Obávám se snížení podpory sester, které se chtějí dále vzdělávat
Za posledních několik desetiletí došlo k výraznému rozvoji moderní medicíny. Je nezbytné zdůraznit markantní, statisticky podložené, zlepšení zdravotní péče o nemocné – zrychlení diagnostiky, zkrácení léčby mnoha onemocnění, prodloužení střední délky života….
K tomuto posunu by, za tak krátkou dobu, nedošlo bez kvalitního, hlubokého a dlouhodobého vzdělávání nejen zdravotníků, ale všech pomáhajících profesí. Dovolte mi srovnání délky studia všeobecné (zdravotní) sestry a lékaře.
Lékař, aby mohl vykonávat svou lékařskou praxi, musí absolvovat šest let studia všeobecného lékařství na VŠ a dále se pět let prakticky a teoreticky připravuje k atestaci v jím vybraném medicínském oboru. Tedy 11 let náročné přípravy než může lékař pracovat samostatně a i přesto mnohá rozhodnutí o léčebném postupu konzultuje se staršími kolegy.
Všeobecná (zdravotní) sestra, dle nynější platné legislativy, studuje tři roky ošetřovatelství v bakalářském studijním programu na VŠ. Po té následuje nástupní praxe v rozsahu šesti až dvanácti měsíců. Teoretická a částečně i praktická příprava k výkonu povolání všeobecné (zdravotní) sestry trvá 4 roky. Tedy ani ne polovinu doby přípravy lékaře.
Je příprava sestry vzhledem k množství vědomostí a praktických zkušeností nezbytných pro výkon jejího povolání neúměrně nebo přehnaně náročná a dlouhá?
Všeobecná sestra bez odborného dohledu a bez indikace, v souladu s diagnózou stanovenou lékařem, poskytuje, případně zajišťuje základní a specializovanou ošetřovatelskou péči. A kvalitní a bezpečnou zdravotní péči, od které je předpokládán maximální přínos pro pacientovo zdraví, nelze očekávat bez aplikace současných medicínských znalostí.
Střední zdravotnická škola je vzhledem k nutnosti získání nemalého množství znalostí nezbytných pro výkon povolání všeobecné sestry pouhým nahlédnutím pod povrch problematiky péče o nemocné. A ani studium na vysoké škole všeobecné sestře, stejně jako studium medicíny lékaři, nezajistí dostatečný rozsah vědomostí.
I proto je v praxi povinností lékařů i sester zapojení se do celoživotního vzdělávání.
Nemyslím si, že vysokoškolsky vzdělané sestry touží pouze po manažerských pozicích a ani se s tím v praxi nesetkávám. Naopak mám zkušenost, a nechci se tím to názorem dotknout sester se středoškolským vzděláním, že vysokoškolsky vzdělané sestry lépe přijímají změny, jsou zvídavé, otevřené, častěji a více se sebevzdělávají a nejen proto, aby splnily nezbytný počet kreditů v rámci povinnosti celoživotního vzdělávání.
Problematika, zda na vedoucí funkce mají nárok pouze vysokoškolsky vzdělané sestry, nepochybně odpadne, až se navýší počet vysokoškolsky vzdělaných sester a vedoucí pozice přirozeně obsadí ty manažersky schopnější.
Nicméně je určitě namístě studentům ošetřovatelství v průběhu přípravy na jejich budoucí povolání zdůraznit, že i přes obrovské množství získaných vědomostí, je základem kvalitní ošetřovatelské péče o nemocné schopnost empatické komunikace a profesionální a citlivé uspokojování základních lidských potřeb včetně osobní hygieny či asistenci při příjmu potravy. A samozřejmě administrativní práce velmi přibylo a mnohdy zbytečně.
Ale zase ubylo spousty jiných činností, které dříve sestry musely vykonávat - většina zdravotnického materiálu je na jedno použití, sestry nepřipravují stravu nemocným, přibylo rehabilitačních pracovníků a pomocného personálu…..
Nepochybně bude přínosné vyslechnout připomínky a návrhy z terénu a malých nemocnic a dle výsledků z praxe pozměnit nejen systém vzdělávání, jen se obávám, aby se nesnížila podpora sester, které se chtějí dále vzdělávat a v průběhu své praxe absolvovat specializační studia. Již dnes studující sestry čelí otázkám i od odborné veřejnosti proč studují, k čemu jim to je, když zůstávají na stejné pozici i platové třídě….
Lékařů, ale i jiných odborníků, manažerů, bankéřů, právníků se nikdo tak hloupě neptá, nač jim je postgraduální vzdělávání či další specializace.
Mgr. Ivana Eckelová, řadová všeobecná sestra s takřka dvacetiletou praxí a externí pedagog 1. Lékařské fakulty, Ústavu teorie a praxe ošetřovatelství
www.tribune.cz
Zdroj: www.tribune.cz