Ad: Čas sluhů, dluhů a protimluvů
Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR konstatuje, že je překvapena účelovou rétorikou Zájmového sdružení CzechMed, České asociace dodavatelů zdravotnických prostředků (dále jen „CzechMed“), která na některých místech přechází až v účelové uvádění lživých a zavádějících informací. Pojetí komentáře MUDr. Miroslava Paláta, MBA, zveřejněného na stránkách MT vnímáme jako čistě osobní útok, čemuž odpovídá i forma, která nemá evidentně za cíl objektivně formulovat fakta, ale rádoby vtipným pojetím s účelově volenými ilustracemi a zjednodušeními očernit VZP ČR.
K otázce VZP ČR jako takové lze pouze uvést, že VZP ČR je zřízena zákonem č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, a její statut je nezpochybnitelný. V případech stanovených zákonem samozřejmě správní řízení realizuje (např. řízení podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím), nicméně v CzechMedem zmiňovaném segmentu zdravotnických prostředků si tuto roli nemůže a nechce nárokovat, ani si ji nikdy dříve nenárokovala, jak CzechMed účelově tvrdí.
Číselník VZP – ZP je databází zdravotnických prostředků (úhradovým katalogem VZP ČR), jejímž správcem je VZP ČR a na základě které realizuje úhradu této konkrétní zdravotní péče pro své pojištěnce. Z tohoto důvodu je VZP ČR plně oprávněna touto databází disponovat a její obsah doplňovat tak, aby poskytla svým pojištěncům odpovídající zdravotní péči při zachování podmínek daných zákonem (konkr. zákonem č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění). VZP ČR nikdy nezaujímala stanovisko, že se jedná o „nepostradatelný proces tvářící se jako správní řízení“, neboť k takovému typu správního řízení VZP ČR nemá ze zákona oprávnění, což CzechMed jistě dobře ví, a tak opět pouze deklaruje účelovost své zprávy.
Účelovou lež CzechMed používá, když mluví o § 15 zákona o veřejném zdravotním pojištění a dlouze přemýšlí o „ekonomicky nejvýhodnější variantě zdravotnického prostředku“, když se pokouší tento zákon citovat. Zákon ovšem samozřejmě nezná velmi nepřesný pojem „ekonomicky nejvýhodnější varianty“, ale používá poměrně přesné označení „varianta nejméně ekonomicky náročná“. V tomto pojetí je dikce zákona jasně srozumitelná, a kdyby cílem CzechMedu nebylo poškození jména VZP ČR, citoval by zákon jistě správně.
K velmi účelové ilustraci u pacientů čekajících na implantaci plicní chlopně musíme především uvést všechny informace a nikoli pouze některé pečlivě účelově vybrané: použití zmiňovaného zdravotnického prostředku samozřejmě není jedinou možnou léčbou těchto pacientů, jde pouze o formu provedení zákroku. V případech, kdy se jedná o jedinou možnou zdravotní péči, ji VZP ČR uhradí na základě § 16 zákona o veřejném zdravotním pojištění vždy, bez ohledu na uvedení či neuvedení jakékoliv položky v Číselníku VZP – ZP. Ve zprávě CzechMedu je zmiňován zdravotnický prostředek, jehož jediný dodavatel v tomto případě nebyl schopen/ochoten po dobu půl roku doložit VZP ČR zákonem stanovené podklady tak, aby mohl být do Číselníku VZP ČR vložen. Jedná se přitom o jediného dodavatele, jednoho z členů CzechMedu, a účel celé zprávy CzechMedu je tak víc než zřejmý.
V neposlední řadě je třeba připomenout, že takzvaný stopstav byl aplikován již v minulosti a tehdy (zřejmě s ohledem na jiné osobní poměry činovníků CzechMedu) žádné připomínky CzechMed neměl.
Přikládáme vyjádření ke stopstavu jako takovému:
Toto dočasné pozastavení příjmu žádostí o zařazení zdravotnických prostředků do Číselníku VZP – ZP není vyhlášeno na nijak extrémně dlouhé období, jde víceméně o vynechání jednoho pravidelného období zařazování, a to výhradně z níže uvedených důvodů. V dalších zařazovacích obdobích budou realizované změny generovat snazší pozici všem zúčastněným (a tedy i úsporu času a administrativy).
Samotná revize Číselníku VZP – ZP bude v konečném důsledku prospěšná pro všechny zúčastněné strany. Dojde k výraznému „zeštíhlení“ této databáze čítající desítky tisíc položek a tím k její větší přehlednosti, větší vzájemné porovnatelnosti stejných zdravotnických prostředků a snazší orientaci v této unikátní databázi – a to jak ze strany firem, preskriptorů a jiných podnikatelských subjektů, tak v konečném důsledku i pojištěnců. Ambicí této databáze zcela určitě není suplování dodacích listů tak, jak je některými dodavateli zdravotnických prostředků v současnosti chápána.
I s ohledem na mohutnost celé této databáze jsme přesvědčeni, že už v současné době obsahuje veškerou dostupnou zdravotní péči (v rámci segmentu zdravotnických prostředků) a pozastavením vstupu nových zdravotnických prostředků do Číselníku VZP – ZP není ohrožena dostupnost zdravotní péče pro pojištěnce VZP ČR. Naopak, související revize Číselníku VZP – ZP pomůže racionalizovat preskripci zdravotnických prostředků a tím i racionalizovat výdaje při zachování kvalitní zdravotní péče. Rovněž s ohledem na frekvenci uvádění skutečně zásadních inovací v oblasti zdravotnických prostředků významným způsobem ovlivňujících nabízený přínos pro pacienta je délka trvání stopstavu zcela zanedbatelnou.
Zmíněný proces v žádném případě neomezuje jakoukoliv firmu na českém trhu v jejím podnikatelském záměru – VZP ČR není složkou výkonné moci státu, není regulátorem ze zákona, tedy nemůže nijak ovlivnit vstup jakéhokoli výrobku jakékoliv firmy na český trh. VZP ČR financuje zdravotní péči svým pojištěncům a spravuje prostředky veřejného zdravotního pojištění svých pojištěnců (tedy zhruba 63 % populace). Je tedy ponechán i v případě výdajů pouze z prostředků veřejného zdravotního pojištění prostor pro zdravou konkurenci.
Mgr. Jiří Rod
tiskový mluvčí VZP
předměný článek v MT 19/2011, str. B6 ZDE
Zdroj: VZP