Ne každý den je dobrý, ale...
S NADHLEDEM
Když jsem v roce 2005 na konferenci o zdravotnictví řekla, že lékaři neumí a nechtějí s pacienty komunikovat, zvedli se přítomní zástupci České lékařské komory jako jeden muž a odvětili, že nejsou pojišťovnami placeni od toho, aby si povídali s pacienty. Krátce potom jsme společně s ředitelem legislativního odboru ministerstva zdravotnictví tvořili podklady o právech a povinnostech pacientů pro novelu zdravotnických zákonů.
Přesvědčit lékaře i pacienty o tom, že informovaný pacient může být "lepším pacientem", trvalo ještě pár let. Vždy jsem byla přesvědčena, že lepší než nařídit dodržování léčebného režimu je vysvětlit pacientovi důvody, proč se má omezovat nebo dělat věci, které dělat nechce - jako například dodržovat dietu nebo se pohybovat.
Pacient se s režimem sžije mnohem lépe, když ví, že nejde jen o příkaz, nýbrž že je za ním i nějaká logika v jeho prospěch. Nejdůležitější je dialog, který zvyšuje důvěru pacienta v lékaře , a na tomto vztahu lze pak budovat i lepší léčbu.
Jednou z nejčastějších stížností pacientů je špatná komunikace a nepříliš vstřícný přístup zdravotnického personálu. Chápu, že ne každý den je dobrý a ne vždy má lékař chuť se usmívat na každého, kdo vstoupí do jeho ordinace, nicméně vstřícné chování může velice pomoci pacientovi, kterému je špatně a pro kterého může trocha vlídnosti hodně znamenat. Samozřejmě že i pacienti se ne vždy chovají korektně a slušně.
Doufám ale, že slušné chování jedné strany bude evokovat i slušné chování strany druhé a že se postupně stane standardem jednání mezi zdravotnickým personálem a pacienty.
Doufám také, že nová pravidla nabourají korupci ve zdravotnictví, a věřím, že místo všimného nebo úplatku budou pacienti sice platit za nadstandardy, ale budou alespoň vědět, za co připlácejí, a mohou pak trvat na tom, aby to také dostali.
Realitou je, že s nedostatkem peněz pro zdravotnictví zápasí všechny země a určitá omezení jsou nutná. Čeští pacienti zatím měli jednu z nejnižších spoluúčastí v EU. Zvýšené poplatky nesmí postihovat ty, jejichž existenci to ohrožuje, ale v systému solidarity je nutné se podílet na spolufinancování léčby těch, kteří to potřebují.
JANA PETRENKO, Koalice pro zdraví
Zdroj: Lidové noviny