Přeskočit na obsah

Jak lékaři v Poslanecké sněmovně hodnotí svůj poločas?

 

MUDr. Martin Gregora
Medical Tribune

TOP 09

1. Můj vstup do politiky byl neočekávaný. Souhlas se zapsáním na předposlední místo kandidátky konzervativní strany TOP 09 vycházel z mého přesvědčení, že české zdravotnictví se neobejde bez reforem, mnohdy bolestných, které se dosud soustavně odkládaly a bojkotovaly.

2. Změny jsou díky všem, kteří pro ně zvedli ruku, uváděny v život. A nejde o změny malé. Jen definice standardů a nadstandardů v zákoně považuji za průlom. Mnohdy jde o velmi citlivá a kontroverzní témata, navíc bohužel zpolitizovaná a vlivem médií, která dělají namnoze medvědí službu, často špatně vysvětlená veřejnosti. Mimoto se mi podařilo několik drobných kroků a změn týkajících se mého oboru, tedy pediatrie a doškolování lékařů.

3. Řeknu to jinak. Všichni horujeme pro změny, protože víme, že jsou nutné; dokud se ovšem ty změny nedotknou negativně také nás samotných. Bohužel k tomu lepšímu se nejde vždy jen po hladce dlážděném zameteném chodníku roubeném kvetoucími sakurami. Občas je tam i bláto, a jak se sakury klátí ve vichřici, je i nějaká ta ulomená větev.

4. Hlasoval jsem pro. Překvapilo mě samotného, že jsme 50 let ctili zákon, který nezná pacienta jako jednotlivce, ale zná jen lid. V novém zákoně jsou jasně definována práva pacienta a povinnosti poskytovatele zdravotní péče. Neříkám, že je zákon dokonalý, ale je na světě a bude se vyvíjet. Ani člověk není po porodu dokonalý. 5. Úlohou zákona je především posílit postavení pojišťoven a zároveň také jejich odpovědnost v systému zajištění, poskytování a financování zdravotní péče. Teoretické úvahy, jaké předkládáte, jsou právě těmi, které vedou k negativním náladám a nervozitě už tak rozbouřených vln společnosti.

MUDr. Gabriela Pecková

TOP 09

1. Do politiky jsem šla, abych posilovala ve společnosti odpovědnost za vlastní osud, život, vzdělání, zdraví apod. Neustálé dovolávání se toho, na co má občan právo, aniž by si někdo uvědomoval i povinnosti, zříkání se vlastní odpovědnosti jsem chápala jako jedno z nejškodlivějších reziduí minulého režimu.

V oblasti zdravotnictví jsem chtěla mj. bonifikovat vhodné chování, zaměřené na prevenci, a postihovat vědomé rizikové chování, které ve svém důsledku prodražuje systém, do něhož přispíváme všichni, tedy i ti, kdo se chovají odpovědně. Jako rizikové chování bych pak označila např. kouření, alkoholismus, konzumaci návykových látek, promiskuitní chování s nechráněným sexem, nedodržování léčebného režimu a obecných doporučení, konzumaci vysokocholesterolových jídel, obezitu, rizikové, tzv. adrenalinové sporty apod. Pokud by někdo vyhledával vědomě takové chování, musel by se komerčně připojistit, nebo by mu bylo navýšeno povinné pojistné.

2. Nejsem členem výboru pro zdravotnictví, s potěšením však sleduji, že některé mé cíle se postupně naplňují.

3. Jsme teprve v polovině volebního období, mluvit o splnění je předčasné, zatím provedené reformní kroky jsou jen začátkem a dopad na každodenní život zdravotníků je v některých ohledech přínosem, v jiných zátěží.

4. Hlasovala jsem pro vládní návrh. Jako v minulém bodě, některé úpravy usnadňují život pacientům, některé lékařům. Jako hlavní přínos pro lékaře vidím možnost odmítnout pacienta, pokud soustavně nerespektuje a porušuje léčebný režim a doporučení lékaře.

5. Jsem pro co možná nejtržnější fungování zdravotních pojišťoven, i když jsem si vědoma, že nějaká regulace ze strany státu je nutná. Drahé, málo bonitní pojištěnce by nikdo nepojistil. Jsem pro zdravou konkurenci pojišťoven, co se týče konkursu na VZP, byla bych spíše v takovém případě pro nucenou správu.

