Wir sprechen nicht Deutsch
Ty tam jsou doby, kdy bylo možno vídat na dveřích ordinací například na jihu Čech cedulky s nápisem „Wir sprechen Deutsch“ vítající klientelu přivážející s sebou cenné devizy, připomněl Milan Cabrnoch. Vstupem do Evropské unie se vše změnilo. Pravidla jednotného vnitřního trhu sice zajišťují pro všechny občany EU stejná práva při čerpání zdravotních služeb, ve skutečnosti však byla právě oblast zdravotnictví z příslušné evropské směrnice o službách vyjmuta. Nemá tedy jasná pravidla, jako vodítko mohou sloužit jen rozhodnutí Evropského soudu. Vykazování zdravotní péče poskytnuté cizincům se stalo natolik složitým, že čeští lékaři raději poskytnou ošetření pacientům z jiných zemí EU zadarmo, nebo si rovnou vyvěsí na svou ordinaci tabulku s nápisem, že neovládají cizí řeči, jen aby se vyhnuli dalším návštěvám pacientů z okolních zemí.
„To, že zahraniční pacienti nejsou vítáni, je podle mne důkazem chyby, které se Evropská unie dopustila,“ řekl na kongresu dr. Cabrnoch. „Evropa totiž měla hned na začátku lidem říci, co platí. Buď jste jako občané Unie pojištěni jen na poskytnutí zdravotní péče ve své domovské zemi a na cesty do ostatních členských států se připojistěte – tak, jak to beztak při cestách do zahraničí dělá většina z nás. Nebo měla vytvořit taková pravidla, aby systém evropského pojištěnce opravdu fungoval.“
Svoboda pohybu osob totiž v oblasti poskytování zdravotních služeb naráží na řadu administrativních bariér. Pacient musí složitě prokazovat, že je pojištěn, a poskytovatel péče zase musí komplikovaně zjišťovat, kdo mu poskytnutou péči uhradí a za jakých podmínek. V celém evropském systému tak zavládla příliš vysoká míra nejistoty.
Za stávajících podmínek je podle Milana Cabrnocha současný stav nadále neúnosný, protože ani pacienti, ani zdravotníci nemají jasno, jak systém vlastně funguje, a při čerpání zdravotní péče musejí obě strany vyplňovat celou řadu dokumentů, které stejně nezaručují zdárný průběh celé záležitosti.
„Celý proces může urychlit, zjednodušit i zprůhlednit pouze kvalitní systém jednoznačné identifikace,“ je přesvědčen M. Cabrnoch. „On‑line technologie, které jsou k dispozici už dnes, mohou v reálném čase umožnit získat informace jak o samotném pacientovi, tak i o jeho zdravotní pojistce – a tím dát jistotu jak samotnému občanovi, který by věděl, na jakou péči má nárok v rámci svého pojištění i kolik by činila výše jeho spoluúčasti v té které členské zemi EU, tak poskytovatelům, kteří by měli okamžitě jasno o tom, kdo a v jaké výši jim za poskytnutou péči zaplatí.“
Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 9/2007, strana B5
Zdroj: