. Lidé, kteří dnes PP poskytují, jsou mnohem lépe vzděláni, než tomu bylo před několika lety. Velmi dobrou zprávou je, že se vzdělávání v této oblasti, ať už je to PP, komunikace, související etické a právní povědomí, nebo dovednost symptomové medikace, dostane napříč LF všem budoucím lékařům. Tato šance je skvělá a děkuji, že jste se jí chopili, dali do ní svoji odbornost a odvahu přinášet tyto věci na vlastní pracoviště,“ ocenil práci zúčastněných fakult předseda ČSPM MUDr. Ondřej Kopecký s tím, že i 1. LF UK, která se projektu neúčastnila, na rozvoji vzdělávání v oblasti PM také pracuje. Povinně se PP učí ve 3., 4. a do budoucna i v 6. ročníku (cca 20 hodin), je součástí Interní propedeutiky a v klinických ročnících je nepovinným předmětem (20 hodin). Aktuálně zde pracují na zavádění hodnotové anamnézy do výuky i do klinické praxe.

Na jednotlivých LF se v průběhu projektu podařilo do výuky „vtáhnout“ jak lékaře specialisty – paliatry, tak lékaře jiných odborností, kteří budou specifická témata vyučovat v rámci svých oborů. „Důležitým efektem projektu je, že se formalizovala a navázala spolupráce jednotlivých LF s poskytovateli PP např. hospicového typu, což je skvělé pro obě strany – medici chodí na zajímavé stáže a hospice tímto propojením s akademickým světem rostou,“ uvedl MUDr. Sláma.

V současné době je podle prezentovaných dat jednotlivých LF již PM povinnou součástí výuky na všech LF v zemi. Na pěti LF z projektu je povinným předmětem, v Olomouci, Brně a Plzni se paliativní téma dostává i do propedeutiky. Otázky na téma PP se postupně stávají zkušebními otázkami některých oborů. Lektorské týmy zahrnují na jednotlivých LF od sedmi do 21 lektorů, ale úvazková dotace je zatím poměrně nízká (od 0,5 do 1,5 úvazku). Otázkou tedy zůstává, jak pro výuku vyjednat nejpřiměřenější pracovněprávní formu, s tím, že tam, kde se výuka stává součástí povinné výuky, je jednání jednodušší.

Zároveň se zástupcům jednotlivých fakult podařilo vytvořit konsensuální dokument Profil absolventa, stanovující, co vše by student měl z oboru znát a umět.  „Tento dokument v sedmi oblastech (Obecné principy, Multidisciplinarita, Komunikace a podpora, Etická dilemata a jejich řešení, Řešení symptomů, Dětská PP a Sebepéče) popisuje, jaké znalosti, dovednosti a postoje v oblasti PM by měl mít každý absolvent při nástupu do praxe. Nastavuje minimální souhrn výstupů z učení, které mohou fakulty použít pro formulaci vlastních studijních programů, v přípravě konkrétních předmětů či způsobů ověřování nabytých kompetencí absolventa,“ vysvětlil PhDr. Martin Loučka, Ph.D., Centrum paliativní péče 3. LF UK Praha. Jak dodal, nejedná se o kurikulum PM, ale o dovednosti, znalosti a postoje, které by studenti měli získat napříč kurikulem studijního programu.

Každá LF řeší výuku PM po svém

Jak se zástupci LF shodli, důležitými předpoklady rozvoje kvalitního vzdělávání v oblasti PM jsou multioborové a početně dostatečné zastoupení lektorů, moderní formy výuky, včetně důrazu na praktickou výuku. Zásadní je podpora ze strany vedení LF a spolupracujících institucí.

LF Masarykovy univerzity Brno

Novinkou je lekce Základy paliativního přístupu (3. r. Prepedeutika). Cílem projektu byla také transformace povinně volitelného předmětu na povinný, což bylo vedením LF schváleno od roku 2025/2026 (5. ročník, 20 hodin týdně). Součástí povinné výuky zůstává třídenní stáž v paliativním zařízení (6. r.). Pro výuku plánují moderní výukové metody (simulace s vysokou mírou věrohodnosti a týmové učení).  Předmět PM zde byl začleněn do akreditačního spisu a katalogu předmětů. Lektorský tým pro výuku PM zahrnuje 21 dedikovaných lektorů pro povinné i volitelné předměty. Úsilí je podpořeno vedením LF se zajištěním organizačního a administrativního zázemí. Cílem je ukotvení paliativní výuky v dlouhodobé strategii fakulty. Klíčem úspěchu je zde týmová spolupráce a otevřená komunikace. K výzvám patří zvládnutí nárůstu počtu studentů, průběžné vzdělávání a časová flexibilita lektorského týmu, začlenění PM do dalších oborů, vytvoření „paliativní linky“ napříč studiem a vznik Ústavu paliativní a podpůrné péče.

LF Univerzity Palackého v Olomouci

Zde bylo cílem inovovat dosavadní výuku PP tak, aby student uměl identifikovat nemocného s paliativními potřebami. Znalosti obecné PP (symptomová léčba) jsou zde v rámci povinné výuky zařazeny do stávající výuky anesteziologie a resuscitace (+6 h.), onkologie (+2 h.), téma je vyučováno i v kardiologii, nefrologii, chirurgii, neurologii, urologii a hematoonkologii. Specializovaná PP je vyučována v rámci povinně volitelného předmětu Paliativní medicína I (onkologie), PM II (hematoonkologie), kde dojde k navýšení praktické výuky – studenti si mohou zvolit mobilní hospic, podpůrný paliativní tým nebo paliativní ambulanci. Ve snaze inovovat osobnostní, hodnotový rozvoj studenta zavedli do povinné výuky interní propedeutiky ve spolupráci s 1. LF UK v Praze výuku hodnotové anamnézy. Problematice se věnují i v rámci lékařské etiky. Ke spolupráci se podařilo získat dva mobilní hospice. Do výuky zde bude zapojeno 24 vyučujících (6 všeobecných sester specializované PP, 2 paliatři, kaplan, lékaři FN s praxí na LF). PM zde není povinným předmětem, je vyučována jako povinná součást výuky v rámci různých předmětů.

LF Ostravské univerzity

Před zahájením projektu bylo téma PM zahrnuto do lékařské etiky (3. r.), sociálního lékařství (5. r.) a klinické onkologie (5. r.), dále byla výběrovým předmětem (8–10 studentů) Paliativní a hospicová péče (5. r.). Neexistovala žádná spolupráce s ostatními vyučujícími klinických oborů a nebyla tudíž zajištěna žádná návaznost témat, což se během projektu podařilo změnit. Od roku 2025/2026 bylo schváleno zařazení výuky obecné PP do vybraných klinických oborů (4.–6. r.) a zavedení povinného předmětu PM (5. r.,15 hodin, ústní zkouška). V 5. nebo 6. ročníku bude možnost volby výběrového předmětu Stáž v zařízení specializované PP. Téma závěru života bude i nadále obsaženo v předmětech Lékařská etika a Sociální lékařství. Téma PM bude zařazeno do otázek státních rigorózních zkoušek a závěrečné praktické zkoušky. Výzvou zde zůstává zapojení chirurgických oborů do výuky PP, posílení odborníků na PM, kteří by se mohli účastnit státních rigorózních zkoušek a udržení dlouhodobé spolupráce s vyučujícími jednotlivých předmětů.

LF UK v Hradci Králové

Paliativní medicínu, která je povinným předmětem ve 4. ročníku, zde učí od roku 2021. V rámci projektu byl v zimním semestru 2023/2024 nově zahájen volitelný předmět Paliativní medicína v praxi v 5. ročníku. Podařilo se vytvořit jednotný sylabus výuky PM v rámci celého kurikula studia medicíny napříč jednotlivými praktickými i klinickými obory. Kurikulum povinně volitelného předmětu PM v praxi, který pokračuje v zimním semestru 2024/2025, obsahuje přednášky, rozbory kazuistik, práci s reálnými pacienty i stáže na hospicových pracovištích. Pro teoretickou výuku využívají systém MOODLe. V jednání s vedením LF je žádost o rozšíření výuky PM pro letní semestr 2026/2027 – přesun povinné výuky PM do 5. ročníku a navýšení počtu hodin praktické kontaktní výuky. Zároveň se jedná o tom, aby se PM stala předmětem se závěrečnou zkouškou. Výzvou zůstává vytvořit zrcadlový obraz výuky v AJ pro zahraniční studenty.

LF UK v Plzni

V rámci projektu se snažili ukotvit výuku PM tak, aby hlavní předmět Paliativní medicína a geriatrie, který je povinným předmětem ve 4. ročníku (akreditace do r. 2030), tvořil základ, který bude propojen s paliativními tématy vyučovanými v dalších předmětech. Snahou je zavést výuku PM vertikálně i horizontálně tak, aby se stala přirozenou součástí celé výuky. Zároveň se snaží učební program koncipovat tak, aby se základ dostal ke všem studentům a byl i prostor pro individuální potřeby a zájmy. Povinnou součástí výuky je praktická výuka v Hospici sv. Lazara. Kromě povinného předmětu mají studenti možnost volby nepovinně volitelných předmětů – obrovský zájem zaznamenal seminář Eticko-psychologické aspekty podpůrné a paliativní péče, jehož kapacita byla okamžitě naplněna, a proto v lednu bude otevřen další kurs. Vzhledem k časoprostorovým kapacitám se koná v sobotu. Cestou lektorů PM dochází k implementaci témat PM do jiných předmětů (pediatrie, onkologie, geriatrie, sociální lékařství) a lektorů jiných pracovišť do oborů interny, gynekologie nebo chirurgie, ve 3. ročníku se problematika dostává i do interní propedeutiky. Od roku 2024/2025 jsou témata PM nově zařazena mezi zkušební otázky státní rigorózní zkoušky. Pro zajištění kvalitních a dostupných zdrojů vzdělávání studentů byla provedena revize témat kapitol e-learningu na MOODle, kde vznikly i nové kapitoly zaměřené zejména na etické aspekty. Kromě moderních přístupů k výuce připravili nové praktické edukační karty a výukové listy.

2. LF UK Praha

Cílem projektu zde bylo posílení výuky PP prostřednictvím implementace tématu do výuky vybraných povinných předmětů (Interní medicína, Onkologie, Geriatrie), PM zde není povinným předmětem. Snahou je vytvořit „paliativní linku“ studiem od 1. do 6. ročníku. Reflektována je skutečnost, že FN Motol má nejen dospělý, ale i dětský paliativní tým, a do výuky se promítají specifika dětské a dospělé PP. Podpora projektu ze strany vedení LF znamenala posílení prestiže PM a vedla k sestavení výukového paliativního týmu osmi lékařů (např. onkologie, interna, geriatrie, dětská onkologie, hospic). V rámci projektu proběhly mezi zaměstnanci FN Motol tři edukační semináře o PP, čtyři semináře pro členy týmu ke zvýšení pedagogických kompetencí, do předmětu Onkologie byly přidány dvě nové zkušební otázky na téma PM. Celkově bylo do povinného kurikula v programu všeobecného lékařství přidáno 420 minut výuky PM, např. 120 minut v rámci geriatrie (v praxi se nyní učí 300 minut).

3. LF UK Praha

Hlavním cílem projektu bylo zahájit výuku PM ve 4. ročníku od roku 2024/2025, nyní je PM jako povinný předmět (4. r. 12 hodin, 5. r. 20 hodin). V průběhu 4. ročníku probíhá šest seminářů v rámci specifických klinických bloků obsahujících témata obecné a specializované PP, které se vždy vztahují k oboru, kterému je věnován klinický blok. Ke každému tématu se podařilo připravit pracovní listy, které studenti během roku shromažďují a nahradí jim skripta. Dalším cílem bylo rozšířit výuku o praktické bloky, po dohodě s vedením LF by k tomu mělo dojít v akademickém roce 2025/2026 rozšířením možností stážových míst v interních oborech v 5. a 6. ročníku o pracoviště specializované PP. Podařilo se vytvořit tým šesti externích lektorů.

Jak se diskutující shodli, výzvou na všech LF zůstává rostoucí počet mediků, zejména zahraničních, a tudíž vytvoření paralelní výuky v AJ. Řešit je potřeba kapacity lidské i časoprostorové, zajistit financování a udržitelnost výuky, navýšení úvazků, stejně jako zajistit a udržet kvalitu výuky. Na většině LF pracují na vzniku center paliativní a podpůrné medicíny, která by se stala pracovišti pro výuku a vědecko-výzkumnou činnost ve struktuře fakult, zároveň by koordinovala spolupráci s dalšími pracovišti fakulty, fakultní nemocnicí, hospici atd. Zásadním cílem projektu je nejen zakotvit vzdělávání PM do systému výuky, ale také vzbudit zájem studentů o tento obor.

„Projekt se podařil, z výuky PM se na všech zúčastněných fakultách stalo ‚téma‘, které je na jednotlivých LF rozpracováno různě, ale na všech se reálně zvýšil objem výuky PM a vznikl konsensuální profil absolventa LF v oblasti PP. Za cenný výstup považujeme vznik jakési komunity lektorů PM na všech LF v ČR,“ uzavřel MUDr. Sláma.

Doporučené