Co by měl nový ministr zdravotnictví v resortu stihnout...
Senátorka MUDr. Alena Dernerová
Měly by se dokončit započaté zákony, které se připravují 3,5 roku. Pro nás je rozhodující zákon o postgraduálním vzdělávání lékařů a farmaceutů. Jeho podoba se mi příliš nelíbí, protože z původních 29 základních oborů, které navrhovala vláda, je oborů 43 - nyní jich máme 46, což jsme chtěli výrazně redukovat. Je to také otázka pravidelného narůstání platby za státního pojištěnce, která je neustále v dohadech.
Pak je to personální otázka mimopražských nemocnic, to je velká svízel, za sedm měsíců, které reálně bude mít nový ministr, se vyřešit nedá, je to běh na dlouhou trať, protože lékaři prostě nejsou. Budeme mít přístroje, které se nakoupí, ale nebudou doktoři, kteří by s nimi pracovali.
Další je otázka přístrojové komise na ministerstvu zdravotnictví. I když se její půdorys mírně změnil, je v ní hodně lidí blízkých ministerstvu, jejich rozhodování tedy nemusí být tak objektivní, jak bychom si představovali. Do budoucna je nutno řešit financování zdravotnictví jako takového, 7,9 procenta HDP je málo, když i Slováci dávají více, mělo by se začít uvažovat o vícezdrojovém financování. Byla bych pro redukci zdravotních pojišťoven – je to jedna z cest, jak ušetřit, protože všechny pojišťovny nabízejí totéž a ve finále to stojí hodně. A plédovala bych za komerční připojištění, ale aby ho nabízely zdravotní, ne komerční pojišťovny. Kdo na to má, připojistí se, dá do systému víc peněz a bude i pro ty ostatní. Někdo bude operován dřív, někdo později, ale stejně kvalitně, jako ten, kdo si to zaplatí. To nový ministr všechno nestihne vyřešit, ale měl by alespoň začít – aktuálně především dotáhnout vzdělávání a získat doktory, aby zůstali v ČR.
Prezident Svazu zdravotních pojišťoven ing. Ladislav Friedrich CSc.
Z pohledu zdravotních pojišťoven není ani tak důležité, jestli to bude nový ministr, nebo ten, který končí – jakýkoli ministr může udělat jenom dvě podstatné věci – nastavit úroveň úhrad, respektive především platbu státu za státní pojištěnce od 1. ledna 2018 tak, abychom to věděli včas, a pokud možno to mohli vzít v úvahu v dohadování o cenách na rok 2018, a potom připravit úhradovou vyhlášku na rok 2018. Obávám se, že pokud jde o nějaké zásadní změny legislativy, tak už je pozdě a úroveň příjmů a výdajů pro rok 2017 už je nastavena, ekonomika nám bude dávat nějaké zdroje a zdravotní pojišťovny budou platit především podle úhradové vyhlášky. Tyto dva úkoly by byly před každým ministrem – takže změna ministra z tohoto pohledu neznamená nic zásadního.
Náměstek ministra zdravotnictví MUDr. Tom Phillip Ph.D., MBA
V nejbližší době půjde na vládu zákon, který řeší pravidelnou valorizaci, tam nepředpokládáme zásadní problémy, protože to je zákon, který je v souladu s programovým prohlášením vlády. Byl dokončen zákon 95 o vzdělávání lékařů, bude potřeba rozpracovat k němu vyhlášky, dále máme rozpracován zákon 96 o vzdělávání nelékařů, ten prochází legislativním procesem v parlamentu. Bude se připravovat rozpočet na příští rok, především úhradová vyhláška. Z pohledu ministerstva nás tyto úkoly tak jako tak neminou.
Předseda Lékařského odborového klubu – Svazu českých lékařů MUDr. Martin Engel
Pro nás je podstatné, jaké budou priority nového ministra - co si představuje, že na novém postu udělá, co z toho bude přínosné pro lékaře, jak se připojí k tomu, že se musí zvýšit platy, že se musí zastavit exodus. Hlavně si myslím, že je potřeba začít řešit neúměrné množství přesčasové práce a zlepšit pracovní podmínky doktorů.
Aktuálně bude potřeba vyhodnotit zákon o vzdělávání, do kterého poslaneckými iniciativami byly vneseny nové prvky, které porušily dohodu. Takže rozhodne nejde o vzkaz mladým lékařům: Zůstaňte tady. To mě mrzí, protože jsem celou dobu byl optimista. Měli bychom zastavit těch 200 lidí, kteří odcházejí hned po absolvování fakulty, jiné neseženeme, nechci spoléhat na dovoz z Ukrajiny. Máme tu české lékaře a je potřeba udělat všechno pro to, aby tu zůstali.
