Přeskočit na obsah

Na výboru po sobě neskáčeme ani se nerdousíme

Parlamentní Výbor pro zdravotnictví má kontrolovat ministerstvo, pojišťovny, nemocnice. Jak je tomu ve skutečnosti? U kterých konkrétních témat se ministr či jiní šéfové ve zdravotnictví v parlamentu opravdu zapotili? Čtěte rozhovor Medical Tribune s předsedou zdravotního výboru prof. MUDr. Rostislavem Vyzulou, CSc. O cenách lineárních urychlovačů, o smyslu auditů ve zdravotnictví…

 

| Žádný ministr není rád, pokud ho má předseda výboru v nemilosti. Může si kdykoli pozvat „na kobereček“ ministra, náměstky, ředitele pojišťoven a jiné klíčové osoby v resortu. Přemýšlel jste, jakou máte u ministra nebo jeho náměstků pověst? Jste pro ně postrach, nebo vás berou spíše jako nekonfliktního pana profesora?

Já jsem pochopil funkci zdravotního výboru jako kontrolní orgán ministerstva zdravotnictví. Poslanci ze zdravotního výboru by měli už při samotné tvorbě legislativy mít názor na to, jak by měl zákon vypadat…

 

| A skutečně výbor ministerstvo kontroluje? Vzpomenete si, na kterém výboru bylo hodně dusno a ministr nebo jiní šéfové ve zdravotnictví měli při vašich dotazech opravdu těžkou chvilku?

Je třeba říci, že hodně práce odčiní výbor v zákulisí, řada dohod s ministerstvem je utvořena už před samotným výborem tak, aby výbor už nemusel hlavní problémy probírat. Myslím si, že ty těžké chvilky ministerstva, na které se ptáte, se týkají hlavně kontrolních zpráv ministerstva zdravotnictví, některých ekonomických otázek…

 

| A u kterých konkrétních témat se tedy ministr či jiní šéfové ve zdravotnictví zapotili?

Například právě poslední výbor probíral otázku investic do přímo řízených nemocnic. Chceme jednoznačně vědět, jaké byly investice v tomto roce, jaké budou v roce příštím. A my vidíme, že ministerstvo nemá tyto investice vůbec připravené. Přitom ostatní ministerstva mají o investicích přehled už na podzim předcházejícího roku. Druhý případ se týkal kontroly čerpání evropských fondů, tam muselo ministerstvo opakovaně dodat zprávu, protože se nám ta zpráva zdála neúplná. (pomlka) Berte to tak – my tam po sobě neskáčeme, že bychom se tam navzájem rdousili.

 

| To opravdu ne. Na jednání výboru mám naopak pocit, že mezi poslanci a zástupci ministra vládne velmi přátelská atmosféra. A když už se někdo dopustí nějaké kritiky, je vedena tónem laskavého humoru.

Možná to tak vypadá na první pohled. Ale výbor ministerstvo skutečně kontroluje, protože pak na základě žádostí poslanců musí dodat řadu písemných dokumentů… A pokud nejsme spokojeni, tak se k tomu znovu a znovu vracíme. Jsme urputní.

 

| Podívejme se tedy na konkrétní témata, která na výboru zazněla. Na poslední jednání se dostavili tři šéfové přímo řízených nemocnic. Vám stačila odpověď ředitelky nemocnice vinohradské nemocnice, která měla zdůvodnit, proč odbor veřejných zakázek vede šéf dodavatelské firmy vyšetřované v trestním řízení?

Nestačila. A nešlo jen o vinohradskou nemocnici, nešlo jen o tohoto náměstka. Mně vadí i to, že Nemocnice Na Homolce má jako náměstky lidi, kteří vedli nemocnici v době, kdy došlo k finančnímu vysávání nemocnice. To se nám už vůbec nelíbí. Ministr uvedl, že on dosazuje ředitele nemocnic, který má právo si vybrat svoje náměstky, a když to nebude fungovat, tak ministr odvolá ředitele; nestará se o to, jaké náměstky si k sobě dává. S takovým postojem ministerstva nesouhlasím. Není možné, aby ministerstvo nezajímalo, kdo je v úzkém managementu fakultních nemocnic.

 

| Proč jste tedy na výboru neřekl, že se vám nelíbí, když nemocnice vedou takoví lidé, navíc za souhlasu ministerstva?

