Přeskočit na obsah

Pohled na práci ve správní radě VZP

Od samého počátku se náš systém veřejného zdravotního pojištění potýká s řadou problémů, přičemž mezi nejvýznamnější patří:

- netransparentnost ve smluvních vztazích s poskytovateli zdravotní péče i s dodavateli,

- netransparentnost při zadávání veřejných zakázek,

- nerovný přístup pojišťovnyk různým zdravotnickým zařízením – poskytovatelům  zdravotní péče,

- nehospodárné vynakládání finančních prostředků

- nedůvodné povolování nových kapacit nákladné zdravotní péče,

- obecně dlouhodobě minimální účast pojištěnců na správě a řízení pojišťovny.

- stabilizace klíčových zaměstnanců a vstřícnost ke klientům

1) Chci se zaměřit především na transparentnost a jasná pravidla, stejná pro všechny smluvní partnery – poskytovatele zdravotní péče bez ohledu na region, ve kterém se nacházejí.

2) Za dobu existence VZP se objevila řada pochybností o účelném a průhledném zadávání veřejných zakázek, to chci změnit zásadním způsobem, aby se obnovila důvěra odborné veřejnosti i pojištěnců.

3) V řadě případů existují různé výše úhrad různým zdravotnickým zařízením. Pokračování tohoto stavu není nadále únosné. Musí platit pravidlo za stejný výkon stejné finanční ohodnocení. Není možné zvýhodňovat některé poskytovatele na úkor druhých.

4) VZP čelila množství výtek na nehospodárnost vynakládání prostředků na různé projekty – např. IZIP,  digitalizaci dokumentů, různé IT zakázky, informační portál, vydávání informačního časopisu, apod. Nastala doba, nedostatku prostředků v systému zdravotního pojištění a není možné zadávat a spouštět projekty, které nebudou řádně odůvodněny a vysoutěženy.

5) Z nedávné doby je známý případ, kdy jeden vysoce postavený člen managementu podepsal smlouvu o smlouvě budoucí na léčbu klientů v Protonovém centru s náklady 1 mld korun ročně, aniž by kdo o tom věděl.

6) V řadě případů menší poskytovatelé péče nemají šanci rozšířit vlastní kapacity ani o minimum, ale  přitom vesele vznikají konkurenční zdravotnická zařízení, často s velmi nákladnou péčí – například robotická pracoviště  a nikdo neřeší, jak je to možné. Jsme svědky obrovského lobingu v oblasti nákladných zdravotnických přístrojů, léčivých přípravků, apod.  I tady musí existovat jasná pravidla a pravomoci.

7) Klienti VZP, ale obecně i dalších pojišťoven mají obecně téměř nulový vliv na správu a řízení pojišťovny a to by se mělo změnit.

Ludvík Hovorka, www.tribune.cz

autor je poslanec parlamentu (KDU-CŠL)


Zdroj: www.tribune.cz

Doporučené

Na rodině stále záleží

20. 9. 2024

Nemělo by se to, nicméně děje se to stále. Měkké obory, jako je psychologie nebo ekonomie, užívají pojmy z fyziky, s nimiž zápolí i fyzika. Například…

Stačí se podívat

21. 6. 2024

Hodnocení druhých lidí na základě pozorování jejich tváře a těla je ovlivněno pocitem důvěryhodnosti a dominance.