Pitva, rodná čísla a lékaři
Nicméně tento výrok tiskového mluvčího největší zdravotní přerozdělovny zdravotní daně je plně v kontextu se současným honem na “nepoctivé“ lékaře. Pacienti jsou vyzýváni, aby si hromadně požádali o výpisy vykázaných zdravotnických výkonů a své lékaře si pořádně prověřili. O co jde? Nestíhají revizní lékaři svoji práci a nerevidují? Asi ne, protože pokud jsem já osobně potkal revizního lékaře zdravotní přerozdělovny, tak to byl senior důchodového věku nebo vážně nemocný člověk. Tak je zřejmě třeba zapojit širokou veřejnost.
Kdo na výzvu zareaguje? Whistlebloweři nebo Pavlíci Morozovové? Náznak něčeho v tom smyslu: “Vy se máte špatně, oni se mají dobře a z vašich peněz, podívejte se na ně“, u některých lidí funguje, jak ukázala historie a to opakovaně.
Nechci obhajovat nepoctivé lékaře, ale rád bych se dostal k důvodu, proč si pacient, který tedy nemá nějaké osobní spory se svým lékařem, jde žádat o výpis. Kdyby měl nějaké osobní konto a zločinný lékař mu z něj kradl, je to zcela pochopitelné. Ale pacienti v systému našeho veřejného zdravotního pojištění žádná osobní konta nemají, i když opak by byl lepší. Pokud si lékař na pacienta vykáže neoprávněně nějaký výkon, pacienta osobně to nijak nepoškodí.
Lékař ho o žádné peníze neokrade a ani tento falešný výkon pacientovi nijak neuškodí. Takže jediným pochopitelným důvodem je, že pacienti mají starost o finance své zdravotní pojišťovny a chtějí jí pomoci v boji s nepoctivými lékaři. Jiný racionální důvod nemůže existovat. Kolik lidí je ochotno v rámci veřejného blaha obětovat svůj čas a vyhledávat jak sedí data a výkony ve výpisu s jejich záznamy?! A co to je za lidi?
Jak se ukáže, velká část těchto falešných výkonů je jen administrativní chybou, nikoliv zlodějnou. Já mám tento osobní příklad. Když si zaregistrují nového pacienta, provádím u něj vstupní prohlídku. To je můj příjem a chci ji od pojišťovny proplatit. Abych měl nárok na proplacení, musí být pacient u mě zaregistrován a zdravotní pojišťovna si ho musí zavést jako mého registrovaného pacienta.
Když zaregistrují a prohlídnu nového pacienta 30. dne nějakého měsíce, některá zdravotní pojišťovna mi uzná registraci od 30. Jiná mi ale pacienta zaregistruje až od prvního dalšího měsíce, nebo mi jej taky nezaregistruje vůbec a já musím pacienta oznamovat znova. Měsíc jej léčím zadarmiko. Nemám na to, abych si platil člověka, který by mi tohle hlídal. Takže vstupní prohlídku vykazuji teprve tehdy, když mám jistotu, že pacient je správně zaregistrován a já mám určitou, nikoliv stoprocentní jistotu, že mi bude proplacena.
Jenže v tu dobu může být můj nový zaregistrovaný pacient třeba v cizině, a když se potom porovná výpis, zjistí se, že jsem vykázal výkon v době, kdy jsem pacienta nemohl prohlédnout. Tak se mohu lehce ocitnout mezi lékaři nepoctivci. Pak samozřejmě není nic divného, když se překlepnete a změníte jednu číslici v rodném čísle. Někdy takové rodné číslo může patřit jinému člověku a lékař si neoprávněně vykazuje výkon na pacienta, na kterého si výkon vykazovat nemá. Věřím, že takových podobných případů je dost.
Celá mediální akce na mě dělá pocit, že lékaři mají být ukázáni jako ta nepoctivá část naší společnosti, se kterou si to musí ostatní poctivě pracující dělníci a rolníci vyřídit. Neříkám, že to tak je, popisuji svůj pocit. Jako lékař v Česku si v poslední době často připadám jako lovná zvěř. Je pochopitelné, že v takové atmosféře se dost špatně pracuje a mohou se dělat i chyby. Záměna číslice v rodném čísle je ta nejmenší.
MUDr. Petr Bouzek, www.tribune.cz
Zdroj: www.tribune.cz