Přeskočit na obsah

IZIP: černá díra na peníze?

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Premiér a ministr zdravotnictví už nechtějí zdravotní knížky společnosti IZIP. Do léta by od nich Všeobecná zdravotní pojišťovna měla dát ruce pryč. Projekt zatím stál necelé dvě miliardy. Kde ty peníze jsou? A proč elektronické knížky nezačaly fungovat? Proč je lékaři nechtěli? Bude nás IZIP stát ještě další peníze a co se stane s informacemi, které o nás IZIP ví? V Hyde Parku o tom můžete debatovat s ředitelem IZIPu Jiřím Paškem. Dobrý večer. Pane řediteli, dobrý večer. Vítejte v Hyde Parku.

Jiří PAŠEK, generální ředitel IZIP:
Dobrý večer.

Daniel TAKÁČ
Díky, že jste přišel, otázky závisí do značné míry na vás. Ptejte se tak, jak znáte, kontakty, pokud neznáte, hledejte na našem webu, to je asi ta nejjednodušší cesta. Adresu připomínám www.hydeparkct24.cz, stejně tak plusové, minusové body, které můžete přidělovat Jiřímu Paškovi i svými palci podpořit některou otázku, aby měla větší šanci se do našeho vysílání dostat. Pojďme hned na tu první, ta je na Facebooku, pane řediteli. A ptá se vás Hvězdička: "IZIP je od začátku chybná cesta, je to drahý paralelní systém, registrovanými pacienty nepoužívaný, tudíž zbytečný. Všechny údaje o pacientech jsou přitom ve zdravotních pojišťovnách. Analogický produkt Karta života Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra je přitom za zlomek ceny IZIP."

Jiří PAŠEK
Elektronická zdravotní knížka se od ostatních projektů liší velmi podstatně a není pravda, že je to chybná cesta, elektronická zdravotní knížka je dneska jediný, hotový, vyspělý systém, který umožňuje lékařům vkládat do systému informace a se souhlasem pacienta tyto informace zpřístupnit kolegům lékařům tak, aby je mohli zhodnotit při následné léčbě pacienta.

Daniel TAKÁČ
Tak když se třeba podívám na Kartu života, tak je to elektronická karta, která shromažďuje základní údaje o pacientovi a zároveň vyúčtování čerpané péče, přístup k ní má praktik a pak další lékaři, kterým to pacient umožní. To znamená, tam lékař také vkládá údaje jako do Elektronické zdravotní knížky.

Jiří PAŠEK
To je právě ten rozdíl. Tam lékař žádné údaje nevkládá. Do Karty života vkládá údaje zdravotní pojišťovna, vkládá tam výkazy, ekonomická data, kteří, které lékaři posílají pojišťovna, aby jim pojišťovny na základě toho hradily péči. 

Daniel TAKÁČ
Co je v IZIPu, tedy v Elektronické zdravotní knížce?

Jiří PAŠEK
V Elektronické zdravotní knížce je to stejné, co vede lékař ve svém počítači ve zdravotní dokumentaci pacienta. To je obrovský rozdíl. Tam jsou klinické údaje.

Daniel TAKÁČ
Takže to je, jako kdybychom naskenovali zdravotní kartu, tak ta je v Elektronické zdravotní knížce?

Jiří PAŠEK
To není, jako kdybychom naskenovali zdravotní kartu.

Daniel TAKÁČ
Takže to není totéž, co tam má lékař?

Jiří PAŠEK
Je to velmi podobné, je tam závěr vyšetření. Jsou tam ty podstatné věci z návštěvy pacienta u lékaře, to, co může využít příští ošetřující lékař tak, aby zajistil pacientovi co nejkvalitnější zdravotní péči.

Daniel TAKÁČ
Takže tam jsou diagnózy například, zdravotní závěry? Já jsem je tam nikdy neviděl, se tedy přiznám. Vím, že jsou tam nějaká čísla, jsou tam léky a tak dále.

Jiří PAŠEK
Tak, pojďme se podívat, co všechno ve zdravotní knížce může být, je-li váš ošetřující lékař ten, který systém naplno využívá. Tak zcela určitě tam je vaše rodinná anamnéza, to znamená, lékař vás při návštěvě nezatěžuje opakovanými dotazy, jakými nemocemi jste trpěl v dětství, jaké nemoci jsou ve vaší rodině obvyklé. Dále jsou tam život zachraňující informace, to znamená, jsou tam důležité informace o tom, zda trpíte alergiemi, na jaké léky jste citlivý, jaké léky dlouhodobě užíváte a máte-li nějaká závažné zdravotní obtíže chronického charakteru.

Daniel TAKÁČ
A to tedy v Kartě života není?

Jiří PAŠEK
A to v Kartě života není.

Daniel TAKÁČ
A třeba ve Vitakartě, které, kde jsou údaje, které vyplní sám pacient či jeho lékař, tak tam asi budou ty zdravotní údaje.

Jiří PAŠEK
V obou těch systémech, jak v Kartě života, tak ve Vitakartě Oborové zdravotní pojišťovny jsou informace, které tam vkládá pacient, to znamená, jsou to takové.

Daniel TAKÁČ
Tady se píše, že i jeho lékař, to znamená, i lékař tam ty záležitosti může dopsat.

Jiří PAŠEK
Pokud je mi známo, tak lékař nemůže do těch systémů konkurenčních ty data vkládat a nemůže je tam vkládat i proto, že systém IZIP je unikátní a je patentově chráněný. Pouze do systému IZIP může lékař se souhlasem pacienta informace vkládat a pacient je může zpřístupnit.

Daniel TAKÁČ
Drahý paralelní systém registrovanými pacienty nepoužívaný.

Jiří PAŠEK
Pacienty používaný je, máme dnes dva a půl milionu klientů. Není to paralelní systém, už jsme si tady vysvětlili, že v Elektronické zdravotní knížce jsou data, podstatná data, výpis ze zdravotní dokumentace pacienta. Zatímco pojišťovny takovými informacemi v žádném případě nedisponují.

Daniel TAKÁČ
A nejsou to informace, které vám například, podle některých informací, má je ÚZIS, ústav pro zdravotní informace, má je ještě nějaké další organizace a ty informace existují, například pro vytváření národních analýz různých?

Jiří PAŠEK
Není to pravda. Jediný, kdo může mít informace o vašem zdravotním stavu, je váš ošetřující lékař a systém IZIP je unikátní v tom, že umožňuje tyto vaše velmi citlivé a důvěrné informace shromáždit na jednom místě a vy potom jako pacient samozřejmě můžete čerpat z výhod toho, že každý ošetřující lékař má úplné, anebo alespoň nějaké doplňující informace, pokud vás vyšetřuje.

Daniel TAKÁČ
Takže vy jste jediní, kdo o nás mají všechny informace? Zdravotní pojišťovny to nevědí, ústav pro zdravotnické informace to taky neví, vy jste jediní, kteří o nás víte všechno?

Jiří PAŠEK
My jsme jediní, kteří pacienti pověřili tím, abychom ty informace shromažďovali a na základě jejich pověření a pokynů zpřístupnili ošetřujícím lékařům.

Daniel TAKÁČ
Pacienty nepoužívaný.

Jiří PAŠEK
2,5 milionu klientů, 200 milionů záznamů.

Daniel TAKÁČ
Jak často používají ti klienti? Podle některých informací se přihlásí jednou, aby se tam podívali, druhé a další přihlášení však realizovalo výrazně méně pojištěnců, jelikož informace v EZK a samotné uživatelské prostředí neodpovídalo ani průměru podle jedné z analýz.

Jiří PAŠEK
Netuším, kdo tu analýzu dělal. Naše informace jsou zcela odlišné. Jenom v poslední době přistoupilo k nově zveřejněným sestavám vykázané péče více než čtyřicet tisíc našich uživatelů, to znamená, ten systém je užívaný. Ano, může být užívaný pacienty lépe, bylo-li by v něm více záznamů od lékařů, ale to je známá slabina systémů, se kterou pracujeme a věřím, že se nám podaří tuto poslední slabinu odstranit.

Daniel TAKÁČ
Pojďme na chat pro další otázku. Tomáš Mládek: "IZIP je známý ohromujícími počty klientů a záznamů, jde ale o pacienty, kteří nemají v knížkách žádný lékařský záznam, protože drtivá většina záznamů jsou výpisy z účtu pojištěnce. Kolik lékařských záznamů u pacientů si za měsíc reálně přečte jiný lékař?"

Jiří PAŠEK
Ten počet lékaři přečtených záznamů není tak ohromující jako čísla celkového počtu záznamů, který v těchto dnech přesáhl dvě stě milionů, ale jsou to stovky lékařů, kteří přistupují jenom v oněch dvou malých pilotních regionech, na které jsme dnes napřímili to naše úsilí k záznamům pacientů, to znamená, není pravda, že by systém nebyl lékaři využívaný.

Daniel TAKÁČ
Počkejte, 2,5 milionu klientů a stovky lékařů se podívají nebo stovky jiných lékařů se podívají na nějakého jiného pacienta?

Jiří PAŠEK
Stovky jiných lékařů se podívají.

Daniel TAKÁČ
To je při 2,5 milionech klientů a dvou stech milionech záznamů?

Jiří PAŠEK
Tak chtěl bych zdůraznit, že se dnes bavíme o dvou malých pilotních krajích, o kraji Vysočina a Karlovarském kraji.

Daniel TAKÁČ
Dobře, kolik je to klientů? To tedy není 2,5 milionu klientů?

Jiří PAŠEK
To není 2,5, je to. ...

Daniel TAKÁČ
Kolik je to klientů?

Jiří PAŠEK
Zhruba desetina klientů, to znamená 250 tisíc a z těch více než 20 tisíc lékaři je to taky zhruba desetina, to znamená, bavíme se tady o 2 tisících lékařů a z nich stovky přistupují, to si myslím, že není špatný výsledek.

Daniel TAKÁČ
A kolik tedy lékařských záznamů u pacientů si za měsíc reálně přečte jiný lékař?

Jiří PAŠEK
Přistupují-li denně řádově stovky, jsou to měsíčně řádově tisíce a pokud lékař přistoupí do zdravotní knížky, předpokládáme, že tam přistupuje s cílem zjistit informace o zdravotním stavu pacienta.

Daniel TAKÁČ
Takže v těch pilotních projektech jsou to tisíce denně?

Jiří PAŠEK
Jsou to tisíce denně.

Daniel TAKÁČ
Tisíce nahlédnutí v těch dvou krajích?

Jiří PAŠEK
Přesně tak.

Daniel TAKÁČ
Do nějakého záznamu pacienta, který zrovna náhodně k lékaři přišel.

Jiří PAŠEK
Je to tak, pokud je to klient IZIPu, lékař nahlídne.

Daniel TAKÁČ
Dobrý večer, voláte do Hyde Parku, Jiřího Paška se můžete ptát, kdopak se dovolal a na co se ptá?

divák:
Haló?

Daniel TAKÁČ
Haló, slyšíme vás.

divák:
Dobrý večer, pane redaktore, tady je profesor Richard Richter z Prahy-Dejvic. Prosím vás.

Daniel TAKÁČ
Dobrý večer, pane profesore.

divák:
Prosím vás, já jsem byl na přednáškách na Harvardu v Cambridge u Bostonu a přednášel jsem tam právě o tom, jaké je tady zdravotnictví a tohle to všechno, co se tady děje.

Daniel TAKÁČ
Dobře. A vaše otázka, pane profesore, prosím?

divák:
Ano, jak si to tito páni představují? Vždyť oni vlastně berou peníze lidem, kteří tam nuceně přispívají na svoje zdraví a tady se ty peníze kradou, to je krádež. Proč si oni nevytvoří něco ze svých prostředků? Proč na to má platit lidé, kteří tady platí na zdravotní pojištění, a to na zdravotní pojištění nejde nějaké takové výmysly, prosím vás, s tímhle tím. To si přeci ty pojišťovny samy řídí a to, nepotřebujou někoho, kdo tady vždycky se někdo naskytne, jak by vybíral peníze, kradl, že ano, legálně, to je všechno dovolené a tam není žádná kontrola těch lidí, kteří do toho platí. Tam je nějaký, strany, já nevím, kontrolují ty pokladny, ale kde jsou ty lidé? Jsou tam nějaké odbory, z odborů? Poněvadž ty peníze jsou od nás, kteří tam přijdou. Takže.

Daniel TAKÁČ
Pane profesore, rozumíme. A prosím tedy konkrétní otázku, ta zní.

divák:
Jak je to, prosím vás, možné, že tuto se může dít, aniž přijde policie, aby je zatkla. Jak je to vůbec možné, že si to takhle ti páni představujou, že mohou dále krást a krást?

Daniel TAKÁČ
Děkujeme, pane profesore. Tak, pane řediteli, berete peníze lidem, kteří nuceně přispívají do zdravotního pojištění. Jak je to možné?

Jiří PAŠEK
Pane redaktore, proč Elektronická zdravotní knížka existuje. Existuje proto, aby zamezila mrhání systému zdravotní péče. Jestliže bude mít lékař informace o tom, že lékař, že pacient podstoupil v minulosti nějaké konkrétní vyšetření, jestliže bude mít informace o výsledcích laboratorních vyšetření, nebude pacienta na tyto vyšetření posílat. To je zbytečná duplicitní péče a to jsou miliardy korun ročně, které takto jenom proto, že informace nejsou dostupné, musí být z těch veřejných prostředků toho zdravotního pojištění ušetřeny.

Daniel TAKÁČ
No, a kolik těch miliard jste ušetřili tedy za těch deset let?

Jiří PAŠEK
My neumíme říct, kolik jsme ušetřili těch miliard. My víme, že.

Daniel TAKÁČ
Ono to zatím vypadá, že nic.

Jiří PAŠEK
My víme, že pokud by náš systém nebyl, nebyla by tady ani možnost ty miliardy šetřit. Jestliže tady takový systém je, má 2,5 milionu uživatelů, je potřeba pracovat na tom, aby ten systém byl využívány, pokud možno, všemi lékaři. To je něco, co nedokážeme my jako IZIP jako společnost zajistit, ale můžeme to zajistit ve spolupráci se zdravotní pojišťovnou nebo ve spolupráci s ministerstvem.

Daniel TAKÁČ
Kolik jste ušetřili za těch deset let, to nevíte.

Jiří PAŠEK
To přesně nevíme. Neví to ani Všeobecná zdravotní pojišťovna. Můžeme předpokládat, že při tom počtu klientů a počtu těch klinických dat, které v tom systému jsou, jsme ušetřili určitě víc, než ten projekt do této doby stál.

Daniel TAKÁČ
No, dobře, ale čím to chcete podložit? To by chtělo nějakou analýzu, nějakou konkrétní informaci. To nikoho nezajímalo?

Jiří PAŠEK
Souhlasím, chtělo by to nějakou analýzu, proto vznikly pilotní projekty Všeobecné zdravotní pojišťovny a my jsme dneska v jejich poslední fázi. Bohužel vyhlášení pana ministr Hegera z poslední doby, že projekt o prázdninách končí, tu situaci trochu komplikuje a já dneska nedokážu říct, jestli budeme mít na konci pilotních projektů relevantní data.

Daniel TAKÁČ
A po deseti letech jste v nějaké pilotní fázi?

Jiří PAŠEK
My jsme v pilotní fázi, kdy testujeme velmi konkrétní motivační program pro lékaře.

Daniel TAKÁČ
No, po deseti letech?

Jiří PAŠEK
Po deseti letech.

Daniel TAKÁČ
Proč to nebylo v roce 2001, 2, 4.

Jiří PAŠEK
Víte, budovat takový komplexní a náročný systém prostě skutečně nějakou dobu trvá. Může se zdát, že deset let je dlouhá doba, ale pokud se podíváme na obdobné projekty v Evropě, například projekt Elektronické preskripce léků ve Švédsku zjistíme, že systém začal fungovat zhruba dvacet pět let poté, co byl designován a co vznikl záměr takový systém vybudovat.

Daniel TAKÁČ
Pojďme na chat, Petr Skácel: "Dobrý večer, pane Pašku, víte, že na světě je málo firem, které by si mohly dovolit deset let vyvíjet produkt? Většina by totiž po dvou letech zkrachovala. Jaký čas byste potřeboval vy se svým týmem, abyste IZIP zprovoznil? Dalších deset let?"

Jiří PAŠEK
Dalších deset let už potřebovat nebudeme. Ta otázka je podobná tomu tématu, které jsme diskutovali před chviličkou. Dnes je ten systém vybudovaný, je otestovaný, pilotní projekty ukázaly, že je tady nezpochybnitelná kvalita.

Daniel TAKÁČ
Vy už je máte vyhodnocené, když ještě běží?

Jiří PAŠEK
My víme, že ten systém funguje. Ty projekty běží. My máme průběžné hodnocení a víme, že lékaři ten systém užívají, že tady existuje technologická schopnost většiny informačních systémů se systémem IZIP komunikovat. Že tady nejsou žádné překážky. Je jediná věc, kde jsme se mýlili, že lékaře přesvědčí to, že mohou poskytnout pacientům kvalitnější zdravotní péči a začnou systém masivně využívat. Nezačli. To znamená, je potřeba připravit pravidla, jak umožnit, aby byl ten systém užíván všemi lékaři.

Daniel TAKÁČ
Říkal jste, že ve Švédsku to trvalo pětadvacet let. Je nějaká země, kde to šlo rychleji?

Jiří PAŠEK
Elektronizace zdravotnictví je všude dlouhý a bolestivý proces, protože jde hlavně o to, aby se.

Daniel TAKÁČ
No, je někdo, komu to šlo rychleji?

Jiří PAŠEK
Nevím o něm.

Daniel TAKÁČ
Pojďme na chat. Agara: "Myšlenka EZP je vyloženě geniální," asi EZK tedy, "je vyloženě geniální, pokud by se ovšem nejednalo o zástěrku vysávání peněz ze systému. Kdyby to mysleli tvůrci tak vážně, proč neužili zmíněných padesát devět milionů odměn, jistě to není konečná cifra, k motivování lékařů k zápisu do ní? Odpověď je jasná." Proč jste neužili padesát devět milionů, to je mediální informace, že takové odměny v IZIPu byly, proč jste je neužili na motivaci lékařů?

Jiří PAŠEK
Ano, takové mediální informace se zhruba před dvoumi lety skutečně objevily. My jsme tenkrát informovali veřejnost, že to není částka, která byla vyplacena manažerům na odměnách, že jenom pouze část těchto prostředků byla vyplacena.

Daniel TAKÁČ
Jak velká?

Jiří PAŠEK
Jako kumulativní odměna. Tuším, dvacet procent té částky, to znamená, částka skutečně vysoká. Na druhou.

Daniel TAKÁČ
Takže třicet milionů zhruba, jestli dobře počítám.

Jiří PAŠEK
To ne.

Daniel TAKÁČ
Méně, dvanáct milionů, dvanáct milionů.

Jiří PAŠEK
Dvanáct milionů korun a že šlo o prostředky, které přišly z prostředků Evropské komise, které byly přímo určeny na odměny těch konkrétních pracovníků a manažerů. A my jsme je tímto způsobem využili a myslím si, že to je naprosto v pořádku.

Daniel TAKÁČ
Tímto jakým způsobem? Na ty odměny?

Jiří PAŠEK
Na ty odměny, ano.

Daniel TAKÁČ
A těch zbývajících tedy padesát milionů? Necelých.

Jiří PAŠEK
To nebyla pravda, byla to mediální spekulace.

Daniel TAKÁČ
Dobrý večer. Voláte do Hyde Parku, můžete se ptát Jiřího Paška, kdopak se dovolal a co chce vědět?

divák:
No, tady je doktor /nesrozumitelné/ z hematologie z Všeobecné fakultní nemocnice. Dobrý den.

Daniel TAKÁČ
Dobrý den, pane doktore, povídejte.

divák:
Pane řediteli, já velmi vítám systém elektronické komunikace pacientů, kde by byly všecky informace, bohužel ten systém nefunguje. Já jsem byl určen jako kontaktní osoba pro ambulantní péči ve Všeobecné fakultní nemocnici, což je druhá největší nemocnice u nás v republice. Dělal jsem si teďko několik měsíců průzkum mezi svými pacienty, protože v momentě, když pacient odchází, když pacientovi uzavírám zprávu, automaticky mi naskočí, pokud je v IZIPu. V IZIPu je zhruba deset procent, deset procent pacientů. Když se potřebuju dostat do záznamu tohoto pacient, pacient mi musí říci své heslo. Ze všech pacientů, kterých jsem se ptal, jeden jediný ví svoje heslo, to znamená, že já jako lékař se do jeho záznamu dostanu, do žádného jiného záznamu se nejsem schopen dostat. Ten systém prostě nefunguje. Je to ještě další věc, proč je to omezené nebo proč by to bylo omezené pouze na pojištěnce VZP? Je to osmdesát procent pojištěnců, ano, ale co když pacient přestoupí z jedné pojišťovny do druhé. Pokud přijde z VZP do jiné pojišťovny, automaticky ze systému vypadne a naopak, když přijde z jiné pojišťovny do VZP, nemá žádné záznamy. Můžete mi vysvětlit, jak tohle to bude vyřešeno?

Daniel TAKÁČ
Pane doktore, zůstaňte s námi na lince, pokud.

divák:
Zůstávám.

Daniel TAKÁČ
Pokud můžete. Tak, pane doktore, nefunguje to. Jeden jediný pacient podle zkušenosti konkrétního lékaře zná své heslo.

Jiří PAŠEK
Mezi základní principy systému Elektronických zdravotních knížek patří registrace pacientů a registrace lékařů. Každý takto registrovaný lékař má svoje jméno a heslo, kterým přistupuje ke zdravotním záznamům svých pacientů, to znamená, pokud pan doktor není registrovaným zdravotnickým pracovníkem, může se jim stát.

divák:
Ty jsou právě pro nemocnici.

Jiří PAŠEK
I v nemocnici to je, to platí všude.

divák:
Ano, já mám přístup, pokud bych věděl heslo pacienta, dostal bych se do jeho záznamů, jenže jeden jediný pacient věděl svoje heslo, nikdo jiný.

Daniel TAKÁČ
Tak jak se tam má pan doktor dostat?

Jiří PAŠEK
Já rozumím tomu, co říkáte. Pan doktor se musí registrovat do systému Elektronických zdravotních knížek.

Daniel TAKÁČ
Tak pan doktor se zapomněl zaregistrovat?

divák:
Jsem zaregistrovaný, jsem registrován. Do systému se dostanu, pokud mi pacient sdělí své heslo.

Daniel TAKÁČ
Tak pan doktor je registrovaný.

Jiří PAŠEK
Pokud jste, pane doktore, registrován, máte svoje vlastní jméno a přístupové heslo a pak se můžete dostat do zdravotních knížek pacientů, kteří vám to umožnili.

divák:
Ne, já se nedostanu do zdravotního záznamu pacienta, pokud mi pacient nesdělí své heslo a toto heslo mi byl schopen sdělit jediný pacient.

Jiří PAŠEK
Tak, pane doktore, bude potřeba, abysme vás kontaktovali prostřednictvím naší technické linky a podpory a naučili vás využít.

Daniel TAKÁČ
Počkejte, tak snad pan doktor ví, že když je zaregistrován a nedostane se do těch záznamů, tak se do nich asi nedostane nebo myslíte, že si to vymyslel teď?

Jiří PAŠEK
Já si nemyslím, že se vymyslel, že se do nich nedostane.

Daniel TAKÁČ
No, takže tam něco nefunguje zřejmě.

Jiří PAŠEK
Něco tam nefunguje, nefunguje tam pravděpodobně jeho přístup nebo si pan doktor napamatuje.

divák:
Ne, ten mi funguje, ten mi funguje, když by mi pacient řekl heslo, tak se tam dostanu, ale bohužel ti pacienti to nevědí ta hesla. Mnoho pacientů vůbec neví, že je v systému registrováno, v IZIPu registrováno. Ty to nevědí, mně plno lidí řekne, že vůbec o tom nevědí, že jsou v IZIPu.

Jiří PAŠEK
Pacient, pane doktore, pacient si není povinen pamatovat své heslo.

divák:
No, dobře, tak k čemu mi to potom je, že v tom IZIPu je, když on to sám neví?

Jiří PAŠEK
Je vám to k tomu, aby vy jste se prostřednictvím svého jména a hesla podíval na ty informace těch pacientů.

divák:
Ale já se nedostanu do záznamu pacienta bez hesla toho pacienta. To heslo mi musí říct pacient.

Jiří PAŠEK
Pane, pane doktore, ten systém funguje trochu jiným způsobem, než vy říkáte. Můžeme vám pomoci a umožnit vám, abyste se jaksi k datům svých pacientů dostali, aniž byste potřeboval sdělit jejich heslo.

Daniel TAKÁČ
Dobře, pane doktore, takže prý se můžete obrátit na IZIP, oni vám to vysvětlí, kde je ta chyba. Není chyba v tom, že ani lékaři nevědí, jak s tím pracovat?

Jiří PAŠEK
Samozřejmě, že je chyba, že nemáme možnost pracovat intenzivně se všemi lékaři, ale dnes jede.

Daniel TAKÁČ
Poslali jste jim mail, třeba návod, mailem návod?

Jiří PAŠEK
Samozřejmě, dokonce jsme je při registraci zaškolili, proto si myslím, že pan doktor si spíše plete svůj přístup do nemocničního informačního systému, který mu jistě funguje, s přístupem do systému Elektronických zdravotních knížek, protože pokud by takový přístup měl a využil by informace ze vstupního školení, pak věděl, jak se k těm údajům ve zdravotní knížce dostat.

Daniel TAKÁČ
Tedy lékař, když se přihlásí do IZIPu jako lékař, který je nějak zaregistrovaný, tak pak se dostane všude.

Jiří PAŠEK
Pak vidí informace pacientů, kteří své Elektronické zdravotní knížky zpřístupnili lékařům a těch je v systému více než devadesát procent. Jenom malá část pacientů si zvolila konkrétního ošetřujícího lékaře, který může k těm datům přistupovat. To znamená, pokud pan doktor přichází denně do styku s řadou uživatelů elektronických zdravotních knížek, je zřejmé, že většina těchto Elektronických zdravotních knížek je mu dostupná, pouze nevyužívá ty správné přístupové prostředky.

Daniel TAKÁČ
Pak ještě ty přechody mezi pojišťovnami. Pojištěnci VZP, kteří odejdou, pak na ně není kontakt, naopak ti, kteří přijdou, tak o nich nejsou žádné informace. Proč je to tedy pouze pro pojištěnce VZP, jak to vyřešíte?

Jiří PAŠEK
Tak proč je to pouze pro pojištěnce VZP. Je to proto, že VZP je exkluzivním partnerem systému, je tím, kdo u Elektronických zdravotních knížek stojí de facto od jejich počátku. Není praxí, není praxí společnosti IZIP vymazávat záznamy klientů, my to ani nemůžeme. To znamená, bez ohledu na příslušnost klienta ke zdravotní pojišťovně, pokud si jednou klient zdravotní knížku založí, je mu tato zdravotní knížka přístupná.

Daniel TAKÁČ
Dobře. Jak vyřešíte to, aby to bylo pro všechny tedy? Aby to skutečně, lékař se dozvěděl informace o tom, koho léčí, bez ohledu na to, v jaké je pojišťovně?

Jiří PAŠEK
To já jako představitel společnosti IZIP samozřejmě vyřešit nemůžu. Ale můžou to vyřešit zástupci zdravotních pojišťoven a může to vyřešit například ministerstvo zdravotnictví.

Daniel TAKÁČ
Na chatu Josef Diviš: "Základní chybou celého projektu je to, že není kompatibilní s programy, které používají zdravotnická zařízení. Pokud nebude odstraněn tento problém, jsou všechny další záměry pouhým vyhazováním peněz oknem. Je podivné, že toto není přiznáno."

Jiří PAŠEK
Systém Elektronických zdravotních knížek samozřejmě je kompatibilní se všemi nejrozšířenějšími informačními systémy ve zdravotnictví. Je to asi jediný způsob, který nám pomohl zajistit to, že v systému je dneska více než dvě stě milionů klinických záznamů.

Daniel TAKÁČ
To jste říkal, že jsou tam záznamy, takže to není pravda prostě?

Jiří PAŠEK
To není pravda.

Daniel TAKÁČ
Jakýkoliv lékař v této zemi se může do IZIPu dostat, bude-li registrován tedy.

Jiří PAŠEK
Bude-li v systému registrován, může k systému přistoupit.

Daniel TAKÁČ
Ale tyto informace se objevovaly, že nejste kompatibilní s každou nemocnicí, s každou zdravotnickou organizací.

Jiří PAŠEK
Jistě nejsme kompatibilní s každou nemocnicí, ale všechny ty nejrozšířenější informační systémy, i ty nemocniční, dokážou se systémem Elektronických zdravotních knížek automatizovaně a strojově komunikovat.

Daniel TAKÁČ
Další otázka je na Facebooku, Václav: "Dle blogu Václava Žáka byla idea vzniku IZIPu převzata roku 2004 od firmy Ness, neúspěšnost, cena i rizika jsou důsledkem tvorby drahé a pracné centrální databáze. Proč byla původní koncepce změněna?

Jiří PAŠEK
Systém Elektronických zdravotních knížek je založen na unikátní myšlence pana doktora Hronka. Tato unikátní myšlenka je dokonce patentově chráněná, to znamená, nemůže být řeč o tom, že by byl systém opsán od nějaké jiné společnosti nebo napodobeninou jinou, jiného systému. To by vylučovalo získání oné patentové ochrany. Ten systém je unikátní, je dílem českých odborníků a koncepce toho systému je založena na zpřístupnění dat lékařům se souhlasem pacienta.

Daniel TAKÁČ
Není ta unikátnost překážkou? Není právě proto, že jste unikátní, to, že jeden lékař se k vám nedostane, další zdravotnická zařízení a jejich systémy nefungují. Podle některých informací jste prosazovali svůj datový standard, který byl v rámci propojování informačních systémů nevyhovující.

Jiří PAŠEK
Unikátnost systému určitě není překážkou a určitě není pravda, že bychom využívali nějaký vlastní propietární datový standard. Systém Elektronických zdravotních knížek komunikuje se svým okolím prostřednictvím datového standardu ministerstva zdravotnictví v jeho třetí a nyní se připravuje čtvrtá verze, a právě díky tomu, že využívá tento náš národní datový standard, jsme schopni komunikovat se všemi zdravotnickými informačními systémy v zemi.

Daniel TAKÁČ
Na chatu Jackob: "Hovořil jste, že je váš systém patentovaný. Jak je to možné, když Evropské unii neexistuje softwarový patent?"

Jiří PAŠEK
My nemáme patentovaný software, my máme patentovaný procesní model.

Daniel TAKÁČ
Co to znamená?

Jiří PAŠEK
Co to znamená? My máme patentovaný způsob výměny informací, to znamená, celá ta cesta informace vložená lékařem do jeho zdravotnickýho informačního systému, ověřovací prostředky, centrální paměťové zařízení, je to poměrně komplikovaný dokument. Nicméně nemáme patentovaný informační systém. To by bylo příliš jednoduché.

Daniel TAKÁČ
Na chatu František z Prahy: "Náklady projektu jsem přepočetl na počet pracovníků, deset let, sto tisíc měsíčně, osmdesát procent živé práce a vyšlo sto třicet tři. Jsem IT pracovník a podle mne takový projekt lze realizovat i s počtem třiatřiceti lidí. Kde je 3/4 nebo kde jsou 3/4 investice? Byla vyhlášena veřejná zakázka?"

