Komu pomůže zdravotní reforma?
27.6.2011
Moderátor (Daniel Takáč):
...o tom diskutovat s předsedou sněmovního zdravotního výboru Borisem Šťastným. Dobrý večer v Hyde parku.
....Pane předsedo, pojďme na tu první otázku. Ta je na chatu mířící na Vás, ale neukazující se.
Chat, Kokršpaněl:
"Není lepší způsob, jak získat peníze do zdravotnictví, zamezit rozkrádání a zlodějinám při nákupu přístrojů a léků a zastavit eldorádo zahraničních farmaceutických firem, než vytahovat peníze z kapes lidem dělením péče na tu pro chudší a na tu pro bohatší?"
Boris Šťastný, předseda sněmovního výboru pro zdravotnictví, předseda pražské ODS):
Tak my určitě nedělíme a nebudeme dělit péči na ty pro chudé a pro bohaté.¨¨¨¨
Mnoho lidí to tak vnímá.
Boris Šťastný
Systém nezná ani dnes chudého, nebo bohatého pacienta. Zná jenom pacienta. Já myslím, že se k tomuto ještě dostaneme. Ale k té první části otázky, samozřejmě je velmi důležité zajistit to, aby zdravotnictví, jeho veškeré procesy v něm, byly co nejtransparentnější. Ten zákon, který jsme teď schválili, první část zdravotnické reformy. Mimo jiné například v oblasti léků, zavádí věc v ČR nevídanou, internetovou veřejnou aukci. To je věc, která umožní to, aby se jednotlivé farmaceutické firmy na internetu mezi sebou soutěžili o cenu. A to je právě jeden z těch způsobů. Ministerstvo zdravotnictví zadruhé zavedlo systém naprosto transparentních výběrových řízení. Veškerá výběrová řízení se dávají na internet. Došlo tam k řadě změn v tomto ohledu. Čili, já si myslím, i když je vždycky co zlepšovat, já myslím, že v posledních měsících došlo k obrovskému obratu ve zdravotnictví. A jiné resorty se od Ministerstva zdravotnictví mohou jen učit.
To znamená, že to, co jsme slyšeli v té reportáži, tentýž přístroj v jedné Nemocnici za 40 milionů, v druhé za 26 milionů, to garantujete, že už se nestane?
Boris Šťastný
Tam, kde jde o přímo řízené organizace Ministerstva zdravotnictví, já teď nechci mluvit za Ministerstvo zdravotnictví, nejsem jeho zaměstnancem, jsem poslancem Parlamentu.
Ale schvalujete zákony, podle kterých Ministerstvo pracuje.
Boris Šťastný
Ministr odpovídá poslancům svojí prací. Tak v tomto ohledu se to nestane. Také Ministerstvo zaručí centrálními nákupy a centrálními soutěžemi, to aby ty podmínky byly jednotné. Druhou věcí jsou samozřejmě Krajské nemocnice.
Samozřejmě všechny soutěže bude organizovat Ministerstvo zdravotnictví?
Boris Šťastný
Existují a budou existovat systémy centrálních nákupů, centrálních kontrol. Vše podepisuje ministr. Čili tahle věc se zlepšila. Faktem je, že tam byla řeč o něčem jiném v tom jednom příspěvku. Tam se mluvilo o krajské Nemocnici. Je potřeba si uvědomit, že v ČR je pluralita vlastnictví i ve zdravotnických zařízeních. To znamená, že jsou zařízení soukromá, církevní, krajská, městská, obecní, státní, takže samozřejmě ani my nedosáhneme například na obecní či krajská zdravotnická zařízení. Ale můžeme na ně dosáhnout z druhé strany a to přes zdravotní pojišťovny.
A tento případ tedy by se řešil jak?
Boris Šťastný
Tento případ by se měl řešit jednoduchým způsobem. Pokud má kdokoliv v této zemi pochybnost na jakoukoli veřejnou zakázku, měl by oslovit příslušné orgány. To znamená, nejprve se obrátit se stížností na zřizovatele. Pokud je tam jakékoli podezření z nějaké nekalosti, na Policii nebo Státní zastupitelství.
Já jsem spíš myslel do budoucna, jak se takovéto případy budou řešit? Byť je to Krajská nemocnice, na kterou říkáte, že nedosáhnete, tak jde o to nastavit zákonné prostředí, aby se to stát nemohlo.
Boris Šťastný
Ne, u Krajských nemocnic to nelze nastavit. V takovém případě musí existovat zase na úrovni kraje ze strany občanů veřejná kontrola. A to znamená, jestliže občané nesouhlasí s tím, nebo mají takovéto informace, ať už média, občané, či jakákoli jiná organizace, že jakákoli zakázka byla předražená, jsou standardní mechanismy, jak se tomu bránit.
Když mluvíte o té transparentnosti, v té reportáži byl ještě jeden rozměr a onen IKEM, který nechce zveřejnit smlouvu na dodávku přístrojů, léčebných prostředků a tak dále.
Boris Šťastný
Já jsem přesvědčen, že Ministerstvo zdravotnictví jako zřizovatel IKEMU, čili přímo řízené organizace, by mělo zveřejňovat veškeré smlouvy, které se týkají Ministerstva.
Ministerstvo dokonce nařídilo, aby se ty smlouvy zveřejnily, ale IKEM to neudělá prostě.
Boris Šťastný
Tak v tom případě je to otázka diskuse mezi Ministerstvem zdravotnictví a vedením té Nemocnice.
Vy byste ty smlouvy zveřejnil?
Boris Šťastný
Já bych je zveřejnil.
I když každý dodavatel vyhrožuje případnými soudními spory a požadavkem odškodnění za případné škody?
Boris Šťastný
To je druhá věc. Faktem je, že pokud ty smlouvy byly uzavírány v nějakém prostředí a v nějakém časoprostoru, kdy při výběru nebyla požadována absolutní transparentnost, můžeme se obávat třeba i arbitráže. V takovém případě skutečně je to na právním zvážení. Ale já chci říct jednu věc. Do budoucna, kdybych já byl, ať už ředitelem té Nemocnice, nebo ministrem zdravotnictví, zajistil bych, aby každá nová smlouva měla doložku, že taková smlouva je veřejná. Samozřejmě pokud není veřejná.
