Přeskočit na obsah

ČT: Rath a Šťastný o uzákonění růstu platů lékařů

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:
Předseda sněmovního zdravotního výboru za ODS Boris Šťastný. Dobrý večer.....A hejtman Středočeského kraje a stínový ministr zdravotnictví ČSSD David Rath. Dobrý večer.

Pane poslanče, mají lékaři dostat garanci na zvýšení platů cestou zákona?


Boris ŠŤASTNÝ, předseda sněmovního zdravotního výboru /ODS/:
Nemohou takovou garanci dostat a z té předchozí debaty zcela byla vyřazena ta část filozofická ideová. Přece tento návrh je naprostým návratem do hlubokého komunismu ještě před perestrojkou. My přece nemůžeme garantovat socialistické státní zdravotnictví. To by znamenalo přeci, že všichni lékaři včetně těch privátních se budou muset vrátit do ÚONZ na polikliniky, budou muset mít také garantované platy, znamená to, že veškeré profese by musely mít pevné, garantované platy. Jako příklad mohu uvést učitele. Učitelé přece také učí ve státních školách, ale také učí v soukromých školách, v církevních, krajských a tak dále, a tady tento zákon by říkal - všichni učitelé dostanou naprosto stejné platy bez ohledu na typ zařízení, výkonnost, jejich osobní výkonnost, kvalifikaci. Vždyť to je přece šílenost.

Pane hejtmane, sociální demokraté by takový zákon podpořili, zákon, který tedy kopíruje komunistický model, jak říká pan poslanec Šťastný?


David RATH:
Tak nevím, myslím si, že není pravda, že to kopíruje nějaký komunistický model. Konečně zcela svojí platovou normu u nás mají třeba státní zástupci, policie, vojáci, čili to není nic neobvyklého. A protože zdravotníci jsou placeni z veřejného zdravotního pojištění, tak mně připadá celkem logické, že stejně tak se od toho budou odvíjet jejich platy. To znamená, nejde jen o lékaře, ale jde o sestry a další zdravotnické pracovníky. A má to tu logiku, protože existuje i třeba seznam výkonů těch lékařských i nelékařských, kde ta cena práce lékaře i sestry je jasně garantována a napsána. Čili já si dovedu představit, že z tohoto seznamu výkonů a z ceny práce se pak odvine i příslušná platová norma.

Pane poslanče, co ten argument, že i jiné profese ty tarifní tabulky mají?


Boris ŠŤASTNÝ:
Ano, pan hejtman velmi správně uvedl například policisty, ale každý ví, že policie je jenom státní, to znamená, to je státní zaměstnanec. Neexistuje policista, který by pracoval pro kraj nebo policista, který by pracoval v soukromé nemocnici. Ti navrhovatelé naprosto zapomněli na to, že přece nemocnice nejsou jenom fakultní nebo přímo řízené organizace ministerstva zdravotnictví nebo krajské, ale že jsou tady přece soukromí majitelé nemocnic, jsou tady obce, jsou to třeba městské části, které vlastní nemocnice, jsou to i církve, čili v tomto ohledu je to naprostý nesmysl a já mám pocit, že tím, jak se blíží krajské volby, tak je to pouze politická záležitost, jak skrýt tu obrovskou nehospodárnost v krajích a jednotliví hejtmani sociálnědemokratičtí se budou nyní pokoušet se schovávat, schovávat právě za tento návrh, aby zakryli svojí neschopnost hledat úspory právě v krajích a krajských zdravotnických zařízeních, skrýt neprůhledné zakázky, krajské losovačky, všechny ty problémy, které v těch krajích jsou a tady přichází samozřejmě za podpory levicových odborů a levicově zvráceného vedení lékařské komory k takovým to zhoubným návrhům.

Takže, pane hejtmane, pak by tedy sněmovna garantovala platy i třeba soukromým prodavačům?


David RATH:
Tak jednak já nejdřív se musím ohradit proti tomu, že tady reprezentant vládní koalice, která je jasným synonymem megakorupce a megakorupčních afér, obviňuje někoho jiného, takže, pane kolego, to je dost směšné.

A zpět ke zdravotnictví.

David RATH
A nejdřív si zameťte před vlastním prahem, než začnete obviňovat někoho jiného. Nejvíc korupčních afér mají vaši ministři a vaše vláda.