Druhá věc, aby ministr souhlasil s tím, že zdravotníkům je potřeba přidat ještě alespoň dvakrát těch deset procent, když na rok 2017 je to už dohodnuto. Musí se aktivněji vstoupit do řešení přesčasové práce, lékařů je zoufale málo na to, kolik činnosti je. Netvrdím, že to ministr stihne vyřešit, ale musíme alespoň vidět, že se té směrnici blížíme, než se jí vzdalujeme, že jsme alespoň nakročili na správnou cestu. Uvědomuji si, že během pár měsíců se nic zásadního stihnout nedá, ale aspoň to kormidlo pootočit, abychom věděli, že na té cestě jsme, že alespoň jdeme správným směrem.
Ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny ing. Zdeněk Kabátek
Nemám kompetenci, abych úkoloval pana ministra, to je záležitost pana premiéra. Já mohu říct, že samozřejmě ministerstvo zdravotnictví je náš klíčový partner. Změna v jeho vedení, až už je z jakéhokoli důvodu, nebude mít dopad na běžnou denní práci. Musím také říct, že celou dobu, kdy řídím VZP, vztahy s ministerstvem byly vždy pracovní a korektní, předpokládám, že budou i nadále.
Na co by se měl zaměřit nový ministr – je několik projektů, které jsou rozpracovány, byla na nich odvedena spousta práce, je potřeba v nich pokračovat. Podle mého názoru je to DRG, myslím si, že je logické, že by projekt měl pokračovat se stejnou intenzitou dál. Pak je to sazebník výkonů, kde bychom byli rádi, aby byly dokončeny činnosti spojené s jeho kultivací. Na tom budeme s ministerstvem dál spolupracovat. A poslední věc, logická, která čeká ministerstvo v příštím roce, sestavit úhradovou vyhlášku pro rok 2018. Tam předpokládám, že bude zachován princip využití možných zdrojů a nedestabilizace celého systému. Pravidelná valorizace by umožnila jakési plánování růstu nákladů, ale podstatnější je, aby byla napsána úhradová vyhláška tak, aby respektovala vývoj na příjmové straně a dávala prostor pro vytvoření rezerv do budoucna a pokud možno šla v trendu sjednocování podmínek pro jednotlivé segmenty, poskytovatele i plátce.
Ředitel Ústavu zdravotnických informací a statistiky doc. RNDr. Ladislav Dušek Ph.D.
Netroufám si panu ministru radit, co by měl stihnout, myslím si, že to bude mít těžké od samého počátku, ta doba je krátká. Řeknu svá dvě přání – hrozně bych chtěl, aby tak jako ministr Němeček byl nový ministr mým partnerem při dalším vývoji projektu DRG. Troufnu si soudit, že tomu tak bude, protože to je zkušený manažer a šéf velké nemocnice, který nám bude umět radit a svým způsobem i fandit, aby to běželo jako doposud. A druhé mé přání se týká dalšího rozvoje ÚZIS, kde jsme nastavili řadu mírně revolučních změn, včetně budování systému, jako je národní registr hrazených zdravotních služeb, tedy otevírání dat pojišťoven pro analýzy, a doufám, a svým způsobem i vím, jak znám pana inženýra Ludvíka, že on bude tím člověkem, který tomu bude dál fandit a bude to podporovat, abychom to stihli dodělat. Definitivní termín je nekompromisní, a je to druhá polovina roku 2017, takže podpora ministra ještě v této vládě je nutností.
Ředitel IKEM MUDr. Aleš Herman, Ph.D.
Úkolem nového pana ministra bude především převzít úřad, ten reálně může vykazovat činnost někdy do skončení úlohy parlamentu, který dle mých informací končí tři měsíce před volbami, tedy reálné funkční období nového ministra je šest, sedm měsíců. Bude mít přes sebou dva stěžejní úkoly, návrh státního rozpočtu v kooperaci s vládou a jeho příprava pro další vládu, a návazně příprava parametrů úhradové vyhlášky v kooperaci se zdravotními pojišťovnami tak, aby pro další vládu, která se ujme po volbách řízení státu, byla úhradová vyhláška nachystána. Možná bude muset ještě dostát některým legislativním procesům v poslanecké sněmovně. Zákony, které tam visí (je jich více – norma protikuřácká, léky, vzdělávání, možná i další) - bude muset dokopnout do branky, aby to neskončilo pod stolem, protože jak víme, jakmile parlament skončí činnost, vše, co je dosud neprojednáno, končí a začíná se znovu.