Jiří PAŠEK
Veřejná zakázka samozřejmě vyhlášena byla, protože už jsem tady zmiňoval, že spolupracujeme exkluzivně se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou, která spadá mezi společnosti, které musí veškeré svoje zakázky soutěžit pomocí veřejné zakázky, pomocí toho institutu, a pan František z Prahy je určitě dobrý matematik. To, co tady píše, by jistě vyšlo. Já bych chtěl ukázat, jak vypadá skutečná struktura nákladů naší společnosti, kde jsou ty peníze, které byly do projektu investovány. Je zřejmé, že tady žádné peníze, které by byly vyváděny někam mimo projekt, neexistují. Třicet jedna prostředků z té celkové částky zmiňovaných 1,9 miliard korun byly vloženy do provozu a rozvoje systému, všechny ostatní prostředky byly vynaloženy na získání klientů, na registraci lékařů do systému a nakonec i na odměny lékařům.

Daniel TAKÁČ
Takže 70 procent z těch dvou miliard, za to jste získali, což je jeden a půl miliardy zhruba, za to jste získávali klienty a lékaře?

Jiří PAŠEK
Za to jsme získávali klienty, za to jsme získávali lékaře.

Daniel TAKÁČ
To stálo 1,5 miliardy?

Jiří PAŠEK
To stálo 1,5 miliardy. Je to 2,5 milionu občanů.

Daniel TAKÁČ
Pojďme se teď podívat v Hyde Parku, řekněme, za IT odborníkem, za člověkem, který pracoval na ministerstvu zdravotnictví. V tuto chvíli ve vysílání Hyde Parku vítám pana Miroslava Honzíka, konzultanta v oboru IT a expertního analytika projektu IZIP, svého času taky ředitele informatiky ministerstva zdravotnictví. Dobrý večer, pane Honzíku.

Miroslav HONZÍK, konzultant v IT; expertní analytik projektu IZIP:
Dobrý večer vám i vašim televizním divákům.

Daniel TAKÁČ
Pane Honzíku, kde vy vidíte největší slabiny projektu IZIP a jak by se měl změnit?

Miroslav HONZÍK
Co se týká projektu IZIP nebo společnosti IZIP a Elektronických zdravotních knížek, tak jednoznačným negativem tohoto projektu je skutečnost, že se vlastně jedná o evidenci duplicitních záznamů, který vlastně evidujou zdravotní, zdravotní pojišťovny. V momentě, kdy se vlastně seznámíte se strukturou dat, který IZIP v tuto chvilku eviduje, tak z devadesáti procent se opravdu jedná o duplicitní data. Dalším poměrně.

Daniel TAKÁČ
Tak u toho, promiňte, zůstaňme u tohoto, u těch duplicitních dat. Ty další výhrady si, prosím, zatím uschovejte v hlavě, pan ředitel rovnou odpoví. Tady slyšíte od člověka, který pracoval na ministerstvu zdravotnictví, že jsou to duplicitní data.

Jiří PAŠEK
Já musím panu řediteli oponovat, že to nejsou duplicitní data. V Elektronických zdravotních knížkách jsou klinické záznamy vkládány lékaři, ano, část záznamů pochází skutečně z dat zdravotní pojišťovny, je to seznam vydaných léků, historie léků a historie každého pacienta. Ale oněch dvě stě milionů záznamů, které tady zmiňujeme, to jsou ty klinická data. To, že v systému IZIP jsou jednotky miliard záznamů, které vkládají svým pojištěncům do zdravotních knížek jejich pojišťovny, v našem případě Všeobecná zdravotní pojišťovna, a naplňují tak svoji povinnost umožnit pojištěncům dálkový přístup k osobním účtům pojištěnců, to jsou data, které my v těch číslech vůbec neuvádíme. To znamená, pokud vaše analýza vychází z čísla dvě stě milionů, tak tady s vámi musím nesouhlasit. Nejde o duplicitní data.

Daniel TAKÁČ
Pane Honzíku, v čem je ta duplicita podle vás, když teď slyšíte, že jsou tam i lékařské záznamy o pacientech?

Miroslav HONZÍK
Vlastně vy, pan ředitel i celá veřejnost se může podívat na webový stránky, kde se může třeba seznámit s demo verzí, kde uvádí vlastně IZIP strukturu dat a mezi těmi daty vidíte zejména diagnózy, čísla léků, čísla výkonů a podobně, a to jsou všechno, to jsou opravdu skutečně data, která evidují zdravotní pojišťovny. Ano, IZIP uvádí, že eviduje i anamnézy a jiná data, ale to se jedná opravdu tak o deset, o deset procent. Z tohoto pohledu já vnímám IZIP jako duplicitní evidenci, která zbytečně jakoby čerpala veřejný prostředky na tento projekt.

Daniel TAKÁČ
Velice stručná reakce, pane řediteli.

Jiří PAŠEK
Pan Honzík stále hovoří o přehledech vykázané péče, které my vůbec v našich číslech neuvádíme. Já tady hovořím o dvě stě milionech klinických záznamů, které v Elektronické zdravotní knížce jsou, jsou vkládány lékaři a zdravotní pojišťovny těmito daty v žádném případě nedisponují.

Daniel TAKÁČ
Abychom tomu rozuměli, pacient má angínu. To tam je napsáno? Abychom věděli, co přesně se tam píše.

Jiří PAŠEK
Pacient má angínu, zatímco v sestavě.

Daniel TAKÁČ
Napsal jsem mu penicilin. Tohle to tam dvě stě milionů takových záznamů tam je?

Jiří PAŠEK
Dvě stě milionů takových záznamů tam je.

Daniel TAKÁČ
Pane Honzíku, vaše další výhrada?

Miroslav HONZÍK
Moje další výhrada je fakticky jakoby komunikace, co se týká ze strany IZIPu vůči regulátoru zdravotnictví, kdy vlastně v období, kdy jsem pracoval na ministerstvu zdravotnictví, tak ministerstvo, protože dlouhodobě podporuje digitalizaci, tak mělo snahu ten projekt koordinovat, získat synergické efekty a nastavit tu spolupráci a veřejnost ani ministerstvo zdravotnictví nemělo možnost získat konkrétní informace od IZIPu, a to vidím jakoby další velkou překážku, a proto se tady teďka po deseti letech bavíme, v některých případech i spekulujeme, o tom, jaký, jaký přínos IZIPu je.

Daniel TAKÁČ
Pane řediteli, nekomunikujete s ministerstvem zdravotnictví.

Miroslav HONZÍK
Pokud můžu dát ještě.

Daniel TAKÁČ
Vydržte chvíli, pane Honzíku, nebo nekomunikovali jste.

Jiří PAŠEK
Já jsem se, já jsem se bohužel se snahou ministerstva o koordinaci postupu za svoji kariéru ve společnosti IZIP nesetkal. Samozřejmě bych takový pokus vítal a samozřejmě bych uvítal, pokud bychom mohli, společně s ministerstvem zdravotnictví,pracovat na nějaké širší koncepci využití Elektronických zdravotních knížek. To, že tady taková věcná diskuse nebyla, nás dnes dovedlo do situace, kdy tady řešíme, zda projekt ukončit o prázdninách nebo na konci roku a za jakých podmínek spustíme nové řešení, které bude stát řádově další miliardy na místo toho.

Daniel TAKÁČ
Dobrá tedy. Tady se asi neshodnete. Pan Honzík tvrdí, že vy jste nekomunikovali s ministerstvem, vy budete tvrdit, že ministerstvo nekomunikovali s námi, to tady asi, s vámi, to tady asi opravdu nerozlousknem. Pane Honzíku, jako u každého hosta, vaše možnost ředitele IZIPu se na cokoli zeptat.

Miroslav HONZÍK
Dobrý večer, pane řediteli.

Jiří PAŠEK
Dobrý večer.

Miroslav HONZÍK
Já jsem poslouchal vaší debatu nebo vaší argumentaci, a když vlastně jsem se seznamoval v IZIPem, tak vy deklarujete vlastně přínos, úspory, duplicitní výkony, že se nebudou vykazovat a podobně, předpokládám, že vy tuto možnost fakticky ani nemáte a přínos vlastně do toho systému tím pádem je, je nulový. Tuto činnost dělají, uznávám, ex post, ale dělají primárně zdravotní pojišťovny, který maj kompletní, kompletní přehled. Můj dotaz je, jestli vůbec jste schopný zjistit přínos v úsporách, ve finančních úsporách toho systému zdravotní péče.

