Chvála elektronických knížek
Většina lékařů, které pro redakci Medical Tribune vybrala společnost IZIP, logicky tento systém chválila. Na druhou stranu uznávají, že do systému nejsou zapojeni další lékaři, a proto propojenost sdílených dat zatím není funkční.
Lékařům jsme pokládali tyto otázky:
1) Používáte aktivně IZIP. Jak konkrétně? S jakými dalšími lékaři si vyměňujete informace?
2) Kolik vašich pacientů je do systému zapojeno? Kolik záznamů zde máte u jednotlivých pacientů? Pročítáte je, zapisujete?
3) Můžete uvést konkrétní příklad toho, jak díky jste díky své účasti v IZIPu zabránil zdvojování vyšetření, zbytečnému předepisování léků a podobně?
4) Jste s IZIP spokojeni?
5) Jak jste k IZIP dostali? Byli jste osloveni zástupci společnosti? Nebo šlo o Vaši vlastní iniciativu?
MUDr. Eva Mátlová, praktický lékař pro děti a dorost, Nové Město na Moravě
1) IZIP aktivně používám a vyměňuji si díky němu informace nejen s ostatními lékaři, ale i s nemocnicí. U nás máme to štěstí, že novoměstská nemocnice s tímto systémem pracuje. Každé ráno mám ve schránce několik zpráv IZIPu – který pacient se mi toulal po nemocnici, či zprávy o vyšetření od endokrinologů, alergologů, chirurgů. Zkrátka máme štěstí, že v našem okrese to funguje velmi dobře – proto jsem do toho vstoupila. Když přijde dítě do nemocnice, lékař otevře IZIP a okamžitě zjistí výsledky ambulantního vyšetření.
2) Dohromady mám 637 pacientů – z toho 510 zapojených v IZIP. Jakmile mi nyní do ordinace přijdou novorozenci, tak jim hned nabízím možnost se zaregistrovat. Když pak přijdou v šesti týdnech, tak už mají svůj PIN a rodiče získají přístup k účtu. Z praxe vím, že se na něj koukají – zejména tatínkové často kontrolují zápis z návštěv.
3) Pokud posílám děti do nemocnice, mohou si lékaři zjistit, že já již rentgen napsala, a proto není třeba dalšího rentgenu. V ordinaci mám navíc vlastní CRP přístroj a po každém vyšetření zaznamenávám výsledky do systému. Díky tomu v případech, kdy pacienta pošlu do nemocnice, ušetřím vyšetření.
4) S vlastním IZIP jsem velmi spokojená. Bohužel se nelíbí náborové akce této společnosti, kdy vás v supermarketech nutí k založení účtu jejich PR agentura. Mnoho kolegů právě tyto akce odrazují od participace na IZIP. Přijde-li k pak k lékaři takto „ulovený“ pacient, tak naštvaný doktor nenapíše do systému ani čárku. Nahánění lidí není cesta, kterou bych považovala za správnou – spíše to projektu škodí. Výsledkem je pouze virtuální číslo zaregistrovaných lidí – nikoli už lidí se záznamy.
5) Do projektu IZIP jsem se pustila už před lety, kdy to celé vlastně začínalo. Tenkrát mě oslovil zástupce IZIP. Nejhorší na tom všem bylo přepsat všechny údaje ze složek do elektronické podoby – tím jsem strávila několik víkendů, ale od té doby mám méně práce. Když pak v 19 letech předávám pacienta, tak díky záznamům v IZIP je to záležitost na 10 minut.
MUDr. Jindřich Navrátil, praktický lékař pro dospělé, Bojkovice
1) Do IZIP zapisuji informace pacientů, akutní záležitosti, anamnézy, dekursy návštěv, předepsané léky, atp. Zatím jediný lékař, se kterým v této záležitosti nějak spolupracuji, je paní doktorka Hlavačková v Uherském Brodě. Ale velmi se mi osvědčila spolupráce s uherskobrodskou laboratoří, se kterou si vyměňujeme informace pravidelně. Oni mi posílají elektronicky výsledky a já jim zasílám některé informace o pacientech.
2) V mém případě je v IZIP zapojených zhruba 60 procent všech pojištěnců VZP, o které se starám. Pozoruji zájem o nové registrace, kdy řada pacientů byla oslovena nějakými agenturami v terénu – nicméně úplně tomu nevěřili a raději se o tom přišli poradit se mnou. Pokud projeví zájem o registraci, tak jim ještě ten den zřídím účet a vyplním všechny akutní informace a eventuelně jim ještě vysvětlím, jak se lze do systému přihlásit a co se v něm dá zjistit. Vysvětlení je otázka tři čtyř minut.