Postaráte se o to, aby tahle smlouva byla zveřejněna?
Boris Šťastný
Já samozřejmě mohu apelovat a apeluji na to, aby byla zveřejněna. Pokud samozřejmě právníci Ministerstva zdravotnictví dojdou k tomu, že by mohlo dojít k nějakým velkým problémům právním, jako známe třeba ze situace Diag Human, budou muset být v tomto ohledu velmi obezřetní.
A kdyby právníci řekli, že by se mělo zveřejnit všechno se všemi souvislostmi, tak to IKEM prostě musí udělat?
Boris Šťastný
Ano.
A když to neudělá?
Boris Šťastný
Musí to udělat.
A když to neudělá? On to neudělá, on předložil smlouvu, kde byly začerněny ty důležité informace.
Boris Šťastný
Tak bude muset ministr zdravotnictví po diskusi s právníky, jestli takovou smlouvu vyžádat a zveřejnit i ministerstvo.
Chat, další otázka v dnešním Hyde parku.
Chat, Lenka Střelenka:
"Proč SUKL neprovedl od roku 2008 revizi cen a úhrad léků, ačkoli je povinen ji provádět každý rok ze zákona? Proč díky tomu nakupujeme léky v kurzu 28kč/euro? Proč jste v reformě prosadili, že SUKL tuto revizi bude provádět pouze každý třetí rok?"
Boris Šťastný
Velmi důležitá otázka. Předchozí zákony, zejména zákon, takzvaný zákon o léku, nastavoval, nebo nastavil nové systémy prostředí tak, abychom byli zaprvé kompatibilní s EU. Zadruhé, abychom nastavili velmi transparentní prostředí pro stavování cen a úhrad. Bohužel ten zákon byl napsán tak, že nikdo nepředpokládal, ani předpokládat asi nemohl, že v tom obrovském penzu zdravotnických, ať už léčivých přípravků, tak do budoucna se to bude týkat i zdravotnických prostředků, a tak dále. Tak co se týče léků, tak existuje tolik preparátů a tolik žádostí, čili žádosti o revize a tak dále, že to prostě ten úřad nezvládne. Čili ty firmy se odvolávají, využívají do poslední chviličky všechny zákonné prostředky. My jsme v této reformě tuto věc zlepšili. My jsme se teď dostali na maximální úroveň dvou měsíců. Čili já jsem přesvědčen, že teď se zrychlí, řekněme o 500 až 1000 procent celý ten proces.
Dvou měsíců čeho? Možnost těch různých odvolání a toho?
Boris Šťastný
Přesně tak. Teď se firmy odvolávají stále dokola, dokola. Prostě trvá to třeba rok, dva a celý ten systém je zablokován. Teď se nám podaří celý ten systém, mám-li to říct jednoduše pro diváky, absolutně zrychlit.
Čili dokonce roku budou zrevidovány všechny.
Boris Šťastný
Ne do konce roku. Já myslím, že v průběhu příštího roku jsem přesvědčený, že se nám podaří zrevidovat velkou část léčivých přípravků.
A to se bude dít jednou za tři roky toto prověřování?
Boris Šťastný
Toto prověřování má probíhat kontinuálně.
Neustále se bude opakovat?
Boris Šťastný
Ano. Ony jsou to jednotlivé skupiny.
To je v tom novém zákoně?
Boris Šťastný
Ono už to je v tom starém, jenomže problém je v tom, říkám, jsou jednotlivé skupiny a ty jednotlivé skupiny se prostě otvírají a revidují. Jenomže se nestíhají revidovat tak často, jak bychom si přáli, protože jich je strašně moc.
Dobrý večer, Hyde park. Daniel. Telefonujete k nám, můžete se ptát Borise Šťastného. Kdopak se dovolal?
Telefonát:
"Dobrý večer. Jan Kukačka u telefonu."
"Dobrý večer, pane Kukačko. Povídejte."
Telefonát:
"Tak prosím Vás, já bych panu Šťastnému řekl, že vypadá velice blazeovaně v tom pořadu, Máte slovo. Nicméně teďko tu poslední otázku neodpověděl. Jak je to možné, že když máme tržní ekonomiku, že tady jsou léky kalkulovány v kurzu 28 korun za euro, když je euro 24. Ale to je jenom jaksi taková replika na ten předchozí výstup. Já bych se chtěl zeptat tadyhle takhle, vláda dělá všecko zejména daňovými zákony, aby prostě stát peníze neměl, aby nemělo zdravotnictví. A tady ještě existují navíc nesoutěžní podmínky mezi zdravotními pojišťovnami. Například soukromé zdravotní pojišťovny, které mají pojištěnce s velmi vysokými příjmy, jako třeba, já nevím, jak jestli, dnes je pojišťovna Ministerstva vnitra, tam jsou vysoké platy, takže budou dávat prostě velké pojistné. A vlastně takovéto pojišťovny mají v podstatě, jsme slyšeli v médiích teďko, 15 miliard přebytek. A v podstatě by mohly svým pojištěncům už dnes vlastně platit nadstandardní léčbu. Zatím co VZP, která je tady otloukánek, která vlastně má ty takzvané státní pojištěnce, tak stát prostě na ně dává úplné minimum. Což ani třeba neodpovídá průměru na léčbu jednoho nemocného. Takže jak chcete tento netržní rozpor řešit? Protože není možné, aby jedna pojišťovna měla jiné podmínky, než ta druhá? Asi tak."
Rozumíme, pane Kukačko. Děkujeme za otázku. Pane předsedo.
Boris Šťastný
Děkuji za otázku. Ta první část se opět týkala léků. Tam ještě jednou bych panu Kukačkovi zopakoval, že oproti tomu původnímu zákonu, my jsme teď schválili, že revize budeme provádět jednou ročně také jsme dali, čímž ušetříme zhruba 300, 400 milionů ročně, jsme dali do toho zákona, že vylučujeme odkladné účinky těch jednotlivých rozhodnutí soudu.
To znamená, už se teď léky nebudou kupovat za 28 Kč za euro?
Boris Šťastný
To znamená, že ty revize budou probíhat častěji podle aktuálních kurzů. Druhá věc je to, co říkal divák v souvislosti s pojišťovnami. Nejsou žádné soukromé pojišťovny v ČR, jsou to všechno veřejnoprávní instituce, stejně jako je Česká televize veřejnoprávní instituce.
