CzechMed: Temelínu kvalitu ale pacientům ne?
CzechMed, Česká asociace dodavatelů zdravotnických prostředků, reaguje na výběrové řízení dodavatele dostavby pro jadernou elektrárnu Temelín. I v tomto případě bylo nutno nastavit optimální rozložení kritérií výběru vhodného dodavatele.
Realizace výběrových řízení ve zdravotnictví je v současné podobě neutěšitelná. Důvodem jsou právě zmiňovaná kritéria výběru a jejich váha. Při nákupu zdravotnických prostředků je uplatňováno výhradní kritérium, kterým je nejnižší jednotková cena.
Rizika spojená s nákupem nekvalitních komodit ve zdravotnictví jsou obrovská a nezvratná. Ohroženo je zdraví jak pacientů, tak ošetřujícího personálu. A zároveň platí, že nákup nejlevnějšího zboží neznamená nutně úsporu nákladů celkových.
Jaderná elektrárna Temelín aktuálně realizuje výběrové řízení na dodavatele dostavby. Důraz je kladen na kvalitu představovanou parametrem „technologie a bezpečnost“, který tvoří 45 procent úsudku. Cena má vliv na 25 procent rozhodnutí. (Zdroj: www.cez.cz, www.ceskatelevize.cz)
Kritéria výběru dodavatele pro jadernou elektrárnu Temelín
Technologie a bezpečnost |
45 % |
Cena |
25 % |
Obchodní a právní podmínky |
25 % |
Provoz a údržba |
5 % |
„Volně by se tedy mohlo shrnout, že pokud jde o elektrárnu, tak na ceně nezáleží, ale prioritou je bezpečnost. Nicméně pokud jde o zdraví, tak se nakupuje to nejlevnější a kvalita jde stranou. Takovým způsobem byste nenakupovali ani zboží v drogerii. Pokud jde o neustálé opakování tématu předražených zakázek, tak je řeč o ’velkých technologiích‘, tedy rentgenech, magnetických rezonancích a podobně. Ale nikdo se nezabývá rukavicemi, katetry, klouby a podobným materiálem,“ upřesňuje MUDr. Miroslav Palát, prezident asociace CzechMed.
CzechMed usiluje o kultivaci zadávání výběrových řízení ve zdravotnictví:
-
Stanovení rozsahu – dostatečně široký, aby funkčně související komponenty „uměly spolu v praxi fungovat“. Na druhé straně ne příliš široký, aby se nepoptávaly velké celky, jejichž komponenty spolu nesouvisí.
-
Kvalifikace dodavatele, zda je či není schopen dodat to, co je uvedeno výše.
-
Při formulaci zadání je optimální spolupráce se skupinou dodavatelů toho konkrétního výrobku, či skupiny výrobků. Tak lze dosáhnout toho, že i konkurující společnosti chtějí společně definovat hřiště tak, aby šlo srozumitelně soutěžit. Spolupráce např. při volbě vhodné formy veřejné soutěže, před výběrovým řízením, kdy zadavatel požádá výrobce v rámci marketingového průzkumu (dle zákona 137) o specifikaci produktů.
-
Aby cena zakázky zohledňovala komplex dodávky, tedy nikoliv pouze jednotkovou cenu, ale i servis, zaškolení, a vůbec další dlouhodobě důležité parametry.
-
Preferujeme soutěžit tzv. dvoukolově. V prvním kole se posoudí technické parametry a funkčnost. Jednotlivým uchazečům se přidělí procentuální zvýhodnění (posouzení o kolik je zboží lepší či horší). Teprve ve druhém kole se soutěží cena. Je tedy možné, aby vyhrála i cena vyšší, ale vždy bude korelovat s kvalitou.
-
Počet dodavatelů - nesoutěžit o jednoho dodavatele, ale 2/5 resp. 3/8 pro uchování konkurence, což umožňuje konkurenci i v průběhu smluvního plnění, což přináší zadavateli nesporné výhody.
* * *
MUDr. Miroslav Palát
Prezident CzechMed
Zdroj: Czechmed