ZP METAL‑ALIANCE: co v reformě chybí
Zdravotní pojišťovna METAL‑ALIANCE oslavila 1. června již 18 let od svého založení. Ačkoli měla být původně orientována na obor hutnictví a strojírenství, v současné době má více než 415 000 pojištěnců a síť pracovišť po celé České republice. U příležitosti výročí „plnoletosti“ se její generální ředitel Bc. Vladimír Kothera, MBA, vyjádřil také k chystané reformě zdravotnictví. Stanovisko pojišťovny s citacemi komentářů Vladimíra Kothery k některým bodům reformy nyní otiskujeme.
České zdravotnictví reformu potřebuje. To je asi jediné, s čím souhlasí úplně všichni. Dosavadní snahy o provedení reformy většinou ztroskotaly na chybějící názorové shodě rozhodujících skupin. A právě shoda na tom, co by mělo být hlavními myšlenkami reformy, a tedy určení, jakým směrem chceme, aby se české zdravotnictví vyvíjelo, je předpokladem pro úspěch aktuálního reformního procesu. Co by tedy v reformě nemělo chybět z pohledu Zdravotní pojišťovny METAL‑ALIANCE?
1. Nový zákon o zdravotním pojištění
„Věcný záměr zákona neřeší to zásadní, co systém potřebuje, a sice definici prostoru, ve kterém by se měla konkurence odehrávat, chceme‑li systém více pojišťoven. Zároveň je nutné nově nastavit role zdravotních pojišťoven a omezit jejich závislost na státu. To, co systém jednoznačně deformuje a ničemu pozitivnímu nepřispívá, jsou například zásahy státu do stanovování cen úhradovou vyhláškou. Velmi často se tak děje pod rouškou veřejného zájmu, jejž lze jen velmi těžko definovat a který nutí zdravotní pojišťovny vynakládat finanční prostředky, aniž by to představovalo jakoukoli přidanou hodnotu pro pojištěnce, jež tak prostřednictvím zdravotního pojištění systém de facto financují.“
2. Silnější postavení pojištěnců v systému
„Je třeba jasně nastavit smluvní podmínky mezi pojišťovnou a pojištěncem, aby v nich byly práva a povinnosti pro obě strany. Zatímco pojištěnec by respektoval smluvní síť pojišťovny, zdravotní pojišťovna by mu byla povinna garantovat dostupnost a kvalitu péče. Ve vzájemném vztahu by dále měly být vyřešeny bonusy i malusy, čímž získáme motivované pojištěnce. Výhodou by bylo, pokud by se vytvořil prostor pro nominální složku pojištění, ale v tomto návrh zákona zatím pokulhává.“
3. Systémové řešení ceny práce ve zdravotnictví
V současné době byla nejviditelnější problematika platů lékařů v nemocnicích. Aby mohly být platy lékařů navýšeny i v příštím období, jsou nutné změny. „Nemyslím si, že podpisem memoranda byl problém platů lékařů definitivně vyřešen. Podle mne může být dlouhodobého zvýšení platů dosaženo pouze změnou současné ‚rovnováhy‘ mezi počtem lékařů, náklady na léky a výdaji na technologie a diagnostiku. Místo toho tady máme nesystémové řešení, na němž nelze stavět růst platů do budoucna.“
4. Restrukturalizace lůžkového fondu
„Pravda je, že počet lůžek je v ČR vyšší, než je průměr OECD na tisíc obyvatel, takže potenciál na snižování a optimalizaci jejich počtu existuje. Obávám se však, že ke skutečné restrukturalizaci lůžkového fondu nakonec nedojde, i když by taková ‚očista‘ našemu zdravotnictví prospěla ze všeho nejvíc. Odpůrci restrukturalizace ale musejí počítat s tím, že k dílčím úpravám lůžkového fondu bude muset do budoucna docházet kontinuálně. Důvodem jsou rychle se měnící způsoby poskytování zdravotní péče, nové technologie, ale i měnící se potřeby občanů. Obecně bych v otázce restrukturalizace uvítal věcnější přístup, kdy nebude ani tak podstatné, o kolik lůžek naše zdravotnictví zeštíhlí, jako spíše to, aby změny byly přínosem pro ty, kteří si péči platí, a to jsou občané.“
5. Definice standardu a nadstandardu
„Než se pustíme do definování standardů, měli bychom nejprve jasně vymezit mantinely, v nichž se budou standardy pohybovat. Tyto limity musejí být dlouhodobé, musejí brát v úvahu tvorbu zdrojů, priority v poskytování zdravotní péče a výši současné i budoucí spoluúčasti pacientů. Pro existenci standardů je totiž důležité, aby systém veřejného zdravotního pojištění vůbec byl schopný standardy financovat.“
6. Vytvoření prostoru pro konkurenci zdravotních pojišťoven
„Bylo by správné, kdyby pojišťovny mohly nabízet pojištěncům širší rozsah služeb, než který umožňuje současný zákon. Tím by se jednotlivé pojišťovny mohly proti sobě cenově vymezit. Budou nuceny zefektivňovat nakupování péče, optimalizovat smluvní síť, sledovat kvalitu péče, bonifikovat zdravotnická zařízení za kvalitu a hospodárnost léčby.“
7. Posílení role zdravotních pojišťoven
„Problematika posílení role pojišťoven je jedna z nejkontroverznějších problematik v návrhu zákona, která se setkala u ČLK s velkým odporem, ale k takovému střetu dojít muselo. K posílení role pojišťovny je nutné rozvolnění situace okolo uzavírání smluv a vytvoření prostoru v cenotvorbě. Uvědomuji si, že posílení role zdravotních pojišťoven musí být vyváženo dalšími prvky. Jedním z nich je jasně definovaná kontrola nad jejich chováním a tím druhým, možná ještě důležitějším, by mělo být právě posílení role pojištěnců.“
Zdroj: Medical Tribune