Přeskočit na obsah

CzechMed: Zdravotnické prostředky nejsou ponožky!

CzechMed, Česká asociace dodavatelů zdravotnických prostředků, je svědkem nepřehledné veřejné diskuse na téma centrálních nákupů. Aniž bychom chtěli znevažovat komoditu, jako jsou ponožky, chceme demonstrovat absurditu centrálních nákupů v oblasti zdravotnických prostředků.

Jakýkoli nákup sofistikovaných komodit, který je primárně motivován nejnižší jednotkovou cenou bez ohledu na kvalitu, nepatří do kategorie dobrého nákupu. Proč?

Specifika zdravotnických prostředků. U zdravotnických prostředků je kouzlo v detailu a odlišnosti. Zatímco léčiv jsou jednotky tisíc, zdravotnických prostředků jsou v České republice registrovány desítky tisíc. Není v moci jednoho člověka, nákupčího v nemocnici, aby znal do detailu celou širokou paletu.

„Každý člověk je jedinečný a zdravotnické prostředky jsou vyvíjeny právě s ohledem na požadavky uživatelů. Jejich účinnosti je dosaženo mechanickým nebo elektrickým působením. Laicky řečeno, léky mají společného jmenovatele v podobě obsahu účinné látky, naproti tomu zdravotnické prostředky se liší v jedinečných detailech a kombinacích využití. Kloubní náhradu chirurg dle požadavků pacienta na operačním sále prostě nepřiřízne,“ upřesňuje MUDr. Miroslav Palát, prezident asociace CzechMed.

Dobrý nákup existuje! CzechMed doporučuje dvoukolová výběrová řízení. První je tzv. kvalifikační kolo, ve kterém jednotliví výrobci předloží své nabídky a vzorky. Ty pak pracovníci, kteří s výrobkem běžně pracují, otestují a vyberou nejlepší výrobky s ohledem na kvalitu. Vybraní výrobci postoupí do druhého kola, kde je možné již soutěžit na jednotkovou cenu, protože kvalita jednotlivých výrobků je srovnatelná.

Podceňování kvality přináší dodatečné náklady v podobě výdajů za nákup náhradního výrobku, náklady spojené s reoperací, čas ošetřujícího personálu, ušlý zisk na dani z příjmu, delší rekonvalescence nebo vícenáklady spojené s provozem či servisem zařízení.

Evropská komise vydala doporučení Art. 67 CD, kde je dobrý nákup definován písmeny MEAT, tj. Most Economically Advantageous Tender. Tento model není určen jen pro zdravotnictví, ale pro všechna průmyslová odvětví. Vyzývá k ekonomicky nejvýhodnějšímu nákupu, který nezohledňuje pouze pořizovací cenu, ale celkové náklady spojené s celou dobou užívání výrobku.

Zdravotnické prostředky tvoří 10 procent výdajů pojišťoven, což představuje cca 8 procent celkových nákladů ve zdravotnictví. Aby se výrobci zdravotnických prostředků na českém trhu za současné situace udrželi, musí nabízet výrobky, které jsou o 2 až 3 generace starší. Jedná se o produkty určené primárně pro asijské rozvojové trhy. Proč nemá český pacient nárok na kvalitní výrobek, který si například Polák či Maďar může dovolit?

Zvyšující tlak na jednotkovou cenu si vysvětlujeme tím, že zdravotnické prostředky jsou relativně kompaktní skupinou k uchopení. Přesto je potřeba se stejnou pečlivostí zkoumat i 92 procent zdravotnického koláče. Jakékoli úspory v této oblasti budou mít na celkový zdravotnický rozpočet daleko větší pozitivní dopad.

MUDr. Miroslav Palát, MBA

Prezident CzechMed

Zájmové sdružení CzechMed, Česká asociace dodavatelů zdravotnických prostředků, bylo založeno v roce 1998 s cílem dlouhodobě přispívat ke zvyšování úrovně zdravotní péče v České republice prostřednictvím produktů svých členů. CzechMed sdružuje na 20 členů, českých i mezinárodních společností, které reprezentují 30 % českého trhu zdravotnických prostředků. Cílem je postupné zvyšování povědomí o nejmodernějších zdravotnických prostředcích u odborné i laické veřejnosti. (Více informací získáte na stránkách www.czechmed.cz)

Zdroj: CzechMed

Sdílejte článek

Doporučené

Na rodině stále záleží

20. 9. 2024

Nemělo by se to, nicméně děje se to stále. Měkké obory, jako je psychologie nebo ekonomie, užívají pojmy z fyziky, s nimiž zápolí i fyzika. Například…

Stačí se podívat

21. 6. 2024

Hodnocení druhých lidí na základě pozorování jejich tváře a těla je ovlivněno pocitem důvěryhodnosti a dominance.