To, co řekl pan Kukačka, to platí pro každého pojištěnce?
Boris Šťastný
Stejně tak jako Všeobecná zdravotní pojišťovna, existují takzvané zaměstnanecké, neboli oborové zdravotní pojišťovny. A každá ta pojišťovna má samozřejmě jiné pojištěnce. Nevýhodou VZP je, že pokud nějaká pojišťovna zanikne, zkrachuje, což se teď stalo u pojišťovny Média, tak všichni ti pojištěnci ze zákona spadnou pod Všeobecnou zdravotní pojišťovnu. A jsou některé další případy. Jinak řečeno, v ČR neexistuje, zatím bohužel, a to musí být předmětem dalších částí zdravotnické reformy, aby mezi sebou jednotlivé tyto zdravotní pojišťovny mohly konkurovat. My v této chvíli odvádíme, říkáme tomu pojištění, ale odvádíme v podstatě rovnou zdravotní daň. A je jedno, u jaké pojišťovny jsme pojištěni a v podstatě to ani nepoznáme. A to se samozřejmě musí změnit, to se musí zlepšit, třetí věcí, na kterou upozornil náš divák, jsou přebytky na účtech zdravotních pojišťoven.
Ne, ne, uzavřeme tuto věc. Jak chcete konkurenci, když jedna pojišťovna má pojištěnce, kteří stojí více, lidově řečeno? Děti, studenti, starší lidé, a ty zaměstnanecké zdravotní pojišťovny, takto nákladné klienty mít nemusí? Jak potom ta konkurence bude vypadat?
Boris Šťastný
Konkurence se dá nastavit různými způsoby. Jeden z možných způsobů, jak nastavit konkurenci mezi pojišťovnami, je vznik zdravotně pojistných plánů. To znamená, aby si jednotlivé pojišťovny mohly nasmlouvávat zdravotnická zařízení a i pojištěnce, individuálnějším způsobem.
V tu chvíli je prostě nepojistí.
Boris Šťastný
V tu chvíli by existovala určitá forma konkurence. Ale to je součástí zdravotnické reformy v nějaké další fázi. A není to ani v té druhé fázi. Já očekávám, že tato věc.
Čili nějaké vyřešení tohoto rozporu, který pan Kukačka popsal, se nechystá teď?
Boris Šťastný
V této chvíli v horizontu dvou, tří let, nevěřím, že toto se prosadí. Do budoucna je to důležité. Ty přebytky v hodnotách deseti, patnácti miliard korun samozřejmě na jednou stranu může někdo říci, že jde o veřejné prostředky, což je pravda, na druhou stranu, že ty přebytky by neměly existovat. Protože my schvalujeme zdravotně pojistné plány pojišťoven. To znamená, to je jakýsi návod, nebo rozpočet každé té pojišťovny, jak má hospodařit. A pokud by ta pojišťovna hospodařila správně, tak by měla skončit v tom rozpočtu bez přebytků a bez dluhů. Ono se to v praxi neděje. Nikdy se to nedělo. A někdy některá pojišťovna skončí trochu v dluhu. Bohužel Všeobecná zdravotní pojišťovna v minulosti ve velkých dluzích. A někdy některé pojišťovny mají přebytky. Ministr zdravotnictví teď po dohodě s ministrem financí, se trochu nesystémově snaží situaci vyřešit tak, že se, někdo říká, těm úspěšným vezme a těm neúspěšným dá, ale faktem zůstává, že v konečném efektu, chceme třetinu těchto přebytků znovu přerozdělit. Což bude znamenat, že Všeobecná zdravotní pojišťovna dostane více, než některé ty zaměstnanecké zdravotní pojišťovny.
A tady neplatí, že úspěšným seberete?
Boris Šťastný
No mě se tohleto opatření moc nelíbí. Na druhou stranu jsme v dost složité situaci. Má se zvednout daň z přidané hodnoty. I v oblasti zdravotnictví všechny ty výdaje na lékaře a nemocniční, zdravotnický personál, zvýšilo několik miliard také ten deficit. A je potřeba si uvědomit, že výběr pojistného není tak velký, jak byl v předchozích letech. Čili nějaké řešení se proto najít musí. Já osobně jsem opakovaně i v České televizi říkal, že bych našel řešení systematičtější. Ale budiž, je to řešení možné a určitě není v neprospěch pacientů.
Pojďme na Chat ještě.
Chat, CARX:
"Dobrý večer, pane Šťastný. Jaký máte názor na úvahy Asociace krajů o založení vlastní zdravotní pojišťovny, jako konkurence stávajícím pojišťovnám s cílem zajistit rovné financování všech zdravotnických zařízení bez ohledu na jejich zřizovatele?"
Boris Šťastný
Rovné financování zdravotnických zařízení bez ohledu na zřizovatele, se asi nepodaří nikdy nikomu nastavit. Víte, před několika týdny, nebo měsíci v novinách vyšla tabulka, že různé Fakultní nemocnice dokonce v jednom městě, jako je třeba Praha, dostávají různé úhrady pro ty samé výkony. Na druhou stranu možná překvapím. Já nejsem příliš velkým odpůrcem takovéto myšlenky. Je potřeba si jenom uvědomit, že pojišťovny si nemohou konkurovat. Říkal jsem to v tom předchozím příspěvku. Čili bude velmi obtížné pro ty pojišťovny znovu vstupovat, pokud se k tomu kraje rozhodnou. Může se k tomu teoreticky rozhodnout i nějaké velké město., třeba Praha, založit si svoji vlastní zdravotní pojišťovnu. Budou se muset hodně zamyslet nad ekonomikou takových provozů. A všechno toto bude spíše směřovat k takzvané řízené péči. To znamená, ty jednotlivé pojišťovny do budoucna aby si lépe konkurovaly, se budou snažit v těch zdravotnických zařízeních na úrovni kraje, nabízet možná výhodnější podmínky, ať už pro zaměstnance kraje, státní zaměstnance, anebo pro ty své pojištěnce. Protože vesměs každý z nás ví, že když je nemocný, tak v devadesáti procentech, nebo pětadevadesáti procentech případů, se léčí v místě svého bydliště, nebo tam, kde žije.
