Chytráctví farmaceutických firem
Sociolog Donald Light prošel dostupné údaje o výsledcích klinických zkoušek, schvalování nových léků na americkém trhu a o marketingových strategiích farmaceutických firem. Dospěl k závěru, že kvalita jimi nabízeného zboží je v průměru horší, než se lékaři i pacienti domnívají.
"Firmy mnohdy skrývají nebo zlehčují informace o vážných vedlejších účincích nových léčiv a naopak přehánějí jejich pozitivní účinky," shrnul na posledním výročním setkání Americké sociologické asociace Donald Light z lékařské univerzity v New Jersey.
Účinky se sice ověřují klinickými zkouškami, málokterý lékař je však má čas detailně studovat. Navíc je platí přímo výrobci a jejich průběh mohou upravovat ve svůj prospěch. Nezávislá hodnocení podle Lighta ukazují, že kolem 85 procent nových léčiv přináší jen nepatrné výhody proti starším verzím, přičemž mnohdy mají vážnější vedlejší účinky. Cituje studii, podle níž ze 111 sledovaných žádostí o schválení nového léku jich kolem čtyřiceti procent vykazovalo závažné prohřešky proti správnému průběhu klinických zkoušek.
Trh s léčivy přirovnává Light k trhu s ojetými auty. V obou případech má zákazník méně informací než prodejce, který má proto tendenci vydávat méně kvalitní zboží za špičkové. Kupující však s nejistotou počítá a výrobkům přisuzuje jistou průměrnou kvalitu.
Nejlepší zboží je tak prý postupně z trhu vytlačeno, protože výrobci se do něj nevyplatí investovat. Průměrná kvalita výrobků je tedy nižší, než kdyby zákazníci nebyli nuceni kupovat zajíce v pytli. O úspěchu rozhoduje především dobrá reklama. Není proto divu, že farmaceutické firmy utrácejí za marketing i dvakrát více než za vlastní vývoj nových léků.
Týden, von
Zdroj: Týden