Specializační vzdělávání lékařů
Přináší řadu skvělých prvků jako je definice, co může mladý lékař dělat v různých fázích rezidentury samostatně, jaké jsou podmínky dohledu nad rezidentem, zavádí Vzdělávací radu jakožto institut pro řešení mezioborových sporů, umožňuje zjednodušenou akreditaci menších pracovišť pro vzdělávání v kmeni aj. Navíc potlačuje tendenci neustále měnit specializace a větvení oborů a v zájmu stability vzdělávání svěřuje strukturu základních oborů zákonu.
Všechny pozitivní inovace jsou však ohrožené navrhovanou strukturou oborů, která vyvolala v posledních měsících výrazné protesty dotčených odborných společností jako např. České společnosti nukleární medicíny (1) a přinejmenším rozpaky nad návrhem ze strany předsedy České lékařské společnosti J. Ev. Purkyně prof. Š. Svačiny (2). Tento článek si proto klade za cíl analyzovat obecněji strukturu oborů, diskutovat základní pravidla, která by mělo nové uspořádání respektovat, a popřípadě vyvolat ještě jednou diskuzi všech odborníků, funkcionářů České lékařské komory (ČLK) a Ministerstva zdravotnictví. Pokud by bylo možno přijít v rámci projednávání v Parlamentu ČR s konsenzuálním stanoviskem, které by otupilo protesty postižených oborů a zajistilo kompatibilitu s podmínkami EU, usnadnilo by to průchodnost tak dlouho očekávané novely zákona.
Předkládané návrhy jsou odůvodňovány obecně převládajícím názorem, že je u nás specializačních i nástavbových oborů příliš mnoho, a pokud je počítáme všechny dohromady jako lékařské specializace, je to pravda. Tento článek se snaží dokladovat, že by bylo rozumné zachovat stávající spektrum základních specializačních oborů a výrazně redukovat spíše obory nástavbové. Jsou však diskutovány i jiné možnosti řešení. Článek se naopak detailně nezabývá obory pro praktické lékaře, přestože jde rovněž o výbušnou tématiku díky navrhovaným změnám oboru praktické lékařství pro děti a dorost (PLLD), a nerozebírá ani problematiku zubních lékařů a farmaceutů.
Struktura specializačních a nástavbových oborů
V novele zákona se navrhuje výrazně redukovat počty oborů a ponechat pouze 33 (ze stávajících 46) základních specializačních oborů lékařů a 37/63 nástavbových oborů (Příloha 1 a 2). Dvanáct specializačních oborů se přesouvá do oborů nástavbových a obor PLDD se spojuje s pediatrií.
Obory, přesouvané do nástaveb jsou
- angiologie
- cévní chirurgie
- dětská chirurgie
- dětská neurologie
- endokrinologie a diabetologie
- gastroenterologie
- geriatrie
- nefrologie
- nukleární medicína
- pneumologie a ftizeologie
- pracovní lékařství
- revmatologie
Specializační obory lékařů reguluje Směrnice Evropského Parlamentu a Rady 2005/36/ES v platném znění z r. 2013 (dále jen „Směrnice EU“), která pro všeobecné lékaře definuje 53 specializačních oborů. Pomineme-li obory, které v ČR nemají tradici, jako např. klinická neurofyziologie, laboratorní medicína, venerologie (bez dermatologie) apod., lze konstatovat, že naše stávající specializační obory Směrnicí EU relativně dobře kopírují. Jako samostatné specializační obory však ve Směrnici EU nejsou naše obory angiologie, dětská neurologie, PLLD a soudní lékařství. Odlišný režim oproti specializované odborné přípravě má i oblast všeobecného lékařství, která není dle Směrnice EU specializací v pravém slova smyslu, i když umožňuje samostatnou práci lékaře v rozsahu celého oboru.
Dále je nutno zdůraznit, že Směrnice EU se vůbec nezabývá obory nástavbovými, které prohlubují vzdělání v některé speciální části základního oboru nebo ve kterých se získává vzdělání z části jiného základního oboru. U nás při náběhu nového zákona o vzdělávání lékařů v r. 2004 vzniklo přes sto oborů. Jen pro připomenutí, nejčastěji zmiňovaným excesem byla hyperbarická medicína. Později nastala rozumná redukce, ale velké množství diskutabilních nástaveb přetrvalo, a paradoxně se nyní ještě mohou rozšířit o dvanáct přesouvaných základních oborů.
Nešťastným využíváním množiny nástavbových oborů jako „odstavného parkoviště“ pro obory, na jejichž postavení ve struktuře medicíny nemohou lékařská společenství najít konsenzus se postupně vytvořil problém vysoké nehomogenity uvnitř této skupiny. Momentálně hrozí, že zatím celkem ostrá hranice mezi základními obory a nástavbovými obory se začne zamlžovat, protože v nástavbách se mohou ocitnout veliké obory jako např. gastroenterologie či pneumologie, uznávané v celé Evropě jako svébytné specializace, a vedle nich zůstanou typické „menší“ obory jako např. sexuologie, tělovýchovné lékařství, paliativní medicína či veřejné zdravotnictví.
Přirozené vnímání lékařů co je základní specializací a co nástavbou je ovlivněno výrazným formálním rámcem, který tyto obory charakterizuje. Ke klíčovým faktům, které posilují tradici výlučnosti základních oborů patří délka studia základní specializace, získání plné odpovědnosti a samostatnosti po jejím ukončení a samozřejmě i forma zkoušky, kdy základní specializace končí proslulou „atestací“ a získáním diplomu o specializaci, zatímco nástavbové obory jsou zakončené již jen „méně prestižní“ závěrečnou zkouškou a získáním certifikátu o zvláštní specializované způsobilosti. To vše jsou faktory, kvůli kterým ukončení základní specializace znamená v profesním životě lékaře prakticky stejně důležitý psychologický krok jako absolvování lékařské fakulty.
Novela jde opačným směrem a činí jednotlivé vzdělávací stupně méně přehlednými. Např. budoucí pneumolog po absolvování atestace z vnitřního lékařství, paradoxně jedné z nejtěžších atestací v medicíně, zdaleka nebude se svým základním vzděláním hotov, a do základního zlomu jeho profesního růstu přibude ještě další krok. A nakonec, když získá certifikát o absolvování nástavby z oboru pneumologie a ftizeologie, bude sice mít atestační diplom z vnitřní lékařství, ale jako průkaz o druhé specializaci dle Směrnice EU z oboru pneumologie už jenom „obyčejný“ certifikát o zvláštní specializované způsobilosti. Otázkou je, a v dalším to bude ještě diskutováno, zda certifikát o absolvování nástavby bude v EU vůbec platit. To při vší úctě k potřebě a významu malých nástavbových oborů těžce nesou ty obory, které se pyšní členstvím ve skupině základních evropských specializací, a nelze se divit, že změnu vnímají jako bolestivou degradaci.
Délka specializačního vzdělávání
Tabulka v Příloze 3 ukazuje deset stávajících základních oborů, které jsou přesouvané do oborů nástavbových. Minimální délka vzdělávání v současném režimu základního oboru je srovnávána se složenou délkou nového výchozího základního oboru a navrhovaného nástavbového vzdělávání ve variantě leden 2016. U naprosté většiny nově koncipovaných oborů je celková délka studia prodloužena o jeden rok.
Výkladem článku 25, odst. 3a. Směrnice EU však lze vidět situaci výrazně přísněji. Odstavec, který byl přijatý až v r. 2013 říká, že u vzdělávání v dalším specializačním oboru, které navazuje na dříve získanou specializaci, lze uznat z předchozí specializace nejvýše jednu polovinu doby studijního programu specializace, na kterou se adept připravuje. Podle tohoto výkladu bude muset být délka nástavbového studia ještě delší, než je zatím navrhováno, a bude to obvykle 2 roky. (Vybrané citace ze Směrnice EU a z návrhu novely z. 95/2004 Sb. viz Příloha 4)
Relativně složitou právní konstrukci lze vysvětlit na následujícím příkladu. Nukleární medicína se studovala až dosud 5 let. Nyní bude nástavbou na vnitřní lékařství s délkou studia taká 5 let. Nástavba potrvá dle připravované vyhlášky 1 rok a celková délka studia je tak 6 let. Dle Směrnice EU se však nukleární medicína studuje minimálně 4 roky a pokud by byla z pohledu evropského práva druhou specializací (po vnitřním lékařství), lze pro ní uznat z interny maximálně 2 roky, což znamená, že studium evropské specializace nukleární medicína může být ze 4 let zkráceno nejvýše na 2 roky. V našich podmínkách by to znamenalo studovat obor nukleární medicína 5 let jako vnitřní lékařství + 2 roky nástavbu, tj. min. 7 let. Podrobnější argumentace je v Příloze 3.
Analýza spektra specializačních oborů dle Směrnice EU
V Příloze 5 jsou tabulky všech základních a měněných specializačních oborů (bez oborů praktických lékařů). Přesouvané obory jsou zvýrazněné červeným písmem. U každého oboru jsou údaje o tom, ve kterých zemích existuje tento obor jako základní specializace. Statistika byla analyzována ze třech pohledů
a) existence základních oborů v 26 zemích (EU28 bez ČR i SR)
b) existence v zemích EU15
c) existence v 8 zemích EU15 s nejvyspělejším zdravotnictvím (dle subjektivní volby autora článku)
Ze všech tří tabulek lze celkem spolehlivě konstatovat, že obory, navržené k vyřazení, patří v naprosté většině mezi standardní evropské specializační obory. Vyplývá z toho, že pokud by tyto obory i nadále zůstaly adepty na vyřazení, může být ve stejné logice vyřazeno mnoho dalších základních oborů, protože řada z nich je v EU etablována ve stejném rozsahu, jako obory vyřazované. Pokud zůstanu u interního kmene, jsou to například kardiologie (má prakticky shodné postavení v EU jako vyřazovaná gastroenterologie), hematologie (srovnatelná s endokrinologií a diabetologií), alergologie a imunologie (srovnatelná s geriatrií) a řada dalších. Soudní lékařství, které má zůstat základním oborem není jako základní specializace ve Směrnici EU vůbec a dvě základní specializace (traumatologie a urgentní medicína) jsou ze zemí EU15 jen v UK a v Irsku. Přesto se i nadále u nás s těmito základními specializacemi počítá. Jaký je závěr? Selektivní ponechání některých základních oborů by mohlo být z hlediska stability systému považováno za klad a za jakési zachování tradice, když už se jednou takto ustavily. Ale z pohledu na návrh jako celek již opravdu žádnou logiku výběru oborů, určených k transformaci, vystopovat nelze.
Možná řešení
Jakákoliv změna spektra specializačních a nástavbových oborů v našem vzdělávacím systému by měla splňovat čtyři podstatná kriteria, aby v lékařské komunitě nevznikal pocit ohrožení, ztráty dobrých tradic a narušení soudržnosti lékařských disciplin.
1. Přínosnost změny by měla být důkladně prodiskutována s Českou lékařskou komorou, Českou lékařskou společností J. Ev. Purkyně a se všemi odbornými lékařskými společnostmi. Obecněji lze říci, že změna má být vybalancovaná mezi klíčovými reprezentanty akademické i rutinní medicíny.
2. Změna by neměla být příliš radikálním experimentem.
3. Změna by měla vycházet ze zkušeností a vývoje v zemích s nejvyspělejšími zdravotnickými systémy a spíše se k nim přibližovat.
4. Změna by měla respektovat určitá tradiční specifika naši medicíny.
Lze věřit, že zadání redukovat počet oborů a zkrátit dobu studia je myšleno dobře. Většina lidí si myslí, že je správné redukovat počet základních i nástavbových oborů, aby nebyla medicína příliš atomizovaná a aby se zvýšilo množství odborníků s širokým rozhledem. Problém spočívá v tom, že takovéto zadání nemá bezproblémové řešení a výše uvedená analýza to vysvětluje. Výrazná redukce základních specializačních oborů možná zbylé základní obory posílí, ale u ostatních oborů to bude krok zpět. Buď se u nich zřetelně prodlouží délka vzdělávání nebo se zredukuje jejich uznatelnost v Evropě. (Dodávám, že já osobně bych do doby, než se na vzdělávacích pracovištích zvedne efektivita praktické výuky, bych se nebál v zájmu širšího záběru vzdělávání ani prodloužení délky doby praxe v podobě modelací dle EU standardů (Příloha 3). Cca po pěti letech by rezident ziskal atestaci ze základního oboru a případná nástavba by pro něj byla již pohodovějším i lépe placeným obdobím.)
Realita však může být také zcela jiná. Pokud se bude muset dnes základní obor, např. pneumologie studovat jako kombinace jiného základního oboru (interny) a oboru nástavbového, získá adept atestaci z interny a bude mít i pneumologickou nástavbu, možná i uznanou evropskou specializaci s pneumologie. Otázkou ale je, zda v našem uvolněném prostředí nebude první specializace de fakto obcházena s vidinou, že uchazeč směřuje ne do interny ale do další specializace. Již dnes jsou obtížná místa ve výukovém curriculu (povinné stáže, předepsané výkony) obcházena a vykazována zkresleně, a bylo to dokonce jedním z úvodních argumentů pro reformu stávajícího systému.