A jak je možné, že Krajské nemocnice dostávají za stejný výkon menší úhradu, než Fakultní nemocnice? To je ten důvod? Alespoň tak to tedy Asociace krajů zdůvodňuje, že tohle je ten důvod?
Boris Šťastný
Tohle by neměl být ten důvod, protože já jsem před chvílí argumentoval, že i různé Fakultní nemocnice dostávají různě. Třeba Nemocnice Na Bulovce dostává méně peněz za stejnou věc, jak než Nemocnice v Motole. Je to prostě tak. Pojišťovny mají určité možnosti vybírat si, mají určité možnosti nasmlouvávat péči i levněji, než určuje zákon. A v tomto ohledu někdy toho ty pojišťovny využívají. A využívat budou.
Facebook, Madqwert:
"Proč jako zaměstnanec musím platit vyšší zdravotní pojišťění, než OSVČ, když oba čerpáme stejnou zdravotní péči. 4 miliony zaměstnanců odvedou ročně na zdravotní pojištění 180 miliard, jeden milion OSVČ pouze 15 miliard. To se pak divíte, že nejsou peníze? Proč vláda podporuje Švarcsystém?"
Boris Šťastný
Toto nemá co dělat se Švarcsystémem a není to úplně tak přesné.
Tak Švarcsystém, když lidé pracují coby živnostníci, tam kde by nemuseli třeba pracovat jak živnostníci. To svádí, to co tam Madqwert píše, že OSVČ odvádí míň.
Boris Šťastný
Ale tahle otázka není na Švarcsystém. To je právě na ten rozdíl. A tam je potřeba si uvědomit, že my máme několik milionů OSVČ, ale jen velmi málo z nich jsou aktivní. A v tomto ohledu jen velmi málo z nich odvádí prostředky do toho systému. A když byste si porovnali poměr na průměrného zaměstnance a průměrného OSVČ, zjistíte, že ty OSVČ nakonec odvádí ještě více.
Ti, co jsou aktivní?
Boris Šťastný
Ano.
A tak vy říkáte, že jich je několik milionů, Madqwert píše o milionu, který odvede, což není těch několik milionů. Čili, znova říkám, když mohou být ti aktivní, kteří odvedou výrazně míň.
Boris Šťastný
Když porovnáte, teď jsem o tom hovořil na jednom odborovém Sympóziu s paní inženýrkou Musílkovou, bývalou ředitelkou VZP, měla tam krásná čísla, která jasně dávala důkaz, že když porovnáte právě OSVČ a zaměstnance, že pořád ještě živnostníci odvádějí o něco více.
V tom celkovém součtu?
Boris Šťastný
V tom poměru na jednoho člověka.
Pojďme za těmi, kteří chtějí vstoupit přímo živě do našeho vysílání. Míříme na pražské Churchilovo náměstí, kde je kolegyně Gábina Ulvrová. Gábino, dobrý večer. Pusťte se do toho.
Redaktor (Gabriela Ulvrová, ČR, Praha):
Dobrý večer. Tak já tady vedle sebe mám pana Luboše Olejára, prezidenta svazu pacientů, který má připravené hned dvě otázky.
Host (Luboš Olejár, prezident, svaz pacientů ČR):
Hezký dobrý večer, pane poslanče. Jak jsme v minulých dnech zjistili, tak jste v Poslanecké sněmovně schválili naprosto nedemokraticky novelu zákona 48. A když říkám nedemokraticky, tak musím říci způsobem totalitním bez veřejné diskuse. A tam jste schválili například to, že mi pacienti budeme v rozporu s ústavním článkem 31, muset platit léky do 50 korun. Proč postupujete v rozporu s ústavním článkem 31?
Boris Šťastný
Odpověď na první otázku. To je velmi falešné a nepravdivé zhodnocení. My jsme hlasovali zcela demokratickým způsobem. Zákon byl předložen. Svolal jsem celkem pět zasedání Výboru pro zdravotnictví. Byl řádně projednán ve všech čteních a demokraticky schválen. Jde do Senátu, Senát demokratickým způsobem o něm bude rozhodovat. Čili tady bych jednoznačně odmítl silná slova jako totalita. Zní to spíše jako populismus.
A vlastní meritum věci? V rozporu s ústavou platit léky do padesáti korun?
Boris Šťastný
Vlastní meritum věci je, že tato věc není v rozporu s ústavou. Je potřeba si uvědomit jednu věc. Nic není zadarmo a ani české zdravotnictví není zadarmo. A každý dobře víme, že buď budeme mít drahé léky na roztroušenou sklerózu, pro onkologické pacienty na rakovinu, a tak dále, anebo si zaplatíme kapičky do nosu. Nic mezi tím prostě není.
Pane Olejáre, vaše reakce, případně ta druhá otázka?
Luboš Olejár
To jsou Vaše pohádky, které známe už dlouho, na dobrou noc byste se dobře poslouchal, ale v podstatě porušujete tímto ústavní článek 31, to vy dobře víte. Já doufám, že Ústavní soud toto zatrhne, takovéto chování, neboť jinak občané budou muset vypovědět poslušnost a vyhlásit občanskou neposlušnost, takže to nakonec přivedete k tomu tento stát. druhou otázku, kterou mám na vás. V tomto zákoně, v této novele zákona jste udělali to, že jste přijali ustanovení, kterým zmocňujete ministerstvo zdravotnictví k tomu, aby vydalo vyhláškou vlastně jistým způsobem seznam nadstandardních služeb či péče, která by měla přijít, řekněme od nového roku a tím jste postavili dalším způsobem občany do situace nejasné a navíc opět v rozporu s ústavním článkem, protože jste se dopustili toho, že ne zákonem, ale vyhláškou to chcete udělat. Takže, toto je druhá otázka a s tím souvisí samozřejmě i ta léková aukce, kde 50 % trhu zajistí vítěz a ten zbytek občanů nebude mít péči, naopak doplatí 25 % z ceny léků jiného, který nebude na trhu. Děkuji.
Vyhláška, pane předsedo?
Boris Šťastný
Děkuji za ty otázky. Je to jen a jedině Ústavní soud, který může rozhodnout o tom, zda tento zákon byl přijat a jeho obsah je v souladu s ústavou.
Ústava ale garantuje bezplatnou zdravotní péči na základě zdravotního pojištění.