Ale ona má celá věc dohru na jednání koaliční rady pro zdravotnictví, kde se ministra konkrétně na tyto otázky ptáme. Ministrovi nedáme pokoj, dokud to nezmění. Mně velmi vadí, že do fakultních nemocnic přicházejí ředitelé bez výběrového řízení. I to je věc, kterou chceme, aby ministr změnil. Lidé v managementu by měli projít výběrem, kde řeknou, jakou mají představu, strategii, vizi, a navíc se prověří jejich životopis z minulosti. Mne trápí to, že někteří ředitelé neprošli výběrovým řízením.

 

| Které ředitele máte na mysli?

Například ředitel Fakultní nemocnice v Brně‑Bohunicích nebo ve FN u sv. Anny – oba ředitelé byli jmenováni bez výběrového řízení.

 

| Pojďme k dalšímu tématu z jednání výboru. Uklidnilo vás, když ředitel VZP na říjnovém výboru prohlásil, že udělá nezávislý audit toho, zda pojišťovna je, nebo není závislá na firmě Hewlett‑Packard?

VZP slíbila, že provede vnitřní audit. My musíme dohlédnout na to, aby se na dalším výboru po novém roce jasně řeklo, jak to šetření proběhlo a s jakým výsledkem.

 

| Vnitřní audit znamená, že lidé z VZP si sami zkontrolují, jestli nejsou závislí na HP?

Zřejmě.

 

| Takže uklidnilo vás prohlášení Zdeňka Kabátka, že tuto kauzu prověří takový audit?

Já to vnímám jako určitý postup, který je třeba hlídat. Jakmile budou známy výsledky, bude zadán externí audit a uvidíme, jaké budou výsledky.

 

| Před pěti lety si nechalo ministerstvo zdravotnictví prověřit nákup přístrojů ve fakultkách auditorskou firmou KPMG. Nejprve ministerstvo oznámilo, že audit potvrdil bezchybnost nákupů. O několik let poté firma KPMG prohlásila úplný opak. Audit prý prokázal předražené nákupy v 66 případech. Jakou váhu mají po těchto zkušenostech ujištění, že si organizace udělá audit?

Mne to také znervózňuje, když taková firma jako KPMG za ministra Hegera před několika lety konstatovala, že je všechno v pořádku, a za dva roky nato se dozvíte, že prý KPMG naopak zjistila řadu pochybení… Já jsem se na to ptal, jakým způsobem firma tyto audity provádí. A bylo mi řečeno, že lidé, kteří dělali první audit, už ve firmě KPMG nepracují. Co si mám z toho vybrat, nevím. Jsou tam teprve dnes lidé, kteří dělají audity poctivě? Jak to má obyčejný člověk poznat? Já sám nejsem takový odborník, abych mohl posoudit cenu lineárního urychlovače v roce 2008…

 

| V tu dobu jste byl ředitelem Masarykova onkologického ústavu. Také na vás tlačilo tehdejší vedení ministerstva zdravotnictví, abyste nakupovali přes kompletátory? Nebyl jste odvolán kvůli tomu?

Já jsem byl odejit v roce 2008, nemělo to žádnou souvislost s lineárním urychlovačem. Ale vím, že do FN u sv. Anny byl nakoupen lineární urychlovač, který tam pak stál nepoužívaný asi čtyři roky. Evidentně byl předražený, pak se zpětně zdůvodňovalo, že je to speciální přístroj a má zvláštní software, a proto stál takovou sumu.

 

| V Masarykově onkologickém ústavu se tedy za vašeho šéfování žádné přístroje přes kompletátory nekupovaly?

Já myslím, že ne. O ničem takovém nevím. My jsme nakupovali přímo od firem.

 

| Jaký je váš vztah s ministrem zdravotnictví? V čem se liší vaše představy o směrování zdravotnictví?

Lišíme se v zásadní věci. Ministr Němeček vykládá, že ve zdravotnictví je všechno v naprostém pořádku, a já mu takové konstatování vytýkám. Má pravdu, že zdravotnictví funguje. Ale proč? Je to proto, že zdravotníci pracují s obrovskou ochotou, empatií, a to za mzdu, která je několikanásobně menší než v zahraničí. A my potřebujeme urychleně vyřešit řadu klíčových věcí a ten postup je příliš pomalý.

 

| Pomalý, nebo vedený jiným směrem?