Jiří PAŠEK
Pane řediteli, finanční přínos je schopná zajistit pouze zdravotní pojišťovna. My můžeme přinést prostředí, které přinese informace k lékařům a pojišťovna může lékaře motivovat k tomu, aby tyto informace využívaly a zamezily tak svým chováním oné nadbytečné zdravotní péči a duplicitám. A jen a jen zdravotní pojišťovna dokáže změřit, jestli došlo, či nedošlo k finančnímu efektu. My jsem nikdy netvrdili, že my jsme ti, kdo budou měřit, kdo bude dosahovat těch efektů. My jsme nástroj na to, aby české zdravotnictví bylo efektivnější. A potřebujeme.

Daniel TAKÁČ
Dobře. A vidíte, vidíte například tam v těch pilotních krajích tedy, že nějakých výkonů nápadně ubylo?

Jiří PAŠEK
Vidíme, že ubývá nevhodně předepsaných léků. Vidíme, že ubývá duplicitních vyšetření. Ano. Ty, ty informace.

Daniel TAKÁČ
Nějak razantně? Duplicitních vyšetření ubývá razantně? Tak, aby to mělo nějaký význam?

Jiří PAŠEK
Ubývá, ubývá tak, že je to z těch čísel patrné.

Daniel TAKÁČ
Tak, pane Honzíku, vám děkuji za příspěvek do Hyde Parku a přeju pěkný večer. Na shledanou. Další z vás telefonuje do našeho vysílání, může se tedy ptát Jiřího Paška. Kdopak a na copak?

divačka:
Dobrý večer, tady důchodkyně Ludmila. Já bych se pana ředitele chtěla zeptat na to, když IZIP je dobrovolný, tak proč pořád chce, aby ministerstvo nebo nějaké pojišťovny někomu něco nařizovaly? Já si začátku IZIPu pamatuju. Dostávali jsme, měli jsme dostat za každého pacienta, které jsme takzvaně zlanařili, dostat desetikorunu. Ty lidi už si vůbec nepamatujou během těch deseti let, že něco takovýho podepisovali, natož aby věděli podstatu věci. A hlavně si myslím, že převážná část lékařů jsou inteligentní lidi a odborníci a pokud ten IZIP nepoužívají, tak asi vědí proč a není to pro péči pro pacienta tak důležitý, takže bych chtěla panu řediteli říct, že bejt na jeho místě, bych se styděla za ty dvě miliardy, který se vyhazujou naprosto zbytečně, i za ty odměny, který si myslí, že dostal spravedlivě. Protože my důchodci tohle všechno musíme platit na lécích, na ošetřování a pan ředitel tady pořád přesvědčuje někoho, aby donutili doktory, aby o tohle se starali. Já si myslím, že je to dobrovolný a ten lékař to nemusí používat v tomto případě a hlavně opravdu je to duplicita.

Daniel TAKÁČ
Děkujeme, paní Ludmilo. Tak proč chcete, aby někdo z nějaké centrální moci nutil užívat tento systém, když je dobrovolný?

Jiří PAŠEK
My jsme skutečně spoléhali na to, jak říkala paní volající důchodkyně, že lékaři jsou dostatečně inteligentní a začnou tento dobrovolný systém využívat ve prospěch svých pacientů. My nejsme v žádném případě.

Daniel TAKÁČ
Počkejte, chcete říct, že ten, kdo s vámi nesouhlasí, ten není inteligentní?

Jiří PAŠEK
To jsem rozhodně neřekl. Rozhodně nejsme ti, kteří by volali po povinnosti lékařů, po nějaké legislativní povinnosti do toho systému se zapojit. My pouze voláme po tom, aby tady vznikly podmínky, které umožní masivní využití toho systému tak, abych mohl říct, že ta dvoumiliardová investice, která tady je, která nezmizí, ale může nešetrným postupem v budoucnosti být znehodnocena, byla využita a aby IZIP mohl začít do toho systému prostředky vracet, do toho systému zdravotní péče a.

Daniel TAKÁČ
A když paní Ludmila mluvila o tom, že lékaři, když vidí, že jim to nic nepřináší, tak asi vědí, proč to dělají, že nechtějí úplnou komunikaci s vámi.

Jiří PAŠEK
Je řada lékařů, který vědí, že jim to něco přináší a systém využívají. Ano, je řada lékařů, kteří ten systém nevyužívají. Je to o změně chování, je to o tom, že lékaři musí začít chtít pracovat s informacemi. Dneska pravděpodobně takovou potřebu nemají a my si myslíme, že to může poškozovat pacienta.

Daniel TAKÁČ
Na Facebooku Pavel Jonák: "Dobrý večer, pane Pašek, zajímalo by mě, jak je možné, že byla realizace projektu spuštěna již v době, kdy ještě nebyla dána povinnost záznamu od lékařů zákonem? Přitom toto mělo být jasné kritérium, aby byl projekt úspěšný."

Jiří PAŠEK
Víte, povinnost je dobrá věc, ale samozřejmě každá povinnost je také začátkem toho, že lidé hledají, jak se té povinnosti vyhnout. My jsme se snažili postavit filozofii projektu úplně jinak. My jsme se snažili postavit filozofii projektu na pozitivní motivaci. Ukazuje se, že ta pozitivní motivace není tím dostatečným hnacím motorem.

Daniel TAKÁČ
To vám tedy nevyšlo, takže měla by být tady dána tedy povinnost lékařům ukládat záznamy?

Jiří PAŠEK
Měly by být připraveny pravidla, která umožní využití systému. Jestli součástí těchto pravidel bude povinnost lékařů nebo jestli součástí těchto pravidel bude nějaký zásadní systém motivace a diferencace plateb lékařům na základě kvality poskytnuté zdravotní péče, to musí rozhodnout zdravotní pojišťovny, to musí rozhodnout ministerstvo.

Daniel TAKÁČ
Dobře. Vy preferujete tu povinnost nebo ne?

Jiří PAŠEK
Já preferuji motivaci.

Daniel TAKÁČ
Dobrý večer, voláte do Hyde Parku, Jiřího Paška se můžete ptát. Kdopak se s námi spojil?

divák:
Dobrý večer, tady posluchač Karel z Prahy. Já bych se chtěl zeptat pana Paška, když tak obhajuje IZIP, tak bych se chtěl od něj dozvědět, když vyčerpali už přes dvě miliardy korun ze Všeobecný zdravotní pojišťovny, kolik mají zaměstnanců a jaké mají průměrné platy.

Daniel TAKÁČ
Tak, děkujeme, Karle. Povídejte, pane řediteli. Kolik máte zaměstnanců a vaše průměrné platy?

Jiří PAŠEK
Tak, já bych se s dovolením na malou chvilku vrátil k těm dvou miliardám. Dvě miliardy je číslo, který je zcela vytrženo z kontextu. Dvě miliardy je to za deset let a za stejnou dobu proteklo českým zdravotnictvím dvě stě bilionů. To je obrovské číslo, obrovské číslo peněz a jestliže díky těmto dvou miliardám budeme schopni do budoucna vrátit do systému tři, čtyři procenta ročně, bude systém IZIP zaplacen za tři měsíce fungování.

Daniel TAKÁČ
No, ale na to jsem se vás ptal, kolik jste tedy za těch deset let přinesli a vy říkáte, že nevíte. Takže to by bylo hezké, kdybyste tři, čtyři procenta donesli, ale nedonesli jste je.

Jiří PAŠEK
Musíme k tomu doplnit, že ve chvíli, kdy budou existovat pravidla, které umožní využívání systému, doneseme je za tři měsíce. Pokud se nám.

Daniel TAKÁČ
Tři, čtyři procenta z těch dvou set bilionů, abychom si rozuměli?

Jiří PAŠEK
Z dvou set milionů ročně nám stačí na to, abychom za tři měsíce systém zaplatili. O těch bilionech jsem hovořil ve.