Předseda Sdružení ambulantních specialistů MUDr. Zorjan Jojko
Podle mého soudu by měl nový ministr opravdu objektivně zhodnotit stav českého zdravotnictví a financování jednotlivých segmentů a opravdu objektivně by měl dál zapracovat na tom, jakým způsobem budou placeny jednotlivé segmenty - nikoli na základě toho, jak hlasitě kdo křičí a bude křičet, ale na základě reálných potřeb. To je hlavní. Bude dělat úhradovou vyhlášku – bude ovlivňovat jednání správních rad ve zdravotních pojišťovnách a seznam výkonů na rok 2018. To je potřebné a je to zcela v jeho moci. Obávám se, aby nechtěl dát víc nemocnicím, jako jeho náměstek a bývalý ministr zdravotnictví MUDr. Martin Holcát, který měl velkou tendenci to tak udělat. Neudělal to na sto procent, méně než ministr MUDr. Svatopluk Němeček.
Prezident České lékařské komory MUDr. Milan Kubek
Pokud nový ministr nezíská podporu celé vlády, pak se mu toho s resortem zdravotnictví příliš udělat nepodaří. My doufáme, že ing. Ludvík, který dlouhá léta vede Fakultní nemocnici Motol a vždycky dokázal získat peníze pro svoji nemocnici, bude stejně vehementně bojovat za celé zdravotnictví a získá peníze pro resort jako celek. Byli bychom rádi, kdyby našel společnou řeč s ministrem financí. Měl by určitě dosáhnout zvýšení platby za státního pojištěnce, prosadit zákon o pravidelné valorizaci, to je ostatně součástí programového prohlášení vlády.
Měl by jednat o zavedení zdravotní daně na tabák a alkohol, případně o alokaci části výnosu z této spotřební daně do zdravotnictví. Co se týká úhrad, tak je to změna mechanismu dohodovacího řízení tak, aby poskytovatelé a pojišťovny s ministerstvem zdravotnictví přímo jednaly o textu úhradové vyhlášky. Nový ministr by měl zahájit práce na zásadní změně seznamu výkonů, aby se změnil v závazný ceník s reálnými náklady poskytovatelů zdravotních služeb včetně možnosti přiměřeného zisku. Očekáváme také legislativní úpravy ve smyslu, aby pacienti, pokud se rozhodnou pro nadstandardní materiál, neztráceli nárok na úhradu materiálu ve standardní úpravě, aby tedy nemuseli platit všechno, ale jen doplatek.
Co se týká platů, připravena je novela zákoníku práce, kterou se sjednotí odměňování. Všechny nemocnice, které mají smlouvu s pojišťovnou, by byly povinny respektovat státní tarifní tabulky. Měl by se ještě věnovat zákonu o vzdělávání, poslanecká sněmovna ho změnila tak, že mladé lékaře v republice neudrží. Sjezd ČLK vyzval ministerstvo, aby vytvořilo pracovní skupinu, která bez ohledu na tlaky lobbistů normu přepracuje pokud možno do znění, které prošlo letos v únoru vládou. Nový ministr by také měl dát ČLK kompetence kontrolovat personální vybavení nemocnic. Úkolů je hodně, všechno se stihnout nedá, něco určitě, ale je potřeba především začít.
Ředitel Nemocnice Jihlava MUDr. Lukáš Velev MHA
Nový ministr bude muset řešit odchody lékařů. Finančním nabídkám ze zahraničí se čelit nedá, nebo jen velmi obtížně. Možnosti jsou v ostatních sociálních podmínkách, ubytovny, byty atd. Co ale považuji za vysoce problematické, je systém postgraduálního vzdělávání v ČR, který odrazuje nejen čerstvé absolventy lékařských fakult, ale i lékaře s praxí. Obávám se, že poslaneckou sněmovnou přijatá novela zákona 95/2004 o zdravotnických povoláních lékaře, zubního lékaře a farmaceuta situaci spíše zhorší. Systém základních oborů, certifikovaných kurzů a akreditací, řízený odbornými společnostmi bez jakékoli supervize ČLK nebo MZ, je jedním z hlavních, ne-li vedoucím problémem, kvůli němuž lékaři odcházejí. Vysoké nároky v kombinaci s nízkým hodnocením kvalifikace tento efekt násobí. Způsobuje nedostatek lékařů, tím jejich přetížení, další odchody a kruh se uzavírá.
nam
Zdroj: Medical Tribune