Opakovaně s ministerstvem bojujeme, že je potřeba přijmout novou legislativu tam, kde to hoří – například vzdělávání lékařů a nelékařů. Tyto novely tady měly být už v průběhu loňského roku a nejsou. Dále mi záleží na ekonomických parametrech nemocnic. Ministr zdravotnictví je de facto ředitel holdingu 57 nemocnic a jako šéf tohoto holdingu nemá žádný benchmarking, žádný způsob, jak je porovnávat a řídit. Některé nemocnice jsou ziskové, jiné jsou dlouhodobě ztrátové – a nikoho to nezajímá. Pak ministerstvo požádá vládu, aby z rozpočtu uvolnila stamiliony korun – loni šlo 300 milionů do jedné a 500 milionů do jiné fakultní nemocnice. Tento problém bychom měli řešit co nejrychleji. Další věc – proč máme sedm pojišťoven? Ony jsou nějak konkurenční? Máme nastavenou sedmkrát větší režii, sedm různých ekonomických systémů, sedm různých IT systémů. Připadá mi to nesmyslné. Měla by být jedna pojišťovna a k tomu několik komerčních pojišťoven, které budou dofinancovávat to, co není pojištění základní.

 

| Nesnaží se o to s trochou nadsázky také oceláři ze severní Moravy? Aby byla jedna pojišťovna?

Teď už asi ne. Poté, co byla vloni v červnu přijata transparenční novela, kde už je poměrně explicitně řečeno, jak se mohou pojišťovny chovat z hlediska slučování, už to není tak jednoduché. Takže toho bych se neobával.

 

| Mluvil jste o hospodaření fakultních nemocnic. Ministerstvo tvrdí, že doba předražených nákupů nákladné techniky (kardiostimulátorů, kardioverterů) je už pryč. Opravdu?

Já si myslím, že je ještě velký prostor pro zlepšení. Třeba u kardioverterů je dnes cena sice už nižší, ale pořád je asi pětkrát vyšší než v Německu. Ministerstvo zdravotnictví to ví a říká, že je nutné přijmout zákon o zdravotnických prostředcích, bez toho to nepůjde. Tento zákon, který slibuje MZ už dva roky, má stanovit, že zdravotnické prostředky budou v registru, seřazené ve skupinách se stanovením ceny v jednotlivých koších jako u léků. Teprve poté, co vznikne podobný pořádek u zdravotnických prostředků jako u léků, lze uvažovat o jejich centrálních nákupech.

 

| Ale nehospodárnost fakultních nemocnic se ukazuje i u léků. Zpráva NKÚ z roku 2013 ukázala několikanásobné rozdíly v nakupovaných lécích v různých fakultních nemocnicích. Ptali jste se ministerstva, proč nezavedlo systém referenčních cen například pro léky, tak jak to funguje v Německu nebo v Nizozemsku?

To také selhává. My jsme usilovali o to, aby byl společný nákup některých komodit. Projekt se rozvinul začátkem tohoto roku, šlo o pilotní projekt na čtyři komodity, ale bohužel projekt asi nebyl dobře promyšlený, šel do ztracena. Je pravda, že by ministerstvo mělo být v tomto ohledu aktivnější. Uvedu příklad – náš ústav (MOÚ v Brně) chce nyní koupit lineární urychlovač, ale nemůže získat od MZ informaci o tom, jaká je obvyklá cena. Ministerstvo zřejmě tyto informace nesbírá. Vymlouvá se na to, že není stanovena řádná cena pro jakékoli zdravotnické výrobky, že ji stanovuje pouze zdravotní pojišťovna. Potřebujeme, aby byla cena zdravotnických prostředků stanovena i s ohledem na zahraniční zkušenosti. Zatím to funguje tak, že přijde dodavatel a řekne – kolik peněz na ten urychlovač máte? No kde jsme, aby se takhle domlouvali dodavatelé s řediteli na cenách? Ministerstvo by mělo mít přehled o tom, kolik řádově stojí stejný typ lineárního urychlovače v Německu nebo v Rakousku. A pokud stojí 60 milionů, nemůže přeci u nás stát 100 milionů!

 

MĚLI BYSTE VĚDĚT…

Otázky a odpovědi – jednou větou

 

| Měly by být přímořské pobyty pro děti (Mořský koník) hrazené z veřejného zdravotního pojištění?

Ano, je to úžasná věc.

 

| Měla by být veřejná jména firem, které podnikají reexport?

Nevím.

 

| Je stávající systém pozitivních listů pojišťoven transparentní?

Ano.

 

| Měl by být zaveden povinný elektronický recept?

Určitě ano, pomůže to zlepšit celé zdravotnictví i samotné zdraví lidí.

 

| Obnovená přístrojová komise na MZ považuje žádosti o nákup zdravotní techniky i zdůvodnění MZ za obchodní tajemství. Považujete tyto informace za obchodní tajemství jako MZ?

Určitě ne.

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené