Procesní pravidla k paragrafu 16 potřebujeme
- Ministerstvo zdravotnictví navrhuje novou úpravu procesu schvalování žádostí podle paragrafu 16. Je to potřeba? A co se od nové úpravy dá očekávat?
Nová legislativní úprava je vítána. Stávajícímu právnímu předpisu se vytýká, že procesní pravidla neobsahuje. Proto si pojišťovny vytvářely vlastní vnitřní metodiky, jak k paragrafu 16 z hlediska procesu přistupovat. Vítaná tedy je, bude ale předmětem bouřlivých diskusí. Očekává se, že se bude rozhodovat v jakési komisi, a není zatím zřejmé, kdo v těchto komisích bude, jak budou pružné, kdo za rozhodnutí ponese odpovědnost. Dále tato úprava říká, že lékař, respektive poskytovatel zdravotních služeb, pokud pacient neurčí jinak, bude povinen v tomto řízení pacienta zastupovat. To vyvolává otázky, jaká konkrétně bude role těchto lékařů, jakou ponesou odpovědnost, jak je to zatíží administrativou. Uvidíme podle konkrétního znění a pak reality v praxi.
- Objevily se obavy z konfliktu zájmů u lékařů. Jaká by podle vás měla být role lékaře v žádostech podle paragrafu 16?
Ty obavy souvisejí se způsobem úhrady. Schválení této léčby jde do paušálu nemocnice. Obavy pramení z toho, že lékař je zaměstnancem poskytovatele zdravotních služeb a nemusí být z této pozice motivován se za pacienta brát. Nicméně lékař je povinen postupovat odborně správně a osobně si neumím představit, že by se tyto okolnosti mohly do jeho rozhodování promítat. Z čeho obavy mám, je administrativní zatížení. Bude to od nich větší zapojení z hlediska zdůvodnění odborného názoru. Zdravotní pojišťovny chtějí konkrétní data, konkrétní studie. To bude znamenat extrémní časovou zátěž. Na straně lékařů to vyvolává trochu zděšení. Na druhou stranu pacienti jsou zase zděšení, kdo by to tedy měl být jiný než lékař? Budou si muset hledat a platit advokáty? Možná nám tu chybí nějaký průvodce, který by pacienta provedl a lékaři ulevil. Nicméně ať se bude tento bod vyvíjet jakkoli, role lékaře bude vždy nezastupitelná v tom odborném vyjádření. Je to žádost z pohledu zdravotního stavu pojištěnce, a to nemůže nikdo jiný nahradit.
Zdroj: MT