Přeskočit na obsah

Za reklamu pokuta

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání udělila 42 pokut po 100 000 korunách zadavatelům a zpracovatelům reklam na doplňky stravy Urinal, Varixinal, Proenzi3 a Prostenal. Zmíněné reklamy odvysílaly v minulých měsících televizní programy ČT1, ČT2, Nova a Prima.

Rada se zabývala množstvím mutací daných reklam, přičemž některé z nich podle jejího předsedy Ing. Václava Žáka zákon neporušily, jiné však ano. „Podnětů k tomu, abychom se věcí zabývali, bylo několik, včetně stížností od diváků,“ upřesnil V. Žák. Rada podle jeho slov spolupracovala se SÚKL na vypracování metodiky, jíž se při rozhodování řídila. K porušení zákona o regulaci reklamy došlo tím, že zmíněné televizní spoty přisuzují potravině schopnost léčit onemocnění. Pokuty udělila rada firmám, které reklamu zpracovaly, i těm, které si reklamu v televizích objednaly. Celkem tak dostala firma Walmark pokutu 2,1 milionu korun, Mediarex Communications and Consulting 1,1 milionu Kč, Comtech 700 000 Kč a společnost 1. pozitivní 300 000 korun. Walmark byl zadavatelem, ostatní firmy se na reklamách podílely jako zpracovatelé.

Podle vyjádření předsedy rozhlasové a televizní rady Ing. Václava Žáka byly pokuty uděleny vesměs pro porušení ustanovení § 5d písm. d) zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, v platném znění. Píše se v něm, že „reklama na potraviny nesmí uvádět v omyl zejména tím, že přisuzuje potravině schopnost předcházet, ošetřovat nebo léčit lidské choroby nebo na takové schopnosti odkazovat; to neplatí pro minerální vody a pro potraviny určené podle zvláštních právních předpisů pro zvláštní výživu.“

Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 4/2007, strana B2

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené