Šnajdr: Tarifní tabulky jsou naprosto neproduktivní a špatnou cestou
14.02.2011
Moderátor (Václav Moravec):
,,,hostem dnešních Impulsů je předseda správní rady Všeobecné zdravotní pojišťovny, poslanec ODS, Marek Šnajdr.
Pane předsedo, už víc než měsíc vláda horečnatě vyjednává s částí nespokojených lékařů, kteří podali ony hromadné výpovědi, dopustili se podle vás vládní vyjednavači, ať už premiér Petr Nečas nebo ministr zdravotnictví Leoš Heger nějaké chyby, které vy byste se na jejich místě nedopustil?
Tak já předně chci říct, že samozřejmě je velmi jednoduché nebo i mnohem snazší je komentovat to jako vnější pozorovatel než být přímo účasten toho jednání. To je fér asi na úvod říct. Na druhou stranu já se delší dobu netajím tím, že nepovažuji za úplně nejšťastnější to, řekněme, pokračující ustupování, které ať to nazveme jakkoliv, tak speciálně ty poslední postoje, kdy se i začíná hovořit o tarifních tabulkách a podobně, tak že to nepovažuji za nejšťastnější přístup z několika důvodů. Zaprvé z důvodu toho, že to neodpovídá ekonomickým možnostem České republiky a že to neodpovídá ekonomickým možnostem českého zdravotnictví, zadruhé proto, že to paradoxně neurychluje reformy, to není ujednání o tom, že za měsíc přijmeme tenhle zákon a za dva měsíce další dva zákony, které deset let v České republice víme, že potřebujeme. To je pouze o to, že opět jako v minulosti se to stávalo, někde na dluh nalezneme prostředky, abychom někoho uspokojili. A ten třetí aspekt, ten pouvažuji asi za nejzásadnější, já přesto, že uznávám, že o mzdách ve zdravotnictví je potřeba jednat a je potřeba je vylepšit, tak já zásadně odmítám ten způsob, který si bere jako rukojmí pacienty a který vyhrožuje smrtí a myslím si, že není úplně dobré a není úplně správné takovému postupu ustupovat a takovému postupu dávat mandát a zelenou.
Vy jste poslancem Občanské demokratické strany, podle mých informací to byl ale premiér, předseda ODS Petr Nečas, který na bezpečnostní radě státu dal zelenou ministru zdravotnictví Leoši Hegerovi po jednání s hejtmany. Je to věc, kterou by měla probírat ODS, abyste si vy uvnitř politické strany vyříkali, zda tento premiérův postup a ustupování lékařům nezpůsobí to, že se ozvou a už se ozvali hasiči nebo policisté?
Tak já bych to rozdělil do dvou oblastí. Já jsem vládní nebo chcete-li koaliční poslanec a to není jenom role pana premiéra, celý klub Občanské demokratické strany přijal k tomu usnesení a já souhlasím s tím, že je v pořádku, aby koalice v tomto vystupovala jednotně a to si myslím, že je správná hodnota. Nicméně náš postoj celého klubu, který já sdílím, je ten, že dobrá, v rámci řešení situace to nalezení dvou miliard považujeme za maximální kompromis, ale trváme na třech podmínkách. Ta první podmínka, že to bude ve stejném čase doprovozeno restrukturalizací lůžkového fondu nebo-li abych to přeložil, že provedeme optimalizaci počtu lůžek, že ušetříme na lůžkách, řekněme, sporných a přesuneme ty prostředky do těch ostatních nemocnic, to znamená, umožníme, nalezneme zdroje na navýšení platů a ještě provedeme zefektivnění českého lůžkového fondu. To znamená, nalezneme poctivé řešení. Druhá naše podmínka byla o tom, že chceme, aby ta mzdová kompenzace se týkala všech kategorií zdravotníků, nejenom lékařů. To znamená, chceme, aby to bylo řešení spravedlivé a nikoliv pouze ve prospěch těch, kteří, řekněme, dnes mají ten vydírací potenciál. A třetí věc, že jsme trvali na tom, že bude respektována koaliční dohoda nebo koaliční programové prohlášení a sice, že ustoupíme od toho neproduktivního, neefektivního socialistického tabulkového systému a přejdeme na v celé demokratické ekonomice standardní odměňování na principu smlouvy, respektive ujednání o platu.
Překládám si Ministerstvem zdravotnictví správě vaše slova, že tak, jak ona současná situace ve vyjednávání mezi a nespokojenými lékaři je, že se porušuje usnesení poslaneckého klubu ODS? Jednoznačná odpověď.
Já neznám výsledek, nicméně řeknu dvě hypotézy. Pokud by se stalo to, že by ty prostředky šly pouze do jedné kategorie zdravotníků nebo ve prospěch jedné kategorie zdravotníků a pokud by se stalo, že by v českém zdravotnictví se nikoliv oslabil, ale dokonce zabetonoval princip tarifních platů, tak ano, jednalo by se o porušení jednohlasného stanoviska klubu Občanské demokratické strany a v tom druhém případě dokonce i koaliční smlouvy.
Byl by to pro vás jako pro koaličního poslance ODS zásadní problém, který byste dal najevo premiérovi?
Tak my jsme se již v minulosti na klubu o tom velmi živě bavili a samozřejmě pokud by vznikla taková situace, bylo by potřeba o ní jednat. Já v této chvíli, mě samozřejmě mrzí, že oba jsme čekali na výsledek tiskové konference, ještě nenastala, takže v této chvíli věštíme z křišťálové koule, ale já myslím, že ten postoj nemůže být překvapením, ten postoj je přece dán koaliční smlouvou a já pevně věřím, že každý bod koaliční smlouvy pro mě jako koaličního poslance, jako pro kteréhokoliv jiného je závazný.
Promiňte, ale od té koaliční smlouvy už se dnes ustoupilo. Jasné je, že tarifní tabulky lékařů zůstanou a navíc se mluví o tom a to byla dohoda premiéra s hejtmany, že ono zvýšení lékařských platů půjde do tarifů.
Já možná ještě než na to odpovím, ale samozřejmě na to odpovím, bych možná i posluchačům chtěl vysvětlit, proč považuji tu diskusi o tarifních tabulkách za naprosto neproduktivní a špatnou cestu. Možná málokdo ví, že již dnes drtivá většina zdravotníků zaměstnanců není podle těchto tarifních tabulek odměňována. To znamená, již dnes drtivá většina lékařů, sester a ostatních zdravotníků, kteří pracují v lůžkových zařízeních, tak jsou odměňováni úplně na základě jiného právního statutu, nebo-li, abych to přeložil, pokud se změní nebo upraví tabulky a tarify, tak odměňování většiny zaměstnanců lékařů a nelékařů to nijak se nedotkne, protože jsou odměňováni podle jiného právního principu.
Počkejte, dotkne, protože se to dotkne lékařů a zdravotníků i v těch krajských nemocnicích, protože se hejtmani zavázali, že pokud změní ministr zdravotnictví Leoš Heger ony tarifní tabulky, takže se jimi budou řídit kraje, tudíž tady ony tarifní tabulky změněné v případě, že tak bude znít dohoda mezi doktory a mezi Ministerstvem zdravotnictví, se promítne i do krajů. To je jeden ze závěru bezpečnostní rady státu.
Tak už z toho je vidět ten Kocourkov. Jednak proto, že hejtmani tím jasně doložili v tom svém slibu, že tabulky nebo tarify pro ně nejsou nijak závazné nebo dnes jsou absolutně mimo tento systém. A druhá věc, která z toho jejich kvazi vyjádření jaksi plyne, že oni samozřejmě mají a já to říkám dva měsíce, kompetenci postupovat ve svých zdravotnických zařízeních naprosto nezávisle na vládě, neb-li jakou mzdovou politiku nastaví hejtman Středočeského kraje v krajských nemocnicích, jakou mzdovou politiku nastaví hejtmanka Ústeckého kraje ve svých nemocnicích, je plně v jejich kompetenci a vláda na to nemá nebo ministr zdravotnictví na to nemá žádnou právní kompetenci. On může něco doporučit. Nebo-li my nepotřebujeme tarifní tabulky, aby v krajské nemocnici byl plat lékaře respektive plat sestry na dojednané úrovni.
Ostrá slova v uplynulých týdnech padala na adresu ministra zdravotnictví Leoše Hegera, který nechtěl ustupovat a to nejen z úst předsedy Lékařské komory Milana Kubka:
Záznam Milana Kubka:
Pan ministr bohužel nenabízí lékařům vůbec nic, on je pouze vyzývá k bezpodmínečné kapitulaci a zařazuje se do řady těch politiků, kteří posledních 20 let slibují lékařům hory doly, ale přitom reálně pro české zdravotnictví nedělají vůbec nic.
Prozradil před týdnem, když uvízla jednání mezi ministrem zdravotnictví Leošem Hegerem a lékařskými odbory na mrtvém bodě, šéf České lékařské komory Milan Kubek. Pokud by měl předseda správní rady Všeobecné zdravotní pojišťovny, poslanec ODS Marek Šnajdr, který je hostem dnešních Impulsů, říci, jestli už má Všeobecná zdravotní pojišťovna k dispozici nejnovější informace, které se týkají počtu lékařů, protože je to právě Česká lékařská komora, která zpochybňuje číslo 16 tisíc lékařů v českých a moravských nemocnicích a říká, podívejte se, to jsou ty zdvojené úvazky, to jsou i v některých momentech ztrojené úvazky, fyzických lékařů, fyzicky existujících lékařů je v českých a moravských nemocnicích 13 tisíc. Jaká jsou ta nejnovější čísla?
Hned na to odpovím, nicméně může maličko jednou větou reagovat na tu úvodní vsuvku, na stanovisko pana prezidenta Kubka? Já musím říct, že v této věci se považuji za nutné trochu ministra zdravotnictví zastat, protože on skutečně není v jednoduché situaci a rozhodně mu nelze upřít jedno, že se snaží hledat kompromis a přistupovat k tomu konstruktivně. Na druhou stranu to, co zde dva měsíce předvádějí zástupci Lékařského odborového klubu a České lékařské komory, protože pokud se podíváme na personálie, tak ono to dnes jedno jest, tak to já považuji za vrcholně skandální včetně toho slovníku, který se používá. To není slovník prezidenta stavovské komory, to je opravdu slovník člověka vydírajícího celou společnost a já musím říct, že je ostudou České lékařské komory, že ji reprezentuje člověk jako je Milan Kubek. A teď k té vaší otázce.
Kolik je zhruba nemocničních doktorů?
V těch lůžkových zařízeních je to zhruba 16 tisíc lékařů.
Fyzicky existujících, nikoliv úvazků.
Ano, fyzicky, to číslo se v této chvíli přesně analyzuje, ta data, která se používají z ÚZISu, nejsou přesná, to se dlouhodobě ví, nejpřesnější data vzniknou, když se spočtou přílohy smluv nejenom Všeobecné zdravotní pojišťovny, byť to je největší díl, ale i ostatních zdravotních pojišťoven, tak ty mají ve svém sumáři přesná data, kolik lůžková zdravotnická zařízení, která mají smlouvu se zdravotními pojišťovnami, kolik mají ve svém stavu lékařů i nelékařů a můj odhad, který, prosím, berte s přesností plus mínus pět procent, je zhruba 16 tisíc.
Máte už nějaké nejnovější informace ve Všeobecné zdravotní pojišťovně, které se týkají toho, kolik lékařů uzavřelo nové smlouvy s českými a moravskými nemocnicemi po tom ohlášeném odchodu 3800 doktorů, kteří chtějí odejít, protože podle informací Rádia Impuls jsou to lékaři ze Slovenska, kteří hromadně opouštějí Slovensko a chtějí působit v českých a moravských nemocnicích, je takové číslo, kolik lékařů by mohlo nahradit těch 3800 odcházejících?
Tak takové číslo v této chvíli není, protože žádná zdravotní pojišťovna nesbírá tato data centrálně, to je zodpovědností jak jednotlivých ředitelů nemocnic, tak jednotlivých zřizovatelů, což je především stát a kraje. Ale samozřejmě zdravotní pojišťovny budou povinny a dokonce to budou dělat, že budou muset na počátku března zjišťovat, jaká je skutečná personální struktura té které nemocnice už z jednoho prostého důvodu, aby byly schopny a musí dostát tomu svému slibu, že začnou přesměrovávat peníze do zdravotnických zařízení, která budou v provozu, která budou funkční a která budou poskytovat péči v nezměněné nebo ve větším rozsahu. Tak je logické, že tato zdravotnická zařízení budou očekávat od zdravotních pojišťoven nárůst úhrad logicky na úkor těch zdravotnických zařízení, kde bude z důvodu personální nestability péče redukována. To znamená, zdravotní pojišťovny již v počátku března budou provádět audity personálního stavu.
Nemáte žádné informace zatím neoficiální, kolik těch doktorů, kteří chtějí nahradit 3800, kteří dali výpověď, kolik by jich mohlo být?
Nemám a já očekávám a to jestli já mám dát slabý coby poslanec, jeden ze 118, slabý apel vládě i krajům, já bych výrazně upřednostnil hledání konkrétních řešení v kraji nebo v krajích i v součinnosti se státem, jak situaci po prvním březnu řešit, jakým způsobem restrukturalizovat lůžka, jakým způsobem seskupovat obory tak, aby, řekněme, péče byla zajištěna v těch základních oborech, aby samozřejmě logicky byla na první místo dávána akutní péče na úkor plánované tak, aby, řekněme, ta situace se zvládla. Protože pokud většinu energie budeme věnovat přípravě tohoto řešení, tak možná už ta demonstrace toho, že to je myšleno vážně, bude znamenat i kauzální řešení, řekněme, těch potenciálně odcházejících lékařů.