Cesta směrem k redukci základních oborů bývá zdůvodňována mj. i nedostatkem lékařů. Vyvolává to značný neklid v dotčených odborných společnostech, ale přitom pravděpodobnost, že se nedostatek lékařů v některých oborech vyřeší není nijak vysoká. Pokud k posunu dojde, bude to nejspíš jen na úkor jiných profesí, a v našem případě to způsobí budoucí úbytek již dnes nedostatkových pneumologů, dětských chirurgů, lékařů nukleární medicíny aj. Jinými slovy, chce-li mít zdravotnictví k dispozici více všeobecných internistů, musíme taky řešit bazálnější problémy, jakými jsou atraktivita obtížného specializačního studia ve velkých oborech a atraktivita pozdějšího reálného zaměstnání v takovémto oboru.
Z uvedených důvodů jsem spíše pro ponechání stávající struktury základních specializací a doporučuji se soustředit hlavně na výraznou redukci nástavbových oborů. Tyto obory leckde komplikují otázku, kteří lékaři mohou provádět některé náročnější výkony. Bylo by proto vhodné přijmout striktní pravidlo, že nástavbové obory jsou legitimní jen tam, kde lze nad standardní oborovou skupinou výkonů ze Seznamu zdravotních výkonů nalézt dostatečně velkou množinu výkonů, pro kterou je formální superspecializace a soustředění výkonů a příslušných pacientů do méně rukou nutná. Nástavby může samozřejmě být prospěšná i tam, kde je praktické vnést do základního oboru určitou oblast výkonů, náležejících oboru jinému. Je ale nutno zdůraznit, že pokud jsou zmíněné množiny výkonů požadovaných mimo standardní spektrum daného oboru malé, je zbytečné zřizovat nový nadstavbový obor a je vhodné zachovat institut funkčních kurzů, které by mohly být zákonem svěřené do gesce odborných společností a ČLK. Mám na mysli vyčlenění takových superpecializovaných výkonů jako jsou endovaskulární neurointervence, výkony na operačních robotech, gynekologické vyšetřování dětí předškolního věku, atd, atd.. Takovéto výkony, jsou sice náročné a vyžadují velkou zkušenost, ale je jich v celém státě málo na to, aby se pro ně pěstoval celý další specializační obor.
Je však i další možnost, jak do změny struktury oborů zasáhnout jakýmsi mezikrokem, který by vzniklé napětí otupil. Pokud by se ponechaly stávající specializační obory v celém rozsahu a definovaly by se mezi nimi a příslušným kmenovým oborem (tj. převážně vnitřním lékařstvím, resp. chirurgií) reciproční rekvalifikační procedury ve formě speciálních kurzů, měli bychom k dispozici pro každou zpochybňovanou základní specializaci dvě varianty vzdělávání, které by mohly vedle sebe běžet 5-10 let a vývoj by ukázal, které cesty k cíli budou rezidenti volit. I zde by mohlo platit, že pokud bude mít stát zájem o zvýšení počtu lidí s obecnější atestací, mohl by příslušnou cestu finančně či nějak administrativně podpořit.
Prof. Svačina navrhuje diskusi i o možnosti, jak změnit poměr curricula interního kmene a vlastního specializovaného výcviku po kmeni tak, aby úplně všechny obory, odvíjející se z interny mohly být doplněny jen kratšími nástavbami nad takovéto nově koncipované vnitřní lékařství. Tím by se žádoucím způsobem zvýšil počet lékařů, atestujících ze všeobecné interny. Je možné, že to vyvolá potřebu prodloužit výuku internistické specializace, ale bylo by to jedno z možných řešení, jak posílit širší rozhled všeobecných internistů a jejich počet na medicínském trhu práce. Náš zákon zatím říká, že nelze paralelně studovat dvě specializace nebo specializaci a nástavbu dohromady. To by bylo samozřejmě možné upravit, ale právní rozbor směrnice EU bude nezbytný proto, aby v konečném výsledku zůstaly všechny podobory interny, které jsou samostatnými specializacemi v EU uznatelné našim lékařům i nadále.
