Výhody elektronické komunikace v ordinaci
Přestože elektronická komunikace ve zdravotnictví v současnosti urychluje a usnadňuje výměnu dat mezi lékaři, kteří tak mají více času na pacienta a více informací pro kvalitní léčbu, ordinace i samotní lékaři a pacienti stále ještě plně nevyužívají možností, které tyto technologie nabízejí.
Dnes stále většina pacientů řeší objednání ke svému lékaři tradiční cestou, tzn. nejčastěji telefonicky. To s sebou přináší řadu nevýhod na straně pacientů, kdy se nemohou dovolat, volají mimo ordinační hodiny a podobně. Na straně lékařů a lékařského personálu zase neustálé vyzvánění telefonu vyrušuje od práce a občas chybí efektivní organizace objednaných pacientů. Systém CGM LIFE eSERVICES od společnosti Compu‑ Group Medical tyto situace pomáhá řešit díky možnosti online objednání, kdy se pacient sám objedná. Lékař jen potvrdí návštěvu ve svém ambulantním informačním systému, pacientovi pak přijde automaticky e‑mail o schválení. Výhodou je, že lékař i pacient díky systému vidí obsazenost v jednotlivé dny a hodiny.
Podobná situace nastává i v případě, kdy pacienti chtějí vědět výsledky svých vyšetření nebo potřebují konzultovat svůj zdravotní stav, případně další věci, se svým lékařem. Pacient opět nejčastěji zvedne sluchátko, pokouší se dovolat do ordinace a doufá, že se trefí do okamžiku, kdy se lékař nevěnuje jinému pacientovi a bude mít čas na něj. CGM LIFE eSERVICES nabízí řešení i pro tyto situace. Výsledky vyšetření lze předat pacientovi elektronicky, rovnou z ambulantního informačního systému, a lékař může připojit i komentář. Na druhou stranu pacient ví, že obdrží výsledky, jakmile budou dostupné, a nezatěžuje ordinaci dotazy, kdy budou k dispozici.
Online lze konzultovat i pacientův stav, reakci na nově předepsané léky apod. Pacientovi se tak zjednodušuje kontakt s jeho lékařem a díky tomu se odbourává i určitá bariéra, kterou pacienti mohou někdy cítit. Díky elektronické komunikaci mohou totiž snadno řešit i z jejich pohledu zdánlivě méně závažné problémy, se kterými by jinak zbytečně váhali. Výhodou je také, že systém umožňuje, na rozdíl např. od standardního e‑mailu, zabezpečenou komunikaci.
Značnou část lidí v čekárně často tvoří i dlouhodobě nemocní pacienti, kteří si přišli nechat pouze předepsat lék, který užívají pravidelně a delší dobu a jsou tak pod stálým lékařským dohledem. Cesta do ordinace i čekání na předpis jsou tak pro ně zbytečně časově náročné. Opakované recepty pro pacienty je totiž možné vyřídit během chvíle na základě jejich online žádosti. Lékař má navíc pod kontrolou, které léky pacient smí objednávat. Elektronické předepisování léků také pomáhá lékaři i s upozorněním na případné lékové interakce a jiné nežádoucí účinky.
Přestože komunikace s pacienty tvoří velkou část práce lékaře, musí ovšem ve stejné míře komunikovat i se svými kolegy, odbornými lékaři, laboratořemi apod. I zde přichází na řadu často telefon, pošta, případně i pacient, který osobně doručuje žádanky o vyšetření či nálezy. Pomocnou ruku nabízí systém MEDICAL NET, který společnost CGM uvedla na trh v loňském roce a který zajišťuje rychlé a bezpečné doručení zpráv a jejich přesnou adresaci na konkrétní zdravotní pracoviště či pracovníka. Systém používá asymetrické šifrování, každou zprávu opatří elektronickým podpisem, čímž je zaručena autentičnost odesílatele a integrita doručených dat, a po doručení zprávy je příjemcem automaticky generována zpráva o doručení.
Je tedy zřejmé, že výhody elektronické komunikace jsou na straně jak pacientů, tak i lékařů. Lékaři díky ní mají více času na své pacienty, kteří jsou tím pádem spokojenější. Je tedy jen otázkou času, kdy podobný komfort, který pacienti znají z ostatních služeb, jako je bankovnictví nebo e‑shopy, budou požadovat i ve zdravotnictví.
Zdroj: Medical Tribune