Generální ředitel pojišťovny METALALIANCE: "Na prevenci dáváme desítky milionů korun."
Kladno – U Zdravotní pojišťovny METALALIANCE (ZP MA) je v současnosti v okrese Kladno registrováno bezmála sedmdesát tisíc klientů, tedy 43 procent pojištěnců v tomto regionu. Mají možnost využívat řadu nabízených preventivních programů. Nyní je připravováno sloučení ZP MA a České průmyslové zdravotní pojišťovny (ČPZP). Jak se tento krok dotkne klientů obou uvedených pojišťoven a co je jeho důvodem? O tom jsme hovořili s generálním ředitelem Zdravotní pojišťovny METALALIANCE Vladimírem Kotherou.
- Pane řediteli, pojďme rovnou k věci. Je pravda, že se chystá sloučení Zdravotní pojišťovny METALALIANCE s Českou průmyslovou zdravotní pojišťovnou? Co je důvodem této fúze?
Ano, celým procesem se zabývala správní rada. Jedná se o dlouhodobější záležitost a naším cílem je vybudovat silnou zdravotní pojišťovnu, která bude připravena na všechny vlivy promítající se v nové legislativě.
- V jaké fázi se vše nachází?
Nyní je podána na ministerstvu zdravotnictví žádost o povolení sloučení.
- Kdy očekáváte, že bude proces schválen?
Určit nějaký přesný časový rámec je velmi složité. Naší představou je, že by ke sloučení mohlo dojít ve druhé polovině letošního roku.
- Co sloučení obou pojišťoven bude znamenat pro jejich klienty?
Nejdůležitějším motivem je zajistit jim dostupnou a kvalitní péči, a to v dlouhodobém kontextu. Na konci loňského roku jsme se dostali do situace, kdy na základě změny zákona musíme zajistit pokrytí po celé republice. Není žádným tajemstvím, že v současné době máme pokrytí zhruba v šedesáti procentech regionů. Obdobně je na tom i Česká průmyslová zdravotní pojišťovna, která má také své silnější a slabší regiony. Ze sloučení budou tedy profitovat klienti obou pojišťoven. Obě pojišťovny si ekonomicky vedou velmi dobře a spojením se stanou ještě významnějšími.
- Kdo do chystaného svazku vstupuje jako silnější partner?
Byli bychom rádi, kdyby to byla naše pojišťovna, ale co se počtu klientů týká, je to Česká průmyslová zdravotní pojišťovna. Zde ale není až tak důležité, kdo je silnější a kdo slabší z hlediska tržního podílu, ale chceme se podílet na vybudování pojišťovny, která, byť pod jménem České průmyslové zdravotní pojišťovny, bude klientům poskytovat co nejkvalitnější služby.
- Název Zdravotní pojišťovny METALALIANCE tedy zanikne?
Nemůže zůstat zachován, neboť to zákon neumožňuje. Lze si vybrat jen jedno jméno a vzhledem k tomu, že Česká průmyslová zdravotní pojišťovna má větší tržní podíl, ponese nový subjekt její název. Pro pojištěnce je ale důležitá kvalita služeb.
- Obdrží vaši klienti po případném sloučení nové zdravotní průkazy?
Samozřejmě, ale nevidím v tom žádný zásadní problém, jedná se jen o administrativní operaci.
- Jak silným hráčem se po fúzi stanete na pojišťovacím trhu?
Druhým až třetím. V současné době je Zdravotní pojišťovna METALALIANCE až na šestém místě.
- Kolik pojištěnců budete mít po sloučení?
Jedná se přibližně o 1,2 milionu. Ti po fúzi získají přidanou hodnotu v podobě lepší dostupnosti péče. Budeme mít smlouvy se zdravotnickými zařízeními prakticky v celé republice, což je pro naše klienty důležité například při jejich stěhování za prací nebo studiem. Zároveň bude rozšířena elektronizace námi poskytovaných služeb. Pro klienty, kteří s pojišťovnou chtějí komunikovat klasickým způsobem, zůstane vše zachováno. Budou je obsluhovat stejní zaměstnanci ve stejných kancelářích a se stejnou ochotou vyřídit jejich požadavky. Samozřejmě je pak důležitý fond prevence. V tomto směru si klienti obou pojišťoven polepší, protože ho posílíme, stejně jako strukturu preventivních programů.
- V ´Metalce´ jste si vždy zakládali na individuálním přístupu ke klientům. Chcete tento trend udržet i do budoucna, kdy se stanete opravdu velkou pojišťovnou?
Je to dobrá praxe, kterou jsme léta budovali. Při jednání o sloučení probíráme i tuto strategii a jsme stále více připraveni tento systém mít i nadále. Vidíme jako důležité, aby pracovníci pojišťovny byli kvalitně proškoleni a uměli jednat s klienty a vcítili se do jejich problémů. S tím samozřejmě souvisí i technická podpora rychlého vyřízení jejich dotazů.
- Jak se projevuje současná ekonomická krize na chodu pojišťoven?