Tak, pane hejtmane, bylo by tedy, ano, bylo by tedy.

David RATH:
A teď k těm platům.

Bylo by tedy dobré, aby sněmovna schvalovala opravdu platy, pokud jde o soukromé subjekty právě ve zdravotnictví?


David RATH:
Ale ty soukromé subjekty přece nejsou placeny z peněz lidí. Tam nikdo neplatí přece v hotovosti. Tam většinu příjmů tvoří veřejné a povinné zdravotní pojištění. To je vlastně zdravotní daň, kterou všichni platíme a z té zdravotní daně se platí i ty soukromé nemocnice. Čili kdo bude placen nebo měl by být placen z toho povinného veřejného pojištění, ten by měl garantovat i zdravotníkům určitou úroveň mezd.

Pane poslanče, na druhou stranu, když to ministr zdravotnictví nedokázal zajistit na dobré slovo, tak jak jinak by to mohlo jít než zákonem?

Boris ŠŤASTNÝ:
Ale ono na začátku bylo zcela jasně řečeno, že budou vytvořeny podmínky pro to, aby mohlo dojít k nárůstu těch platů. Hovořilo se, a to memorandu hovoří o 10 %, ministr jasně řekl, že postupně ve svých přímo řízených nemocnicích nebo přímo řízených zařízeních, kde mimo jiné v minulém roce získali, získalo ministerstvo zdravotnictví zisk přes 400 milionů korun, zeptejte se krajských, krajských nemocnic nebo pana hejtmana, zeptejte se, v jakém zisku pracovalo středočeské zdravotnictví například, tak přeci tam je možné tyto věci garantovat. V ostatních případech je možné to garantovat pouze tou takzvanou úhradovou vyhláškou, která je pro veřejnost velmi obtížně vysvětlitelná, ale je tady jeden jediný argument. Tou změnou financování na takzvané DRG, čili placení za pacientem podle diagnózy, jsou znevýhodněny právě ty státní velké nemocnice. Ty dostanou přidáno tak 2 až 3 %, zatímco krajské nemocnice nebo kraje obecně dostanou nejméně 4 %. Příklad? Jihočeský kraj přes 5 %, střední Čechy 3,9 %, jestli se nemýlím.

Pane hejtmane, krajské nemocnice skutečně lékařům peníze nezvedly. Z těch 124 to udělala podle odborů jediná, podle ministra Hegera se na zvyšování mezd lékařů v krajských nemocnicích měly podílet také kraje. Proč jste to neudělali? Jde přece o lékaře ne o politiku.


David RATH:
Protože jsme ty peníze nedostali. Paní redaktorko, jestli chcete vy nebo já jsem to dneska nabídl panu ministrovi nebo tady panu kolegovi, pojďte se mnou do banky, kde mají účty naše nemocnice a já vám tam ukážu bankovní výpis, kolik dostávaly od pojišťoven v loňském roce, a kolik obdržely letos. Letos my dostáváme méně, už to máme spočítané, už je to jasně z dodatku z pojišťoven, už je to podle toho, jak tam přišly peníze. A jen náš kraj dostane o 33 milionů méně než v loňském roce za to, že uděláme stejnou zdravotní péči. A pozor, to nám ještě vláda dala takový dárek, že zvedla DPH, čímž nám zdražila všechny vstupy, tedy nemocnice mají vyšší náklady, takže nám jenom na tom DPH schází dalších zhruba nějakých 30 milionů, které musíme najít v našich rozpočtech. Čili vidíte, jaká se tady hraje hra. Pan ministr tady vysloveně lže. Žongluje nějakými čísly, že tu přidal, tam přidal, ale nám ty peníze na naše bankovní účty prostě nedošly.

Takže, pane poslanče, váš koaliční ministr věděl, že nesplní ten slib, který před rokem dal?

Boris ŠŤASTNÝ:
Ale on ho splnil. Ministr.

Ne, teď jsme slyšeli, že ty peníze podle poslance a hejtmana nepřišly.


Boris ŠŤASTNÝ:
Ale to říká, to říká pan...

David RATH:
Pane kolego, pojďte...

Boris ŠŤASTNÝ:
To říká pan hejtman. Já bych tedy, jestli, jestli dovolíte.

David RATH:
Pane kolego, pojďte se mnou, tak pojďte se mnou zítra do banky, pojďte se mnou do banky, já vám ty účty ukážu.

