Platy lékařů? Teď je to věc nemocnic
- LN Dodrží ministerstvo slib a zvýší platy lékařů o deset procent?
Nechci se vyjadřovat, jaké byly a nebyly sliby. Ministerstvo opakovaně deklarovalo, že poskytne prostředky, které dobře hospodařící nemocnici umožní zvýšit platy lékařů o 6,25 procenta. Ostatní navýšení je na ředitelích nemocnic a je to tak správně. Ministerstvo není zaměstnavatelem, je regulátorem, za platy jsou zodpovědní ředitelé nemocnic. Ministerstvo může vytvořit určité makroekonomické podmínky a v rámci ekonomických možností udělalo maximum.
- LN Zvýšení si tedy musí odboráři vyřídit s řediteli nemocnic?
Přesně tak, na této úrovni mají probíhat jednání, která musí reflektovat, jaké jsou v nemocnici rezervy, jak je řízená, jestli se nemá změnit organizace práce. To nelze právně ani technicky udělat z úrovně ministerstva. Například ve Všeobecné fakultní nemocnici v Praze provedli komplexní studii, jak se co nejlépe vyrovnat s nároky na čas lékařů ve smyslu pohotovostních a nočních služeb. Například na některém oddělení bude vhodný nepřetržitý provoz, jinde nenaruší jeho chod, když lékaři odejdou po šestihodinové službě.
- LN Podle nového zákona může pacient podávat stížnost zřizovateli nemocnice , není to nesmyslné, stěžovat si u někoho, kdo nemocnici řídí?
Zkušenostmi je doloženo, že většina stížností nepramení z nějakého profesního pochybení, ale ze špatné komunikace. Uzákoněná změna dává možnost ještě jednou posadit za stůl obě strany sporu s chladnou hlavou a dát jim šanci, aby problém vyřešily dříve, než se půjde do složitějších a pro obě strany dražších postupů, jako je zaslání stížnosti České lékařské komoře, na ministerstvo nebo rovnou vyvolání soudního řízení. Zákon samozřejmě nebrání využít těchto možností rovnou.
- LN Přispějí změny k tomu, že lékaři budou mít méně papírování? Často si totiž stěžují na vyplňování různých formulářů a hlášení.
Je potřeba jasně říct, že lékař s vlastní praxí je zároveň poskytovatel zdravotní péče a partner zdravotních pojišťoven, a musí tedy počítat s tím, že je nutné plnit určité administrativní záležitosti související s registrací. Ta je ve zdravotnictví o trochu složitější, protože je trochu více regulováno než zemědělská nebo průmyslová výroba. Ale v podstatě jsou to tytéž povinnosti, jaké musí plnit každý podnikatel. Pokud jsou nadměrným papírováním zatěžováni lékaři zaměstnaní v nemocnici , je věcí ředitele, aby rozhodl, jaké si může dovolit investice do informačního systému, jestli najme administrativní síly, aby lékařům pomohly a podobně.
- LN Co považujete za největší přínos nových zákonů?
Novinkou je, že ministerstvo dostalo právo stanovit maximální čekací dobu pro určité zákroky. Zároveň může určit dojezdový čas občanů k nejbližšímu poskytovateli určitého druhu zdravotních služeb. Jaké budou konkrétní časy, ať už čekací, nebo dojezdové, nelze v tuto chvíli říct, protože ministerstvo zatím příslušný právní předpis nevydalo. Za přínos rovněž považuji povinnost, aby se každé zdravotnické zařízení znovu zaregistrovalo. Tato povinnost vyvolala četné stížnosti, že jde o naprosto zbytečnou administrativní záležitost.
Chápu, že 90 procent zdravotnických zařízení, která mají vybavení a personální kvalifikaci v pořádku, může znovuobnovení registrace vnímat jako zbytečnou záležitost. Ale existuje nezanedbatelný počet jiných zdravotnických zařízení, kde tyto věci v pořádku nejsou, protože dříve neprobíhala registrace podle jednoznačně daných pravidel.
Důležitý je i posun práv mezi pacientem a lékařem, aby mohl vzniknout skutečně rovnoprávný vztah. Upravit obecné a základní vztahy ve zdravotnictví mezi lékařem a pacientem, poskytovatelem a pacientem bylo nutné, protože doposud platil zákon z roku 1966, který byl napsaný ve zcela jiné realitě.
Zdroj: Lidové noviny