Přeskočit na obsah

Jak na e-aukce ve zdravotnictví?

Praha, dne 29. června 2011 – CzechMed v souvislosti s novým fenoménem elektronických aukcí ve zdravotnictví upozorňuje na několik úskalí, která vyplývají ze specifičnosti nákupu zdravotnických prostředků a technologií. Ministerstvo zdravotnictví začátkem roku zveřejnilo dokument s názvem Protikorupční strategie, kterým se musí řídit všechny přímo řízené organizace při výběru dodavatelů veřejných zakázek. Jak se s novým nařízením instituce vypořádaly? Chybí jim přesná metodika, která by zajistila odpovídající kvalitu za rozumnou cenu.

 

Výběr nového dodavatele je komplexní proces, ale největší obtíže se vyskytují hned v přípravné fázi při správném nastavení kritérií. Příliš detailní popis zužuje počet potencionálních dodavatelů a omezuje soutěž. Naopak příliš vágní zadání znesnadňuje kompetentní posouzení kvality. Často zadavatel při vypisování veřejné soutěže ještě přesně neví, co chce. Oslovením dodavatelů si teprve vydefinuje své požadavky a pak hraje prim cena. Tuto skutečnost potvrdila i JUDr. Marcela Rohlíková z ministerstva zdravotnictví.

Hlavním oříškem zůstává přípravná fáze: Jak nastavit dostatečnou kvalitu do výběrových parametrů? U nákupu zdravotnických prostředků se rozhodně nevyplácí, aby byla rozhodujícím a jediným parametrem výběru cena. Tato filozofie je krátkozraká a zadavatel by v dlouhodobém horizontu zaplatil více. Jako příklad dodatečného navýšení ceny uveďme - náklady spojené s údržbou zakoupené technologie, častější výměnu zdravotnické pomůcky (chirurgické rukavice, inkontinenční pomůcky) nebo navýšení personálních nákladů (vyšší nároky na obsluhu).

 

E-aukce se v různých odvětvích průmyslu vyskytují již řadu let. Globalizace a zvyšující se konkurence vedla k racionalizaci procesů, které umožnil i obrovský vývoj na poli informačních technologií. Ne náhodou se tato vlna dlouho vyhýbala oblasti zdravotnictví. Prostředky a technologie jsou vyvíjeny s důrazem na kvalitu a individuální potřeby pacientů a zdravotnických pracovníků. Průmysl medicínských technologií dnes nabízí nejméně 500 000 různých produktů. Přitom medi­cínské technologie představují jen 7 % celko­vých výdajů na zdravotnictví v evropském měřítku, v České republice dosahují 8 procent celkových výdajů. Správné rozeznání kvality veřejné zakázky není v kapacitě jedné osoby nebo jedné instituce. Domnívám se, že by v nejbližší době měla vzniknout iniciativa, která půjde napříč trhem a pomůže vydefinovat a nastavit správné postupy pro realizaci veřejných zakázek ve zdravotnictví,“ upřesňuje MUDr. Miroslav Palát, prezident sdružení CzechMed. Nejen z těchto důvodů bylo oboustranně prospěšné, aby se zástupci průmyslu setkávali na jednáních s pracovníky nákupu a mohli se vzájemně informovat o výhodnosti a úskalích jednotlivých technologií.

 

Jak se v praxi vypořádat s fenoménem elektronických aukcí?

CzechMed doporučuje vícekriteriální dvoukolová výběrová řízení. První kolo bude zaměřeno na kvalitativní parametry, které nastaví tzv. minimální kvalitu zakázky. Účastníci, kteří postoupí do druhé kola, budou soutěžit o nejlepší cenu. Výhodou pro zadavatele je dosažení odpovídající kvality za rozumnou cenu.

 

Doporučení: kvalita za rozumnou cenu!

- Zadavatel veřejné zakázky by měl oslovit dodavatele s žádostí o technický popis výrobků. Tento pak využít pro sestavení vlastního technického popisu požadovaného výrobku s odůvodněním zvláštních parametrů.

- V prvním kole si vyžádat od potenciálních dodavatelů vzorky požadovaných produktů (pokud to předmět výběrového řízení umožňuje) a ponechat si je až do finální realizace pro kontrolu požadované kvality.

- Pro hodnocení kvality poskytnutých vzorků využít všech odborných kapacit uvnitř zařízení. Při posuzování nikdo z účastníků nezná cenu posuzovaných vzorků. Do druhého kola postoupí jen ty výrobky, které prošly s ohledem na požadovanou kvalitu.

- Ve druhém kole pak může být jediným kritériem výběru dodavatele cena. Zadavatel má jistotu, že vysoutěžená nabídka splňuje nároky na kvalitu.

 

„Při dodržení tohoto postupu nerozhoduje, zda je finální fáze výběru realizována tradiční obálkovou metodou nebo pomocí elektronických aukcí,“ upřesňuje Radek Chvosta, obchodní ředitel společnosti LINET.


MUDr. Miroslav Palát, MBA

Prezident CzechMed

 

* * *

 

Zájmové sdružení CzechMed, Česká asociace dodavatelů zdravotnických prostředků, bylo založeno v roce 1998 s cílem dlouhodobě přispívat ke zvyšování úrovně zdravotní péče v České republice prostřednictvím produktů svých členů. CzechMed sdružuje na 27 členů, českých i mezinárodních společností, které reprezentují 30 % českého trhu zdravotnických prostředků. Cílem je postupné zvyšování povědomí o nejmodernějších zdravotnických prostředcích u odborné i laické veřejnosti. (Více informací získáte na stránkách www.czechmed.cz)

 

 

Zdroj: CzechMed

Sdílejte článek

Doporučené

Na rodině stále záleží

20. 9. 2024

Nemělo by se to, nicméně děje se to stále. Měkké obory, jako je psychologie nebo ekonomie, užívají pojmy z fyziky, s nimiž zápolí i fyzika. Například…

Stačí se podívat

21. 6. 2024

Hodnocení druhých lidí na základě pozorování jejich tváře a těla je ovlivněno pocitem důvěryhodnosti a dominance.