Boris Šťastný
Já jsem přesvědčen, že tento zákon a ustanovení jsou v souladu s ústavou. Druhou věc je, garantuje bezplatnou zdravotní péči na základě zdravotního pojištění, přičemž podrobnosti určuje zákon. Faktem zůstává....
Luboš Olejár
Podrobnosti, ale nerozděluje péči na standardní a nadstandardní. Toto musí zákonem být stanoveno, respektive ústavou, nikoliv prostě vyhláškou.
Boris Šťastný
Nemusí to být ústavou, může to být zákonem a já chci tady vysvětlit velmi stručně, jak tento tzv. standard nebo nadstandard, ale my tomu říkáme nárok pacienta, je vlastně koncipován. My říkáme v tom zákoně, že ze zdravotního pojištění se hradí zdravotní péče poskytnuta pojištěnci s cílem zlepšit nebo zachovat jeho zdravotní stav nebo zmírnit jeho utrpení, pokud odpovídal zdravotnímu stavu pojištěnce, je pro pojištěnce přiměřeně bezpečná, má být dosaženo jasného účinku, čili zlepšení zdravotního stavu, vyléčení nebo zmírnění obtíží, je v souladu s doporučenými a dostupnými poznatky lékařské vědy a v neposlední řadě existují důkazy, že je účinná.
Luboš Olejár
Zapomněl jste ...
Nechte prosím pana předsedu domluvit, pane Olejáre. Pak vám slovo dáme ještě.
Boris Šťastný
Pouze v případě...
Luboš Olejár
Já bych s ním šel do duelu do studia.
Boris Šťastný /ODS/, předseda sněmovního výboru pro zdravotnictví, šéf pražské ODS:
Pane Olejáre, vy to dobře víte, pouze v případě, že pro stejný terapeutický účinek, to znamená pro léčbu jedné věci, ke které dojdeme stejným způsobem nebo různými způsoby, ale je tam stejný výsledek, to je více variant, tak v takovém případě ministerstvo zdravotnictví může, ale nemusí vyznačit varianty, které jsou tzv. ekonomicky náročné. Těch příkladů je celá řada, příklad může být lehčí sádra při zlomenině ruky oproti té stávající sádrové sádře, ale my všichni víme, že už dnes tato věc existuje, akorát lidé si to platí načerno a nebo mají druhou možnost jít do takového zdravotnického zařízení, které nemá smlouvu s pojišťovnou, protože to může vybírat peníze v hotovosti a zaplatit si celý ten výkon nebo všechen ten materiál celý hotově. Na příště se tato věc změní. Vy budete moci, pokud bude existovat více takovýchto variant, tak budete moci si tu lepší variantu připlatit rozdíl mezi tou základní a tou lepší. Ale upozorňuji, že pro základ stanovení takového to rozsahu péče, bude stávající stav. to znamená, ono se nic nezmění z minuty na minutu, že najednou vypadnou celé segmenty péče, že přijdete k doktorovi a nebudete léčeni, když nepřinesete peníze. Zůstane to úplně stejné, akorát se postupně, krůček po krůčku ty jednotlivosti, které se už dnes platí vesměs načerno a nelegálně, budou dostávat do toho systému, ale pacient hlavně dostane jednu věc navíc a tu řeknu ve dvou větách.
V jedné.
Boris Šťastný
Nebo v jedné větě. Bude přesně vědět, na co má nárok, bude vědět, za jak dlouho to musí dostat a bude vědět, jak daleko za takovou péčí musí jet.
Pane Olejáre, teď, slíbil jsme vám prostor, máte ho.
Luboš Olejár
Já nemůžu už dál, protože časová kvóta moje je vyčerpaná, ale musím říci, že doufám, že dlouho nebudou u moci ODS zejména, protože říkala, že nebude zvyšovat spoluúčast.
Zkuste argumentovat proti tomu, co říkal pan předseda.
Luboš Olejár
Ale to se nedá argumentovat na něco, co je nesmysl. Jestli občany chceme postavit do dvou kategorií chudých a bohatých, tak to je přesně to, co popisuje pan předseda zdravotního výboru, ale přeci ústava to nepřipouští.
Boris Šťastný
Mohu se zeptat já něco pana Olejára? Když byste teď si zlomil ruku a chtěl byste lehčí sádru, co uděláte?
Luboš Olejár
Tak chci lehčí sádru.
Boris Šťastný
Takže si ji zaplatíte?
Luboš Olejár
Třeba ve zdravotnickém zařízení mi ji dají a já si jí doplatím.
Boris Šťastný
Ale oni vám jí nemůžou dát legálně, vy jí musíte zaplatit načerno, vy musíte dát úplatek.
Luboš Olejár
Ale podle zákona 48 mohou, neříkejte, že ne.
Boris Šťastný
Nemůžou.
Luboš Olejár
Mohou.
Boris Šťastný
Bohužel nemůžete.
Luboš Olejár
To je váš výklad.
Boris Šťastný
To není můj výklad, to je praxe, tak to funguje.
Luboš Olejár
Když bude viset v čekárně ceník, tak mohou.
Boris Šťastný
Nesmí viset ceník, protože žádné zdravotnické zařízení a vy to jako šéf Svazu pacientů dobře víte, které má smlouvu se zdravotní pojišťovnou, nesmí inkasovat peníze v hotovosti, nesmí a vy to víte. Řekněte, že to tak je.
Luboš Olejár
To takhle není, ale nemůžu se přít tady teď, protože nejsem ve studiu.
Boris Šťastný
Je to tak.
Dobře, pane Olejáre, já vám děkuji za váš vstup do dnešního Hyde Parku ...pojďme zatím na otázky, které přišly psanou formou do Hyde Parku. Na Facebooku je ta nejbližší, Kristián Šujan.
Facebook – Kristián Šujan:
Dobrý večer. Chtěl bych se zeptat, kdy se od koalice konečně dozvíme, za co si budeme ve zdravotnictví připlácet jako za nadstandard a co dostaneme už zaplacené zdravotní pojištění? Nikdo z politiků to snad ještě nedokázal exaktně vysvětlit veřejnosti.