Co možná námitka, že vy nejste jedním z řadových poslanců, vy jste předsedou správní rady Všeobecné zdravotní pojišťovny a že silnou ruku mohla ukázat i nejsilnější zdravotní pojišťovna v zemi, Všeobecná zdravotní pojišťovna, která by jasně řekla, podívejte se, tady umožňuje tato situace významně zasáhnout do lůžkového fondu České republiky a těch kapacit je vlastně dostatek?
Nemohla. A víte, že já jsem velmi silný zastánce, říkám to mnoho let, že máme nemocnic i lůžek nadbytek a říkal jsem to i v době
Když jste byl prvním náměstek ministra zdravotnictví.
Když jsem byl prvním náměstkem a kdy to bylo velmi nepopulární a víte dobře, že jsme se o určitou redukci pokusili. Některá nám vyšla, například redukce traumacenter nebo onkocenter, což jsou dneska perfektně fungující projekty, některá se nám nepovedla, což je příklad úrazové nemocnice.
V Brně dodám.
V Brně, přesně tak, což je, takových případů máme v České republice mnoho a ono platí bohužel z minulosti jeden právní úzus, kterým se zdravotní pojišťovny musí řídit. Pokud zdravotnické zařízení z minulosti existuje a pokud má pacienty, tak zdravotní pojišťovna mu musí péči proplácet. A bohužel k tomu musíme přidat to, že platí kamenné pravidlo českého zdravotnictví a to, že každé zdravotnické zařízení si svého pacienta najde. Nebo-li budou-li v Praze o dvě fakultní nemocnice více, budou mít obě plno. Bude-li v České republice od dalších 20 nemocnic více, budou mít všechny plno. Z toho logicky plyne, že zdravotní pojišťovny potřebují změněnou legislativu, aby mohly rázně vstoupit a ten řez udělat. A ony ji dnes nemají a mimo jiné i to je jeden z důvodů, proč my potřebujeme reformu. A když se podíváte do programového prohlášení, tak takové kompetence pojišťoven tam je. Ale byla zde unikátní příležitost a stále zde je unikátní příležitost, kdy to zdravotní pojišťovny mohly udělat bez této změněné legislativy a to právě na základě toho, že některá zdravotnická zařízení by nesplňovala personální standardy
Chápu-li to správně, pokud dojde k dohodě, tak se oddálí reforma lůžkového fondu v České republice?
Abych byl naprosto pochopitelný, jestliže i dnes největší odborníci jsou přesvědčeni, že úrazová nemocnice, která čerpá stále na základě politických důvodů 350 milionů z veřejného zdravotního pojištění, je duplicitou a jestliže z této nemocnice chce odejít 60 procent lékařů, ano, mohla v březnu přijít zdravotní pojišťovna a říct, tady se neplní základní standardy personální naplněnosti, tady se logicky neposkytuje péče, dává nám to kompetenci, prostředky z veřejného zdravotního pojištění přesměrovat do ostatních zdravotnických zařízení Jihomoravského kraje, nepotřebovali bychom korunu navíc a zdravotní pojišťovna měla by kompetenci tuto restrukturalizaci včetně restrukturalizace toku peněz učinit. Samozřejmě pokud se situace zastabilizuje, no tak to ani náhodou nebude moci udělat.
Podle náměstka ministra zdravotnictví Jiřího Schlangera pracuje v současnosti úřad na třech důležitých věcech. Jednou z nich je pochopitelně krizový plán po ohlášených odchodech lékařů:
Záznam Jiřího Schlangera:
Ministerstvo pracuje vlastně ve třech scénářích. První scénář je podpora jednání pana ministra s Lékařským odborovým klubem, druhá věc, to je řešení těch věcí, kdy by od prvního března nastaly ty mimořádné situace a ten třetí bod, na kterém ministerstvo pracuje, je, že nerezignujeme na žádný termín, který se týká legislativního plánu prací, ani tedy nelegislativních činností, to znamená, že ministerstvo dál pracuje na reformách, jak jsme veřejně slíbili.
