Přeskočit na obsah

Z prosebníka zákazníkem

Změna postavení pacienta v systému zdravotnictví je první zásadní změnou, kterou české zdravotnictví potřebuje, aby bylo efektivnější. Pacient musí mít právo vybírat si rozsah a cenu zdravotní péče prostřednictvím alternativních pojistných plánů. Musí k tomu dostat i veškeré informace o kvalitě péče v jednotlivých zařízeních a její ceně. Tyto názory zazněly 22. listopadu na semináři, který na téma Co se musí změnit v českém zdravotnictví uspořádalo občanské sdružení Občan.

„Pacient musí přestat být prosebníkem a musí se stát zákazníkem,“ shrnul předseda sdružení Pavel Vepřek. Soudí, že pokud chtějí občané mít možnost něco ve zdravotnictví ovlivňovat, musejí se na tom sami alespoň nějak finančně podílet: platit za recept, za návštěvu u lékaře či za převoz sanitkou, aby zbylo více peněz na vážně nemocné. Další nutnou změnu vidí P. Vepřek v rozdělení péče na část povinnou pro všechny a na část, kterou si každý zvolí sám. „Povinně by tedy platili občané méně a k tomu by si mohli zvolit, kolik chtějí utratit za své zajištění v nemoci,“ prohlásil.


...

Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 38/2006, strana 18

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené