Přeskočit na obsah

Dostál se diví: Pravicová vláda a zpřísňuje kontrolu a dozor

Moderátor (Jan Bumba):
Čí argumenty převáží v polemice, která čeká další zdravotnické změny v Horní komoře i ve veřejné diskusi. Napovědět by mohly i příští minuty Ozvěny dne. Ve studiu je se mnou poslanec ODS, předseda zdravotnického výboru Sněmovny, Boris Šťastný.
A po telefonu zdravím Ondřeje Dostála, který působí jako právní expert platformy zdravotních pojištěnců.

Začněme, prosím, pánové, právě zákonem o zdravotních službách. Pane Dostále, ten by měl podle předkladatelů jasněji vymezit podmínky, za jakých je poskytována lékařská péče a dává pacientům větší možnosti při jejím výběru i kontrole. S tím byste rámcově souhlasil?

Host (Ondřej Dostál, právní expert platformy zdravotních pojištěnců):
No, dá se říci, že zákon mnohé mění, ovšem ne vždy ve prospěch pacienta. Některé změny jsou spíše na ochranu poskytovatelů zdravotnických zařízení před právní odpovědností, které ztěžují pacientovi domoci se svého nároku. A na druhou stranu poskytovatelé zase budou podrobeni poměrně přísné administrativní regulaci kraji a Ministerstvem zdravotnictví.

Konkrétně co myslíte, že spíš nahrává poskytovatelům nikoliv pacientům?

Ondřej Dostál,:
Tady si dovolím ocitovat. Dříve v současném zákoně bylo tvrzeno, že zdravotní péče se poskytuje dle současných poznatků medicínské vědy. To je definice, která platí už hodně dlouho a která v podstatě dává pacientovi právo na to, aby ta péče, kterou dostane, tím měřítkem kvality té péče, byla pouze mezinárodní věda, nikoliv podmínky, panující v daném zdravotnickém zařízení, které nemusí být dobré. Ten zákon to mění, když říká, že tou náležitou odbornou úrovní se rozumí tedy ty poznatky vědy, ale s ohledem na konkrétní podmínky a objektivní možnosti. Ono se to tam dostalo při poměrně dlouhých debatách právníků, kde bylo cílem nakonec chránit lékaře před trestní odpovědností. Ale bohužel je to formulováno tak, že ten pacient se díky tomu nedomůže případné kompenzace způsobené újmy, pokud mu ji způsobí nemocnice, která je špatně řízená, má zastaralé přístroje a tak dále. Protože ...

Pane Šťastný, prosím o vaši reakci, protože tento bod, který zmiňuje pan Dostál, ten skutečně se cituje velice často, tedy stanovení péče podle konkrétních podmínek a objektivních možností. Není to věc, která omezí nějakým způsobem práva pacientů?

Boris Šťastný /ODS/, poslanec, předseda zdravotnického výboru Sněmovny):
Víte, ten zákon, o kterém hovoříme, zákon o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, je zákon, který vznikal celou řadu let. Občanští demokraté na něm pracovali více než pět nebo možná už šest let. A za tu celou dobu prošel obrovskou debatou, ať už s odbornou veřejností, tak i laickou veřejností, poskytovali zdravotní péče a tak dále. Víte, když někdo říká v roce 2011, že by bylo lepší, abychom se řídili zákonem z roku 1966, protože teď se řídíme zákonem z roku 1966 o péči o zdraví lidu. Čili z dob tvrdého komunismu, tak to není v pořádku. My jsme museli přijít s kodexovým ...

To ale tady nikdo neříkal?

Boris Šťastný:
No tak většina těch kritiků nehledá na tom zákoně to pozitivní a je to několik set stran textu, ale hledají takovéto různé věci, které v praxi nebudou mít žádný problém.

A jak to víte?

Boris Šťastný :
No, vím to, protože ...

Protože ta pasáž o konkrétních podmínkách a možnostech jednotlivých zdravotnických zařízení?

Boris Šťastný :
Ale to je přece, je to přece evidentní. Je přece evidentní, že všichni v tom systému se snaží poskytovat lidem v této zemi to nejlepší, co mohou v rámci, v rámci možností, které existují. Nemůžete napsat do zákona, že budete poskytovat tu nejlepší zdravotní péči bez ohledu na podmínky a okolí. Vždyť je přece zřejmé například u toho nejjednoduššího příkladu. Zdravotničtí záchranáři se dostanou k nemocnému tak rychle, jak jim to podmínky dovolí. Když třeba bude sníh, tak se dostanou trochu pomaleji a to je právě třeba tento případ.

Pane Dostále, jak říká pan poslanec Šťastný, všichni se snaží poskytovat to nejlepší, co mohou. A ta jedna formulace v tom zákoně to nemůže nějak negativně ovlivnit?

