Přeskočit na obsah

Vakcíny - protilátka proti farmaceutické recesi

Údaje IMS, globální informační společnosti působící v oblasti zdravotnictví, ukazují, že 20 nejúspěšnějších „vakcínových“ značek představuje 77 % celkového objemu prodeje vakcín a že současně znamená rychle rostoucí základnu, do které bylo nedávno zařazeno 20 nových přípravků a navíc dalších 31 vakcín se asi brzy přidá, protože jsou nyní ve III. fázi klinických zkoušek.

Velké firmy se zaměřují na vakcíny

Velcí hráči ve světě vakcín, např. GlaxoSmithKline (GSK), sanofi pasteur and Merck & Co, předpovídají, že se vakcíny stanou jedním z hnacích motorů jejich dalšího růstu. Což se odráží i v tom, že tvoří stále větší podíl v jejich firemním rozpočtu. GSK Bio, na výrobu vakcín zaměřená odnož GSK, jež zatím představuje 8,4 % obratu GSK za rok 2006, ohlásila zvýšení prodejů o 23 % na 3,4 miliardy dolarů. GSK Bio se tak stává významnější částí impéria GSK, když se z původně malé společnosti s pouze jedním produktem a třemi miliony dolarů obratu transformovala na společnost s dvoumiliardovými příjmy a šesti vakcínami v posledním stadiu vývoje. Obchod s vakcínami tak u firmy GSK vzrostl za posledních pět let na dvojnásobek a společnost očekává, že si obdobný trend v rozvoji svých obchodních aktivit zachová i v následujících pěti letech.

Sanofi pasteur spolu se sanofi pasteur MSD, jenž je jeho společný evropský podnik s Merck & Co, je vedoucí společností v oblasti chřipkových vakcín. V roce 2006 sanofi pasteur tvořila 8,9 % prodejů sanofi-aventis s nárůstem o 22,7 % na 3,5 miliardy dolarů (sanofi pasteur MSD hlásil tržby ve výši 914 milionu dolarů - o 5,3 % vyšší). Sanofi pasteur má dobré předpoklady pro další růst, neboť zaujímá vedoucí pozici nejen ve vakcínách proti chřipce, ale i proti meningitidě a také v produkci boosterů, a má silné pozice v případě polia, pertuse a HIV typu B. Navíc hodlá v nejbližší době zavést dva nadějné produkty, jmenovitě Pentacel v USA a Pentaxim v Mexiku.

Obdivuhodného růstu dosáhla např. také společnost Merck & Co, jež očekává v letošním roce tržby za vakcíny v hodnotě kolem 2,8 až 3,2 miliardy dolarů oproti 1,7 miliardy v loňském roce (nárůst o 73 % oproti roku 2005). Merck v letech 2005 až 2006 uvedl na trh tři vakcíny: Gardasil k prevenci vzniku cervikálního karcinomu, RotaTeq proti dětské diarrhoee způsobené rotaviry a Zostavax proti herpes zoster.

Wyeth, čtvrtý z „velké pětky“ (pátý je Novartis), je výrobcem vakcíny, jež jako první vydělala miliardu dolarů, pneumokokové vakcíny Prevenar. Té se loni prodalo za 1,9 miliardy dolarů a analytici Bear Stearns předpokládají, že firma v roce 2009 za tuto vakcínu utrží více než tři miliardy dolarů.

Outsideři se snaží chytit vlak akvizicemi

Kromě výše uvedených největších etablovaných hráčů se na tomto poli pokouší razantním způsobem uchytit i jiné velké firmy. Například Novartis v roce 2005 koupil firmu Chiron. Touto transakcí se společnost Novartis dostala na pátou příčku globálních výrobců vakcín se speciálními kompetencemi v rostoucí oblasti chřipkových vakcín - Novartis je nyní druhým největším producentem chřipkových vakcín na světě.

V říjnu loňského roku firma Pfizer realizovala akvizici britské vakcínové firmy PowderMed, lídra ve vývoji DNA-based vakcín. Šlo o první a strategický krok společnosti Pfizer do této perspektivní oblasti. PowderMed obohatil sortiment Pfizeru o vakcíny například proti chřipce, HPV a hepatitidě B.

V dubnu 2007 AstraZeneca oznámila akvizici MedImmune, firmy specializované na produkci biologik. MedImmune znamená první rozšíření portfolia společnosti AstraZeneca o produkci vakcín. Akvizicemi se snaží posílit své postavení i již etablované společnosti, např. GSK v roce 2005 koupila jak firmu Corixa (výrobce inovativních adjuvans), tak i ID Biomedical, jež měla zase upevnit její pozici na americkém trhu.

Wayne Pisano, prezident sanofi pasteur, letos prohlásil, že díky Gardasilu svůj tržní podíl posílí zejména Merck. Ale společnosti GSK nebo sanofi pasteur nedosáhnou tak výrazného posunu v objemu svých podílů na trhu - udrží však proporcionální růst.

Vakcíny hrají klíčovou roli ve výzkumu

Několik nových vakcín bylo hlavními hráči uvedeno na trh v posledních letech. GSK již dva roky prodává Rotarix proti gastroenteritidě, Cervarix proti cervikálnímu karcinomu začal GSK prodávat loni v Evropě, Latinské Americe, Asii a Austrálii a letos s touto vakcínou vstoupil i do USA. Globorix, konjugovaná vakcína k imunizaci proti diphtherii, pertusi, hepatitidě B, meningitidě způsobené Neisseria sérové skupiny A a C, tetanu a HIV typu B, je v Evropě k dispozici od letošního března. Cervarix je řadou analytiků považován za největší obchodní příležitost GSK a samotná společnost odhaduje, že jí tato nová vakcína v roce 2010 vynese už 3,5 až 7 miliard dolarů.

Merck & Co a sanofi pasteur zase vkládají velké naděje do Gardasilu, jenž je v USA v prodeji od června 2006 a od té doby vstoupil i do několika evropských zemí a Kanady. W. Pisano vidí velkou budoucnost i u následujících produktů: RotaTeq (rotavirus), Flu Micro-injection, ProQuad (spalničky/příušnice/zarděnky/plané neštovice), Zostavax (herpes zoster) a Menactra (meningitida).

Vzrůstající potřeba vakcín je nepopiratelná. Americká Centres for Disease Control and Prevention ve svých kalkulacích odhaduje, že každý dolar investovaný do očkování proti devíti dětským nemocem ušetří téměř šest dolarů přímých nákladů na lékařskou péči a 18 dolarů ve formě nepřímých nákladů. Očkování koneckonců zachraňuje i životy.

Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 35/2007, strana A7

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené