Projde "startovní novela" Senátem?
21.6.2011
Moderátor (Veronika Sedláčková):
Legislativní změny koalicí označované za pilíř zdravotnické reformy, které dnes poslanci podpořili v závěrečném čtení narazí nejspíš v Senátu. Horní komoru totiž kontrolují sociální demokraté a ti jsou odhodlaní předložit své námitky dokonce Ústavnímu soudu. Opozice a odbory totiž tvrdí, že zavedení možnost připlatit si odporuje ústavnímu právu na bezplatnou lékařskou péči. Rozdělení na standard a nadstandard proto zcela odmítají. Mluvit o tom budu s poradcem ministra zdravotnictví Pavlem Vepřekem.......A místopředsedou sněmovního výboru pro zdravotnictví, sociálním demokratem Jaroslavem Krákorou.
Pane poslanče Krákoro, nejdřív asi k těm míň sporným bodům reformy, třeba jen krátce. Nakolik se vymezujete třeba vůči zvýšení poplatku za pobyt v nemocnici ze 60 na 100 korun?
Jaroslav Krákora
Tak, paní redaktorko, zvýšení ze 60 na 100 korun je řekl bych velice velké zvýšení, i když to vypadá o jenom 40 korun, ale procentuálně je to velké zvýšení. Myslíme si, že nízkopříjmové skupiny a středně příjmové skupiny, důchodci a tak dále, mohou s tímto veliký problém a velice nám vadí, že tam není sociální klauzule. Uvedu příklad, například v Německu, kde platíte ten poplatek, myslím, že to je 10 euro, ale jenom 30 dní a potom už neplatíte během celého roku žádný poplatek. U nás toto není, sociální klauzule žádná tam není.
Tedy není žádný strop. Pokud jde o tu zásadní rozepři, to znamená definici lékařského standardu a nadstandardu, dají se vaše připomínky shrnout stručně i do takové věty, že někteří lidé nedostanou podle vás ani tu základní péči, když na ni budou, tedy nebudou mít dost peněz?
Jaroslav Krákora
To já si myslím, že ne, to bychom křivdili české medicíně. Já si myslím, že základní péči v České republice dostává a dostane každý. Nám jde o tu ekonomicky náročnější variantu, zase, máme strach z toho, aby u nás nebyla chudinská medicína, protože ta ekonomicky náročnější varianta zase bude pro ty bohatší a bohaté a ta základní varianta bude pro ty chudé. To si myslíme, že není třeba v souladu s ústavním pořádkem, dokonce bychom řekli, že to je protiústavní a chystáme se podat ústavní stížnost.
Pane Vepřeku, podle vašeho názoru, zavedení nadstandardu nemůže odsoudit míň movité do jakési kategorie pacientů ve druhém gardu, tedy těch, kteří budou sice mít tu základní, ale v žádném případě tak dobrou, jako ti, kteří peníze mají?
Pavel Vepřek
No, já si myslím, že naopak, že česká medicína potřebuje definovat rozsah péče, který ji ten veřejný systém poskytuje proto, aby se dalo lépe, daly lépe kontrolovat pojišťovny a i by se dali lépe kontrolovat lékaři, jestli našim občanům dávají tu péči, kterou skutečně si zaslouží a to otevření prostoru pro ty nadstandardy znamená, že může být v naší, v České republice poskytovaná péče, která by jinak tím veřejným systémem nebyla v žádném případě hrazena a je to jako když všichni asi většinou jezdíme s oktávkama, ale jsou tací, kteří mají peníze na bentley a tak si koupí bentley, i když ta oktávie i bentley nám poslouží stejně dobře a dopraví nás z bodu A do bodu B.
Není ale na místě obava, že lidé si budou muset připlácet i za to, co by mělo být základní péčí, že tady to není jasně vymezené?
Pavel Vepřek
To jako v žádném případě, protože ten základní rozsah zdravotní péče už máme daný, jenom to, co se vlastně bude odehrávat v následujících měsících bude zpřesnění toho vymezení, aby se dal lépe kontrolovat.
Pane Krákoro, nezní to logicky, že ti, kteří na to budou mít, tak si prostě budou moci připlatit za něco lepšího, třeba na lepší materiál nebo péči?
Jaroslav Krákora
No, problém je, paní redaktorko v tom, že my v podstatě ten standard nevíme, to bude upravováno vyhláškou ministerstva zdravotnictví, bude to mít samozřejmě dynamický charakter a já jak říkám, můžou se s tím samozřejmě hrát určité šachy, to znamená, že se tam můžou ty výkony různě přeskupovat, dávat do nižší nebo vyšší kategorie. To je to, s čím sociální demokracie má problém a s tím samozřejmě nesouhlasíme.
Pane Vepřeku, ta otázka možná je na místě, jestli je možné schvalovat podobný systém ve chvíli, kdy ještě není jasné, co je standard a co už nadstandard.
Pavel Vepřek
No, ono je potřeba odněkud vykročit a abychom to vůbec mohli dělat, tak nejdřív musíme mít zákonnou možnost vůbec na tom začít pracovat a v současné době došlo k unikátní věci v historii českého zdravotnictví, že se převedl sazebník do digitální podoby a poprvé za celou historii porevoluční se tam odstranily ty rozdíly mezi lukrativními a nelukrativními výkony a dal se sazebník do kompletního pořádku a v současné době bude ten sazebník poskytnut odborným společnostem, které budou připomínkovat ty jednotlivé výkony a ten sazebník se modernizuje a v rámci této práce odborné společnosti navrhnou, kde by zbyde v současné době ještě nějaká možnost nadstandardu a ty výkony, které budou mít nadstandard, budou v sazebníku označeny, takže to nebude tak, že by lékaři mohli u každého výkonu pacientovi říct, hele, tady je nějaký postup, který je pro tebe daleko lepší než ten základní a já ti ho prodá m. Ne, to bude přesně vydefinováno a veřejnost bude mít možnost velmi dobře kontrolovat, zda se jí dostává ta péče, kterou má hrazenou z veřejného systému a nebo se rozhodnout, že si připlatí na to, co je, co ten veřejný systém nehradí.