Daniel TAKÁČ
Počkejte, teď tomu nerozumím. Tři, čtyři procenta z čeho chcete ušetřit, z dvou set milionů ročně, které vám dá VZP?

Jiří PAŠEK
Ne, ne, ne, z dvou set miliard, pardon, už jsem doma, takže.

Daniel TAKÁČ
Čili z toho, co ročně stojí zdravotnictví, ušetříte.

Jiří PAŠEK
Z toho, co ročně stojí zdravotnictví.

Daniel TAKÁČ
Čtyři procenta. Ale za deset let.

Jiří PAŠEK
Kdybychom ušetřili tři, čtyři procenta.

Daniel TAKÁČ
Ale za deset let se to nepovedlo.

Jiří PAŠEK
Ačkoliv Světová zdravotnická organizace říká, že potenciál obdobných projektů je deset procent.

Daniel TAKÁČ
Ale za deset let se to nepovedlo tedy, anebo to nevíte, to jste na začátku opravdu říkal, že vy nevíte.

Jiří PAŠEK
Ano, potvrzuji, říkal jsem, že dnes nedokážu říct.

Daniel TAKÁČ
Josef Vyhrabal: "Chci znát jména všech vlastníků IZIPu. Důvod. Jsem daňový poplatník, ze kterého se tunel IZIP platí."

Jiří PAŠEK
To je velmi jednoduché, jedním z vlastníků je Všeobecná zdravotní pojišťovna, vlastní padesát jedna procent společnosti IZIP. Druhým vlastníkem je švýcarská společnosti eHealth International, která drží čtyřicet devět procent.

Daniel TAKÁČ
Tu vlastní kdo?

Jiří PAŠEK
Tu vlastní švýcarští investoři, kteří tuto společnost založili. Jsou dohledatelní na švýcarském rejstříku. Nejsou to žádné.

Daniel TAKÁČ
Tak nám to řekněte, když jsou dohledatelní. Kdo to je.

Jiří PAŠEK
Anonymní, je to pan doktor Ladner a pan doktor Zurfluh.

Daniel TAKÁČ
Tito dva lidé vlastní čtyřicet devět procent IZIPu?

Jiří PAŠEK
Vlastní společnost eHI, která vlastní čtyřicet devět procent IZIPu.

Daniel TAKÁČ
A abychom se vrátili k té předchozí otázce, na to jsem zapomněl, ty průměrné platy. Na to se Karel ptal. Na to jsem opomněl, za to se omlouvám.

Jiří PAŠEK
Průměrné platy, průměrné platy odpovídají standardu IT společnosti, která vyvíjí špičkový produkt. Nejsou to žádné statisíce měsíčně, jsou to desetitisíce měsíčně. Průměrný plat v IZIPu se pohybuje na úrovni šedesáti až osmdesáti tisíc u IT specialisty.

Daniel TAKÁČ
Dobrý večer. Voláte do Hyde Parku. Kdopak se a na copak se Jiřího Paška ptá?

divák:
Dobrý večer. Tady divák z Olomouce, Petr.

Daniel TAKÁČ
Dobrý večer, Petře, povídejte.

divák:
Já mám takovej dotaz. Já bych strašně rád věděl, já jsem v IZIPu přihlášenej osm roků, byl jsem nejméně šedesátkrát u různých lékařů, fakultní nemocnice, obvodní lékaři, vojenská nemocnice, byl jsem hospitalizovanej a dodneška není ani jeden záznam v IZIPu. My vysvětlete, jakej je to přínos? Vy tady tvrdíte celou dobu, že tam někdo registruje něco. Já to zkouším, ptám se po tom a nikdo mně nic neodpoví. Každej jenom: "Já s tím nechci mít nic společnýho," tak mně řekněte váš přínos? Kam ty kradený peníze šly? Já jsem nezískal nebo nedostal ani těch deset korun nebo kolik za získání pacienta do toho, když jsem se přihlašoval. Tak co mě tady tak balamutíte ty lidi?

Daniel TAKÁČ
Děkujeme, Petře, za vaši otázku. Jak je to možné, za osm let v IZIPu, množství různých lékařů, žádný záznam, říká Petr.

Jiří PAŠEK
Asi má pan Petr smůlu na své ošetřující lékaře, podle vedle těch, kteří se systémem nepracují, jsou ti, kteří se systémem pracují, to znamená, pokud pan Petr chce mít ve své Elektronické zdravotní knížce záznamy, ať si vyhledá na webových stránkách naší společnosti registrované zdravotnické pracovníky a ti mu, pokud je o to požádá, jistě do zdravotní knížky zapíší.

Daniel TAKÁČ
Pane řediteli, vám to nepřijde divné. Měli jsme tady lékaře, který říká, že se nedostane k informacím pacienta. Máme tady pacienta, který za osm let u šedesáti různých lékařů nenajde jediného, který by pracoval s IZIPem a který by mu tam napsal nějaký záznam. Vám to nepřijde divné?

Jiří PAŠEK
Pane redaktore, vám nepřijde divné, že v tom systému je dvě stě milionů záznamů? Pokud by všichni uživatelé měli problém jako tady ti dva pánové, tak by v tom systému žádné záznamy nebyly. Ale ta realita je jiná. V tom systému ty klinické data od lékařů jsou, to znamená, pan Petr má buďto problém se svými lékaři, anebo má nějaký úplně jiný problém, o kterém nebudu spekulovat a panu doktorovi se pokusíme pomoct, protože pravděpodobně nezná svoje přihlašovací jméno a heslo do systému IZIP.

Daniel TAKÁČ
To jsme rozebírali a vám tedy nepřijde divné, že takový, takovéto množství lékařů u jednoho pacienta ani jeden z nich není součást IZIPu?

Jiří PAŠEK
Přijde mi to divné, protože pak by v IZIPu žádná data nebyly.

Daniel TAKÁČ
Dobrý večer, spojujete se s námi prostřednictvím Skypu, byť bez obrazu, můžete se ptát Jiřího Paška. Tak teď nevím, jestli jsme se neztratili, pokud nás slyšíte, čekáme na vaší otázku. Vypadá to, že tady spojení se úplně nedaří. Pokud se obnoví, můžete se s námi spojit znovu. Pojďme na Facebook: "Dobrý den, jsem zdravotník, ale IZIP nechci. Úroveň zabezpečení a ochrany osobních dat je v Česku mizerná. Rizika ze zneužití mých dat považuji za vysoká a nenechám se nikým nutit vstoupit do podobných tunelů. Jak se k úrovni ochrany dat zde stavíte vy?"

Jiří PAŠEK
My se stavíme k úrovni ochrany dat na té nejvyšší možné úrovni, to znamená, chráníme data našich pacientů. Za deset let fungování systému nikdy žádná data neunikly, ani nebyly zneužity. Máme za sebou velmi důkladnou, čtrnáctiměsíční kontrolu Úřadu pro ochranu osobních údajů a výsledkem této kontroly je, že nebyly shledány žádné nedostatky. To znamená, dostali jsme od úřadu jedničku s hvězdičkou, a to je pro nás něco, co nás naplňuje energií a pomáhá nám to jít dál.

Daniel TAKÁČ
Dobrý večer. Teď už se snad spojení prostřednictvím Skypu podaří. Tak vás posloucháme.

divačka:
Dobrý večer, tady Tereza.

Daniel TAKÁČ
Dobrý večer, Terezo.

divačka:
Už se slyšíme. Dobrý večer.

Daniel TAKÁČ
Ano, povídejte, Terezo.

divačka:
Já bych se chtěla zeptat pana Paška, jak by se mu líbilo, kdyby měl v EZK napsanou šestkrát po sobě diagnózu lymské boreliózy, potom napsanou jedenkrát akutní toxicitu jater, přitom laboratorní výsledky jsou všechny, všechny vlastně to vyvracejí, jo, tyto diagnózy, takže já zase na druhou stranu děkuji tomu, že lékaři to vůbec nevyužívají, protože kdybych přišla k nějakému lékaři, který do toho nahlédne a podívá se, tak si řekne: "Jo, tak té už nic nepomůže," a pošle mě domů. Takže na to bych se chtěla zeptat. A pak mám ještě jednu otázku, ale tu až mně odpoví.