3) Velmi mě zaujal případ, kdy si jeden můj pacient sám ověřil výsledky. Měl jsem pacienta, který je kardiak. Dlouhodobě užíval Kordaron Dygoxin, Varfarin, apod. Nicméně, během podzimu a zimy u něj nastoupila tireotoxikóza, takže jsme pacienta po konzultaci s endokrinologem léčili Tyrozolem a začali jsme sledovat vývoj hodnoty TSH. Jednoho dne jsem si pacienta objednal na prohlídku. Hodinu před ní jsem se díval po výsledcích z laboratoře – a zjistil jsem, že mi žádné neposlali. Když ale pacient přišel, tak mi povídá: „Tak to mám lepší. Díval jsem se do IZIP na výsledky krve a kleslo mi to o 30.“ Stran zdvojování vyšetření jsem ale žádné výsledky nezaznamenal, protože si myslím, že lékaři-specialisté nepracují s tímto systémem vůbec. Pokud tento systém nebude využíván skutečně v plném rozsahu, tak nemají tyto sliby smysl.
4) S IZIP spokojený jsem, ale uvítal bych, kdyby ho používalo více specialistů. Ne vždy mě pacient přinese na papíře výsledky. V tomto směru bych byl rád, kdyby se něco podniklo. Ještě dodám, že jako externista na pohotovosti jsem IZIP několikrát využil v případech, kdy lidé nevěděli, na co se léčí, co berou za léky, apod. Nejvíce by se ale IZIP využil u záchranné služby, kdy by do záznamů měly přístup posádky auta.
5) K IZIP jsem se dostal tak, že za mnou začali chodit pacienti a žádali po mě dopsání informací k jejich účtům. Tak jsem ho zavedl. IZIP ale beru jako okrajovou součást své ordinace – myslím si, že pacienti si mě vyhledávají pro jiné kvality, než kvůli nějaké elektronické kartě.
MUDr. Marie Manoušková, praktický lékař pro dospělé, Ostrava
1) IZIP používám velmi aktivně. Mám například pacienty v Masarykově onkologickém ústavu v Brně, kde IZIP používají, takže veškerá CT, vyšetření, laboratorní výsledky – to všechno si můžeme stáhnout jeden od druhého a mě osobně se tento přístup hodně osvědčil. Jsem velmi ráda, že mám pacienty v IZIP a nemusím tak zbytečně provádět zbytečná vyšetření. Co se rozšíření IZIP týká, jsou lékaři, kteří umí pracovat s internetem, IZIP uznávají a jsou jeho příznivci. Naproti tomu zde máme i pány doktory – a nemluvím jen o důchodcích, jsou mezi nimi i mladí lékaři – kteří počítač ani nemají a s internetem nepracují. Já osobně si ordinování bez počítače v dnešní době neumím představit – sledování preventivních prohlídek, očkování proti tetanu... Je jedna věc chtít se zapojit, věc druhá jestli vůbec mohou. Co se Ostravy týká, dříve jsme pomocí IZIP hodně komunikovali s Vítkovickou nemocnicí, ale po jejím převzetí AGELem je komunikace s jednotlivými odděleními trochu horší. Nicméně komunikace s laboratořemi je stále perfektní. Městská nemocnice v Ostravě má teprve podepsat smlouvu o IZIP a vím, že probíhají jednání o zapojení fakultní nemocnice. Ale zdůrazňuji, co se laboratoří týká, je to pohádka. Už jsem poprosila pana ředitele naší laboratoře, aby vstoupil do IZIP. Když totiž ráno odeberu vzorky, tak má v poledne na internetu výsledky.
2) Celkově mám 976 pacientů, z toho je zhruba 500 zapojeno v IZIP. Někteří z mých pacientů jsou již starší lidé a nepřáli si být do systému zapojeni. Kupodivu se toho bojí i někteří mladí lidé, navzdory tomu, že jme jim vysvětlovali všechny výhody, které to má. O nové registrace je velký zájem – jak mezi mladšími, tak hlavně mezi velmi nemocnými lidmi – když se jim něco stane, má lékař možnost rychle zjistit například jestli jsou diabetici, jaké berou léky, jaké mají alergie, apod.
3) Měla jsem pacienta s metastázemi a nemůžu si v této souvislosti vynachválit spolupráci s onkologickým ústavem v Brně. Díky komunikaci přes IZIP jsem já provedla některé testy a oni mi potom sdělili, jestli se pacient může s těmito hodnotami dostavit či jestli mám aplikovat nějakou léčbu. IZIP funguje velice dobře, jen musí být zapojeni skutečně všichni.
4) IZIP funguje fantasticky, pokud jsou všichni zapojení a té myšlence oddaní. I pacienti už si pomalu začínají hlídat záznamy v systému a tím se posiluje důvěra ve vztahu mezi lékařem a pacientem.
5) Byla jsem oslovena zástupci už před lety a jelikož v ordinaci používám počítač již od roku 1992 a měla jsem počítačovou databázi pacientů, tak pro měl byl IZIP přínosem.