Boris ŠŤASTNÝ:
Jestli dovolí, pan hejtman...

Necháme, prosím, domluvit pana poslance.


Boris ŠŤASTNÝ:
Pustí mě, pustí mě ke slovu;děkuji. Tak řeknu jedinou věc. Víte, já sedět na místě pana hejtmana měsíce před začátkem kampaně do jeho kraje, tak bych se spíš chlubil tím, jakým způsobem ušetřil ve svém kraji, kde udělal investici, která je rentabilní, smysluplná, proč protizákonně například vrací poplatky. Kdybyste, pane hejtmane, protizákonně nevraceli populistickým způsobem poplatky, nemusel jste tady hovořit o 30 milionech. Ještě by vám dalších 50 milionů zbylo na účtě.

Dobře, pane poslanče, a nepůjdete tedy s nabídkou pana hejtmana Ratha podívat se do banky, kolik těch peněz skutečně přišlo, protože potom se vaří jen s čísly?

Boris ŠŤASTNÝ:
Není důležité, co je v bance, ale důležité, co je v těch nemocnicích. A já mám velkou obavu a mám samozřejmě velké signály z krajů, že jsou, že je tam obrovský chaos, panuje tam nekoncepčnost, panuje nekoncepčnost v investicích, naprosto neprůhledné zakázky, losovačky. Podívejte se na ústeckou zdravotní, která z evropských fondů bylo odebráno několik set milionů korun a šetří to policie. Prostě to jsou všechno problémy v krajích a hejtmani se nyní budou snažit tuto věc zakrýt takovými to návrhy. Ale já si myslím, že každý člověk to musí vidět a je naprosto nemorální v této ekonomické situace přicházet s takto neodůvodněným požadavkem.

Takže, pane hejtmane, neměly by si tedy nejdříve krajem zřizované nemocnice udělat pořádek v hospodaření?

David RATH:
No, tady toho zaznělo hodně a k některým konkrétním věcem. Třeba ty ústecké evropské fondy má na starosti váš poslanec za ODS a bývalý hejtman Šulc, který je předseda regionální rady, pobírá za to peníze a on je zodpovědný za to, že tam je zastavený ten program a že tam je podezření.

Boris ŠŤASTNÝ:
Ale co jste vy udělali?

David RATH:
Neskákejte mi; takže když jste tady říkal příklad korupce na kraji, tak toto je konkrétní příklad možné korupce vašeho člena a vašeho poslance. Takže abysme zase věděli, jak to je. To, že něco je kraj, neznamená, že to je jen sociální demokracie, ale leckde je to právě vaše ODS.

Takže i hejtmani ODS by si měli udělat pořádek.

David RATH:
Takže a ještě...

Prosím, jen necháme velmi stručně zareagovat na toto a potom vás nechám pokračovat dál. Jenom teď tady zazněla konkrétní výtka, pak vám vrátím slovo. Jenom velmi stručně.

Boris ŠŤASTNÝ:
Podívejte se...

Jestli by si neměli i hejtmani ODS udělat pořádek ve svých nemocnicích, kde kraje zřizují?


Boris ŠŤASTNÝ:
Podívejte se, já znova opakuji, je přece evidentní, že tento návrh, který byl předložen, se snaží zakrýt naprosto iracionální hospodaření sociální demokracie v krajích. Tečka, nic víc, nic míň.

Pane hejtmane...

David RATH:
Tak já musím říct, že pan ministr dal slib, na který neposlal peníze, čili za prvé, kdybychom chtěli být úplně korektní, tak můžeme klidně říct, že žádným slibem ministra nejsme vázáni. Je to asi tak totéž, paní redaktorko, jako kdybych já vám tady slíbil, že vám zítra váš pan ředitel zde přidá 3 tisíce na platu. Slíbit vám to tady před národem mohu, zajistit to mohu těžko, čili to udělal pan ministr. Dobře, i to my na krajích bychom akceptovali, že pan ministr dává sliby i za druhé, ale co bohužel nemůžeme akceptovat, že nám na to neposlal peníze, to znamená, jak jsem říkal. Vláda nám dala méně do nemocnic.

A pokud byste, jak to zaznělo třeba protizákonně nevraceli poplatky, tak by se třeba kraje mohly skutečně zapojit do...


David RATH:
Nemohly.

Financování těch záležitostí, aby lékaři dostali přidáno...

David RATH:
Samozřejmě nemohly. Já jsem vám tady...

Kraje zřizují ty nemocnice.


David RATH:
Já jsem vám tady říkal, že jen na tom, že dostaneme méně od pojišťoven a letos to je 30 milionů v našem kraji. Za poplatky já zaplatím, že jsme začali vracet skutečně jen těm, co si požádají a sociálně slabým, tak zaplatím 5 milionů korun. I kdybych těmto sociálně slabým, kteří fakt na to nemají, těchto 5 milionů nedal, tak tím rozhodně zdravotnické platy příliš nezvýším. To by bylo skutečně o pár desítek korun na každého zdravotníka, a na to určitě lékaři a sestry nečekají.

Takže, pane poslanče, pravda je, že pan ministr to slíbil a pokud peníze nepřišly, jak vlastně se na tom neustále ti protistrany přou, tak jak by si nemocnice v krajích mohly s tou situací poradit, aby se lékaři ke zvýšení platů dostali?

Boris ŠŤASTNÝ:
Ale úplně stejně, jako si s tím poradil stát, úplně stejně tak, jak si s tím poradily fakultní a jiné nemocnice, které jsou přímo řízeny ministerstvem zdravotnictví. Úplně stejně, jako si s tím poradily třeba některé nemocnice, které jsou řízeny jednotlivými městy jako městské nemocnice. Úplně stejně. Musely by šetřit peníze, zacházet s nimi hospodárně, nevyhazovat je, rozumně investovat, čili nedělat nějaké megalomanské projekty a samozřejmě samy se rozhodnout a samy z těch ušetřených peněz, které jim byly poskytnuty navíc a navýšeny, dát více peněz na jednotlivé platy lékařů, kteří si to zaslouží. A odbory by samozřejmě měly v tuto chvíli útočit nikoli na pana ministra, ale na pana hejtmana Ratha a další hejtmany ze sociální demokracie, proč tedy vlastně oni nepřidali jejich doktorům a jejich nemocnicím.

David RATH:
A my jsme dali ten slib? My jsme dali ten slib? Proč by na nás někdo měl útočit za to, že pan ministr dal slib, který neplní? To nemá logiku, to sám musíte uznat, že to nemá logiku. Co jste, co se týče třeba investic. Tak v našem kraji investice dáváme v podstatě jen z evropských fondů, tedy z peněz Evropské unie, které na platy použít prostě nejde, a pak z našich rozpočtových prostředků. Třeba naše nemocnice na investice nedávají nic, to všechno jim platí kraj nebo Evropská unie. A navíc ještě i z krajského rozpočtu dáváme nemocnicím poměrně velké provozní dotace na platy, na platy, aby nemusely klesnout. Protože jak jsem tady říkal, tak nám pojišťovny posílají méně, vláda nám zdražila vstupy, čili já musím těm nemocnicím dát peníze, aspoň aby platy sester a lékařů neklesaly. Ne stoupaly, neklesaly.

Poslední velmi stručné slovo. Podle vás není problém, že ministr tedy ten slib nenaplnil v té konkrétní podobě?


Boris ŠŤASTNÝ:
On ho nemohl naplnit v konkrétní podobě, protože on přesně...

David RATH, stínový ministr zdravotnictví; hejtman Středočeského kraje /ČSSD/:
Tak proč ho dával?

Boris ŠŤASTNÝ:
Jasně dal a přesně dal jasné parametry, které byly, že ministerstvo bude garantovat a vládní politikou bude garantovat jasné podmínky pro navýšení platů lékařů. Splnil to tam, kde může a zbytek je na provozovatelích zdravotnických zařízení, v tomto případě na krajích.

Pánové, já vám děkuji, na shledanou.

---

zdroj: ČT

Zdroj: Česká televize

Sdílejte článek

Doporučené

Na rodině stále záleží

20. 9. 2024

Nemělo by se to, nicméně děje se to stále. Měkké obory, jako je psychologie nebo ekonomie, užívají pojmy z fyziky, s nimiž zápolí i fyzika. Například…

Stačí se podívat

21. 6. 2024

Hodnocení druhých lidí na základě pozorování jejich tváře a těla je ovlivněno pocitem důvěryhodnosti a dominance.