Závěr
Uspořádání základních specializačních oborů, podobně jako dělení oborů v medicíně, podléhá v různých zemích různým zvyklostem a už třídění oborů samo o sobě ukazuje, že třídící kriteria jsou různá (anatomická oblast, etiologie léčených nemocí, používaná metodika aj.). Výsledný stav v každé zemí silně reflektuje místní historii a praktické potřeby lékařství v době, kdy se dělení oborů odehrávalo, ale další vývoj také nebývá bezproblémový. Podobně jako vznik zákona o vzdělávání lékařů v r. 2004, tak debaty nad aktuálně předloženou novelou jsou proto stále dramatické, protože každá změna, byť sebe potřebnější, vždy postihne nějaký obor či jeho část, znamená tvrdý zásah do tradic oboru a narušuje věčné a silně pozitivně motivující snahy lékařů a místo na slunci, které jsou zdrojem pokroku.
Z uvedených důvodů se nelze divit velkému odporu, který je z mnoha stran cítit. Je s ním však potřeba zacházet mimořádně citlivě, už jen proto, že změny, které se ve vzdělávacím zákoně odehrály v posledních desetiletích se příliš nevydařily. Určitě je potřeba připomenout i fakt, že z pohledu pacienta je v podstatě jedno, jaký obor se o něj stará, pokud je splněno, že příslušní lékaři jsou skutečnými odborníky v oblasti pacientova problému. Navíc snad ještě více než na aktuální oborové struktuře záleží na desítkách dalších detailů v oblasti výuky a kooperace jednotlivých ustavených oborů, jak vše nakonec funguje.
Vše výše uvedené vede k doporučení, aby navrhované změny v rámci projednávání novely zákona č. 95/2004 Sb. v Parlamentu ČR byly kvůli mnoha problémům diskutovány ještě jednou. Ať bude konečné uspořádání jakékoliv, je mimořádně důležité, aby zvolená struktura oborů byla v klidu zafixována nejméně na 10 let, a aby další změny, které budou následovat, již důsledně vycházely z analýzy vývoje v Evropě, kde by se měli naši lékaři pohybovat co nejvíce. Můžeme snad spoléhat i na to, že za několik roků už bude jasné, jaké výsledky změny zákona nakonec přinesou.
Poděkování
Děkuji MUDr. Jiřímu Kalenskému, chirurgovi a řediteli Masarykovy městské nemocnice v Jilemnici za debatu o atomizaci medicíny, která pro mě byla hlavním impulzem k práci na prezentované analýze.
Literatura
- Pavel Koranda: Nukleární medicína – přežije navrhovanou reformu specializačního vzdělávání? Medical Tribune, XII/č. 1, 26.1.2016, str. C3-C4
- Štěpán Svačina: Jak dál se systémem atestatčních oborů. Tempus Medicorum, 25/č. 1, 18. 1. 2016, s. 25.
Přílohy
- Návrh nové koncepce nástavbových oborů specializačního vzdělávání lékařů (MZ ČR).
- Tabulka lékařských specializačních oborů s navrhovanými změnami a délkami vzdělávání.
- Délka specializačního vzdělávání před a po navrhované novele u přeřazovaných oborů.
- Legislativní odkazy. Plný text článku 25 , odst. 3a Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/36/ES 2005 v aktuálním znění. Vybrané částí novelizačního návrhu zákona 95/2004 Sb.
- Tabulky stávajících základních specializačních oborů v ČR – srovnání se stavem v EU.
Příloha 1
Zdroj:
Ministerstvo Zdravotnictví ČR, E-mailová komunikace se členy komise pro novou koncepci specializačního vzdělávání, 8. 12.2015
Návrh nové koncepce nástavbových oborů specializačního vzdělávání lékařů
Žlutě jsou označeny obory, které jsou dle stávající právní úpravy obory základními,
ale v návaznosti na redukci základních oborů v návrhu novely zákona č. 95/2004 Sb. navrhujeme jejich přesun mezi obory nástavbové.