Boris Šťastný
Já jsem to teď popisoval. Bude vznikat postupně vyhláška ministerstva zdravotnictví, ona dnes existuje tzv. úhradová vyhláška sazebník výkonů. Té bude ministerstvo postupně a bude to samozřejmě se vážit na analytických vahách, čili bude to velké rozhodování, že u těch výkonů a materiálů, kde je mnoho variant a všechny varianty směřují ke stejnému výsledku, tak ministerstvo v určitých případech určí jednotlivé výkony, na které si budeme moci legálně připlatit a budeme platit rozdíl mezi tou základní variantou a tou nadstandardní.
Co když pro někoho bude jediná možná léčba z hlediska vedlejší účinků a bude to ta zařazená do toho, co je ten nadstandard?
Boris Šťastný
V takovém případě ji dostane zaplacenou ze systému zdravotního pojištění, to je právě v tom paragrafu 13 naprosto jasně napsáno, proto jsme ho tady odcitoval, protože u různých lidí může být ten tzv. standard neboli nárok různý. Jako jednoduchý příklad, i když nevím, jestli to tak skutečně bude, ale já jsme to ve sněmovně říkal jako jednoduchý příklad. Každý z nás ví, jak probíhá porod a víme, že určitá část rodiček si přeje provést porod císařským řezem, čili nerodit standardním způsobem, a to i přesto, že neexistuje zdravotní indikace. Lékař nařídí nebo rozhodne o císařském řezu v případě, že plod v matčině těle je například jinak zrotován, že ten porod by byl nebezpečný, ať už pro to děťátko nebo pro tu maminku. V takovém případě tato věc bude plně hrazena ze systému zdravotního pojištění. Pokud bychom však určili, že operace, respektive porod císařským řezem v případě, že tam neexistuje toto zdravotní riziko, v případě, že nejde například o pacientku, která má nějaké psychické obtíže, psychickou diagnózu, která má z toho strach a jde o léčbu v tomto případě takového onemocnění a jde čistě jenom o rozhodnutí pacientky, protože to nechce takto absolvovat z různých důvodů, tak v takovém případě by si mohla pár set korun připlatit. Tady je vidět ten jasný rozdíl v této věci.
Bude nějaký seznam toho, co je nadstandard?
Boris Šťastný
Samozřejmě, bude existovat jasný seznam, ten seznam, bude muset být vystaven ve zdravotnickém zařízení, bude muset být na internetu a každý, kdo přijde do zdravotnického zařízení a bude existovat více variant, dostane vždycky vybrat a musí dostat vybrat základní varianty. To znamená, zdravotnické zařízení vždycky bude muset nabízet bezplatnou, respektive plně hrazenou variantu ze zdravotního pojištění. Pokud by to tak nebylo, dostane obrovskou pokutu nebo bude mu sebrána smlouva s pojišťovnou.
Proč to není zákonem tak, jak o tom pan Olejár mluvil?
Boris Šťastný
Ono to je v zákoně.
Ale bude to vyhláška.
Boris Šťastný
Ono je v zákoně...
A každá vláda si to udělá, jak chce.
Boris Šťastný
Tahle věc je jasně definovaná v zákoně a pozor, v případě, že existuje jenom jedna varianta, to byly ty hodně diskutované plomby, kdyby se vyřadily ze systému úhrad například amalgámové plomby, už by nebyly žádné základnější, než jsou amalgámové. V takovém případě by ta věc musela být řešena v zákoně a proto my jsme tedy uvažovali a v každém případě to tak musí být, v případě, že by byla pouze jedna varianta, musela by být tato věc vyřazena z úhrad zákonem. V případě, že je více variant, ministerstvo to určí vyhláškou a každý si to tam může snadno najít a nebude to nic složitého.
Dobře, ale každá vláda si bude vyřazovat, zařazovat podle toho, jak se jí bude líbit, podle toho, kolik bude mít peněz?
Boris Šťastný
Ale vezměte si zase, že by každý poslanec, senátor a prezident rozhodoval o tom, jestli ten či onen kloub do kyčle...
Měla by to složitější, ta vláda.
Boris Šťastný
Bylo by to podstatně složitější, ale ještě chci říci jednu věc...
Pro lepší kontrolu veřejnosti, protože by to bylo ve sněmovně?
Boris Šťastný
Tohle nesmí být tolik politické rozhodnutí. Teď už jsme to dali do rukou odborníkům, protože na tvorbě právě takovýchto seznamů se budou podílet odborné společnosti, čili lékaři, dále plátci, to znamená pojišťovny, komory, zdravotnické komory a ministerstvo zdravotnictví. Čili, do tohohle budou mít co mluvit zejména odborníci a ne politici.
Sestřička Petra.
Chat – sestřička Petra:
Jak bude naše zdravotnictví řešit případy akutní nemocniční léčby bezdomovců, případně dalších osob, které třeba řádně neplatí zdravotní pojištění a nemají ani finanční hotovost? Může se jednat o desetitisíce lidí, kterým by byla odepřena zdravotní péče?
Boris Šťastný
Nikomu nebude odepřena zdravotní péče a nikdy nebyla. Česká republika v tomto ohledu zajišťuje naprosto zásadní ochranu pro každého člověka, zejména zajišťuje ochranu pro člověka, který je v nějaké nouzi. To znamená v případě, že jde o bezdomovce, který například nemá zaplacené zdravotní pojištění, platí za něj zdravotní pojištění stát a v takovém případě dostane zdravotní péči stejně tak, jako ji dostal teď.
Stát platí za bezdomovce zdravotní pojištění?
Boris Šťastný
V případě, že je někdo nezaměstnaný a neplatí za sebe zdravotní pojištění, dostane se do systému, kdy za něj platí pojistné stát.
Pokud je z úřadu práce?
Boris Šťastný
Pokud je samozřejmě evidován a k tomu nemusí být, ale uvědomte si, že v akutní péči vždycky musí být ošetřen a v plánované péči následně je tato věc v 99 % případů bývá vyřešena. Upozorňuji, že pokud je člověk v hmotné nouzi, navíc neplatí ještě regulační poplatky.
Dobrý večer, Hyde Park, Daniel, vy na telefonu, Boris Šťastný ve studiu. Můžete se ptát, kdopak se dovolal?
Telefonát
Dobrý den, tady posluchačka z Bohumína.
Chtěla jsem se jenom zeptat, jak je možné, že od počátku zřizování zdravotních pojišťoven nikdo z ministrů ve zdravotnictví ani jejich poradci nezavedli bonusy, popřípadě malusy? Proč třeba není možné více motivovat občany k péči o své zdraví jako třeba hodně se hradí za léčení těch, kteří konzumují alkohol, drogově závislí, obezitní, vlastně lidé, kteří jednoznačně nesplňují pokyny nebo tedy neplní pokyny lékaře, nedisciplinovaní lidé, kteří si svoje zdravotní potíže vlastně jednoznačně způsobují vesměs sami. Nemyslím obezitní lidé, kteří mají problémy se štítnou žlázou samozřejmě.
Boris Šťastný
Máte naprostou pravdu. Já, když jsem měl možnost se podílet významnou měrou na tvorbě zdravotnického programu ODS, tak tehdy jsem prosadil právě to, co vy říkáte do našeho zdravotnického programu. To znamená, že by se mělo objevit v systému zdravotnického pojištění systém, já jsem říkal v první fázi bonusů, čili těch dárků a ne těch trestů, ale do budoucna samozřejmě toto je velmi správná cesta...
Ale zatím ji tedy neplánujete ani v další fázi zdravotní reformy?
Boris Šťastný
Další fázi zdravotnické reformy jsem přesvědčený, že tato věc by měla být v rámci změn systému zdravotního pojištění zavedena.
Ty novely do konce měsíce budou ...
Boris Šťastný
To jsou nové novely, to jsou zákony o službách, to jsou kodexové.
Tohle řešit nebudou?
Boris Šťastný
Toto řešit nebudou. První fázi reformy, o kterou, kde já jsem přesvědčen, že bychom ji měli schválit ještě v tomto volebním období, tato věc bude.
Čili, lépe na tom bude ten, kdo se o své zdraví stará.
Boris Šťastný
Tak by to mělo být.
Chat - Tunel:
Jaké jsou vaše odměny, coby člena správní rady VZP? Nejste ve střetu zájmů, pokud vaše rodina pronajímá VZP nebytové prostory za 60 800 Kč měsíčně, dříve skoro za 80 tis. Kč, užívané pěti zaměstnanci. Je toto hospodárné ze strany VZP? Sama vlastní celý palác.
Boris Šťastný
Co se týče odměn člena správní rady VZP, tak já jako člen správní rady VZP, což je organizace s rozpočtem 150 mld. Kč, tak mám plat 10 tis. Kč hrubého měsíčně jako odměnu za tuto věc a 12 tis. Kč za zasedání správní rady, čili do 20 tis. Kč čistého měsíčně. Co se týče té druhé otázky. Ta otázka je velmi zkreslená. Na mých internetových stránkáchwww.borisstastny.cz je tato věc, která účelově byla před několika měsíci řešená.
Tak ji prosím vysvětlete i tady v Hyde Parku.
Boris Šťastný
Já nevlastním žádný prostor, žádnou nemovitost, žádné nebytové prostory, které bych pronajímal Všeobecné zdravotní pojišťovně. Rodina mé manželka má dům od první republiky přímo naproti centrální budově VZP a v jednom z pater tohoto domu pronajímala Všeobecné zdravotní pojišťovně stejně jako v mnoha jiných domech v okolí, nebytové prostory za cenu zcela standardní, a to přibližně 10,5 eura na metr a měsíc, čili 255 Kč na metr za měsíc, což je na spodní hranici obvyklé ceny. Já jsem se na téhle věci nikdy nepodílel, tento majetek není můj, nikdy nebyl můj a není součástí ani společného jmění manželky.
A ty částky vzhledem k velikosti těch prostorů odpovídají?
Boris Šťastný
Já to nedokáži počítat, protože já se...
Jak velké jsou to prostory?
Boris Šťastný
Já jsem o této věci nikdy nerozhodoval. Podle mých informací jde přibližně o 250 m2.
Krát 250 Kč zhruba za metr čtvereční?
Boris Šťastný
Zhruba.
Další otázka v dnešním Hyde Parku přichází prostřednictvím Facebooku. Dana Divišová.
Facebook – Dana Divišová:
Dobrý večer. Chtěla jsem se zeptat, na jak dlouhou dobu a proč jste si odhlasovali neodvolatelné funkce ve správní radě VZP? Zdá se vám toto normální?
Boris Šťastný
Tento návrh prošel nikoliv na návrh VZP, ale všech zdravotních pojišťoven, Svazu zdravotních pojišťoven. Svaz zdravotních pojišťoven požadoval po poslancích a ministerstvu zdravotnictví, aby těch několik set lidí, kteří sedí v dozorčích a správních radách pojišťoven, se nestřídali tak často, protože vezměte si, že jde o víceméně odborníky. Tam nemůže sedět, podle mého názoru, člověk, který o té problematice nic neví, měl by mít nějakou odbornou kvalifikaci, nějaké znalosti a v této chvíli může být zvolen pouze dvakrát po sobě. My jsem navrhli, aby mohl být zvolen podobně, jako je zvolen například poslanec nebo senátor vícekrát, ale současně vždycky musí projít tou volbou, to neznamená, že je tam někdo na doživotí, vždycky ta volba musí proběhnout a buď to někdo bude zvolen a nebo nebude.
A rozdělit to, aby tedy odborníci tu možnost měli a poslanci třeba ne?
Boris Šťastný
Říkáte poslanci, já často slýchám na Všeobecnou zdravotní pojišťovnu, že poslanci, jako třeba já, sedíme ve VZP ve správní radě. Je to instituce, která funguje na stejném principu, jako je třeba Česká televize, to znamená i v radě po Českou televizi jsou voleni poslanci a je to proto, že samozřejmě lidé chtějí mít své zástupce, kteří řídí tak velkou instituci. Já si myslím, že to je správné.
Ale to omezení počtu funkčních období?
Boris Šťastný
Je to úplně stejné. Když někdo může být zvolen třikrát nebo čtyřikrát poslancem, tak proč by nemohl být zvolen třikrát do rady pro televizní vysílání nebo čtyřikrát do správní rady VZP.
Vy v tom nevidíte nějaký rozpor?
Boris Šťastný
Já v tom nevidím žádný problém.
Facebook.
Facebook – JIP:
Šéf Všeobecné zdravotní pojišťovny Pavel Horák vlastní asi 10 % akcií soukromé společnosti IZIP. Nejedná se o střet zájmů, když VZP poskytla IZIPu asi miliardu korun, čili čím více peněz VZP do IZIPu dá, tím větší zisk na akciích Horák má. Neskutečná vyžírka.