MUDr. Vít Němeček

ODS

1. Podpořit nutné změny v právním řádu naší země.

2. Na půdě kontrolního výboru jsem otevřel některé nákupy zdravotnické techniky.

3. Jen část zákonů ovlivňuje pracovní podmínky zdravotníků přímo. Například vyhlášky o personálním a věcném vybavení, o vedení dokumentace atd. jsou podzákonnými normami a vydává je samotné ministerstvo, nikoli Parlament. Finanční ohodnocení zdravotníků ovlivňuje Sněmovna nepřímo, balík reformních zákonů má zvýšit efektivitu ve zdravotnictví, a vytvořit tak prostor pro vyšší příjmy pracovníků ve zdravotnictví. Administrativní zátěž se v některých oblastech bohužel zvyšuje. Důvodem je většinou tlak na vyšší právní ochranu pacientů i zdravotníků a na průkaznost zdravotnické dokumentace.

4. Hlasoval jsem pro přijetí tohoto zákona. Je součástí nutných změn, které zefektivní zdravotnictví a jeho financování.

5. O tomto zákonu teprve proběhne debata. Určitě souhlasím s narovnáním podmínek a prostředí pro všechny zdravotní pojišťovny.

MUDr. Antonín Pavel

ČSSD

1. Do politiky jsem vstoupil, abych ovlivnil lokální politiku v Kraji Vysočina. Do Parlamentu jsem byl zvolen z chvostu kandidátky, kde jsem se jen snažil podpořit kolegy na kandidátce.

2. Mimo ovlivnění zákona o speciálních zdravotních službách pozměňovacími návrhy jsme byli koalicí vždy přehlasováni i ve výboru.

3. Myslím si, že většinou jsme zdravotníkům v jejich běžném životě našimi zákony nepomohli. Ale souvisí to s poměrem sil v Parlamentu a výboru.

4. Pro zákon o zdravotních službách jsem nehlasoval. Chápu jeho přínosné části, ale má takovou řadu zásadních chyb, že nakonec uživatelům zdravotníkům vytváří i situace zcela legislativně nebezpečné. Mrzí mne reakce pana ministra, jenž – při jeho vstoupení v platnost – apeloval na zdravotníky, aby užívali zdravý rozum a v některých situacích tento zákon nebrali vážně.

5. Jsem příznivec jedné pojišťovny a pokladního systému.

MUDr. Jitka Chalánková

TOP 09

1. Asi bych napsala poměrně dlouhou odpověď. Určitě hlavně proto, že křesťan se má angažovat v politice a snažit se pracovat co nejlépe pro své spoluobčany.

2. Věnovala jsem se prioritně oblasti sociální, ale mnohdy byla práce na pomezí obou resortů, například zákon o dlouhodobé péči, v současnosti novela zákona o sociálně právní ochraně dětí.

3. Dosud ne, protože reforma ještě není hotova celá, a její část nebo jednotlivé části mohou působit dojmem, že není plně funkční. Její dokončení rozhodně změní každodenní život zdravotníků k lepšímu. Jen jako příklad uvedu změnu financování přechodem na DRG (což se odkládalo několik let), spoluúčast u výkonů hrazených společně pojišťovnou a klientem nebo stabilizaci pravidel pro jednodenní chirurgii (tzv. budgety). Vždy ovšem vidím před sebou hlavně pacienta, jemuž je třeba pomoci. Zejména takového, který trpí velmi vážným onemocněním.

4. Ano, byla jsem pro. Tento zákon je koaličním kompromisem a z tohoto důvodu jsou některé jeho interpretace nebo součásti textem, s nímž ne zcela souhlasím. Ale nechtěla jsem kvůli detailu ničit krok správným směrem. Jako příklad uvedu přeregistrace nebo přílišnou administrativu, zejména v pediatrii.

5. Myslím si, že pro každý subjekt by měla platit stejná pravidla. Naprosto se mi nelíbí, když jeden subjekt bez ohledu na způsob hospodaření bude opakovaně dotován a přes dotace bude trvale neschopný vyrovnaně hospodařit. Mohl by se tak stát příležitostí pro úniky financí ze zdravotního systému.

Prof. MUDr. Aleš Roztočil, CSc.

TOP 09

1. Do politiky jsem vůbec nechtěl vstoupit. Souhlasem s uvedením svého jména na 19. místě kandidátky TOP 09 na Vysočině jsem chtěl pouze podpořit tuto sympatickou novou pravicovou stranu.

2. Spolupráce na zdravotnické reformní legislativě.

3. Ač to tak na první pohled nevypadá a balík zdravotnických zákonů není bez chyb, přinese velký posun našeho zdravotnictví kupředu.

4. Hlasoval jsem pro. Přestože není bez chyb, jde bezesporu o krok dopředu.

Zdroj: Medical Tribune

Doporučené

Na rodině stále záleží

20. 9. 2024

Nemělo by se to, nicméně děje se to stále. Měkké obory, jako je psychologie nebo ekonomie, užívají pojmy z fyziky, s nimiž zápolí i fyzika. Například…

Stačí se podívat

21. 6. 2024

Hodnocení druhých lidí na základě pozorování jejich tváře a těla je ovlivněno pocitem důvěryhodnosti a dominance.