Ondřej Dostál:
Ono samozřejmě už dnes ten zákon umožňuje, aby například ten případ zmíněných záchranářů, tito byli vyviněni existujícím institutem krajní nouze. Ten problém je, že tak jak je ten zákon zformulovaný dnes, se vracíme do situace, kdy zdravotnické zařízení, poskytovatel, bude odpovídat pouze za tu kvalitu, kterou si svým, třeba i špatným řízením takový pan ředitel sám vytvoří. To znamená, že když nebude inovovat přístroje, zaměstná málo personálu, nebude mít kvalitní podmínky, tak pacient se nedomůže náhrad škod, které tím budou pochopitelně vznikat kvůli této formulaci. Je to svým způsobem krok zpět, někam do sedmdesátých let z hlediska evropského, kdy ještě naposledy byl v obecné právní teorii, jak citován ten neuspokojivý lokální standard, že se každý mohl prostě odvolat na to, že jak se ta péče poskytuje v daném místě, tak prostě to je ten standard. A prostě že jako na něj nikdo nemá nárok. To už je překonáno. Naopak to moderní pojetí by bylo to, kdybychom zachovali alespoň to znění ze zákona 20/66.

Pane poslanče Šťastný, co může nastat, kdy může dojít k tomu případu, že třeba některé vedení jedné nemocnice zanedbá vybavenost nebo školení a pak se bude vymlouvat, že to byly ty konkrétní podmínky?

Boris Šťastný :
Tak za prvé stále ještě, já říkám bohužel, protože já nejsem příznivcem vyhlášek jako materiálním a technickým a personálním vybavením jednotlivých zdravotnických pracovišť, existuje tato věc. To znamená ministerstvo stále má možnost a stát má možnost a kraje mají možnost kontrolovat tyto věci a garantovat takovou, garantovat kvalitu zdravotní péče. V jiných zákonech, jako je třeba zákon o zdravotním pojištění dokonce přicházíme s věcmi, které dosud tady nikdy nebyly. Garantujeme nárok na dostupnou zdravotní péči, co se týče časové a místní dostupnosti. Definujeme nárok pacienta. Dodnes máme každý z nás nárok skoro na všechno, říká se v Ústavě jakoby zadarmo, ale ono to tak ve skutečnosti není. Za to pojištění, které máme dodnes, nevíme, co bychom měli dostat. A v těch zákonech to postupně měníme tak, aby každý věděl, na co má nárok ze zdravotního pojištění a to musí garantovat pojišťovna. Čili já se těchto věcí skutečně nebojím. Naopak já dnes vnímám velké problémy, co se týče možností pacientů, jak si stěžo...

Pane Dostále, když se podíváte na ty normy jako celek. Řekl byste, že to je jaksi krok správným směrem? Že tam možná jsou některé konkrétní věci, které shledáváte problematické? Nebo si myslíte, že ten celkový směr není ideální?

Ondřej Dostál:
Ten zákon je obrovský a je tam samozřejmě pár věcí, ke kterým mám výhrady a pár, no tak které jsou krokem vpřed. Nicméně je docela zajímavé, že od pravicové vlády bych spíš očekával zákon, který bude méně důrazu klást na administrativní kontrolu, státní kontrolu poskytovatelů a větší důraz na motivace. Tady naopak když se na to podíváme globálně, to je hrozně zajímavé, tak v podstatě kraje, respektive orgány příslušné k registraci, budou mít obrovskou jaksi šanci poměrně přísně trestat, dozorovat každého zdravotníka, každého poskytovatele. A budou moci ukládat ze své libovůle pokuty v podstatě od nula až do milionu s tím, že jak vysoká bude ta částka případné pokuty k některé z mnoha stížností, tam si jde stěžovat skoro úplně na všechno. Tak jak bude vysoká tato částka, to bude na vůli toho úředníka. Na druhou stranu ten zákon vyráží do značné míry pacientovi z ruky tu možnost domáhat se kompenzace například náhrad škod. A tím jaksi motivovat poskytovatele k tomu, aby zlepšovali kvalitu ve svém zdravotnickém

Pane Šťastný, prosím už jen velmi krátce, máme moc málo času. Jak to je s tou administrativní náročností a administrativní kontrolou poskytovatelů?

Boris Šťastný :
Obecně to, co říkal pan kolega. Já bych si přál, aby bylo méně regulací ze strany státu v českém zdravotnictví. Ale to, abychom dosáhli kvalitní a dostupné péče, tak bychom museli změnit systém zdravotního pojištění. Jestliže jsme se zavázali k tomu, že zachováme systém veřejného zdravotního pojištění, veřejné zdravotní pojišťovny, my musíme někde jinde než u pojišťoven tuto věc a tuto garanci pacientům dát.

Poslanec ODS Boris Šťastný, předseda sněmovního zdravotnického výboru. Já vám děkuji, že jste přišel, na shledanou.


Zdroj: ČT

Sdílejte článek

Doporučené

Na rodině stále záleží

20. 9. 2024

Nemělo by se to, nicméně děje se to stále. Měkké obory, jako je psychologie nebo ekonomie, užívají pojmy z fyziky, s nimiž zápolí i fyzika. Například…

Stačí se podívat

21. 6. 2024

Hodnocení druhých lidí na základě pozorování jejich tváře a těla je ovlivněno pocitem důvěryhodnosti a dominance.