Pane Krákoro, tato definice by vám nestačila, protože je pravda, že je zřejmě nutné odněkud začít a to paragrafem, zrušením paragrafu, který skutečně zakazuje připlácení na lepší péči, to se zdá být logické.
Jaroslav Krákora
Tak, logické se to zdá být, já myslím, že my máme trošku jiný směr samozřejmě, paní redaktorko, my si myslíme, že ve zdravotnictví je nutno nejprve ucpat ty díry, kterými to teče, to se nepodařilo této vládě, ani předchozí vládě a tam si myslíme, že rezerva 20 až 30 miliard je v lékové politice, zastropování pojistného, zvýšení platby za státní pojištěnce, lepší garanci pořádku pojišťoven, nákladná zdravotní technika a její síť vlastně té techniky, zdravotní pojištění komerční a tak dále a tam najdete někde částku mezi 20, 30 miliardami a to by samozřejmě českému zdravotnictví pomohlo a tímto směrem bychom měli taky vykročit. Napřed ucpat ty díry a potom samozřejmě se zabývat těmi problémy a pak eventuelně stanovovat nějaké standardy, které budou přesně dané a budou mít evropský charakter alespoň, evropskou úroveň.
Pane Vepřeku, nestálo by to za to nejdřív, jak říká pan poslanec Krákora ucpat ty díry tedy, ten systém poopravit a pak teprve říct pacientům, tolik budete připlácet?
Pavel Vepřek
Víte, paní redaktorko, ono vy neuděláte zázrak ze dne na den a to, co právě se dělá teď tou schválenou novelou, těmi změnami, tak to je přesně to ucpávání děr. My tam chceme snížit náklady na léky tím, že budeme vybírat jeden lék, který bude podstatně levnější než všechny ostatní a tento lék budou mít všichni pacienti, všichni občané zadarmo, bez jakéhokoliv doplatku ve všech lékárnách v České republice. To je výrazné ucpání děr. My tam zavádíme teď přesnější definici té péče, kterou lidi dostávají, na kterou mají nárok a abychom mohli kontrolovat jak lékaře, tak pojišťovny, to je prostě to ucpávání děr. Ono se o tom musí přestat mluvit a musí se na tom začít pracovat.
Když jsme u těch konkrétních změn, pane poslanče Krákoro, o jaké úpravy reformy se vaše strana pokusí v Senátu?
Jaroslav Krákora
No tak samozřejmě řekl jsem, že hlavně nás pálí ty dva body, a to je zvýšení regulačních poplatků na 100 Kč denně v ústavní péči, to znamená rád bych připomněl, že to není jenom v nemocnicích, ale je to i v ozdravovnách, lázních, dětských léčebnách, no a druhým bodem, který je prakticky rozhodující, který je nevyhovující, je ten základní varianta péče a ekonomicky náročnější varianta péče.
To znamená standard, nadstandard.
Jaroslav Krákora
Ta, standard, nadstandard, když to řeknu lidově a tam se budeme snažit hlavně tyto dva body změnit. Samozřejmě, že v tom zákoně jsou ještě i jiné slabší body, ale tyto dva nás nejvíce pálí a ty si myslíme, že jsou dokonce i protiústavní.
Dá se předpokládat, že sněmovna to senátní veto může přehlasovat poměrně lehce tou koaliční většinou, jste tedy opravdu odhodlaní jít třeba až k Ústavnímu soudu?
Jaroslav Krákora
Tak, prvním krokem jsme odhodlaní v Senátu to změnit, samozřejmě tam můžeme to přehlasovat a druhý krok, může to skončit u Ústavního soudu, to já sám nemůžu říct, to je po poradě samozřejmě klubu a strany, ale může to k tomu směřovat a je to základ, kdyby to k tomu směřovat mělo.
Pane Vepřeku, tedy slyšíme sociální demokracie, opozice je výrazně proti rozlišení na standard, nadstandard, v této situaci také odbory jsou proti, co by se stalo, kdyby od toho vláda ustoupila?
Pavel Vepřek
No, kdyby od toho odstoupila, tak by mohla rezignovat na to, že si říká reformní vláda. My máme celkem jasné představy věcí, který se mají změnit a toto rozlišení standardů, nadstandardů je jeden z dílků takové celé skládačky těch postupných reformních kroků, které nás povedou k nějakému lepšímu zdravotnictví a já celkem opozici rozumím, že ta má v popisu práce být opozicí a odborům také rozumím, protože zavedení většího pořádku ve zdravotnictví samozřejmě snižuje prostor pro šedou ekonomiku ve zdravotnictví, která tam nepochybně panuje a u které občané v České republice se mohou přesvědčovat poměrně často v kontaktu s našimi zdravotnickými zařízeními.
Říká poradce ministra zdravotnictví a předseda občanského sdružení Občan Pavel Vepřek a loučím se taky s poslancem za ČSSD, místopředsedou sněmovního zdravotnického výboru Jaroslavem Krákorou. Pánové, děkuji, na shledanou.
Radiožurnál
Zdroj: Radiožurnál