Je to několika způsoby. Moment, kdy přichází zpomalení ekonomiky, má celkový dopad i na příjmy pojišťoven. Pokud je ale management dostatečně vnímavý a chce potíže řešit, nabízí se mu řada nových příležitostí. Proto krizi nevnímám pouze negativně, ale i jako určitou šanci na zkvalitnění procesů.
- Dejme tomu, že jsem klientem nějaké zdravotní pojišťovny a uvažuji o změně. Co mi nabídnete v porovnání s vaší konkurencí?
Určitě dostupnost a kvalitu poskytované zdravotní péče související s našimi včasnými platbami zdravotnickým zařízením. Samozřejmě finanční stabilitu naší pojišťovny, z čehož plyne poskytnutí kvalitního zdravotnického zákroku klientovi i v případě náhlé a neočekávané události. A v neposlední řadě vám nabídneme možnost využívat programy z našeho fondu prevence.
- Lze souhlasit s tím, že prevence šetří pojišťovnám prostředky vynaložené za drahou zdravotnickou péči?
Určitě to tak je. Když ale srovnáme prevenci v České republice s jinými vyspělými státy, máme určité rezervy. Máslo na hlavě mají v tomto směru všichni. Politici, rezort zdravotnictví i zdravotní pojišťovny. V minulých letech jsme trochu zapomněli říkat občanům, jaký pozitivní vliv na ně má zdravý životní styl. Vedle toho se snažíme přiblížit prevenci lidem. Jezdíme za nimi s kamionem, v němž je možné nechat si bezplatně vyšetřit například kožní znaménka nebo zrak. Náklady na kamion nejsou malé, ale už se nám vzhledem k včasnému odhalení závažných zdravotních problémů některých klientů a s tím souvisejících případných nákladů na lékařskou péči, vrátily. Je samozřejmě otázkou, jak ještě více tyto preventivní aktivity podpořit a dostat je do povědomí lidí v souvislosti s dalšími chorobami, které je ohrožují.
- Jaké konkrétní preventivní programy svým klientům nabízíte? Je to například možnost plavání v bazénech?
Tato aktivita je třeba kvůli předcházení bolesti zad důležitá, ale nejedná se o stěžejní program. Pro nás je podstatné, aby lidé více vnímali potřebu prevence u nádorových onemocnění. Aby co největší počet klientů využíval preventivní vyšetření na tyto velmi závažné choroby. Velmi důležité je také očkování prováděné ve správném čase správnou metodou. Jsme rádi, že se proočkovanost populace zvyšuje, což do budoucna přinese ekonomický efekt.
- Jste tedy pro povinné očkování?
Názory jsou různé, ale já jsem pro. Pokud se jedná o národní program, a jednoznačně studie ukazují, že očkování má pozitivní přínos, pak by stát v tomto směru neměl být měkký. Pokud rodič nevyužije možnost očkovat včas své dítě, neseme náklady na případnou léčbu jeho potomka všichni. A já se ptám, proč to mají odnést všichni, když byl rodič liknavý? Možná v tomto směru ale chybí i osvěta. Na sto tisíc očkovaných se objeví tři případy souvisejících komplikací a už je to důvod k nesmyslnému masírování myšlení některých rodičů.
- Jak se díváte například na působení lidových léčitelů?
Nejsem proti nim. Ale nesmí z jejich strany docházet ke zneužívání informací vůči lidem, které léčí. Nenesou žádnou právní odpovědnost. Léčitelé by měli působit v symbióze s odbornými lékaři. I psychika léčí. Někteří léčitelé se ale moc vyhraňují, a to je velmi špatné.
- Máte jako Zdravotní pojišťovna METALALIANCE oproti konkurenci nějaké specifické preventivní projekty?
Snažíme se silně zaměřit s prevencí na zaměstnavatele, zmiňoval jsem Kamion plný zdraví. V souvislosti s projekty Zdravá škola a Zdravá školka vše modifikuje vnímání našich klientů. Za specifickou lze označit prevenci s využitím genetiky. Je založená na zjištění vrozených dispozic k určité nemoci. Pokud se u klienta tyto dispozice potvrdí, lze včasným zavedením preventivních opatření vzniku nemoci zcela zabránit nebo ji alespoň maximálně oddálit. V současné době nabízí Zdravotní pojišťovna METALALIANCE svým klientům genetické vyšetření v rámci prevence kardiovaskulárních onemocnění a osteoporózy.
- Kolik peněz každoročně na prevenci vynakládáte?
Například loni se tato částka blížila k šedesáti milionům korun. Dlouhodobě se držíme nad hranicí padesáti milionů korun ročně.
- Co podle vás tvoří dobrou image zdravotní pojišťovny?
Když se nějaké organizaci, tedy i zdravotní pojišťovně, daří, měla by podle mě odvést nějaký společenský bonus. My například podporujeme Nadaci DebRa ČR, která pečuje o lidi s nemocí motýlích křídel. Je to velmi specifická záležitost a dokonce se nám podařilo změnit chování zdravotních pojišťoven vůči těmto nemocným. Jak říkám, jeli firma zdravá, měla by ze svého krajíce odlomit kus těm, kteří to potřebují.
Kladenský deník
Zdroj: Kladenský deník