Nástavbový obor |
|||
1. algeziologie - sloučit s oborem paliativní medicína |
27. paliativní medicína – sloučit s oborem algeziologie |
|
|
2. angiologie |
28. pneumologie a ftizeologie |
|
|
3. cévní chirurgie |
29. popáleninová medicína |
|
|
4. dětská endokrinologie a diabetologie |
30. posudkové lékařství |
|
|
5. dětská gastroenterologie a hepatologie |
31. pracovní lékařství |
|
|
6. dětská chirurgie |
32. reprodukční medicína |
|
|
7. dětská kardiologie |
33. revmatologie |
|
|
8. dětská nefrologie |
34. sexuologie |
|
|
9. dětská neurologie |
35. tělovýchovné lékařství |
|
|
10. dětská onkologie a hematologie |
36. veřejné zdravotnictví |
|
|
11. dětská revmatologie |
37. urogynekologie |
|
|
12. dětská urologie |
|
|
|
13. endokrinologie a diabetologie |
|
|
|
14. epidemiologie |
|
|
|
15. foniatrie |
|
|
|
16. gastroenterologie |
|
|
|
17. geriatrie |
|
|
|
18. hrudní chirurgie |
|
|
|
19. intenzivní medicína |
|
|
|
20. intervenční radiologie |
|
|
|
21. klinická farmakologie |
|
|
|
22. maxilofaciální chirurgie |
|
|
|
23. návykové nemoci |
|
|
|
24. nefrologie |
|
|
|
25. neonatologie |
|
|
|
26. nukleární medicína |
|
|
Nástavbové obory, které jsou dle současné právní úpravy obory nástavbovými,
ale navrhujeme je v rámci nové koncepce specializačního vzdělávání mezi základní obory nezařazovat
Nástavbový obor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Příloha 2
Zdroj: MZ ČR, návrhy z ledna 2016
Tabulka lékařských specializačních oborů s navrhovanými změnami
Navrhované specializační obory |
Doba vzdělávání (roky) |
||
původní |
navrhovaná |
||
1. |
alergologie a klinická imunolog. |
5,0 |
4,5 |
2. |
anesteziologie a intenzivní medic. |
5,0 |
4,5 |
3. |
dermatovenerologie |
5,0 |
4,5 |
4. |
dětská a dorostová psychiatrie |
5,0 |
4,5 |
5. |
gynekologie a porodnictví |
5,0 |
4,5 |
6. |
hematologie a transfuzní lékařství |
5,0 |
4,5 |
7. |
hygiena a epidemiologie |
4,0 |
4,0 |
8. |
chirurgie |
6,0 |
5,0 |
9. |
infekční lékařství |
4,0 |
4,0 |
10. |
kardiochirurgie |
7,0 |
6,0 |
11. |
kardiologie |
5,0 |
4,5 |
12. |
klinická biochemie |
5,0 |
4,5 |
13. |
klinická onkologie |
5,0 |
5,0 |
14. |
lékařská genetika |
4,0 |
4,0 |
15. |
lékařská mikrobiologie |
5,0 |
4,5 |
16. |
neurochirurgie |
7,0 |
6,0 |
17. |
neurologie |
5,0 |
4,5 |
18. |
oftalmologie |
5,0 |
4,5 |
19. |
ortopedie a traumat. pohyb.ústr. |
6,0 |
5,0 |
20. |
ORL a chirurgie hlavy a krku |
5,0 |
4,5 |
21. |
patologie |
5,0 |
4,5 |
22. |
pediatrie |
5,0 |
4,5 |
23. |
plastická chirurgie |
6,0 |
5,0 |
24. |
psychiatrie |
5,0 |
4,5 |
25. |
radiační onkologie |
5,0 |
4,5 |
26. |
radiologie a zobrazovací metody |
5,0 |
4,5 |
27. |
rehabilitační a fyzikální medicína |
5,0 |
4,0 |
28. |
soudní lékařství |
5,0 |
4,5 |
29. |
traumatologie |
6,0 |
5,0 |
30. |
urgentní medicína |
5,0 |
5,0 |
31. |
urologie |
5,0 |
5,0 |
32. |
vnitřní lékařství |
5,0 |
5,0 |
33. |
všeobecné praktické lékařství |
3,0 |
3,0 |
Specializace navržené pro nástavbové studium
|
Doba vzdělávání (roky) |
||
původní |
navrhovaná |
||
1. |
angiologie |
5,0 |
nástavba |
2. |