MUDr. Tomáš Doležel, praktický lékař pro dospělé, Nymburk
1) Patrně jsem výjimka, IZIP nepřipadá tak špatný, jak všichni tvrdí. S IZIP pracuji, ale nějaká intenzivní výměna dat s ostatními lékaři neprobíhá. Z kolegů praktiků téměř nikdo. Nevím ani o žádných specialistech. Naštěstí používají systém nemocnice, tedy kromě Kolína. Nemocnice v Kolíně přešla pod Středočeský kraj a pan hejtman Rath jim práci s IZIP zatrhnul – už dva roky neposlala do IZIP ani písmeno. Naštěstí tu máme nemocnice v Městci Králové a v Nymburce, které posílají. Do IZIP vyplňuji poctivě vždy alespoň zprávy a závěry vyšetření. Díky digitálnímu formátu je výhoda, že si mohu data jednoduše překopírovat i do dalších programů – to se hodí například když vypisuji lázně. Dále se mi líbí, že pokud pošlu pacienta na rentgen, tak nemusím týden čekat, než mi přijde poštou. V systému mám rentgen ještě ten den večer.
2) V IZIP mám registrováno kolem 700 pacientů. Myslím si, že je to celkem slušné číslo. U VZP mám celkově kolem tisícovky pacientů.
3) Příkladů je spousta. Někteří pacienti mi třeba nedonesou zprávu z vyšetření a díky IZIP vidím, že se potáceli někde po nemocnicích a různých vyšetřeních. Vidím tak, že už mají nějaké procedury za sebou a já je tam tak nemusím posílat víckrát. Ale také třeba vidím, že někteří pacienti chodí na chirurgii s drobnostmi, které jsem mohl léčit já sám. Ale hlavně díky IZIP o těchto věcech vím a nečeká mě nepříjemné překvapení, protože pacient se leckdy o těchto věcech vůbec nezmíní. Musím pochválit nemocnici v Městci, protože tam vyplňují všechna oddělení data velmi poctivě a zmíněné rentgeny nebo rychlé laboratoře jsou k nezaplacení.
4) Jestli jsem spokojen? Nikdo mi zatím nenabídl jinou alternativu. Pokud by mi někdo dal na výběr minimálně ze dvou možností, tak bych pak mohl říci, které je lepší. V zásadě mi IZIP vyhovuje. Kdyby se s ním pracovalo ve větším měřítku, tak by se možná přišlo na něco, co by se dalo upravit a vylepšit, ale vzhledem k tomu, že neexistuje nic jiného a tento projekt stál již tolik peněz, je jeho zavržení pochybnou myšlenkou. Přijde mi ale, že kolem celé věci panuje neuvěřitelná hysterie. Považuji minimálně za zvláštní, když zástupci lékařů a zubařů sepsali prohlášení proti IZIP. Přestože znám pana doktora Chrze, tak nechápu jeho motivaci, protože opravdu nemám tušení, k čemu by zubaři používali IZIP.
MUDr. Josef Dvořák, praktický lékař pro dospělé, Nýřany
1) V systému IZIP jsem aktivně zapojený už od roku 2004. Používám ho zejména k odesílání rekursů, termínů očkování, anamnéz a emergentních informací, které by mohly být důležité např. pro zdravotní záchrannou službu. Otázka, s kým si vyměňuji informace, je trochu zavádějící; v IZIPu nedochází k výměně informací, ale k možnosti sdílení těchto informací. O tom, kteří konkrétní lékaři tyto informace čtou, nevím, technicky to při sledování svých vlastních záznamů ani nejde zjistit. Tady by bylo asi vhodnější obrátit se přímo na společnost IZIP. V mém okolí do systému již řada ambulantních specialistů zapisuje, konkrétní jména ale uvádět nebudu, k tomu nemám oprávnění.
2) V systému mám zaregistrováni cca 800-900 klientů. Vzhledem k tomu, že do IZIPu zapisuji od roku 2004, odhadoval bych počty záznamů na tisíce. Přesný počet ale neznám, zápisy mi automaticky provádí software, který používám v ordinaci. Pochopitelně si čtu záznamy, které zapisují kolegové; tady bych uvítal zlepšení a zjednodušení v připojení ke kartě klienta v IZIPu, zatím je to zbytečně komplikované a zdlouhavé a ne vždy je na to proto v ordinaci čas!
3) Několikrát jsem např. zjistil, že pacient, aniž mi to řekl, dochází ještě na internu, kde užívá preparát na snížení hladiny cholesterolu totožný s tím, který mu předepisuji. Zejména starší pacienti pak mají tendenci užívat obojí, protože díky rozdílným názvům neví, že užívají vlastně stejné léky, které jim ve vyšší koncentraci škodí! Stejně tak už jsem opakovaně zjistil, že léky na bolest, které píšu, píše klientovi třeba neurolog. Zatím tyto informace získávám spíše namátkou, díky zbytečně komplikovanému systému připojení nejsem schopen při každém vyšetření pacienta otevírat jeho kartu v IZIPu. Tady bych volal po zjednodušení, např. tak, abych třeba ihned po otevření zdravotní karty v mém lékařském programu se mi díky on-line propojení s IZIPem zobrazila historie kontaktů mého klienta s lékaři, případně historie předepsaných léků!
Štěpán Feik, www.tribune.cz
Zdroj: www.tribune.cz