Přeskočit na obsah

Začal kníratý listopad

O problematice karcinomu prostaty se na odborných urologických fórech hovoří velmi často. Zvýšit povědomí o tomto onemocnění mezi laickou veřejností by mělo pomoci celosvětové charitativní hnutí nazvané „MOVEMBER“, které má své příznivce také v České republice.

Toto charitativní hnutí získává finance na podporu výzkumu a vývoje a také vzdělávání v oblasti karcinomu prostaty a karcinomu varlat.

Proč MOVEMBER? Název je vlastně složením dvou anglických slov – MO (moustache) – česky knír, a NOVEMBER – tedy listopad.

V průběhu listopadu si sympatizanti kampaně nechávají narůst knír jako symbol kampaně. Zároveň je jejich úkolem šířit ve svém okolí informace o rizicích karcinomu prostaty a varlat a o prevenci, včetně preventivních prohlídek, a samozřejmě vybírat finanční příspěvky. Za tímto účelem si vypěstovaly knír již přes čtyři miliony mužů z celého světa. Kampaň probíhá již ve 21 zemích, Česká republika je jednou z nich od roku 2009. Komunita Movember k dnešnímu dni získala více než 10 719 milionů Kč a financuje přes 800 celoročních programů v různých zemích. Myšlenka vznikla v roce 2003 v Austrálii, když si parta kamarádů při diskusi o dobročinných akcích zabývajících se zdravím žen, zejména rakovinou prsu, uvědomila, že muži podobný projekt, ve kterém by se mohli sami angažovat ve jménu vlastního zdraví, nemají. Od toho už bylo blízko k nápadu přinést alespoň na jeden měsíc zpátky do módy knír (ryze mužská záležitost), užít si přitom trochu legrace a zejména získat nějaké finance pro dobrou věc.

A jak kampaň funguje? „MO bratři“, kteří si dobrovolně nechávají narůst knír, se nemohou vyhnout otázce okolí, proč se rozhodli pro tuto změnu vizáže. Současně s vysvětlením tak šíří informace o kampani a jejím poslání. Zúčastnit se mohou samozřejmě i ženy, které si říkají „MO sestry“. Ty mají za úkol verbovat další „MO bratry“ do kampaně.

Zdroj: Medical Tribune

Sdílejte článek

Doporučené