Daniel TAKÁČ
Ano, dobře. Tak jak je to možné, že se tam Tereze vyskytují věci, které testy vyvracejí? Šestkrát lymská borelióza a tak dále.

Jiří PAŠEK
Základním principem Elektronické zdravotní knížky je to, že data do zdravotní knížky vkládá pouze a jen ošetřující lékař. To znamená, pokud má naše klientka zkušenosti s tím, že data, která její lékař vkládá do Elektronické zdravotní knížky, nejsou pravdivá, se může obrátit na naši zákaznickou linku, my oslovíme pana doktora a požádáme ho o vysvětlení. A pokud zjistíme, že došlo k nějakému problému na straně technického vybavení lékaře, pomůžeme mu. Pokud zjistíme, že pan doktor využívá systém v rozporu s provozním řádem a s pravidly jeho užívání, přestaneme s ním spolupracovat.

Daniel TAKÁČ
Povídejte, Terezo.

divačka:
Tak teda navazuju teď na tu odpověď, protože to není pravda, že to může tam zapisovat pouze můj ošetřující lékař, protože pokud vím, tak třeba takovou krevní skupinu mi tam může vyplnit jakýkoli vysokoškolský pracovník, který vystudoval, dejme tomu, farmacii, vystudoval lékařskou, vlastně, dá se říct, že v lékárně mi tam může někdo napsat třeba fakt krevní skupinu, že mám A+ nebo A0 a já, když to zjistím, tak pak teprve bych měla volat k vám, abyste mně to vymazali a tak dále. To se mně zdá docela nelogické.

Jiří PAŠEK
Tak do zdravotní knížky může zapisovat jenom lékař, ošetřující lékař a klient. Všichni ostatní mohou s tou zdravotní knížkou pracovat, pokud mu to pacient dovolí. To znamená, zase znovu opakuji, pokud se klientka setkala s tím, že ve své Elektronické zdravotní knížce má data, které jsou mystifikující a mohly by jí dokonce poškodit, musí se obrátit na naši klientskou linku.

Daniel TAKÁČ
Čili není pravda, že kdokoliv, například v lékárně tam může něco napsat?

Jiří PAŠEK
Kdokoliv v lékárně tam může napsat, že vydal lék. Ošetřující.

Daniel TAKÁČ
Krevní skupinu Tereze změnit nemůže?

Jiří PAŠEK
Krevní skupinu Tereze změnit nemůže a je to v rozporu s pravidly užívání toho systému, to znamená, ano, pokud se lékař rozhodne, že bude svému pacientovi škodit, může mu škodit, ale pak je to v rozporu s pravidly užívání toho systému.

Daniel TAKÁČ
No, a nemělo by to nejít?

Jiří PAŠEK
Bylo by velmi komplikované rozlišit, co jde a co nejde. Vycházejme z toho, že uživateli toho systému jsou registrovaní lékaři a lékaři už ze svého etického kodexu musí pacientům pomáhat, nikoliv jim škodit.

Daniel TAKÁČ
Esemeskou: "Pane Pašku, jak lze ověřit těch dvě stě milionů údajných záznamů, o kterých neustále mluvíte? Nebo je to tak, že máme věřit vám, když tvrdíte, že to tak je?"

Jiří PAŠEK
Ano, musíme věřit provozovateli systému, že to tak je.

Daniel TAKÁČ
Tedy vám.

Jiří PAŠEK
Tedy nám.

Daniel TAKÁČ
Nějaká možnost ověření není?

Jiří PAŠEK
Jistě je. My ty data samozřejmě reportujeme na měsíční bázi Všeobecné zdravotní pojišťovně a ta má všechny smluvní nástroje kontroly. Dneska je Všeobecná zdravotní pojišťovna jednapadesátiprocentním vlastníkem společnosti a dva ze tří členů představenstva jsou zástupci Všeobecné zdravotní pojišťovny.

Daniel TAKÁČ
Čili jedině VZP si to může zkontrolovat?

Jiří PAŠEK
VZP si to může zkontrolovat, a také si to kontroluje.

Daniel TAKÁČ
Monty na chatu: "Proč IZIP nepřešel na VZP rovnou a vykonstruoval se švýcarský prostředník?"

Jiří PAŠEK
Švýcarský prostředník se nevykonstruoval. Švýcarský prostředník byl klasický agregátor akcií.

Daniel TAKÁČ
Důležité je, proč to nešlo na VZP rovnou.

Jiří PAŠEK
Byla zvolena cesta švýcarské společnosti, která nám byla doporučena advokáty, kteří se profesionálně takovými transakcemi zabývají. My jsme toto doporučení poslechli a myslíme si, že je to naprosto standardní cesta. Akcie, které měly ve VZP skončit, tam skutečně skončily a VZP je dnes jednapadesátiprocentní vlastník.

Daniel TAKÁČ
Dobře, ale proč nešli přímo? Je standardní přes nějakou švýcarskou společnost, o které se navíc poměrně dlouho nevědělo, komu vůbec patří, dnes jste to tedy tady říkal. To je standardní cesta, když ty akcie mohly přijít přímo?

Jiří PAŠEK
Je standardní cesta, aby akcie na doručitele, kde neznáte jejich majitele, přešly na tu druhou stranu pomocí nějakého agregátora těch cenných papírů, těch akcií. Byla zvolena cesta švýcarské společnosti a není na tom nic špatného.

Daniel TAKÁČ
Myslíte zvolena, pány poslanci byla zvolena.

Jiří PAŠEK
Nebyla zvolena pány poslanci, byla zvolena bývalými akcionáři, tedy i pány poslanci, jejichž akcie jsou dnes v držení Všeobecné zdravotní pojišťovny. A já nevím, co je špatného na švýcarské společnosti? Jako by tady byly nějaké dvě Švýcarska. To dobré, které nám pomáhá rozkrývat korupční aféry typu Mostecká uhelná. A pak to špatné, které vlastní společnost eHI. Tomu já skutečně nerozumím.

Daniel TAKÁČ
Doktor na Facebooku: "Dobrý den, prosím pěkně, nezavání i korupčním skandálem propojení členů statutárního orgánu IZIP, pánové Mládek a Hronek, se společností Mikrofinance a následné financování projektů v zahraničí, tedy vyvádění peněz z IZIPu?" Děkuje Doktor. Prosím velmi stručně.

Jiří PAŠEK
Je pravděpodobně legitimní, aby pánové Mládek a Hronek měli i jiné aktivity, než mají v IZIPu. Já za management společnosti mohu říct, že žádné spojení se společností Mikrofinance nevidím. My s tou společností nespolupracujeme, a pokud vím, společnost Mikrofinance poskytuje mikroúvěry ve třetím světě, kde tak pomáhá rozvoji ekonomiky.

Daniel TAKÁČ
A to, že vlastník, vlastník eHealth International, pan Ladner kontakty do Mikrofinance má, to je, to nevidíte jako problém s tím kolečkem, že ty peníze se odvádějí?

Jiří PAŠEK
Já o žádných takových kontaktech nevím a pokud vím, ke společnosti eHI do Švýcarska žádné finance a žádné peněžní prostředky z IZIPu nesměřují.

Daniel TAKÁČ
Pane řediteli, díky za návštěvu v Hyde Parku. Tohle je vaše hodnocení od našich diváků, kteří se rozhodli hlasovat. Osmdesát sedm procent z nich vám přidělilo mínus, třináct procent z nich plus. Ještě jednou poděkování za účast v Hyde Parku. Na shledanou.

Jiří PAŠEK
Děkuji. Na shledanou.

 

ČT

Zdroj: ČT

Sdílejte článek

Doporučené

Na rodině stále záleží

20. 9. 2024

Nemělo by se to, nicméně děje se to stále. Měkké obory, jako je psychologie nebo ekonomie, užívají pojmy z fyziky, s nimiž zápolí i fyzika. Například…

Stačí se podívat

21. 6. 2024

Hodnocení druhých lidí na základě pozorování jejich tváře a těla je ovlivněno pocitem důvěryhodnosti a dominance.