Boris Šťastný
Já jsem informován jako člen správní rady VZP o akcionářích firmy IZIP a pan ředitel Horák není na seznamu akcionářů. To znamená, tato otázka irelevantně je to nesmysl.
Pojďme znovu tam, kam jsme slíbili, že půjdeme. Pojďme na pražský Žižkov, kde je kolegyně Gábina Ulvrová. Kde vás mám, Gábino, dobrý večer s dalším hostem.
Gabriela Ulvrová, ČT, Praha:
Pana Šťastného se chce zeptat i pan Václav Krása z Národní rady osob se zdravotním postižením. Ptejte se.
Václav Krása, předseda, Národní rada osob se zdravotním postižením ČR:
Dobrý večer, pane poslanče. Já bych se chtěl zeptat na poplatky. Vy jste zdražili poplatky za pobyt ve zdravotnickém zařízení na 100 Kč. Já se domnívám, že je to pro některé skupiny neúnosné, ale já se chci zeptat na tuto věc. V celé Evropě se platí za pobyt v nemocnici nebo ve zdravotnickém zařízení nejdéle 30 dní v roce. Proč se u nás musí platit 365 dní v roce? Pořád říkáte, že vycházíte z evropských standardů a toto vůbec neodpovídá evropskému standardu a víte, proč v Evropě je všechno toto omezené? Protože chtějí, aby po lidi, aby zdravotní péče byla únosná, sociálně únosná. 365 dní je prostě sociálně neúnosné a vůbec nerozumím, jak jste tuto věc mohli schválit. Potom mám ještě jednu otázku na vás.
Tak, pane předsedo, pusťte se do toho.
Boris Šťastný
Děkuji. Podívejte se, ten hlavní argument, proč platíme nebo máme platit poplatek za pobyt v nemocnici tzv. lůžkoden je proto, abychom se snažili kompenzovat ty veškeré náklady...
Otázka zní, proč to platit celý rok.
Václav Krása
Na to já jsem se neptal.
Boris Šťastný
Já se k tomu dostanu v další větičce.
Tak na to odpovězte rovnou, prosím. Proč celý rok a nejen 30 dní v roce?
Boris Šťastný
Čili, my ten hlavní důvod, proč jsou ty regulační poplatky zavedeny, a to je odpověď na tu otázku, kterou říkáte, je, že se snažíme kompenzovat alespoň částečným způsobem tzv. hotelové služby.
Proč to děláte celoročně a ne měsíc, jako je to podle pana Krásy jinde v Evropě?
Boris Šťastný
Děláme to celoročně proto, že jsem přesvědčeni o tom, že pacient, když je v nemocnici, že i nad 30 dní, že ten 31., 32. 35. i 40. den také jí a také se tam v té nemocnici svítí, topí atd.
A to se v Evropě neděje tohle?
Boris Šťastný
Já neříkám, když budete porovnávat některé evropské systémy, tak na druhou stranu musíte porovnávat výši těch poplatků a musíte porovnávat i systém proti nim, který existuje. Zdravotní systém, a to mi určitě pan Krása potvrdí, nemůže substituovat, nemůže nahrazovat systém sociální, který je u nás v tomto ohledu poměrně rozvinutý.
Pane Kráso?
Václav Krása
Pane předsedo, vy klamete diváky, protože ty částky odpovídají zhruba částkám, já vám řeknu, že pro důchodce, který je sám, je tato částka neúnosná, protože žádný důchodce, který žije jenom z důchodu a je sám, nevydá 3 tis. Kč za jídlo za měsíc, protože většinou to řeší tak, že si pořídí jedno jídlo a z něj jedí celý den. Vy byste si měli udělat alespoň nějaký obrázek o tom, co za to skutečně ti nejchudší lidé vydávají svoje prostředky. Dovolím si ještě druhou otázku, pořád říkáte, že je potřeba stanovit standardní a nadstandardní péči, protože vlastně u nás není standard definován. Ale to vůbec není pravda. Je to u nás definováno tak, jako v jiných státech Evropské unie, ale v jiných státech,a sice tak, že zákon stanový, co není hrazeno z veřejného zdravotního pojištění. To je u nás samozřejmě také stanoveno, jeto seznam výkonů a kdyby nebyl tento seznam výkonů, který jasně stanoví, co je placeno z veřejného zdravotního pojištění, standard, tak by lékaři nemohli získat ani prostředky za provedenou lékařskou práci. Proč pořád občany klamete, že potřebujete dělat standardy, aby byla definována péče, když péče standardní je definována v tabulce výkonů?
Pane předsedo?
Boris Šťastný
Druhá otázka nebo odpověď na druhou otázku, je to nastaveno proto, aby si pacient mohl legálně připlatit tam,kde už dnes si připlácí nelegálně a je potřeba si uvědomit, co je to nárok. Nárok není jenom to, co je úhrada, to znamená, to, co dostane zaplaceno doktor od zdravotní pojišťovny, ale je to také to, co my máme možnost získat od systému za to, že platíme zdravotní pojištění, co si také můžeme právně vymoci. To je věc, která dnes neexistuje, popřípadě je definovaná velmi vágně a nikde není napsáno, za jak dlouho vám mají odoperovat kyčel, nikde není napsáno, kolikrát máte nárok na chemoterapii, nikde není napsáno, který lék máte možnost získat a který nemáte možnost získat.
Pan Krása nesouhlasí. Pane Kráso, prosím argumenty.
Václav Krása
Samozřejmě, to nesouhlasím, to je nesmysl, prostě ta zdravotní péče je jasně definovaná. Víte, já vám řeknu, jak to bude probíhat. Protože jsem v Čechách, tak já si dovedu představit, že když pacient přijde do zdravotnického zařízení, takže mu budou vnucovat alespoň nějaký nadstandard a když ho nebude chtít ten pacient zaplatit nebo na něj nebude mít, tak bude diskriminován, protože nebude to člověk, který přináší zdravotnímu systému peníze, navíc mimo platbu, která je z veřejného zdravotního pojištění. Takto bude probíhat a myslím si, že občané toto velmi brzy zjistí. Prostě, každý bude chtít vydělat na občanech.