Vysvětlil Rádiu Impuls náměstek ministra zdravotnictví Jiří Schlanger. Šéf správní rady Všeobecné zdravotní pojišťovny, poslanec ODS Marek Šnajdr před několika okamžiky už naznačil, že má obavy, že pokud dojde k dohodě mezi nemocničními lékaři na straně jedné a ministrem zdravotnictví Leošem Hegerem na straně druhé o platech a navýšení platů nespokojených lékařů, tak nedojde například k rychlejší restrukturalizaci lůžkového fondu. Pokud byste měl odpovědět v návaznosti na tu vaši odpověď na obecnější otázku, jestli může ta dohoda ještě nějak obsahově i v průběhu i formou ovlivnit reformu zdravotnictví, může?
Tak svým způsobem může, protože ano, byla zde unikátní příležitost využít tohoto tlaku k tomu, abychom si i, řekněme, tyto, nebojme se to nazvat levicové skupiny českého zdravotnictví, které zde vždycky a to je třeba připomenout, jakoukoliv reformu sabotovaly a odmítaly, tak abychom přinutili nebo přiměli tuto skupinu k podpoře konkrétních restrukturalizačních a reformních kroků. Protože nedělejme si iluze, všichni dobře známe mnoho let postoje pana prezidenta Kubka i Marina Engela, to jsou
Co ale námitka, že oni říkají, podívejte se, naše požadavky jsou jasně podanou rukou k reformě, akorát se příliš zvýrazňují platy?
To by ta reforma musela vypadat, dejte nám víc peněz a na ostatní se, omlouvám se posluchačům, vykašlete. A takovou reformu tato vláda nechce.
Vy myslíte, že jim opravdu nejde o reformu, že jim nejde o zabránění, jak sami říkají, kradení ve zdravotnictví, korupce ve zdravotnictví a Milan Kubek to vyčísluje na 30 miliard korun, jasně říká, tady je korupce ve zdravotnictví a my proti ní chceme bojovat, na platy by peníze byly?
No já myslím, že to je přesně taková ta falešná vábnička, kdy se upozorní na nějaký obecný problém a z toho se populisticky odvodí, že mávnutím kouzelného proutku začnou se produkovat desítky miliard, které všechno zachrání. No to prostě není pravda a i když jsme u těch protikorupčních opatření, já si dobře vzpomínám, když a jsem rád, že to pan ministr Heger zvedl, že když skrytá kamera natočila paní doktorku z nemocnice U svaté Anny, jak si bere úplatek za předpis léku a my jsme navrhovali její vyloučení z komory, tak první reakce prezidenta Kubka byla, vždyť o nic nejde, vždyť přece systému je jedno, jestli platí přípravek A nebo B, vždyť mají úhradu stejnou. To se dá najít v oficiálních zdrojích, tohle byla oficiální reakce prezidenta Kubka. To znamená, ať si každý sáhne do svého svědomí a pan prezident Kubek z hlediska svého dosavadního působení není člověk, který by zde mohl rozlišovat nebo apelovat na protikorupční tažení, ale já se vrátím k podstatě věci. Co je to protikorupční tažení? Ano, pojďme přesně definovat vlastnické vztahy zdravotnických zařízení, pojďme přesně definovat, co je nárok na péči, abychom vyřadili šedou ekonomiku. Pojďme umožnit legálně si připlatit, to všechno je korupce, to všechno víme, že se v českém zdravotnictví děje, pokrytecky strkáme hlavu do písku a bojíme se to, co běžně funguje ve vyspělých zemích, popsat a dát do naší legislativy. A já se omlouvám, ty zákony jsou napsány, víme o nich mnoho let a pan prezident Kubek s panem Engelem vždycky byli čelní bojovníci proti takovýmto změnám.
Takže jde tím protestem o jediné, oddalovat reformu zdravotnictví?
A já se bojím, že zde je unikátní příležitost prostě říct ano, peníze docházejí a aby byl uspokojeny tyto zájmy, tak je potřeba provést reformu. Protože my ne vždy si uvědomujeme, co to reforma je. Reforma je změna nebo upřesnění priorit o tom, jak se rozděluje 250 miliard z veřejného zdravotního pojištění. To je reforma. Změna priorit finančních toků uvnitř českého zdravotnictví. A dokud ji neprovedeme, tak se každý rok nebo co dva roky budeme potýkat s podobnými problémy a zatím jsme je vždycky řešili tak, že jsme do toho systému dolívali nesystémově peníze a já si myslím, že by to mělo skončit a kdy jindy proboha, než při 118členné většině v Poslanecké sněmovně?
Konstatuje předseda správní rady Všeobecné zdravotní pojišťovny, poslanec ODS Marek Šnajdr, který byl dnes hostem Rádia Impuls. Děkuji za rozhovor a těším se příště na shledanou.
Zdroj: Radio Impuls