Podezřele nízká cena, důvod k ostražitosti!
„Upozorňovali jsme celníky, že se na trhu objevují výrobky za podezřele nízkou cenu. Opakovaně jsme předávali výpočet, který v té době byl minimální možnou cenou, včetně spotřební daně a DPH. Podezřele nízká cena bohužel zákazníka neodradí, protože často nejnižší cenu vyhledává,“ uvedl v nedávném rozhovoru Vladimír Steiner, výkonný ředitel Unie výrobců a dovozců lihovin ČR.
„Pokud se budeme řídit zásadou nejnižší možné ceny, jde nám doslova o život. Nedávná kauza s methanolem by měla být dostatečnou výstrahou i pro současnou praxi ve zdravotnictví, kde se nakupuje to nejlevnější a kvalita jde stranou. Pokud jde o neustálé opakování tématu předražených zakázek, tak je řeč o ’velkých technologiích‘, tedy rentgenech, magnetických rezonancích a podobně. Ale nikdo se nezabývá rukavicemi, katetry, klouby a podobným materiálem. Praxe ukazuje, že u výrobků za nejnižší ceny existuje nejen riziko pro pacienta a ošetřující personál, ale i zvýšení dodatečných nákladů spojených s vyšší spotřebou výrobků, častější obměnou nebo zvýšením času ošetřujícího personálu. Není tedy nejlepšího hospodáře, který nakupuje za nejnižší možnou cenu,“ upřesňuje MUDr. Miroslav Palát, prezident CzechMed, České asociace dodavatelů zdravotnických prostředků.
CzechMed usiluje o kultivaci zadávání výběrových řízení ve zdravotnictví:
-
Stanovení rozsahu – dostatečně široký, aby funkčně související komponenty „uměly spolu v praxi fungovat“. Na druhé straně ne příliš široký, aby se nepoptávaly velké celky, jejichž komponenty spolu nesouvisí.
-
Kvalifikace dodavatele, zda je či není schopen dodat to, co je uvedeno výše.
-
Při formulaci zadání je optimální spolupráce se skupinou dodavatelů toho konkrétního výrobku, či skupiny výrobků. Tak lze dosáhnout toho, že i konkurující společnosti chtějí společně definovat hřiště tak, aby šlo srozumitelně soutěžit. Spolupráce např. při volbě vhodné formy veřejné soutěže, před výběrovým řízením, kdy zadavatel požádá výrobce v rámci marketingového průzkumu (dle zákona 137) o specifikaci produktů.
-
Aby cena zakázky zohledňovala komplex dodávky, tedy nikoliv pouze jednotkovou cenu, ale i servis, zaškolení, a vůbec další dlouhodobě důležité parametry.
-
Preferujeme soutěžit tzv. dvoukolově. V prvním kole se posoudí technické parametry a funkčnost. Jednotlivým uchazečům se přidělí procentuální zvýhodnění (posouzení o kolik je zboží lepší či horší). Teprve ve druhém kole se soutěží cena. Je tedy možné, aby vyhrála i cena vyšší, ale vždy bude korelovat s kvalitou.
-
Počet dodavatelů - nesoutěžit o jednoho dodavatele, ale 2/5 resp. 3/8 pro uchování konkurence, což umožňuje konkurenci i v průběhu smluvního plnění, což přináší zadavateli nesporné výhody.
MUDr. Miroslav Palát
Prezident CzechMed
Zdroj: CzechMed