cévní chirurgie |
5,0 |
nástavba |
3. |
dětská chirurgie |
6,0 |
nástavba |
4. |
dětská neurologie |
5,0 |
nástavba |
5. |
endokrinologie a diabetologie |
5,0 |
nástavba |
6. |
gastroenterologie |
6,0 |
nástavba |
7. |
geriatrie |
4,0 |
nástavba |
8. |
nefrologie |
5,0 |
nástavba |
9. |
nukleární medicína |
5,0 |
nástavba |
10. |
pneumologie a ftizeologie |
4,0 |
nástavba |
11. |
pracovní lékařství |
4,0 |
nástavba |
12. |
PL pro děti a dorost |
4,0 |
spojení s pediatrií |
13. |
reumatologie |
5,0 |
nástavba |
Příloha 3
Délka specializačního vzdělávání před a po navrhované novele u přeřazovaných oborů
nástavbový obor / příslušný základní specializační obor v ČR |
stávající délka vzdělávání v ČR |
navrhovaná délka vzdělávání v ČR dle MZ |
min. délka vzdělávání v EU u cílové specializace |
min. délka vzdělávání v ČR podle pravidel EU |
cévní chirurgie / chirurgie |
5,0 |
5,0+2,0 = 7,0 |
5,0 |
5,0+2,5 = 7,5 |
dětská chirurgie / chirurgie |
5,0 |
5,0+2,0 = 7,0 |
5,0 |
5,0+2,5 = 7,5 |
endokrinologie a diabetol. /vnitřní lék. |
5,0 |
5,0+1,0 = 6,0 |
3,0 |
5,0+1,5 = 6,5 |
gastroenterologie /vnitřní lék. |
6,0 |
5,0+2,0 = 7,0 |
4,0 |
5,0+2,0 = 7,0 |
geriatrie /vnitřní lék. |
4,0 |
5,0+1,0 = 6,0 |
4,0 |
5,0+2,0 = 7,0 |
nefrologie /vnitřní lék. |
5,0 |
5,0+1,0 = 6,0 |
4,0 |
5,0+2,0 = 7,0 |
nukleární medicína /vnitřní lék. |
5,0 |
5,0+1,0 = 6,0 |
4,0 |
5,0+2,0 = 7,0 |
pneumologie a ftizeologie /vnitřní lék. |
4,0 |
5,0+1,0 = 6,0 |
4,0 |
5,0+2,0 = 7,0 |
pracovní lékařství /vnitřní lék. |
4,0 |
5,0+1,0 = 6,0 |
4,0 |
5,0+2,0 = 7,0 |
pracovní lékařství / chirurgie |
4,0 |
5,0+1,0 = 6,0 |
4,0 |
5,0+2,0 = 7,0 |
reumatologie / alergologie a kl.imunol. |
5,0 |
4,5+1,0 = 5,5 |
4,0 |
4,5+2,0 = 6,5 |
reumatologie /vnitřní lék. |
5,0 |
5,0+1,0 = 6,0 |
4,0 |
5,0+2,0 = 7,0 |
Pozn.: v tabulce nejsou obory angiologie a dětská neurologie, které se rovněž v návrhu MZ ČR přeřazují z oborů základních do nadstavbových. Tyto obory nejsou dle Směrnice EU zahrnuty do evropských specializačních oborů.
Legenda
- délky vzdělávání jsou uváděné jako minimální a v letech
- sloupec 1: dotčené obory, přeřazované do nástaveb, jsou označeny tučně; za lomítkem je navrhovaná nová výchozí specializace před nástavbovým studiem (pozn.: u oborů pracovní lékařství a revmatologie jsou možné vždy dvě výchozí specializace; podle toho se mění délka konečného vzdělávání)
- sloupec 2: současné délky specializačních oborů, které mají být převedené na nástavbové obory
- sloupec 3: součet délky studia navrhované výchozí specializace a navrhované délky nástavby, kam je příslušný obor přeřazován
- sloupce 4 a 5: je zobrazena analogická situace v případě striktní aplikace Směrnice EU, která má jiný mechanismus na započítávání předchozího vzdělávání, něž jaké bylo zvoleno v novele zákona. Délka celkového vzdělávání se tak ještě prodlužuje.
Další komentář
Délky nástavbového studia jsou vždy vyšší než v současnosti, kdy je příslušný obor samostatnou specializací.V případě přísnějšího posouzení dopadu Směrnice EU se délky studia s výjimkou gastroenterologie dále prodlužují.
Směrnici EU se snaží návrh novely zákona 95/2004 Sb. obejít novou pasáží v §37 (Zmocňovací ustanovení) , kde se v odst.(1), písmeno o) říká, že MZ stanoví vyhláškou, jakou maximální délku praxe „ve vlastním specializovaném výcviku“ (tj. z délky vzdělávání po kmeni! základní specializace) lze pro příslušný nástavbový obor započítat. Je to jinak než v čl. 25 Směrnice EU, kde se započitatelná doba určuje z délky studia cílového specializačního oboru, (tj. v příkladu v hlavním textu z minimální . délky studia nukleární medicíny dané Směrnicí EU), nikoliv ze studia specializačního studia vstupního oboru (tj. v uvedeném příkladu ze studia vnitřního lékařství v ČR). (Přesné citace uvedené legislativy jsou v Příloze 4)
Autor článku uznává, že solidní právní rozbor uvedeného detailu by vyžadoval více prostoru a dle novelizačního návrhu by bylo asi možno ve vyhlášce MZ stanovit minimální délku nástavby tak, aby odpovídala Směrnici EU. Ale musí to být ( u nukleární medicíny) minimálně 2 roky, nikoliv očekávaný jeden rok. Kdyby se jednoroční délka nástavby pro nukleární medicínu a podobně i u dalších nástavbových oborů v ČR nakonec prosadila, lze konstatovat, že tak krátká nástavba neumožní kvalitní výuku oboru ve většině oborů, které mají plnokrevně nahradit studium současných základních specializací, a to i přes fakt, že se celková doba studia v novém režimu podstatně prodlužuje.
Příloha 4
Plný text článku 25 , odst. 3a Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/36/ES 2005 v aktuálním znění
Článek 25, odst. 3a.
Členské státy mohou ve vnitrostátních právních předpisech stanovit osvobození od částí specializované lékařské odborné přípravy uvedené na seznamu přílohy V. bodu 5.1.3, přičemž bude toto osvobození stanoveno případ od případu, pokud byla tato část již úspěšně ukončena během absolvování jiné specializované odborné přípravy uvedené na seznamu přílohy V. bodu 5.1.3, za níž odborný pracovník již získal odbornou kvalifikaci v jednom z členských států. Členské státy zajistí, že poskytnuté osvobození nepřesáhne polovinu minimální délky dotčené specializované lékařské odborné přípravy.
Každý členský stát oznámí Komisi a ostatním členským státům dotyčné vnitrostátní předpisy pro každé částečné osvobození.
Vybrané částí novelizačního návrhu zákona 95/2004 Sb.
§2 Vymezení základních pojmů
Pro účely tohoto zákona se rozumí
e) vlastním specializovaným výcvikem specializační vzdělávání lékařů a farmaceutů, navazující na specializační vzdělávání v základním kmeni
§5 Specializovaná způsobilost lékaře
(8) Do specializačního vzdělávání lékaře zařazeného do oboru specializačního vzdělávání podle § 19 odst. 3 se započítá odborná praxe, popřípadě její část, absolvovaná
a)v jiném oboru specializace nebo v jiném základním kmeni, pokud odpovídá její obsah a rozsah příslušnému vzdělávacímu programu nebo pokud odpovídá její obsah a rozsah obsahu vzdělávání v základním kmeni stanoveném prováděcím právním předpisem podle § 5a odst. 3; o započtení odborné praxe rozhodne pověřená organizace; o odvolání proti tomuto rozhodnutí rozhoduje ministerstvo
§21e Nástavbový obor
(6) Do vzdělávání v nástavbovém oboru ministerstvo, popřípadě pověřená organizace, započte část již dříve absolvovaného specializačního vzdělávání, vzdělávání v jiném nástavbovém oboru nebo praxe v cizině, pokud odpovídá vzdělávacímu programu příslušného nástavbového oboru. Započte se pouze vzdělání, které bylo absolvováno v období předcházejících 10 let, a to ke dni doručení žádosti o započtení. Pro započtení praxe se použije přiměřeně § 5 odst. 8 a 9.
(8)Nástavbové obory, minimální délku vzdělávání v nich, základní obor specializačního vzdělávání, jehož absolvování je předpokladem pro zařazení do nástavbového oboru a označení odbornosti stanoví prováděcí právní předpis.
§37 (Zmocňovací ustanovení)
(1)Ministerstvo stanoví vyhláškou
o) maximální možnou délku praxe ve vlastním specializovaném výcviku jednotlivých základních oborů specializačního vzdělání lékařů, která může být započtena do vzdělávání v příslušných nástavbových oborech lékařů
Příloha 5
Tabulky stávajících základních specializačních oborů v ČR – srovnání se stavem v EU - více dokument na konci stránky.
Zdroj: www.tribune.cz